V rozhodnutí soud mimo jiné uvedl, že účastníkem
řízení o udělení licence je
jen ten, kdo o licenci žádá. Dále uvedl,
že ve správním soudnictví při
rozhodování o žalobách proti rozhodnutí
správního orgánu soud poskytuje ochranu pouze
subjektivním právům žalobce. Nestačí
tedy pouhý zájem, nelze ani žalobou chránit
práva cizí a úspěšná nemůže
být ani žaloba v případě, tvrdí-li
žalobce, že bylo porušeno právo jeho, ač
vpravdě o jeho právo vůbec nešlo. V
daném případě žalobce nebyl a
ani nemohl být účastníkem řízení
o udělení licence. Soud se ztotožnil s námitkou
Rady a řízení zastavil.
Spojené televizní regiony Čech, Moravy a
Slezska a. s. (navrhovatel) proti Radě (odpůrce),
čj. 30 Ca 113/93, ze dne 22.12.1993
Navrhovatel se domáhal zrušení rozhodnutí,
kterým byla udělena licence k celoplošnému
vysílání jinému účastníku
řízení.
Rada namítla, že navrhovatel není osobou oprávněnou
k podání návrhu, navrhovatel nebyl právnickou
osobou, měl pouze postavení sdružení
dle § 829 a násl. o.z., které nemá právní
subjektivitu danou zákonem. Soud potvrdil názor
Rady a usnesením opravný prostředek odmítl.
Vrchní soud - postoupení věci soudu věcně
příslušnému.
Vrchní soud postoupil v několika případech
opravné prostředky podané Městskému
soudu v Praze z důvodu své věcné nepříslušnosti.
V podrobné analýze otázky věcné
příslušnosti soudu dospěl Vrchní
soud k závěru, že Rada není ústředním
orgánem státní správy, a proto není
ve smyslu příslušných ustanovení
o.s.ř. věcně příslušný.
Zásadním rozhodnutím pro ověření
správnosti postupu Rady při výkladu pojmu
skryté reklamy, jenž není zákonem definován
je rozhodnutí soudu ve sporu ČT (žalobce) proti
Radě (žalovaná), ze dne 8.9.1996, čj.
28 Ca 283/96
Žalobce se domáhal zrušení rozhodnutí
Rady, kterým byla uložena pokuta za porušení
ustanovení § 2 odst.4 písm. b) zákona
o reklamě, zakazujícího skrytou reklamu.
Žalobce považoval za nesprávný názor
Rady, že definice reklamy je obsažena v zákoně
o reklamě, a tudíž se vztahuje v tomto zákoně
vymezených případech i na televizní
vysílání reklamy. Žalobce vykládal
pojem reklamy pro televizní vysílání
v souladu s definicí uvedenou v zákoně o
vysílání. Z této definice žalobce
usuzoval, že pojmovým znakem reklamy je její
zadání a poskytnutí vysílacího
času zadavateli reklamy za úhradu spočívající
v úplatě či v jiném plnění.
Bez splnění obou těchto znaků nemůže
jít o reklamu ve smyslu citovaného zákona.
Další námitkou žalobce bylo, že ani
jeden ze zákonů nevymezuje pojem skrytá reklama.
Žalobce rovněž namítal, že mu Rada
nezaslala upozornění na porušování
zákona se stanovením lhůty k nápravě,
jak ukládá zákon o vysílání.
Potvrzením tohoto právního názoru
žalobce by Rada nemohla kontrolovat zákaz skryté
reklamy, když není zákonem definován
a navíc by nebyla schopna prokazovat přijetí
úplaty či jiného plnění. Proto
ve svém vyjádření uvedla, že
pojem skrytá reklama sice není upraven v žádném
právním předpise, ale je třeba jej
dovodit výkladem a to tak, že o skrytou reklamu jde
v tom případě, kdy bude vysílání
vykazovat znaky reklamy, jak je vymezuje zákon, avšak
zároveň bude v takové podobě, která
bude předstírat, že se o reklamu nejedná.
Soud se v tomto řízení musel zabývat
i zásadní procesní otázkou, a to zda
je příslušný v tomto případě
rozhodovat o opravném prostředku. Dospěl
k závěru, že Rada nemá nadřízený
správní orgán, který by mohl rozhodnout
o odvolání proti jejímu rozhodnutí,
když zákon o reklamě nestanovil možnost
podání opravného prostředku soudu
jak je tomu v zákoně o vysílání.
Soud zkonstatoval, že se jedná o legislativní
mezeru a z toho důvodu musel považovat prvoinstanční
rozhodnutí Rady za pravomocné a návrh žalobce
jako žalobu proti pravomocnému rozhodnutí,
která je však na rozdíl od opravného
prostředku v o. s. ř. vymezena úžeji.
Při svém rozhodování soud posuzoval dikci zákona o reklamě a dikci zákona o vysílání,.a to v těch ustanoveních, která se týkají definice reklamy a dospěl k závěru, že při zjišťování skryté reklamy není třeba prokazovat, zda reklama byla či nebyla objednána nebo uhrazena, neboť tyto znaky se pojmově v definici zákona o reklamě nevyskytují. Je důležité si uvědomit, že oba zákony obsahují svou definici reklamy, a tak při aplikaci zákona o reklamě se použije definice reklamy uvedená v tomto zákoně a v případě, že se použije zákon o vysílání použije se definice reklamy tohoto zákona.
Závěr Rady, že o skrytou reklamu jde ve všech
případech, kdy se jedná o přesvědčovací
proces dle ustanovení § 1 odst. 1 zákona o
reklamě, avšak prezentovaný tak, že je
vzbuzen dojem, jako by se o takový proces ve skutečnosti
nejednalo, považuje soud za naprosto správný.
Nedůvodnou shledal soud námitku žalobce, že
mu nebyla poskytnuta Radou přiměřená
lhůta k nápravě, neboť tato povinnost
je stanovena pouze zákonem o vysílání
a nikoli zákonem o reklamě.
Na tomto případě bylo v praxi prokázáno,
že oba zákony mají legislativní nedostatky,
nejsou provázané a postup Rady z toho důvodu
při ukládání pokut není jednotný.
Jako další uvádíme právní
názor podstatný pro výklad některých
ustanovení novely č. 301/1995 Sb. Ilustračním
příkladem je spor mezi Radou a Elektronikou TVS,
s. r. o., čj. 44 Ca 88/97, ze dne 18.6.1997.
V opravném prostředku navrhovatel namítl,
že Rada nesprávně interpretovala přechodné
ustanovení čl. VI novely č. 301/1995 Sb.,
když po něm chtěla, aby podal přihlášku
k registraci se všemi podklady stanovenými novelou.
Podle jeho názoru nebylo třeba, aby subjekty, které
již měly licenci k vysílání v
kabelových a televizních rozvodech, podávaly
tuto přihlášku s podklady, ale stačilo
pouze požádat o registraci. Dále namítal,
že platnost původní licence citovanou novelou
nezanikla.
Rada ve vyjádření uvedla, že se s názorem
navrhovatele neztotožňuje, protože např.
doklady požadované novelou nejsou totožné
s doklady požadované předcházející
právní úpravou. Proto přihlášku
k registraci, kterou navrhovatel nedoplnil příslušnými
doklady ani po výzvě k odstranění
vad, odmítla.
Soud se ztotožnil s právním názorem
Rady, a to s tím, že provozovatel, kterému
byla udělena licence, měl požádat o
registraci podle novely č. 301/1995 Sb.. Ve své
žádosti měl navrhovatel uvést všechny
údaje, které jsou uvedeny jako náležitosti
přihlášky k registraci, napadené rozhodnutí
bylo vydáno v souladu s zákonem.
Ve věci Kaskol, spol.s. r. o. proti Radě, čj.
28 Ca 130/96, ze dne 26.2.1997 se navrhovatel domáhal zrušení
rozhodnutí Rady, kterým byla zamítnuta změna
licence spočívající ve změně
názvu rozhlasové stanice RÁDIO ALFA na RÁDIO
NOVÁ ALFA. Pro budoucí správní řízení
má tento spor svůj význam zejména
z hlediska institutu správního uvážení
a možnosti posuzovat vzniklou otázku i z pohledu jiného
odvětví práva, než je příslušející
právo správní.
Navrhovatel namítal, že Rada při posouzení
vycházela z ustanovení § 45 a § 46 obchodního
zákoníku, o nekalé soutěži. Podle
něj je tato oblast institutem práva soukromého,
o němž může rozhodovat jen soud ve sporném
řízení. Rada proto nebyla oprávněna
posuzovat ani jako tzv. předběžnou otázku,
zda by se určitým rozhodnutím otevřela
možnost k nekalé soutěži.
Soud se v tomto řízení zabýval i další
námitkou navrhovatele, že Rada pochybila, když
uvedla ve svém rozhodnutí, že pokud držitel
licence chce zrušit licenční podmínky,
musí o to požádat a nejsou mu zrušeny
automaticky.
Rada ve vyjádření uvedla, že nebylo
možné, aby takovou skutečnost při vlastním
rozhodování opomenula a změnu schválila,
protože by pak nutně " posvětila"
porušení zákona, byť by šlo o soukromoprávní
institut.
K možnosti a rozsahu správního uvážení
soud zkonstatoval: pokud se jedná o odnětí
licence, jde o taxativně stanovené podmínky,
za nichž se licence odnímá, ale v případě
rozhodování o změně licence se váže
rozhodnutí jen na okolnosti případu, aniž
by bylo blíže zákonem stanoveno o jaké
okolnosti jde. V tomto případě tedy správní
orgán vydává rozhodnutí na základě
zákonem povolené volné úvahy (správního
uvážení), které soud přezkoumává
pouze z toho hlediska, zda takové rozhodnutí nevybočilo
z mezí a hledisek stanovených zákonem. Je
ovšem nutné, aby správní orgán
své úvahy v rámci správního
uvážení v rozhodnutí vyložil a
své rozhodnutí zdůvodnil. K otázce
možnosti Rady posuzovat věci spadající
do působnosti soukromého práva soud uvedl,
že si Rada mohla jako o předběžné
otázce učinit úsudek o možném
důsledku, který podřadila pod nekalou soutěž,
ale již neřešila spor vyplývající
přímo z porušování předpisů
proti nekalé soutěži, což by do její
kompetence samozřejmě nepříslušelo.
Soud rozhodnutí Rady potvrdil jako věcně
správné a neshledal v něm rozpor se zákonem.
Důležitým rozhodnutím pro metodologii
monitoringu rozhlasových a televizních stanic je
rozhodnutí soudu ve věci Kaskol, spol.s. r. o. proti
Radě, čj. 28 Ca 415/95, ze dne 22. 10. 1996
Na základě monitoringu bylo zjištěno,
že programová skladba vysílání
navrhovatele je v zásadním rozporu s údaji
uvedenými v projektu, který je součástí
žádosti o udělení licence.
Navrhovatel vytýkal Radě, že její šetření
poměru hudby k mluvenému slovu ve vysílání,bylo
neobjektivní a přesto bylo vzato za základ
pro uložení pokuty. Základním cyklem,
ve kterém je možno měření uskutečnit,
je dle jeho názoru nikoli několik vybraných
dnů, ale celý týden, kdy se program každé
rozhlasové stanice cyklicky opakuje.
Rada předložila soudu doklady o tom, že monitoring
vysílání rozhlasové stanice byl prováděn
v několika dnech a vždy bylo zjištěno,
že podíl mluveného slova a hudby neodpovídá
profilu projektu. Rada dále uvedla, že metoda několikadenního
namátkového monitoringu statisticky spolehlivě
vylučuje nahodilou odchylku v jednom dni vysílání.
Soud dospěl k závěru, že Rada ve svém
rozhodnutí právem vytýká navrhovateli,
že se vysílání výrazně
odchyluje od celkového programového profilu projektu.
Dle závěru soudu byl monitoring prováděn
řádně. Metoda několikadenního
namátkového monitoringu spolehlivě vylučuje
nahodilou odchylku v jednom dnu vysílání.
Námitku navrhovatele, kterou se dožadoval měření
v týdenních cyklech, nepovažoval soud za opodstatněnou.
Dodal, že žádným právním
předpisem ani v licenci není stanoveno, jaký
postup kontroly bude zvolen a v jakém období bude
monitoring prováděn. Napadené rozhodnutí
Rady jako věcně správné potvrdil.
V kauze Radek Pecák proti Radě, čj. 38 Ca
87/94, ze dne 29.9.1995 se jednalo o možnost převést
licenci na jinou osobu.
Navrhovatel v průběhu správního řízení
o udělení licence Radě oznámil, že
změnil svoji žádost z osoby fyzické
na osobu právnickou. Rada žádost o licenci
zamítla z toho důvodu, že zasláním
čestného prohlášení se žádostí,
aby licence byla udělena jinému subjektu, přestal
mít jako fyzická osoba zájem o udělení
této licence.
Soud dospěl k závěru, že Rada správně
posoudila, jak žádost navrhovatele, tak jeho "čestné
prohlášení", neboť licence je nepřevoditelná,
na její udělení není právní
nárok, řízení o udělení
licence je zahájeno podáním žádosti
a účastníkem řízení
je jen ten, kdo o licenci žádá.
Novému subjektu nic nebránilo v podání
nové žádosti o udělení licence.
Rada tedy nepochybila, když projev vůle navrhovatele
považovala za nezájem o udělení licence
a žádost navrhovatele zamítla. Účastníkem
řízení byl pouze navrhovatel, neboť
jiný subjekt žádost o licenci nepodal, a proto
nebylo v řízení o této další
žádosti rozhodováno. Soud se plně ztotožnil
s právním názorem Rady a její rozhodnutí
potvrdil.
V soudním řízení ve věci Radio
EURO K proti Radě, čj. 15 Ca 61/94 ze dne 31.1.1995
bylo přezkoumáno rozhodnutí Rady o odnětí
licence. Vzhledem k tomu, že se jednalo o první rozhodnutí
v takové věci, ovlivnil výsledek soudu a
jeho právní názory další rozhodování
Rady v takových případech.
Soud zkonstatoval, že zákon o vysílání
neumožňuje odnětí licence pro nedostatečnou
technickou vybavenost provozovatele nebo pro nízkou kvalitu
vysílání. Odnětí licence zákon
váže na důvody ustanovení §15,
které obsahuje jejich vyčerpávající
výčet, mezi nimiž není stanovena nedostatečná
úroveň nebo kvalita vysílání.
Dále uvedl, že pochybnosti o existenci společnosti
pro rozpory společníků, neujasněnost
jejich vztahů a nedostatečnou komunikaci s Radou
nelze pokládat přímo za důvody k odnětí
licence, i když mohou mít nežádoucí
vliv na plnění povinností provozovatele.
Ve sporu Stanislava Vacka proti Radě čj.: zn. 28
Ca 426/94 ze dne 31.1.1995 se navrhovatel domáhal zrušení
rozhodnutí o neudělení licence pro nedostatečné
posouzení své žádosti, povrchním
tendenčním hodnocením s obecnými a
nepřezkoumatelnými závěry. Závěry
Rady zpochybnil jako nesprávné.
V řízení soud dospěl k závěru,
že zákon o vysílání nestanoví,
jaké konkrétní podmínky musí
být pro kladné rozhodnutí o žádost
splněny. Ustanovení § 10 odst. 3 zákona
stanoví, že na udělení licence není
právní nárok.
Dle soudu zákon Radě ukládá povinnost
přihlížet k hlediskům stanoveným
§ 10 odst. 4, 5 zákona o vysílání
a hodnotit obsah podané žádosti, tedy údaje
dle § 11 odst. 1 zákona, je-li žadatelem fyzická
osoba. Způsob hodnocení je však plně
v kompetenci Rady a je věcí jejího správního
uvážení. Jde především o
posouzení ryze odborných otázek a soudu nenáleží
přezkoumávání jednotlivých
závěrů, které Rada v tomto směru
činí. Posouzení, zda, případně
do jaké míry předložený projekt
splňuje jednotlivá zákonná hlediska
pro udělení licence, náleží Radě.
Přezkumná činnost soudu pak spočívá
ve zjištění, zda vydané rozhodnutí
o zamítnutí žádosti o udělení
licence bylo, či nebylo vydáno v souladu se zákonem
a zda Rada hodnotila veškeré skutečnosti v
souladu se zákonem. Soud rozhodnutí potvrdil s tím,
že bylo vydáno v souladu se zákonem.
Rozhodnutí soudu ve věci Martin Vadas proti Radě
ve věci neudělení licence, čj. 28
Ca 30/93, ze dne 15.2.1994 bylo důležité pro
rozhodovací praxi Rady, která v této době,
krátce po svém ustavení, neměla dostatečné
zkušenosti a odpovídající odborné
zázemí tvořícího se orgánu
zcela nového typu.
V uvedeném případě Rada jedním
rozhodnutím udělila licenci k televiznímu
vysílání jednomu účastníku
řízení a zamítla žádosti
o udělení licence ostatním účastníkům
řízení.
Soudu uvedl, že každou podanou žádostí
o udělení licence je zahájeno samostatné
správní řízení, jehož
předmětem je tato žádost. Ani zákon
o vysílání. ani správní řád
neznají pojem " spojení věci",
a proto nelze věci samostatně vedené ve správním
řízení podle zákona o vysílání.
spojit ke společnému řízení
či pouze k vydání společného
rozhodnutí. Opravný prostředek k soudu je
možno podat proti rozhodnutí, kterým se zamítá
žádost o udělení licence, zatímco
proti rozhodnutí o udělení licence opravný
prostředek přípustný není.
Dále uvedl, že v každém případě
jde o řízení správní, ve kterém
účastník svým návrhem vymezuje
předmět řízení, kterým
je správní orgán vázán, účastníkem
je jen ten, kdo o licenci žádá. To platí
i pro případ, kdy je pro určitou lokalitu
možno přidělit určitou licenci pouze
jednomu žadateli. Zákon o vysílání
neumožňuje ani v takovémto případě
správnímu orgánu vyhlásit či
vypsat soutěž o udělení licence a vyhlásit
podmínky pro udělení této licence.
Podle čl. III Statutu se veškeré udělování
licencí děje po veřejném slyšení
žadatele o licenci při zasedání Rady.
Protože veřejné slyšení správní
řád nezná a při rozhodování
podle zákona o vysílání se postupuje,
nestanoví-li zákon jinak, podle správního
řádu, lze dovodit, že veřejné
slyšení je ústním jednáním
podle § 21 spr. řádu.
Jak z výše uvedeného vyplývá,
soud se vypořádal s nesprávným právním
názorem Rady, která v zájmu ochrany žadatelů
o licenci a ve snaze provádět řízení
o udělení licence transparentně spojila jejich
žádosti a rozhodovala o nich v jednom řízení.
Soud se s tímto názorem neztotožnil a vyjádřil
právní názor, kterým je Rada dle příslušných
ustanovení o.s.ř. vázána a proto se
jimi v dalších řízeních řídila.
Vzhledem k tomu, že tento postup bonafidae napadla i prokuratura
je třeba zdůraznit, že soud toto rozhodnutí
jako nezákonné nezrušil, ale vypořádal
se s ním tak, že posuzoval jednotlivé výroky
o neudělení licence a výrok o udělení
licence jako samostatná rozhodnutí. Pokud některý
z účastníků napadl výrok, který
se jej týkal, soud v přezkumném řízení
tento výrok standardním způsobem přezkoumal.
Pro závažnost a úplnost věci citujeme
výrok: Rozhodnutí Rady ze dne 9.2.1993 čj.
R - 060/93 ve výroku, jímž se žádosti
ostatních účastníků řízení
o udělení celoplošné televizní
licence zamítají, a to v té části
tohoto výroku, kterou se zamítá žádost
Martina Vadase, se zrušuje a věc se vrací v
tomto rozsahu k dalšímu řízení.
Ve věci čj. 22 Ca 210/93, ze dne 30.9.1993 se navrhovatel
EKOL, spol.s. r. o. domáhal zrušení rozhodnutí
o odnětí licence.
Rozhodnutím Rady byla navrhovateli odňata licence
z důvodu kapitálového vstupu nového
subjektu. Ten tak získal majoritní podíl
ve společnosti navrhovatele, což Rada hodnotila jako
snahu obejít ustanovení § 10 odst. 2 zákona
o vysílání. stanovující nepřevoditelnost
licence a provést úplatný převod.
Navrhovatel namítl, že se nejednalo o změnu
v osobě držitele licence, ale pouze o změnu
v majetkových poměrech navrhovatele. Soud na rozdíl
od právního názoru Rady dospěl k závěru,
že návrh je důvodný. Dle soudu převodem
části obchodních podílů nedošlo
k takové změně, kterou by bylo možno
kvalifikovat jako změnu držitele licence. Změna
spočívala pouze ve změně majetkových
poměrů navrhovatele. Navrhovatel jako právnická
osoba neprojevil svým jednáním vůli
převést licenci na jiný subjekt. Ze zákazu
převodu licence nelze dovodit, že je-li jejím
držitelem právnická osoba mající
právní formu společnosti s ručením
omezeným, lze tento zákaz vztáhnout i na
změny, týkající se změn majetkových
vztahů jednotlivých společníků.
Držitelem licence, i přes změnu, která
nastala, zůstal stále navrhovatel. Soud rozhodnutí
Rady zrušil a vrátil k dalšímu řízení.
Reklamní vysílání je regulováno
zákonem o vysílání a zákonem
o reklamě.
Do poloviny roku 1997 spolupracoval Úřad v monitorování
reklam s agenturou A-Connect, která Úřadu
dodávala primární data v měsíčních
dekádách. Agentura A-Connect postihovala všechna
zákonná ustanovení, která regulují
vysílání reklam. Z tohoto pohledu se jeví
velmi prospěšné získat opět finanční
prostředky a obnovit spolupráci s agenturou. Bez
součinnosti s ní programový odbor může
dohled nad reklamním vysíláním vykonávat
pouze namátkově a nahodile.
Kontrola obsahové stránky jednotlivých reklamních
spotů v průběhu celého roku konstatovala
porušení zákona v případech,
kdy provozovatelé soukromého televizního
vysílání CET 21 a FTV uváděli
v čase od 6.00 do 22.000 hod. obsahově nevhodnou
reklamu na telefonické linky, které nabízely
sexuální služby. Po zahájení
správního řízení vydáním
upozornění došlo u obou provozovatelů
k nápravě (viz část Reklama a sponzorované
pořady v kapitole II.7., str. 34nn) a reklamní spoty
tohoto charakteru se nadále objevují až po
22.00 hod. Jak svědčí prováděné
průzkumy, tyto reklamní spoty nepatří
k těm, které by si získávaly přízeň
diváků. K nejméně oblíbeným
reklamám se vedle reklamy na telefonáty řadí
i reklamy na dámské vložky. Naopak přízeň
diváků náleží spíše
reklamním spotům na automobily, nealkoholické
nápoje (Coca-Cola, Mattoni apod.) a pivo (Staropramen,
Gambrinus).
Nedostatečně zvukově nebo obrazově
oddělená reklama se vyskytla u provozovatelů
televizního vysílání v průběhu
roku dvakrát. ČT porušila toto ustanovení
odvysíláním reklamy bez úvodního
označení dne 16. 10. 1997. CET 21 odvysílala
reklamní blok bez řádného oddělení
v přestávce pořadu Miss 97 (viz část
Reklama a sponzorované pořady v kapitole II.7.,
str. 34nn).
Dalším porušením zákona v rámci
reklamního vysílání bylo překročení
zákonem stanoveného časového limitu.
Za opakované nerespektování příslušného
zákonného ustanovení byla ČT sankcionována
pokutou. Za stejný nedostatek bylo zahájeno správní
řízení s CET 21/Nova vydáním
upozornění. CET 21 reagoval dopisem, ve kterém
překročení limitu omluvil chybou technického
zařízení.
V oblasti reklamního vysílání se Rada
zabývala novým problémem posledního
období - virtuální prezentací sponzora
ve sportovních přenosech. Virtuální
reklamou se rozumí elektronické doplnění
nebo kompletní náhrada televizního obrazu.
Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně
novodobý problém, právní názory
v Evropě nejsou zatím sjednoceny. Proto byla na
mezinárodní úrovni přijata doporučení,
která prozatím korigují a upravují
vysílání této specifické formy
propagace.
Právní komise EBU za podpory ACT doporučuje
při realizaci virtuální reklamy ve sportovních
přenosech vhodnými prostředky diváka
informovat na začátku a na konci pořadu na
uvádění virtuální reklamy.
V žádném případě by neměla
virtuální reklama měnit vnímání
či srozumitelnost daného pořadu, nebo být
na újmu jeho viditelnosti. Doporučená pravidla
respektují zájmy zainteresovaných stran,
především organizátorů sportovních
akcí a vysílajících organizací,
chrání nezávislost vysílajících
organizací a ochraňují diváka před
dotěrnou reklamou.
Na toto téma uspořádala Rada dne 10. 12.
1997 seminář, který se konal za účasti
předních odborníků z mediální
oblasti a odborných pracovníků všech
celoplošných provozovatelů televizního
vysílání.
Seminář přiblížil zúčastněným
celou škálu konkrétních příkladů,
ve kterých se objevovala problematika virtuální
prezentace. Vkládání reklamní prezentace
sponzorů do sportovních pořadů bylo
součástí nejrůznějších
sportovních přenosů na ČT (přenosy
hokejové extraligy, ME ve volejbale, MPM a pod.) a součástí
fotbalových přenosů na Nově. Následovala
diskuse, po které provozovatelé televizního
vysílání obhajovali vkládání
reklamního loga do přenosu jako nutnou součást
partnerských smluv s organizátorem. Poté
Rada přijala závěry, jimiž se bude při
posuzování sportovních přenosů
řídit.
Rada přitom zohlednila i stanoviska a doporučení
právní komise EBU a ACT. Režim sportovních
přenosů projedná Rada rovněž
se zástupci STESu.
Seminář se setkal s velmi pozitivním ohlasem
ze strany provozovatelů celoplošného televizního
vysílání, kteří otevřenou
diskusi o problému uvítali. Vzájemná
výměna názorů a zkušeností,
včetně objasnění zahraniční
praxe, byly přínosem pro všechny zúčastněné
strany.
Z podnětu usnesení Stálé komise č.
17/1997 ze dne 25. června 1997 se Rada ve sledovaném
období začala zabývat problematikou jednotného
značení televizních pořadů
z hlediska jejich vhodnosti pro dětského a dospívajícího
diváka.
Rada se zaměřila na dva základní úkoly:
1. konzultovat otázku označování nevhodných
pořadů se stávajícími provozovateli
vysílání
2. analyzovat a shrnout mezinárodní zkušenosti
v této oblasti
V říjnu loňského roku Rada písemnou
žádostí o vyjádření k
danému problému oslovila provozovatele celoplošného
televizního vysílání, Radu ČT,
APRTV a provozovatele regionálního televizního
vysílání. Obdržela však pouze dvě
odpovědi.
Své stanovisko zaslal provozovatel regionálního
televizního vysílání Genus TV, a.
s. a provozovatel TKR Kabelová televize Ostrava - jih,
s. r. o.
Stanovisko Genus TV, a. s.:
Vyslovuje souhlas s názorem, že určité
označení před hranými drastickými
filmy by mělo být. Hvězdička plnila
svůj účel. Před záběry
zpravodajských kamer nepovažuje za vhodné nikoho
chránit.
Stanovisko Kabelové televize Ostrava - jih, s. r. o.:
Navrhuje pro jednoduchost informace označit dostupnost
číslovkou, která by znamenala věkovou
hranici. Číslovka by byla doplněna písmenem
určujícím žánr. Např.:
18K = vhodný pro starší osmnácti let,
kriminální film, 12T = vhodný pro starší
12 let, thriller atd.
Na základě dostupných zahraničních
podkladů Úřad zpracoval materiál shrnující
mezinárodní zkušenosti v oblasti označování
nevhodných pořadů.
Ačkoli dosud není jednoznačně prokázána
přímá souvislost mezi nadměrnou konzumací
programů obsahujících násilné
scény a stále se množícím agresivním
chováním dětí, je zřejmé,
že násilí na obrazovce vývoj dětí
ovlivňuje.
S přibýváním násilných
programů a s rostoucí měrou jejich věrohodnosti
a přesvědčivosti získávají
dětští diváci pocit, že násilné
chování je běžnou a společensky
akceptovatelnou realitou.
Taková situace vyvolala potřebu zamezit dětem
přístup k nevhodným programům, aby
mezi dospívající generací byly zachovány
obecně platné sociální normy.
Vhodná řešení se hledala již dříve.
Nejznámějším a nejstarším
způsobem bylo označování filmů
distributory (přístupnost jednotlivým věkovým
skupinám). Toto označování bylo obvykle
přebíráno i pro účely videodistribuce
a televizního vysílání. V televizi
je také běžné verbální
varování o tvrdém obsahu programu před
jeho začátkem. Někdy se používají
rovněž varovné ikony na obrazovce před
i v průběhu nevhodného programu. Efektem
takového varování ovšem často
je, že děti na program upozorní a zvýší
jeho atraktivnost.
Řešení problému v Severní
Americe
V roce 1993 byl v Kanadě poprvé představen
tzv. V-chip (v = viewer). Jde o systém, jehož účelem
je automatická kontrola televizního programu a v
případě potřeby zablokování
přístupu k nevhodnému programu.
Princip V-chipu:
Spolu s televizním programem je vysílán kód.
Televizní přijímač vybavený
V-chipem je schopen tento kód rozeznat a interpretovat.
Rodič či jiná osoba dohlížející
nad dítětem naprogramuje televizní přijímač
prostřednictvím V-chipu tak, aby propustil jen takový
program, který je pro dítě neškodný.
V-chip tedy slouží jako filtr programového
obsahu, který je dítěti za nepřítomnosti
rodiče přístupný. Zprovozňován
a vypínán je pomocí tajného hesla.
Pro účely blokace televizního programu V-chipem
byl v USA v roce 1996 odsouhlasen programový klasifikační
systém, který je založen na jednoduché
pětistupňové klasifikaci vhodnosti programu
pro jednotlivé věkové skupiny diváků.
Programy jsou klasifikovány provozovateli vysílání.
Klasifikační stupeň je obsažen ve
vysílaném kódu.
Technický princip V-chipu není složitý,
problematické ovšem je vytvoření uspokojivého
systému klasifikace programů.
Na zdokonalování technologie chipu a na vytváření
klasifikačního systému se v první
polovině devadesátých let společně
podíleli odborníci z Kanady a USA.
V USA tyto aktivity vyvrcholily počátkem roku 1996,
kdy zde nový telekomunikační zákon
zakotvil povinnost začít do dvou let vybavovat všechny
televizní přijímače prodávané
ve Spojených státech V-chipem. (Přesněji
řečeno všechny televizní přijímače
s úhlopříčkou větší
než 13 palců).
V USA a Kanadě je V-chip testován již několik
let. Prochází zkušebním provozem a zároveň
je podroben zkoumání odborníky, kteří
se snaží odhalit jeho možná úskalí
a nedostatky.
Výsledky zkušebního provozu ovšem nejsou
příliš optimistické. Většina
respondentů výzkumu je k účelnosti
V-chipu skeptická. Z celkového počtu rodin,
které měly příležitost si V-chip
vyzkoušet v praxi, projevilo jen 25% zájem pořídit
si jej natrvalo.
Odborníci vedle toho poukazují na zcela praktické
problémy V-chipu:
- z výzkumů je zřejmé,
že běžné rodiny si pořizují
nový televizní přijímač jednou
za deset let, takže i když za dva roky bude každý
televizní přijímač vybaven V-chipem,
bude jeho masové rozšíření poměrně
dlouhodobou záležitostí; kromě toho
je evidentní, že v okamžiku, kdy si domácnost
pořídí nový televizní přijímač,
je ten starý (v našem případě
nevybavený V-chipem) sice odsunut na vedlejší
kolej, nikoli však na skládku, nýbrž nejspíš
do ložnice rodičů, kde je, pochopitelně
i s volně přístupným nevhodným
programem, k dispozici dětem
- panují obavy, že v důsledku
rychle se šířících nových
služeb (například video-on-demand) se bude
snižovat efekt V-chipu ještě dřív
než se rozšíří
- je nejisté, zda princip V-chipu
a způsob jeho používání bude
rodiči pochopen; odborníci se obávají,
že po prvotním zájmu o V-chip bude mezi rodiči
postupně zájem o tuto technologii klesat či
je dokonce začne obtěžovat; vyloučeno
nemůže být ani eventuální zneužití
V-chipu
- problémem může
být i samotné bezpečné znepřístupnění
programu: bude-li k obsluze V-chipu používáno
klíče, bude třeba jej stále skrývat;
bude-li používáno číselné
heslo, bude existovat riziko jeho zapomenutí anebo, bude-li
pro jistotu někde zapsáno, že jej dítě
najde
- nejistá je i zcela klíčová
otázka, kdo vlastně bude V-chip používat;
lze předpokládat, že to budou rodiče
ze střední třídy, tedy lidé,
kteří patrně již před zavedením
V-chipu měli přehled o tom, na co se jejich děti
v televizi dívají; rodiče, kteří
do této doby o výchovu svých dětí
dbali jen sporadicky, patrně ani o možnost použití
V-chipu nebudou jevit zájem
- lze předpokládat, že
děti, kterým díky V-chipu nebude škodlivý
program zpřístupněn doma, se na něj
podívají u kamarádů, kteří
mají benevolentnější rodiče
- existuje opodstatněná
obava, že šikovnější děti
objeví způsob, jak V-chip přelstít
Shrnutí:
Z praktických zkušeností v Americe a Kanadě
a z názorů tamních odborníků
vyplývá, že úspěšná
aplikace V-chipu je velmi pochybná.
Situace v Evropě
V Evropě je situace trochu jiná než v Severní
Americe. Zejména vzhledem k tradici veřejnoprávního
vysílání a k od počátku přísnějším
pravidlům pro soukromé vysílání
dosud problém přemíry násilných
programů nebyl tak žhavý.
Mimo jiné výhodou evropského vysílání
je používání tzv. "watershed",
což znamená, že programy nevhodné pro
děti jsou vysílány až v pozdní
večerní době, kdy se předpokládá,
že by děti už měly být v posteli.
Nicméně i v Evropě se již od roku 1996
zvažují možnosti zavedení V-chipu. (Iniciátory
jsou zejména EBU a European Consumer Electronics Manufacturers).
V nedávné době byly definovány požadavky
na zařízení rodičovské kontroly
aplikovatelné v Evropě:
1. data tohoto zařízení musí být
možné vysílat ve všech užívaných
evropských standardech
2. musí být obtížné zmařit
funkci kódu (respektive kód musí fungovat
na takovém principu, aby se dětem nepodařilo
jej přelstít)
3. musí být možné nahrávat televizní
program na video a přitom zachovat integritu dat zařízení
rodičovské kontroly
4. náklady na zavedení systému nemohou být
vysoké (chip musí být dostupný i pro
rodiny s nízkými příjmy)
5. systém musí být všem pochopitelný
a jeho obsluha snadná (poznámka pro ilustraci: více
jak polovina evropské populace není schopna naprogramovat
video)
6. je třeba, aby systém poskytoval data nepřetržitě
během celého programu tak, aby televizní
přijímač byl stále aktuálně
informován o tom, na jakém stupni klasifikace je
vysílaný program
7. objem potřebných dat musí být relativně
malý - mělo by to být mezi jedním
a třemi digitálními hesly na vysílaný
televizní obraz
V Evropě nelze aplikovat identický systém
V-chipu, jaký se používá v USA. Pro
zdejší poměry se zvažuje použít
některý z těchto prostředků:
1. Evropský teletextový formát
- má mnohé nevýhody
- zejména tu, že vynalézavé děti
mohou poměrně snadno přijít na způsob,
jak se k nevhodnému programu dostat (například
stačí přemístit anténu tak,
aby se dal film sledovat, ale teletext byl nefunkční
a s ním i zařízení rodičovské
kontroly)
2. Využití "Widescreen Signalling"
- evropské televizní
standardy umožňují vložit série
signalizačních pulsů do vertikální
mezery - systém je určen pro přijímače
se širokou obrazovkou; i tento systém má své
nevýhody
3. Nový elektronický programový průvodce
"NexTView"
- systém před lety vynalezla
European Consumer Electronics Association pro použití
na analogové televizi
- užití systému
NexTView pro potřeby zařízení rodičovské
kontroly je možné, ale nevýhodné: jednak
by televizní přijímače pro tento systém
byly velmi drahé, jednak by opět existovalo riziko,
že by se funkce zařízení rodičovské
kontroly dala obejít
4. Použití Internetu paralelně s vysíláním
- tento systém se zdá
být velmi šikovný, ovšem byl by poměrně
nákladný, protože by jeho uživatel pochopitelně
musel mít k dispozici hardware, software a samozřejmě
i Internet
- pro ochranu uživatelů
Internetu před škodlivým obsahem již funguje
systém PICS (the Platform for Internet Content Selection
- Platforma pro obsahovou selekci Internetu) - existuje domněnka,
že modifikovaný systém by se dal v budoucnu
aplikovat na televizní vysílání.
Závěry pro Evropu:
Vzhledem k pomalému obměňování
televizních přijímačů v domácnostech
by bylo ideální vybrat pro Evropu takovou technologii,
která by byla dostupná i separátně
a nebyla pouze výbavou nových přijímačů.
Je třeba si uvědomit, že se zaváděním
digitálních technologií se i v oblasti ochrany
dětí před nevhodným programem budou
nabízet mnohá nová řešení.
V digitálním systému nebude problém
najít místo pro data zařízení
rodičovské kontroly.
Experti se shodují v názoru, že vymýšlení
aplikace zařízení rodičovské
kontroly pro analogové televize je zdokonalováním
Titanicu.
Je možné shrnout, že v Evropě není
vůle zavádět zařízení
rodičovské kontroly teď, tedy v době,
kdy končí éra analogové televize a
kdy problém televizního násilí není
až tak aktuální. Existující metody,
jako jsou "watersheds" a ústní a ikonová
varování, by měly být prozatím
dostačující.
Pozornost odborníků se momentálně
soustřeďuje na přípravu zařízení
rodičovské kontroly v digitální televizi.
Klasifikace programů pro účely V-chipu
Vytvoření smysluplného klasifikačního
systému je v současnosti nejproblematičtější
stránkou zařízení rodičovské
kontroly. Ke klasifikaci programu se váží dvě
zcela zásadní otázky:
1. Kdo by měl být za klasifikaci programů
odpovědný?
Zatím jsou definovány tři možné
odpovědi:
a) pro tento účel nově založený
orgán
b) provozovatelé vysílání (jako v
USA)
c) některé již existující orgány
(např. regulační).
Patrně ideálním řešením
by bylo vytvoření jakési klasifikační
"kuchařky", kterou by připravil nezávislý
orgán složený z provozovatelů vysílání,
televizních diváků, zástupců
regulačních orgánů, představitelů
různých zájmových skupin, pedagogů
a psychologů. Alternativou také je nechat vzejít
kritéria klasifikace z jednání mezi národními
regulačními orgány, tím by se možná
podařilo najít společný postup vůči
televiznímu násilí obecně.
2. Co a jakým způsobem vlastně klasifikovat?
Jak definovat násilí? Jak naložit s fantazijním
násilím typu příběhů
Toma a Jerryho ve srovnání s takovým filmem
jako je Schindlerův seznam? Jak odlišit dramatizované
násilí a násilí reálné
(například ve zprávách)? Co si počít
s živě vysílanými programy? Klasifikovat
nevhodné scény, jednotlivé programy či
celé seriály? Klasifikovat zvlášť
nevhodné programy různého obsahu (násilí,
sex, tvrdý slovník)?
Při úvahách o způsobu klasifikace
se nesmí zapomínat, že kontrola pořadů
před jejich odvysíláním by mohla být
považována za ne zcela přijatelnou cenzuru,
tudíž za zcela nepřijatelnou.
A konečně je třeba si uvědomit, že
klasifikace programů bude finančně velmi
náročná záležitost. Ponesou-li
náklady klasifikace provozovatelé vysílání,
odrazí se to v programových nákladech, což
se například nevyhnutelně projeví
v podražení předplatného za kabelovou
televizi. Malé provozovatele vysílání
by dokonce takové zvýšení nákladů
mohlo zničit.
Rada se rozhodla uskutečnit vna jaře tohoto roku
seminář, na němž by spolu s Radou ČT,
se zástupci ČT, CET 21 a FTV hledala možné
shodné řešení pro způsob označování
nevhodných televizních pořadů v České
republice.
V České republice platí zákon o telekomunikacích
č. 110/1964 Sb. a jeho novely č. 146/1071 Sb., č.
150/1992 Sb. a 253/1994 Sb. Přes uvedené novely
již zákon nevyhovuje současným podmínkám,
neboť byl sestavován ve zcela odlišných
společensko-politických a ekonomických podmínkách.
Kromě toho telekomunikace procházejí velmi
prudkým technologickým vývojem, na který
musí legislativa nezbytně reagovat. Proto bylo v
roce 1997 rozhodnuto, že budou zahájeny práce
na konstrukci nového telekomunikačního zákona.
Ty pak probíhaly po dvou liniích. Jednak byl z poslanecké
iniciativy připraven návrh paragrafovaného
znění tohoto zákona, který byl Radě
zaslán dne 15. 9. 1997 spolu s pozvánkou na seminář,
který by měl návrh projednávat v široké
diskusi zainteresovaných subjektů, a dále
věcně příslušné MDS ČR
vypracovalo návrh věcného záměru
nového zákona o telekomunikacích, který
rozeslalo dne 14. 10. 1997 k meziresortnímu připomínkovému
řízení.
Pokud se týče návrhu věcného
záměru MDS ČR, byl podroben oponentuře
Rady a připomínky byly odeslány dne 18. 11.
1997 na MDS ČR. Z hlediska Rady se zásadní
připomínky soustředily k té části
návrhu, která nedostatečně zřetelně
definovala součinnost Rady a ČTÚ při
správě kmitočtového spektra a navozovala
dojem, že kompetence, které jednoznačně
přísluší Radě, přecházejí
na ČTÚ.
Návrh paragrafovaného znění byl postupně
probírán na šesti seminářích
svolaných Podvýborem pro pošty a telekomunikace
PSP. Rada urychleně zpracovala své zásadní
stanovisko k poslaneckému návrhu telekomunikačního
zákona a odeslala jej mj. Stálé komisi. Stálá
komise přijala dne 23. 1. 1998 usnesení č.
48/98, jímž žádá zpracovatele zákona
o telekomunikacích, aby do tohoto zákona zapracovali
vymezení kompetencí ke správě kmitočtového
spektra mezi ČTÚ a Radou v souladu s předloženým
návrhem Rady, a pověřuje poslance va Skopala
a další koordinovat postup prací. Ani do nové
upravené verze telekomunikačního zákona,
projednávané na semináři v PSP 30.
1. 1998 však zpracovatelé připomínky
Rady nezapracovali. Rada proto požádala o přijetí
u ministra MDS ČR prof. ing. Petra Moose, CSc. Výsledkem
schůzky bylo ministrovo ubezpečení, že
připomínky Rady chápe jako závažné
a že MDS ČR je ochotno je akceptovat. Rada tedy zpracovala
"Zásadní připomínky k návrhu
zákona o telekomunikacích - parlamentní tisk
378" (viz příloha č. 9, str. 153n) a
seznámila s nimi všechny zúčastněné
strany s tím, že tento materiál považuje
za maximálně možnou míru kompromisu,
který ostatně má oporu i v postoji MK ČR,
Stálé komise a rovněž i samotného
ministra MDS ČR. Pokud by přesto neměly být
připomínky Rady akceptovány, doporučuje
Rada návrh zákona vůbec neprojednávat.
Zdůvodnění připomínek Rady
k návrhu telekomunikačního zákona:
A) Liberalizace přístupu na telekomunikační
trh ČR je nepochybně potřebná a je
vhodné aplikovat i u nás pravidla platná
v rámci EU. Tyto požadavky však předložený
návrh telekomunikačního zákona nesplňuje.
Nelze je řešit úplným předáním
kompetencí ke správě vešekerého
kmitočtového spektra na ČTÚ.
Takový model, kdy předchůdce ministerstva
dopravy a spojů spravoval veškeré kmitočtové
spektrum včetně částí pro rozhlasové
a televizní vysílání, byl jako dysfunkční
zrušen novelou v roce 1994.
Podle současné legislativy je vydělena správa
kmitočtového spektra určeného a využívaného
pro rozhlasové a televizní vysílání
do kompetence Rady. Zvláštní důvody
pro toto opatření jsou dány nutností
realizovat zákon o rozhlasovém a televizním
vysílání a jeho základní principy.
Přitom však je v této oblasti nezbytná
součinnost ČTÚ a Rady. Současná
formulace zákona je ovšem příliš
obecná a vede často k účelovému
zpochybňování. Proto byla uzavřena
mezi jmenovanými subjekty dohoda o Pravidlech vzájemné
spolupráce, která kompetence obou subjektů
přesněji definuje. Této dohodě o nutné
součinnosti je však nutné dát normativní
rámec v zákoně.
Návrh telekomunikačního zákona:
- odporuje současnému
kompetenčnímu zákonu
- odporuje současnému
zákonu vysílání a zákonu o
Radě
- nerespektuje specifičnost
rozhlasového a televizního vysílání
v podmínkách duálního systému,
zejména jeho obsahové (programové) stránky
a požadavky plurality: pokud by byl zákon v navrženém
znění přijat, Rada by nemohla tyto funkce
účinně plnit
- porušuje zásadu nezávislosti
médií, která přímo vyžaduje
přidělování frekvencí na základě
licenčního, registračního nebo obdobného
řízení postupem nezávislým
na státní moci. Média by se tak dostala pod
řízení byrokratického aparátu
jediného resortu kontrolovaného jednou politickou
stranou
- znemožňuje dozor nad
dodržováním zákona o vysílání
Radou, protože její vrcholná sankce - odnětí
licence - se stává nelogickou kompetencí
- vzhledem k tomu, že poptávka
po rozhlasovém a televizním vysílání
i nadále velmi výrazně převyšuje
nabídku, nelze souběžně aplikovat princip
výběru z několika uchazečů
v rámci řízení před Radou a
současně navržený výběrový
princip veřejné soutěže v rámci
ČTÚ. Jednalo by se totiž o rozpojení
principu, v jehož rámci je vázáno přidělení
kmitočtu na přidělení oprávnění
k vysílání (licence, registrace). Tyto činnosti
by dle Návrhu pro futuro měly provádět
dvě samostatné instituce, aniž by však
bylo věcně možné výsledek funkčně
propojit. Navržené řešení spočívající
v ustavení koordinačního orgánu při
ČTÚ, v jehož rámci by Rada uplatňovala
své požadavky je z tohoto hlediska naprosto nevyhovující
- odporuje příslušným
doporučením a praxi EU a zejména také
směrnici Evropského parlamentu o demokratické
reformě vysílání, adresované
parlamentům postkomunistických zemí v r.
1991, podle níž regulační orgány
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
nemají být vůbec podřízeny
vládě (pouze nepřímo parlamentu)
- představuje značný
věcný i formální zásah do zákona
o Radě, do většiny institutů zákona
o vysílání i do praktické licenční
politiky Rady jakožto nezávislé instituce.
Vznikla by tak možnost ovlivňování sdělovacích
prostředků způsobem, vymykajícím
se kontrole veřejnosti. Pokud by ČTÚ převzal
jakoukoli část kompetencí v oblasti správy
kmitočtového spektra rozhlasové a televizní
služby, přímo by tím rozhodoval o možnostech
a struktuře sdělovacích prostředků,
využívajících elektromagnetické
vlny jako přenosové medium. Navrhovaná úprava
znamená nadřazení formy (technického
hlediska) nad obsahem (program).
Navrhovaná centralizace státní moci v oboru
správy kmitočtového spektra je ze všech
těchto důvodů nevhodná.
Navrhujeme respektovat nesporné souvislosti mezi působností
v oblasti telekomunikací a Rady v rámci obecnějšího
procesu integrace nikoli prostým sloučením
kompetencí, nýbrž systémově procesem
popsaným ad B).
B) 1. Nejnápadnějším procesem v oblasti
telekomunikací v celosvětovém měřítku
je postupná konvergence této oblasti s oblastí
vysílání a s provozem (celosvětových)
počítačových sítí a
integrace tohoto komplexu do jediného strukturovaného
systému. Paralelně a v tomto integračním
prostředí pokračuje liberalizace a globalizace.
Předložený věcný záměr
zákona o telekomunikacích tento proces nerespektuje
v dostatečné míře (pokud vůbec).
Logickým důsledkem tohoto zásadního
nedostatku je, že některé problémy zůstávají
neošetřeny (nové vysílací technologie,
počítačové sítě), jiné
jsou namísto promítnutí konvergence do zákona
zahrnuty regresním krokem tam, kde je v úplnosti
nelze bez integrace celé problematiky řešit
(správa kmitočtového spektra) a některé
dílčí detaily jsou v důsledcích
řešeny věcně nesprávně
(zajištění nezávislosti elektronických
médií na vládě i parlamentu).
Probíhající konvergence vyžaduje některé
nové typy regulace (Internet) a úpravy regulace
stávající, protože se vytváří
jinak definovaný relevantní trh. Česká
republika má oproti vyspělým státům
Evropy výhodu spočívající v
možném legislativním zachycení a ošetření
konvergence a integrace ještě dříve,
než se rozvinou a upevní příslušné
nové struktury. To je ještě zvýrazněno
skutečností, že (nikoliv náhodou) paralelně
s přípravou předmětného zákona
se zahajuje příprava nových mediálních
zákonů. Doporučujeme využít této
příležitosti a věnovat sladění
této nové legislativy v oblasti pojmové i
věcné maximální pozornost. Zároveň
je třeba bezpodmínečně přizpůsobit
nové zákony doporučením a praxi EU.
2. Navrhujeme jako reflexi integračních procesů
zřídit zákonem Koordinační
komisi pro vysílání, telekomunikace a počítačové
sítě jako vrcholový orgán pro koordinování
státní správy v této integrující
se oblasti. Komise by
- sestávala ze zástupců Rady, ČTÚ
a Vládního výboru pro státní
informační systém na úrovni vedoucích
pracovníků těchto institucí nebo jejich
zástupců a dále ze zástupců
resortů kultury, obrany a vnitra
- navázala na činnost dosavadní koordinační
pracovní skupiny pro správu kmitočtového
spektra
- zajišťovala koordinovaný postup při
uplatňování státní správy
v jednotlivých oblastech podle jednotlivých zákonů
- řešila problematiku rozdělení kmitočtového
spektra a případně dalších technických
prostředků obdobného charakteru pro potřeby
jednotlivých oblastí a resortů
- sledovala postup tržní konvergence a integrace v
celé oblasti své působnosti a podle potřeby
iniciovala koordinovaný legislativní vývoj
3. Konvergence a postupná integrace vyžaduje a téměř
současná příprava několika
relevantních zákonů umožňuje
sladěné definování některých
základních pojmů. V oblasti rozhlasového
a televizního vysílání bude třeba
zejména upřesnit definici provozovatele vysílání
(media controler) a poskytovatele programových služeb.
Navrhujeme definovat
- poskytovatele technických služeb v oblasti vysílání
jako subjekt zajišťující (nebo provádějící)
přenos signálu k a od vysílače včetně
přenosu kabely a optickými vlákny nebo jinými
technickými prostředky
- poskytovatele síťových služeb (provider)
jako subjekt poskytující a technicky zajišťující
klientům připojení k počítačové
síti (s výjimkou interních sítí)
anebo poskytující klientům technické
prostředky (paměť na serveru atp.) pro realizaci
domovské stránky, schránky a další
hardwarové prostředky pro realizaci práce
na počítačové síti (s výjimkou
sítí interních)
Navrhujeme přizpůsobit filosofii těchto definic
i další definice obdobných činností
a pojmů v předloženém zákonu,
aby bylo dosaženo koherentního a souvislého
popisu relevantních aktivit.
C) K jednotlivým oddílům předloženého
Návrhu uplatňujeme ještě následující
technické připomínky:
1. Doporučujeme v souladu s naším návrhem
sub B) formulovat řádnou definici telekomunikační
sítě. V dřívějším
pojetí zákona existoval pojem jednotná telekomunikační
síť, do které spadaly i sítě
pro distribuci a vysílání rozhlasu a televize.
To přinášelo řadu komplikací
např. při definici koncových bodů
sítě a při aplikaci některých
dalších zákonných ustanovení
platných obecně pro telekomunikační
sítě. Doporučujeme, aby v novém zákoně
byly systémy výhradně určené
pro rozhlasové a televizní vysílání
chápány samostatně v rámci množiny
telekomunikačních sítí vzhledem k
tomu, že pro tyto systémy platí zcela odlišná
pravidla. Jinak by ustanovení uváděná
v jednotlivých částech Návrhu byla
nerealizovatelná (např. problém připojování
zařízení ke koncovým bodům,
licencování poskytovatelů služby, problematika
univerzální služby, propojování
sítí a otevřený přístup
k síti apod.). Integrace se však i zde projevuje,
a to tak, že v současné situaci už nelze
oddělit transport rozhlasových a televizních
signálů v řadě případů
(rádioreléové trasy, družicové
systémy, kabelové systémy) od transportu
klasických signálů (telefon, data apod.).
2. Připomínáme, že je třeba specifikovat,
zda přijímače (rozhlasové i televizní)
podléhají příslušným ustanovením
jakožto zařízení připojovaná
k síti. Řada těchto zařízení
je připojena k síti pouze prostřednictvím
přijímací antény a bylo by tedy zbytečné
definovat parametry připojení. Podle našeho
názoru tedy není vhodné tato zařízení
posuzovat podobně jako např. modemy, faxy a telefonní
přístroje. Kompetenční řešení
posuzování nových typů zařízení
by mělo příslušet námi navrhované
koordinační komisi sub B).
3. Doporučujeme přesně definovat koncové
body v případě rozhlasu a televize. Na vstupu
do sítě by to zřejmě měly být
výstupní svorky příslušného
studiového komplexu a na výstupu vstupní
svorky vysílače, v případě
kabelových rozvodů asi účastnická
zásuvka. Tuto problematiku je třeba provázat
s definicemi poskytovatelů služeb.
4. Upozorňujeme, že regulace by se neměla týkat
rozhlasového a televizního vysílání.
Připomínáme, že licencování
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
je výlučnou činností Rady. Použití
stejného pojmu v oblasti regulace by mohlo vést
k nedorozumění. Podle názoru Rady je výstižnější
dříve používaný pojem povolení
ke zřízení a provozování daného
systému. Pokud má Rada pečovat o rozvoj duálního
systému, není možné licencování
převést do jiné oblasti státní
správy.
Rada nezpochybňuje otázku jediného správce
kmitočtového spektra, kterým se má
stát ČTÚ, ale trvá na jasné
definici spoluúčasti nebo součinnosti Rady
na správě té části kmitočtového
spektra, která je vyhrazena pro rozhlasové a televizní
vysílání. Tato součinnost by měla
definovat rozhodující kompetenci Rady při
plánování využití spektra pro
rozhlasové a televizní vysílání
a při přidělování tzv. souboru
technických parametrů rozhlasového a televizního
vysílání, který je nedílnou
součástí licence udělované
Radou (nebo který Rada přiděluje provozovatelům
ze zákona). Rovněž přidělování
tzv. kmitočtových přídělů
pro provozovatele vysílacích rádiových
zařízení ČTÚ se může
dít pouze se souhlasem Rady.
Příloha č. 1 | Seznam provozovatelů vysílání s licencí a s registrací | 103 |
Příloha č. 2 | Rozhodnutí Rady o dokrývačích ze dne 6.5.1997 | 124 |
Příloha č. 3 | Plán využití kmitočtů (s přidělenými výkony) | 126 |
Příloha č. 4 | Registrované zahraniční televizní programy provozovatelů TKR s registrací | 135 |
Příloha č. 5 | Usnesení PSP, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PSP ČR a Stálé komise (výběr) | 141 |
Příloha č. 6 | Stanoviska Rady (výběr) | 145 |
Příloha č. 7 | Zhodnocení plnění příjmové a výdajové části rozpočtu kapitoly za rok 1997 (příloha k roční uzávěrce) | 149 |
Příloha č. 8 | Schválení rozpočtu Rady na rok 1998 (dopis ministra financí ČR) | 152 |
Příloha č. 9 | Zásadní připomínky Rady k návrhu zákona o telekomunikacích | 153 |
Příloha č. 10 | Dvě připomínky k návrhům zákonů (autorský a tiskový zákon) | 155 |
Příloha č. 11 | Seznam upozornění, pokut a odňatých licencí | 158 |
Příloha č. 12 | Seznam soudních sporů | 163 |
Příloha č. 13 | Vzor kontrolního záznamu vysílání rozhlasové stanice | 166 |
Příloha č. 14 | Vzor kontrolní analýzy | 173 |
Příloha č. 15 | Časová řada žádostí, jednání a rozhodnutí vztahujících se ke společnosti CET 21 | 175 |
Příloha č. 16 | Časová řada žádostí, jednání a rozhodnutí vztahujících se ke společnosti FTV | 181 |
Příloha č. 17 | Pravomoci orgánů regulace | 183 |
Příloha č. 18 | Systém nominace členů do orgánů regulace | 185 |
Příloha č. 19 | Vybrané výsledky výzkumu Mediaprojektu | 187 |
Příloha č. 20 | Vybrané výsledky peoplemeterového měření sledovanosti celoplošných televizních stanic | 197 |
Příloha č. 21 | Mapy:
- orientační mapa území nepokrytého sítí ČT 1 - orientační mapa území nepokrytého sítí ČT 2 - orientační mapa území nepokrytého sítí Nova - orientační mapa území pokrytého sítí Prima TV - přehled umístění vysílačů ČRo - přehled umístění vysílačů rozhlasových stanic vysílajících na základě licence | 202 |
PŘÍLOHA Č. 1
Provozovatel s licencí
Název stanice | Oblast pokrytí | Platná od - do |
CET 21,s. r. o. | ||
NOVA | ČR | 30. 1. 93 - 30. 1. 2005 |
FTV PREMIÉRA, s. r. o. | ||
Prima TV | cílově ČR | 28. 6. 94 - 28. 6. 2006 |
imAGe, a. s.
imAGe 1 TELETEXT | ČR (ČT 2) | 12. 11. 92 - 12. 11. 1998 |
Provozovatel s licencí | Kanál/ERP (kW) | |
Název stanice | Oblast pokrytí | Platná od - do |
FATEM TV, a. s.
FATEM-TV | K55/0,100
Brno - Hády K50/20 Hodonín | 21. 10. 97 - 21.10. 2009 |
FTV PREMIÉRA,s.r.o Prima TV | K24/10 Praha a okolí | 26. 11. 92 - 26. 11. 2004 |
GENUS TV, a. s. GENUS TV | K60/100 Liberec | 30. 6. 95 - 12. 3. 2008 |
GIMI, s. r. o. GIMI-ELSAT | K51/0,631 České Budějovice
K51/0,100 Milevsko K40/0,050 Strakonice K51/0,032 Týn nad Vltavou K21/0,040 Český Krumlov K44/100 Táborsko | 22. 11. 94 - 22. 11. 1999
4.3.97 - 22. 11. 1999
3.97 - 22. 11. 1999 4. 3. 97 - 22. 11. 1999
. 16. 9. 97 - 22. 11. 1999 21. 10. 97 - 22. 11. 1999 |
KABEL PLUS STŘEDNÍ MORAVA, a. s. KABEL PLUS OLOMOUC | K48/0,004 Olomouc K60/4 Olomoucko | 28. 6. 94 - 28. 6. 1999 21.10. 97 - 28. 6. 1999 |
NEZÁVISLÝ TELEVIZNÍ VYSÍLAČ THERMAL KARLOVY VARY, s. r. o. FONTÁNA TV 17. 6. 1997 zahájeno řízení o odnětí licence | K27/0,200 Karlovy Vary | 30. 6. 95 - 12. 3. 2008 |
PATKA Václav PULS | K37/0,050 Havlíčkův Brod K45/100 Rychnov nad Kněžnou K48/0,20 Trutnov K32/0,032 Česká Třebová K 58/0,020 Špindlerův Mlýn - Labská K 59/0,020 Špindlerův Mlýn - Svatý Petr K51/0,020 Vysoké Mýto K51/0,050 Hlinsko v Čechách K60/0,050 Lanškroun K27/0,100 Hradec Králové - město K47/0,050 Králíky K42/0,032 Náchod K59/0,020 Nové Město nad Metují K41/300 Svitavy | 30. 6. 95 - 12. 3. 2008
11. 12. 96 - 12. 3. 2008
21. 1. 97 - 12. 3. 2008 21. 10. 97 - 12. 3. 2008 |
RTD, radio, televize Děčín, s. r. o. LYRA | K47/0,050 Děčín
K47/0,100 Ústí nad Labem | 21. 10. 97 - 21. 10. 2009 |
Studio CLIPPER, v.o.s. Studio CLIPPER | K48/600 Ostrava | 21. 10. 97 - 21. 10. 2009 |
SVOBODA Jiří, ing. J.S.C. LOCAL TV | K52/0,002 Pelhřimov
K59/600 Jihlavsko | 28. 6. 94 - 28. 6. 1999
21. 10. 97 - 28. 6. 1999 |
ZAK TV, s. r. o. Západočeské vysílání | K51/100 Plzeň-město K60/50 Mariánské Lázně- Dyleň | 17. 12. 96 - 17. 12. 2008 21. 10. 97 - 17. 12. 2008 |