IV.2.b) NOVÉ TECHNOLOGIE

Problematika nových technologií byla podrobněji pojednána v materiálu "Problematika Internetu a digitálních elektronických médií", předaném Stálé komisi v červnu 1997. V dalším textu je toto téma pojednáno poněkud stručněji, avšak s uvedením nových informací a dalších souvislostí. Při vnímání této problematiky je podstatné neztrácet ze zřetele, že vývoj probíhá v integrujícím se rámci propojování tří oblastí: vysílání, telekomunikací a celosvětových počítačových sítí.

Nově zaváděné a připravované technologie sledují několik cílů:

a) uspokojit poptávku "postmediální" informační společnosti po informacích i zábavě

b) zlepšit kvalitu a spolehlivost přenášených informací

c) umožnit interaktivitu - obousměrný přenos informací mezi centrem a koncovým uživatelem

d) docílit úspory kmitočtového spektra

e) snížit provozní náklady

Zatímco body a, b, c vyjadřují spíše přání uživatelů a velmi úzce souvisejí se snahou výrobců o prodej nových typů zařízení, body d, e prosazují jednak provozovatelé služeb a (v bodě d) zejména příslušné státní orgány spravující spektrum. Lze říci, že i kdyby v ostatních bodech nebyl vyvozován přílišný tlak na inovaci, je další vývoj kmitočtového spektra v podstatě dán a žádný stát se patrně nevyhne nutnosti zavést kmitočtově úsporné technologie a uvolnit tak část kmitočtového spektra pro jiné služby.

V dalším textu uvedeme podrobněji jednotlivé nové technologie a popíšeme jejich současný stav v ČR.

Digitální rozhlas T-DAB

Jde o nový způsob vysílání zvukového signálu. Systém využívá nové poznatky z oblasti komprese zvukového signálu a moderní způsoby modulace rádiového signálu, které dovolují jednak docílit vysokou kvalitu vysílání, jednak velmi úsporné využití kmitočtového spektra. Systém T-DAB má některé zvláštnosti, které vyžadují jednak určité kmitočtové přesuny ve stávající síti včetně mezinárodní koordinace a jednak určité změny v systému licencování a provozu.

Systém využívá dva úseky kmitočtového spektra. První úsek je umístěn ve stávajícím třetím televizním pásmu (zpravidla, ne však vždy, se používá 12. televizní kanál), druhý je situován v tzv. pásmu L (cca 1500 Mhz). Z použití prvního uvedeného úseku ovšem vyplývá ihned poměrně závažný problém - nutnost uvolnit potřebnou část spektra od současného televizního provozu.

Po stránce využití spektra je systém velmi úsporný. Do jediného televizního kanálu se vejdou 4 "rozhlasové" bloky, přičemž v každém z nich je možno vysílat až 6 stereofonních programů (případně v nižší kvalitě i více) + datový signál. Protože v současné době má ČR přidělený v mezinárodní koordinaci jeden blok pro Čechy a jeden pro Moravu a Slezsko, mohly by se tak obsloužit 3 celoplošné veřejnoprávní a 3 celoplošné privátní programy, přičemž by se ušetřilo asi 64 kmitočtových pozic ve stávajícím VKV pásmu. Přitom by šlo o tzv. jednofrekvenční síť (SFN), kde by v celém obsluhovaném území odpadla nutnost přelaďování přijímače a zlepšila by se kvalita příjmu v jedoucích vozidlech a v členitém terénu.

Nezanedbatelná je i ta okolnost, že dochází k významné úspoře elektrické energie. Pro přenos uvedených 6 programů totiž stačí jediný vysílač namísto šesti (v dosavadním způsobu přenosu), a to s menším výkonem. Pro pokrytí celého území státu by bylo potřeba asi 47 vysílačů většinou situovaných na stávajících stanovištích VKV rozhlasové sítě.

Pro příjem digitálního rozhlasu nejsou použitelné stávající rozhlasové přijímače. Posluchači si budou muset zakoupit buď zcela nový přijímač anebo alespoň jakýsi konvertor, který by si připojili ke stávajícímu zařízení.

Pro systém T-DAB (podobně jako i pro systém digitální pozemské televize) je významná ta okolnost, že zde vystupuje nový subjekt - tzv. provozovatel multiplexu. Jeho úkolem je sdružit příslušné programy do jediného informačního toku a uskutečnit jeho distribuci a vysílání jednotlivými vysílači. Bude potřebné definovat postavení tohoto provozovatele v příslušné legislativě. Zdá se, že v našich podmínkách by to mohl být jakýsi poskytovatel služeb (podobně jako jsou v současné době České radiokomunikace). Vzhledem k tomu, že z technických důvodů je nutno většinu pozic vysílačů T-DAB ve 12. kanále situovat na stejná místa, kde mají své objekty České radiokomunikace, je zde reálná možnost, že dominantní postavení tohoto subjektu po zavedení digitálního rozhlasu bude ještě více posíleno.

Pokud se týče situace v okolních státech, lze konstatovat, že v řadě z nich bylo již vysílání v systému T-DAB zahájeno a signálem je zásobena významná část populace.

Pro ilustraci uvádíme:

- Německá spolková republika 36% obyvatelstva

- Dánsko 60%

- Norsko 32%

- Švédsko 75%

dále vysílají

- Francie 11 programů

- Švýcarsko 6 programů

- Holandsko 8 programů

- Velká Británie 19 programů

- Belgie 8 programů

- Polsko 4 programy.

V současné době má Rada k dispozici dvě studie zpracované podnikem Testcom, které specifikují síť T-DAB v III. TV pásmu a v pásmu L. Zatímco síť v III. TV pásmu je optimalizována a je možno pokračovat v přípravných pracích, je síť v pásmu L navržena alternativně, neboť při prvním mezinárodním jednání v roce 1995 ve Wiesbadenu se nepodařilo získat pro ČR optimální kmitočtový příděl. Důvod byl dán tím, že práce na přípravě T-DAB nebyly (a dosud nejsou) celostátně koordinovány, a proto nebyl ve Wiesbadenu k dispozici návrh sítě v pásmu L. Zpracovatelé proto navrhují další mezinárodní koordinaci, která by umožnila rozumné pokrytí jednotlivých regionů privátním nebo veřejnoprávním vysíláním.

Pro další období je nezbytné uskutečnit některé další práce:

- ustavit státní exekutivou koordinační orgán (DAB fórum) podobně jak tomu je v řadě sousedních států

- připravit podklady a uskutečnit mezinárodní koordinaci celoplošné sítě ve 12. TV kanálu

- zpracovat požadavky na modifikaci kmitočtového plánu v pásmu L pro regionální T-DAB

- obstarat software pro návrh jednofrekvenčních sítí

- realizovat pilotní projekt digitálního rozhlasu (experimentální vysílání)

- projednat s televizními provozovateli potřebné uvolnění 12. TV kanálu (jde o 2 základní TV vysílače a cca 88 televizních převaděčů, které bude nutno přeladit na jiné kanály)

Digitální televize T-DVB

Podobně jako digitální rozhlas byl vytvořen i systém pozemského digitálního vysílání televize na základě poznatků o kompresi televizního signálu a o nových modulačních principech. Přechod na digitální televizní vysílání je jediný možný způsob, jak do budoucna dále zlepšovat kvalitu obrazu a zvuku a především jak hospodárně využívat kmitočtové spektrum přidělené pro televizní vysílání. Je to prakticky jediný způsob, jak zvýšit počet celoplošných i regionálně vysílaných televizních programů neuvažujeme-li kabelové a družicové systémy, které mají určitá omezení. Systém předpokládá využití stávajících kmitočtových pásem (pásmo IV. a V.), přičemž do jediného stávajícího televizního kanálu je možno umístit podle kvality několik televizních programů. Při standardní kvalitě (poněkud vyšší, než je většinou k dispozici v dosavadním analogovém vysílání) lze v jednom kanálu vysílat 4 televizní programy, může se však vysílat i signál s vysokou rozlišovací schopností (HDTV) nebo větší počet programů s nižší kvalitou. Samozřejmostí je i větší počet zvukových kanálů a přenos datových signálů.

Podobně jako digitální rozhlas přináší i T-DVB podstatné úspory elektrické energie (využití jednoho vysílače pro několik programů, nižší potřebné výkony vysílačů) a možnost realizace jednofrekvenčních sítí (SFN). Nutno říci, že při využití systému SFN by k celoplošnému pokrytí ČR čtyřmi stávajícími programy ve stávající nebo poněkud zvýšené kvalitě postačil jediný televizní kanál, zatímco v současné situaci k tomu nestačí ani celé televizní pásmo (48 kanálů).

Nepříjemná je ta okolnost, že pro výstavbu sítě digitální televize není k dispozici žádná volná část kmitočtového spektra, takže nové vysílače bude nutné umístit do stávajících kanálů. To si ovšem vyžádá drastické zásahy do stávajícího stavu, které mohou být dočasně velmi nepříznivě vnímány televizními diváky. Určité, i když velmi omezené možnosti zde skýtá postupné uvolnění kanálů 61 - 69, které dosud využívají jiné služby.

Podobně jako tomu je u digitálního rozhlasu, nebude ani v případě digitální televize možné použít k příjmu dosavadní televizor. I zde bude nutno zakoupit nový přijímač nebo (spíše jako přechodné řešení) vhodný konvertor.

I když je možno zaznamenat celosvětově vysoký zájem o urychlené zavedení pozemské digitální televize, nejsou přípravné práce tak daleko, jako je tomu u digitálního rozhlasu. Je to dáno tím, že technický vývoj systému byl ukončen teprve nedávno. Ve srovnání s digitálním rozhlasem však lze očekávat daleko razantnější postup při zavádění T-DVB. Žádná vláda si zřejmě nedovolí technický a programový rozvoj televize nepodporovat nebo dokonce ignorovat.

Jako nejzávažnější událost poslední doby je možno uvést zasedání CEPT konané v červenci 1997 v Chesteru. Na tomto zasedání byla zformulována a podepsána " Vícestranná koordinační dohoda o technických podmínkách, koordinačních principech a postupech pro zavádění zemské digitální televize", která podstatně mění zásady dohodnuté na dřívějších mezinárodních konferencích pro klasické televizní vysílání (Stockholm). Ze závěrů této dohody vyplývají pro Českou republiku v oblasti kmitočtového plánování práce časově i věcně vázané na celoevropský proces zavádění T-DVB. Jako nejdůležitější pro nejbližší období lze uvést:

- zpracování upravené databáze analogových televizních vysílačů a převaděčů podle požadavků CEPT

- zpracování koncepce rozvoje televizní vysílání do roku 2005

- rozbor možnosti pokrytí ČR signálem T-DVB a prvý návrh vysílací sítě

- příprava na mezinárodní koordinační jednání

- příprava experimentálního vysílání

Podle závěrů konference dojde již v současné době k intenzivním dvoustranným jednáním o koordinaci digitálních televizních vysílačů. Pokud nebude mít česká strana k dispozici představu o vlastní síti T-DVB, hrozí nebezpečí ztráty některých kmitočtových pozic.

Podobně jako v případě T-DAB bude nutno i v případě digitální televize stanovit postup a legislativní rámec pro ustavování a činnost subjektů zabývajících se provozováním multiplexu, které budou poskytovat služby několika i vzájemně si konkurujícím televizním provozovatelům.

Je zřejmé, že součástí studie o koncepci rozvoje vysílání bude muset být i úvaha o postupném přechodu ze stávajícího analogového systému na digitální. Oba systémy budou muset vedle sebe určitou dobu existovat a teprve po dobudování digitální sítě (zřejmě někdy po roce 2005) bude možno uvažovat o likvidaci analogové sítě. Zde je určitý rozdíl proti síti rozhlasové, kde bude možno i po vybudování T-DAB provozovat v určitém omezeném rozsahu také analogové vysílače.

Stuhové sítě VKV rozhlasu

Koncem osmdesátých let počala být aktuální otázka zabezpečení trvalého přísunu dopravních informací řidičům, kteří se pohybují na hlavních komunikacích. Byl sice vyvinut a částečně provozován systém ARI, který však vyžadoval specielně vybavené přijímače a byl funkční pouze v dosahu základních rozhlasových vysílačů. Byl vyvinut i dokonalejší systém RDS, který měl ovšem stejné nevýhody. Objevil se proto projekt spočívající v systému malých vysílačů vybudovaných podél komunikací a pracujících synchronně na jediném kmitočtu, které by tuto službu zabezpečily. Toto uspořádání by dovolilo řidičům přijímat dopravní informace na přijímačích bez jakýchkoli doplňků, a to bez nutnosti přelaďování během cesty. Základním problémem přitom bylo docílit stabilitu celé soustavy tak, aby se jednotlivé vysílače vzájemně nerušily.

Dle expertního posudku na stuhové synchronní sítě, vypracovaného Ing. L. Čechem, jsou k dispozici údaje o stuhových synchronních sítích, které jsou provozovány ve Francii a v Itálii. Francouzská síť zahájila pravidelný provoz v roce 1991 na dálnici A43 mezi Albertville a Lyonem, v roce 1995 rozšířená na dálnici A6 do Dijonu, s výhledem rozšíření až do Paříže. Je vybavena zařízením vyvinutým v TDF ve spolupráci s fy Thompson. Spolehlivou činnost celého systému zajišťuje řídící počítač, který řídícími signály prostřednictvím radioreléové trasy zajišťuje minimalizaci interferenčních zón. Trasou je také v digitální formě rozváděna modulace k vysílačům. Jednotlivé vysílače jsou od sebe vzdáleny asi 10 km. Zařízení je poměrně složité a nákladné, výstavba jednoho vysílače stále přibližně jeden milion FF. Při provozu sítě, která pracuje na kmitočtu 107,7 Mhz došlo k jedné kolizi s leteckou navigační službou a to v prostoru letiště Satolas. K odstranění rušení byly potřebné investičně nákladné dodatečné změny stuhové sítě.

Italská stuhová síť pracuje na dálnici A1 mezi Florencií a Bolognou. Požadavek synchronního provozu a eliminace dopravního zpoždění dosahuje tím, že signál je dopravován k vysílačům optickým vláknem, položeným podél dálnice.

Při plánování sítí VKV rozhlasu v ČR byl pro takovou službu vyhrazen kmitočet 107,8 MHz a byla vypracována studie uvádějící základní sestavu vysílačů podél dálnic D1 a D5. Vzhledem k nepříliš dobrým zprávám z Francie se zprvu nehlásili zájemci schopní předložit konkrétní projekt. Podobná situace zřejmě nastala i v řadě okolních států, takže se většinou přesunula pozornost na propracování systému RDS, který při dostatečné hustotě vysílačů (a samozřejmě s příslušně vybaveným autorádiem) zabezpečí službu dopravních informací vyhovujícím způsobem. Do jisté míry to platí i u nás, neboť kromě veřejnoprávního rozhlasu (program Radiožurnál) u nás vysílá systémem RDS dopravní informace i řada privátních provozovatelů. Jako příklad lze uvést, že např. v podstatné části západních Čech jsou k dispozici dopravní informace na síti radia FM plus.

V současné době je známo, že v ČR je k dispozici vynález, který řeší problémy se stabilitou synchronní stuhové sítě. Celý systém je nutné zkoordinovat s leteckou radionavigační službou; výpočet a experimentální ověření letecké koordinace bude patrně i finančně nákladné. Přitom právě zmíněný kmitočet 107,8 MHz je zvlášť kritický, neboť leží v těsné blízkosti pásma letecké služby, ve kterém v posledním období značně vzrostl provoz. Technický a zkušební ústav telekomunikací a pošt Praha Radě k problému koordinace FM vysílačů stuhové sítě kmitočtu 107,8 v okolí dálnice D5 Praha-Plzeň sdělil, že vzhledem k blízkosti tohoto kmitočtu ke kmitočtu 108,0 je základní podmínkou vypsání případného licenčního řízení vyloučení možnosti rušení zařízení letecké navigační služby, která pracují v kmitočtovém úseku 108,0-118,0 Mhz. Jedná se o zařízení umožňující bezpečné navedení letadla na přistávací dráhu za snížené viditelnosti (zařízení ILS) a dále o zařízení zabezpečující bezpečný pohyb letadla na letové cestě (VOR). Kritická místa jsou z tohoto pohledu zejména v oblasti Prahy do vzdálenosti 25 km a v oblasti mezi Berounem a Plzní. Přesné prostory, typy a úrovně rušení leteckých navigačních prostředků je možno stanovit výpočtem, budou-li známa stanoviště a technické parametry FM vysílačů a to zejména anténních systémů.

Problematikou stuhových sítí se Úřad Rady zabývá od roku 1993. Tehdy vznikla studie Technického a zkušebního ústavu telekomunikací a pošt, na jejímž základě byla propočítána "fiktivní" stanoviště pro umístění vysílačů podél dálnic D1 a D5 a pro stuhové vysílání a našich podmínkách vybrán kmitočet 107,8 Mhz. Podle informací ČTÚ jsou mezinárodně zkoordinována všechna navržená fiktivní stanoviště.

V současnosti Rada eviduje následující žádosti o licenci pro stuhové vysílání:

Radio Info, s r.o.

Quo, s r.o.

Rockway

Zájem o vysílání na stuhové dálniční síti projevil v prosinci 1997 i Český rozhlas, který však prozatím nemá zpracovanou potřebnou expertní studii. Z výše uvedených žadatelů o licenci pro stuhové vysílání probíhá správní řízení jen se společností Radio Info, s. r. o. Společnost předložila Radě žádost v říjnu 1997 a Úřad 5. 12. 1997 požádal o doplnění žádosti o výpočet koordinace s prostředky letecké navigace na uvedené konkrétní kóty.

V každém případě musí žadatel při případném licenčním řízení při obhajobě svého technického řešení prokázat schopnost navržené technické řešení realizovat homologovaným zařízením. Rada se v žádném případě nesnaží blokovat zkušební provoz nebo rozvoj synchronního vysílání, vyžaduje pouze zachování standardního postupu, užívaného při uvedení libovolného VKV vysílače do provozu. Tento postup předpokládá koordinaci mezinárodní a vnitrostátní a koordinaci s prostředky letecké navigace, která je nutná pro zajištění bezpečnosti leteckého provozu. Vždyť v šetření je případ ze dne 13. 1. 1998, kdy došlo k havárii zahraničního letounu v Brně patrně vlivem selhání navigačních přístrojů v důsledku pirátského vysílání na kmitočtu 107,9 Mhz.

Zdá se, že schůdnější cestou pro dálniční vysílání by bylo doplnění stávajících rozhlasových sítí systémem RDS a vhodné navázání na příslušné složky ministerstva vnitra. Nutno připomenout i tu okolnost, že systém dopravních informací je nedílnou součástí digitálního rozhlasu (který přináší technicky elegantní vyřešení všech výše zmiňovaných problémů), takže po zahájení provozu T - DAB bude řidičům k dispozici.

Rada dne 20.1. 1998 souhlasila se zkušebním synchronním provozem v Praze (kmitočet 99,7 MHz). Žádost byla postoupena ČTÚ a provozovatel byl vyzván doplnění žádosti o posouzení kompatibility s prostředky letecké navigace.

Internet

Jde v podstatě o systém předávání multimediálních informací mezi počítači. V současné době tvoří celosvětovou síť, která umožňuje komukoli volný přístup k informacím, ale dává mu i možnost informace do systému vkládat. Vzhledem k multimediálnímu charakteru mohou být informace nejrůznějšího typu. Je možno přenášet texty, nepohyblivé obrázky, ale i zvuky, rozhlasové vysílání a chystá se i přenos televizního vysílání ve standardní kvalitě. Pochopitelně je možné přenášet i datové soubory nejrůznějšího druhu.

Charakteristickou vlastností Internetu je právě uvedená možnost volného přístupu, která prakticky znemožňuje jednoduchou regulaci a vlastně z každého majitele počítače dělá potenciálního provozovatele vysílání. Přitom však je známo, že prostřednictvím Internetu se šíří i velmi závadné informace. Jde jednak o ilegální obsahy (odporující legislativě) jako je např. organizování terorismu, propagace fašismu, šíření drog, problémy spojené s prostitucí apod., jednak o škodlivé obsahy jako je pornografie, špionáž, porušování soukromí apod. Z dostupných informací je zřejmé, že většina států cítí potřebu vhodné regulace. Přitom je třeba řešit jednak legislativní otázky a jednak problémy technické (softwarové). V EU byl již publikován v říjnu 1996 první dokument, ve kterém jsou hlavní problémy pojmenovány a jsou naznačeny cesty k jejich řešení. Pro uvedenou problematiku jsou důležité i další dokumenty EU jako např. "Green Paper" na ochranu nezletilých a lidské důstojnosti v audiovizuálních a informačních službách, zpráva Pracovní skupiny Komise, zabývající se ilegálním a škodlivým obsahem na Internetu a výsledky zasedání pracovní skupiny EIM/WG konaného v listopadu 1997 v Lisabonu, kde byla zdůrazněna na jedné straně aktuálnost problému, na druhé straně potřeba koordinovaného nebo spíše jednotného celoevropského přístupu.

Problematikou regulace Internetu se zabývá více či méně celá řada států a jsou známa i některá realizovaná opatření (např. v Německu, Velké Británii). Nicméně je zřejmé, že jde o problém, který je řešitelný pouze na široké mezinárodní úrovni.

Při přípravě legislativy ošetřující problémy Internetu v ČR je třeba:

- definovat kompetenci k řešení této problematiky s respektováním souvislostí jak v oblasti tištěných médií, tak i v oblasti telekomunikací

- respektovat globální charakter Internetové sítě

- vést odbornou diskusi o regulaci

- sledovat vývoj regulace Internetu v okolních zemích a aktivně spolupracovat při přípravě příslušných doporučení v rámci EU

IV.2.c) KONCENTRACE A KŘÍŽENÍ MEDIÁLNÍHO VLASTNICTVÍ

I. Obecné principy koncentrace a křížení vlastnictví v médiích

Koncentrace v médiích

Koncentrace obvykle probíhá zejména jako fúze podniků, horizontální a vertikální integrace, multisektoriální integrace, mezinárodní integrace. Dále jako tzv. koncentrační dohody - dohody o exkluzivitě, joint venture, o vzájemném nekonkurování, o společném výzkumu, vzájemném neexportování apod.

V médiích je velmi rozšířenou formou multimediální integrace tzv. crossownership, čili křížení vlastnických vztahů v médiích.

Tyto různorodé formy vlastnických propojení vytvářejí nepřehlednou mezinárodní vlastnickou síť, jejíž sledování zabírá značný díl času mediálních expertů, nicméně je nutné pro regulaci těchto procesů.

Dominantní pozice

Různé formy koncentrací vedou k situacím tzv.dominantní pozice na trhu.

Podnik se nachází v dominantní pozici, pokud má možnost nezávislého chování na referenčním trhu. Tato situace mu umožňuje jednat bez toho, aby počítal s konkurencí, zákazníky nebo dodavateli. Taková možnost vzniká buď na trhu obsazeném jediným podnikem, nebo účastí na trhu při výlučném disponování technickými poznatky, surovinami nebo kapitálem. Podnik v dominantní pozici může určovat ceny, kontrolovat výrobu nebo ovládat distribuci výrobků.

Pro mediální politiku je důležité, že dominantní pozice některého mediálního subjektu může ohrozit podstatný princip činnosti médií v demokratickém politickém systému - totiž pluralitu. Dominantní ekonomická pozice vytváří možnost kontroly významné části vysílání a tím vede k dominantní pozici v oblasti formování názorů. To má samozřejmě především zásadní politický význam, ale existují i ekonomické konsekvence. Omezení plurality médií může být rovněž příčinou omezení přístupu zadavatelů reklamy a nezávislých produkčních skupin na trh.

Detailní analýza důsledků koncentrace

Negativní aspekty:

- kontrola více informačních zdrojů (médií) jedním subjektem

- riziko záměrného zamlčování nebo zkreslování určitých informací určitými médii, pokud tyto informace neodpovídají zájmům vlastníka těchto médií

- zánik nebo fúze médií vedoucí ke snížení počtu informačních zdrojů a k uniformitě informací

- snaha o zabránění vzniku nových médií a likvidace slabších (menších) médií

- riziko vyššího stupně závislosti u malých kulturních entit (malé státy, regiony) v konfrontaci s velkými mediálními skupinami

- závislost nezávislých producentů na provozovatelích

Pozitivní aspekty

- V určitém měřítku může fenomén koncentrace mít na trh pozitivní vliv, zejména proto, že umožňuje vznik finančně silných společností, které jsou schopné rozvoje v mezinárodním měřítku. Jde o tyto - alespoň do jisté míry a za určitých okolností žádoucí efekty:

- úspory produkčních nákladů a vyšší kvalita know-how

- zavádění nových produktů nebo projektů i s nižší ziskovostí, což za příznivých okolností (představovaných např. silným zájmem veřejnosti nebo regulačním tlakem) může vést k podpoře kulturní a politické plurality

- možnost záchrany neprosperujících médií velkou mediální skupinou

- rozvoj velkých evropských mediálních skupin jako protiváhy zámořských

- posílení autonomie médií ve vztahu k možným vnějším útokům (např.politickým tlakům)

Koncentrace médií, otázka svobody projevu a plurality

Svoboda projevu je rovněž svobodou přijímat a šířit informace. Tato svoboda má i společenský aspekt - je povinností každého demokratického státu zajistit ochranu svobody projevu pro každého jedince. Jde tedy o "nezbytný sociální imperativ", který se může projevit v nutnosti omezit svobodu podnikání v médiích. Pokud existuje reálné nebezpečí koncentrace médií zabraňující jiným fyzickým a právnickým osobám v realizaci projevu, je nutné hledat vhodná obranná opatření.

Takovým opatřením je například Rezoluce o koncentraci v médiích vydaná Evropským parlamentem 15. února 1990. V Rezoluci se praví, že omezení koncentrace v médiích je nezbytné nejen z ekonomických důvodů, ale rovněž a především pro zachování plurality informací a svobody projevu. Evropský parlament si v Rezoluci předsevzal, že bude usilovat o protitrustovou legislativu v těchto směrech:

- zaručení minimálních profesních norem

- ochrana deontologie novináře

- eliminace nebezpečí podřízení malých podniků

- záruky svobody projevu pro pracovníky v oblasti informací.

Základním pravidlem pro podobná ochranná opatření je, že nesmějí být v rozporu s článkem 10 Evropské konvence o lidských právech.

Multimediální koncentrace

Jedním z určujících trendů rozvoje informační společnosti je proces konvergence a integrace tří donedávna oddělených sektorů: médií (primárně elektronických), telekomunikací a globálních počítačových sítí. Technologicky je to podmíněno možností přenášet tímtéž informačním kanálem donedávna nepředstavitelné informační toky, kombinující informace zvukové, textové a obrazové do jediného multimediálního proudu. Tato technologická inovace je předmětem ekonomického zájmu (a ekonomického boje) podnikatelů ze všech tří zúčastněných sektorů. Výsledkem jsou rozsáhlé kapitálové přesuny, fúze a aktivity např. počítačových magnátů nebo telekomunikačních koncernů v médiích.

Tento vývoj staví před regulační orgány a legislativní tvorbu v mediální oblasti nové úkoly. Výhledově je třeba počítat s propojením a integrací regulace a legislativy pro všechny tři sektory, jak toho bylo pro telekomunikace a média dosaženo nedávno v Itálii, připravuje se v dalších zemích a zejména je pokládáno za cílový stav v EU. V současnosti je nezbytné i u nás respektovat při všech krocích v kterékoliv oblasti i zbývající dvě, postupně dosahovat sladění definic základních pojmů i sladění legislativních přístupů a tak usnadnit vývoj směrem k integraci jak v realitě samotné, tak v jejím legislativním ošetření. V ČR je tento požadavek o to aktuálnější, že právě v současnosti probíhá revize základních zákonů v oblasti médií i telekomunikací; nevyužít této příležitosti by bylo jistě vážnou chybou.

Otázka přiměřenosti a rozsahu regulačních opatření zůstává v této oblasti otevřena.

Transparentnost vlastnických vztahů v médiích

Regulace koncentrace v médiích vyžaduje, aby kompetentní instance měly k dispozici informace o skutečné struktuře vlastnictví médií a mohly identifikovat třetí osoby schopné ovlivňovat jejich nezávislost.

Transparentnost médií je nezbytná pro vytvoření názorů veřejnosti o vypovídací hodnotě jednotlivých informací, myšlenek a názorů vysílaných médii.

Ochrana oprávněných zájmů dotčených subjektů je přitom nezbytná.

V Doporučení č. R(94)13 Rady Evropy nazvaném "Opatření k rozvoji transparentnosti v médiích" jsou vyzývány vlády členských zemí, aby včlenily do národních legislativ ustanovení zajišťující nebo rozvíjející transparentnost médií a umožňující ulehčit výměnu informací mezi členskými zeměmi v této věci.

Obecná ustanovení týkající se transparentnosti médií

Veřejnosti musí být umožněn přístup k informacím o médiích. Tento přístup ovšem musí být vyvážen dostatečnou ochranou dat.

Měla by být zajištěna výměna informací mezi národními instancemi. Možnost oznamovat relevantní data instancím jiných států ovšem musí být specifikována zákonem.

Dílčí opatření k zajištění transparentnosti médií ve vysílání

a) informace při udělení licence k vysílání

Rozlišují se tři kategorie těchto informací při podání žádosti: - informace o osobách nebo organizacích podílejících se na struktuře, která bude tuto službu provádět a o výši jejich účasti - informace o povaze a výši zájmů osob a organizací z jiných médií

- informace o jiných osobách nebo organizacích, které mohou mít zřetelný vliv na politiku programování z důvodu poskytnutí určitých (např. finančních) prostředků, jejichž povaha by měla být jasně specifikována v žádosti o licenci. Jde o společnosti nebo osoby, které "mají dlouhodobý a významný vliv na aktivity držitele licence a případný vliv na obsah vysílaných informací". Tento vliv je umožněn tím, že tyto společnosti nebo osoby dodávají finanční, materiální nebo programové prostředky, často životně nezbytné pro působení držitele licence".

b) informace po udělení licence

Dvě kategorie informací:

- - informace o změnách, ke kterým došlo u předchozích kategorií

- - informace o jiných datech spojených s fungováním vysílání.

Výkon dozoru nad transparentností vysílacích služeb

Akcentuje se nezbytnost jasně tento dozor definovat v zákoně. Kompetentní orgán musí mít k dispozici dostatečné prostředky a pravomoci. Existují země (např. Německo), kde zákon umožňuje regulačnímu orgánu i přímé prohlídky v provozovnách dotčených subjektů (provozovatelů vysílání).

Možná právní opatření užívaná v evropských zemích

Jde obvykle o tři legislativní úrovně:

- ústavní právo

- právo dotýkající se oblasti hospodářské soutěže

- specifické úpravy v mediálním právu

Nejvýznamnějšími právními předpisy na mezinárodní úrovni jsou Direktiva Evropské unie 89/552/EEC "Televize bez hranic" a Úmluva Rady Evropy o televizi přesahující hranice států. Pro členské země Evropské unie se uplatňuje rovněž konkurenční právo EC.

(V současnosti je na úrovni EU vypracováván text Direktivy ke koncentraci v médiích - jeho konečné znění lze očekávat v roce 1998.)

Obvyklý vývoj v zemích EC (vznik legislativy týkající se koncentrace a křížení vlastnictví v médiích)

1. Rychlý rozvoj koncentrace médií v národním měřítku

2. Znepokojení politiků nad možností ohrožení práva na svobodu projevu v důsledku koncentrace médií

3. Státní intervence (velmi často v podobě politiky ochrany tisku proti provozovatelům rozhlasového a televizního vysílání nebo proti křížení vlastnictví)

- opatření vycházející vesměs z článku 10 Evropské Konvence o lidských právech (právo na svobodu projevu)

a) v oblasti ekonomického práva:

- upraveno různě; nějvětší problém je definovat příslušný trh; zvážit, od jakého momentu jde o dominantní postavení na relevantním trhu a rozhodnout, odkdy jde o zneužití dominantního postavení; jaká je maximální možná úroveň koncentrace a která kritéria mají být použita (procento z části trhu, počet výtisků, počet podílů, kombinace)

- často je užíván "test zájmu veřenosti" - nakolik je příslušný monopolní krok v rozporu se zájmy veřejnosti

b) v oblasti mediálního práva:

- obvyklým opatřením je limitování účasti osob, které se již podílejí na podnicích ve sféře médií, na jiných mediálních podnicích, na stejném trhu nebo na různých trzích

- nejčastěji tato politika souvisí s udělováním licencí, zejména pokud jde o množství pro jednu fyzickou nebo právnickou osobu, limity účasti této osoby v různých typech médií (kombinace licencí) nebo předepsané podmínky v licenci

Specifická situace je v sektoru tisku. Ve většině členských zemí Evropské unie v sektoru tisku stát přímo neintervenuje a obvykle zde ani neexistují zvláštní ustanovení limitující koncentraci tisku. Často jsou pro tisk přijímána opatření zpomalující ekonomickou nezbytnost koncentrace (preferenční poštovní tarify, subvence v investiční oblasti apod.).

Řešení v jednotlivých státech

Obecně lze státy rozdělit do tří skupin, podle způsobu řešení koncentrace:

a) země bez antikoncentračních opatření - to je většinou způsobeno slabou úrovní koncentrace; liberální přístup umožňuje využít příznivých aspektů pro rozvoj koncentrace v ekonomicky slabším prostředí; patří sem a Belgie.

b) v zemi existují antikoncentrační opatření vycházející z práva v oblasti hospodářské soutěže, přičemž se specifika v médiích aplikují relativně automaticky, (např. v Německu nelze povolit některé fúze bez ověření, zda by nevedlo k zániku určitých titulů); automatický přístup působí potíže při definování relevantního trhu a jeho částí; rovněž podřízení mechanismu výkonné moci státu (státní úřady) může být v rozporu s pojetím svobody projevu.

c) zvláštní předpisy aplikující preventivní opatření ve sféře tisku a audiovize; vesměs jsou v Evropě tato opatření pozadu za rychlým rozvojem koncentrace, který ve skutečnosti probíhá; poměrně dobře naproti tomu fungují limity křížení vlastnictví - crossownership, které má Španělsko, Francie, Portugalsko a některé německé státy;

Nejčastější antikoncentrační legislativní opatření:

1. ustanovení týkající se ochrany nezávislosti novinářů

2. ustanovení týkající se účasti veřejnosti v orgánech, které dohlížejí nad médii

3. ustanovení týkající se vyváženosti a nestrannosti informací

4. povinnost oznamovat jména vlastníků a akcionářů médií

5. povinnost oznamovat změny v rozložení kapitálu v médiích

6. povinnost oznamovat bankovní informace (tok financí)

7. povinnost oznamovat zdroje financí

8. předběžný souhlas k převodu vlastnictví média

9. limit kapitálové účasti zahraničních společností v médiu

10. povinnost složení akcií na jméno

11. povinnost státní příslušnosti/místa pobytu

12. zvažovat výši účasti kapitálu v televizních společnostech

13. limit pro kumulaci majetku v jednom sektoru (tisk)

14. limit pro kumulaci majetku v jednom sektoru (rozhlas)

15. limit pro kumulaci majetku v jednom sektoru (televize s celonárodním pokrytím)

16. limit pro kumulaci majetku v jednom sektoru (televize regionální/lokální)

17. limit pro kumulaci majetku (tisk a rozhlasové vysílání, tisk a televizní vysílání)

18. limit pro kumulaci majetku (rozhlas a televize)

19. limity pro provázanost mezi médii a reklamním sektorem

20. limit pro dohody o spolupráci mezi médii

21. kontrola fúzí, opakovaných nákupů a operací vedoucích ke koncentraci (pravidla konkurence)

22. opatření na podporu médií (tisk)

23. opatření na podporu médií (televizní a rozhlasové vysílání)

II. Koncentrace a křížení vlastnictví v médiích v České republice

Tato problematika koresponduje s tempem stabilizace základních institucionalizovaných norem každé společnosti, která se vymanila z nedemokratických forem řízení a v nově budované demokracii musí nalézt vlastní systém regulace této oblasti.

V zemích, kde se dnes již stabilizovaný systém vytvořil, musíme kalkulovat s aspektem přirozeného vývoje během desetiletí, kdy bylo možné postupně integrovat zkušenosti a stejně postupně se zbavovat všeho, co se neosvědčilo. Tento postup lze označit jako aproximativní, kdy se k nějakému vytčenému cíli postupovalo cestou postupného přibližování se.

Z těchto důvodů je naprosto nemožné zařadit do regulačních pravidel v naší zemi pasivně a automaticky jakýkoli model jiného státu, byť se v něm v jeho podmínkách, osvědčil.

Na druhé straně nám zejména evropská zkušenost ukazuje, kam může dojít zanedbání či podcenění některých pravidel. Z toho vyplývá jednoduchý závěr: posoudit smysl a nutnost základních pravidel, norem a cílů a pokusit se najít naši legislativní a správní cestu, jak k nim dospět.

Na MK ČR byla v této souvislosti ustanovena pracovní skupina, která se spolupodílí na základní legislativní iniciativě věcně příslušné tomuto resortu v dané oblasti.

Bylo rozhodnuto, že tato oblast bude nadále upravována nikoli zákonem o vysílání, ale zvláštním zákonem. Evropská unie zatím nemá v této oblasti ucelenou právní úpravu. My jsme ve stadiu popisu základních pojmů, jako je např. definice relevantního trhu a pod. Diskuse je vedena o tom, jak daleko má míra regulace dosahovat, zda má být pravidlem na úrovni celoplošné, nebo iregionální a lokální.

Rada má v pracovní skupině své zástupce, jejichž prostřednictvím garantuje prosazovánízkušeností zejména v těchto oblastech:

- praktická možnost státu kontrolovat vlastnické vztahy v oblasti médií

- zajištění kontroly státu nad různými formami nepřímých finančních vazeb, případně nad prosazováním jiných vlivů zájmových skupin v oblasti médií

- konstituování kontrolních orgánů, rozsah jejich pravomocí a míra jejich kontroly jiným orgánem

- míra nedotknutelnosti obchodního tajemství a respektování utajení obchodního záměru

- možnosti státu registrovat, regulovat, případně sankčně zasahovat a ověřovat účinnost zásahu v této oblasti

- definování dominance a koncentrace v podmínkách našeho trhu a ve vazbách na jiné státy

- míra a možnosti průběžné kontroly dodržování pravidel v této oblasti

Rada považuje za zásadní cíl zajištění podmínek pro rozvoj takového mediálního prostředí, které jako celek bude garantovat poskytování vyvážených informací. Od toho se teprve logicky odvíjejí vzájemné vztahy a postavení vlastníků v jednotlivých oblastech.

Proto také všechny doposud existující právní normy, které sledují pouze formální vnější znaky, jako např. podíl akcionáře, složení vlastníků, atd., jsou důležitým, ale často jen pomocným aspektem pro prosazení výše vytčeného cíle.

Odtud také vyplývá potřeba konstituování orgánu, který pouze mechanicky nekontroluje právní a finanční vazby, ale který monitorováním médií, analýzou a průběžnou kontrolou postihuje vznikající nebezpečí nevyváženosti způsobem, ke kterému má pravomoc.

Rada nemá suplovat činnost nezávislé moci soudní, ani jiného orgánu státní správy. Představuje kolektivní nezávislý orgán, významnou složku prosazování zájmu veřejnosti a především je prostředkem regulace tam, kde jiné orgány se svými kompetencemi a právy nemohou tento úkol plnit.

To se týká všech skrytých snah o obcházení zákona, které se v konečném efektu projeví na mediální scéně jistou formou nevyváženosti, kterou je nutno přesně postihnout, definovat, dopátrat se příčiny a zjednat nápravu.

Samozřejmě, že nejbližším dostupným cílem by mělo být alespoň základní respektování nejběžnějších pravidel, vztahujících se k otázkám křížení vlastnictví a koncentrace a dominance na trhu.

Dosavadní právní úpravy postupovaly cestou novel, přičemž většinou šlo o úpravy zákonů v těch oblastech, které se mediálního prostředí dotýkaly nepřímo. Např. obecně oblast podnikání. Tyto úpravy v některých případech ale byly součástí zákona o vysílání, anebo zákona na ochranu hospodářské soutěže. Dominantní postavení je nežádoucí, což se týká všech hromadných sdělovacích prostředků. Novelou do zákona o vysílání se ustanovení týkající se tzv. křížení vlastnictví promítlo, avšak pouze ve formě oznamovací povinnosti. Byl podán návrh na limitování podílu, ale tato varianta byla odmítnuta. Zákon o hospodářské soutěži dominantní, ale ani monopolní postavení jako takové nezakazuje. Zakazuje pouze jeho zneužití, které je však obtížně prokazatelné. Tyto zákonné úpravy neposkytují dostatečnou oporu pro efektivní zásahy Rady, ani pro zásah jiných subjektů.

Vytvoření mediální legislativy pro oblast koncentrace a křížení je bezpochyby nezbytné, ale je zřejmé, že vzhledem ke složitosti problematiky se tak musí dít v postupných krocích. Rovněž je zřejmé, že garantem těchto kroků musí být Rada.

IV.2.d) STAV HARMONIZACE MEDIÁLNÍ LEGISLATIVY S EU

Plné převzetí práva EU je jednou ze základních podmínek přijetí České republiky do tohoto společenství.

Těžištěm přípravy České republiky na členství v EUje uzákonění změn v právním řádu, zřízení odpovídajících institucí a zajištění jejich fungování. To všechno jsou úkoly, které se musí naplňovat postupně tak, jak si logika věci žádá.

Již několik let panuje obecná shoda o naplňování těchto úkolů v následujících krocích:

- identifikace rozdílů právních úprav v ČR

- navržení priorit při zajišťování harmonizace práva

- návrh harmonogramu dosažení harmonizace práva

- posouzení potřeby vytvoření nových institucí

- vytipování námětů na ekonomické analýzy důsledků harmonizace práva.

Použijeme-li harmonogram jako hodnotící kritérium pro stav připravenosti na vstup do EU v audiovizuální oblasti, lze konstatovat, že již delší dobu zůstáváme na půli cesty.

Je zřejmým faktem, že Česká republika nemusí zřizovat žádné nové instituce pro tuto oblast a rovněž, že příprava audiovizuálního sektoru na vstup do EU nebude mít zásadní přímé ekonomické důsledky.

Rozdíly mezi českou legislativou upravující mediální sféru a obdobnou legislativou EU jsou identifikovány a interpretovány, a to jak naší stranou, tak příslušnými orgány EU, bohužel však s různým výsledným hodnocením současného stavu.

Odborníci Vládního výboru ČR pro evropskou integraci soudí, že do právního řádu České republiky již byla implementována většina podstatných norem upravujících mediální sféru v EU. Závěry expertů Evropské komise ovšem vyznívají opačně: česká audiovizuální legislativa není kompatibilní s EU.

Bohužel ani po tomto negativním stanovisku, které bylo součástí hodnocení dotazníku vypracovaného jako naše přihláška do EU, nedoznala česká mediální legislativa žádného pokroku směrem k harmonizaci s právem Evropské unie. Důvod lze nejspíše nalézt ve skutečnosti, že teprve po přijetí změny kompetenčního zákona na podzim roku 1996 byl v 1. čtvrtletí roku 1997 zřízen na MK ČR odbor hromadných sdělovacích prostředků s úkolem připravit potřebné legislativní úpravy. Rada se na legislativní činnosti odboru hromadných sdělovacích prostředků od počátku podílí.

Hlavní oblasti, v kterých bude v dohledné době nezbytné sladit naše právní normy s mediální legislativou EU potažmo s její základní právní normou tohoto sektoru - Direktivou č. 89/552/EEC v novém znění č. 97/36/EC) jsou následující:

1. Svoboda příjmu

Odborníci EU u nás zpochybňují svobodu příjmu vysílání. Toto své tvrzení odůvodňují faktem, že zákon o vysílání vyžaduje, aby se provozovatelé kabelového vysílání registrovali jako provozovatelé vysílání, a tudíž se i řídili stejnými ustanoveními zákona jako provozovatelé klasického vysílání terestrického. Základem těchto ustanovení je, že nabízené programy, (tedy i všechny programy, které provozovatelé kabelové televize přebírají ze satelitů), musí odpovídat českým zákonům. Tato podmínka je však pro EU nepřijatelná, protože podle výkladu úředníků EU brání volnému pohybu informací, požadovanému Direktivou.

Zákon o vysílání rozlišuje provozovatele vysílání na provozovatele "s licencí" a "s registrací", žádné další rozlišení nezná, přestože reálný rozdíl je mezi těmito dvěma typy provozovatelů značný. V této souvislosti je třeba poukázat na nevhodnost uzákonění ustanovení umožňujícího zrušení licenčních podmínek. Kdyby naopak individuálně koncipované licenční podmínky vymezovaly jednotlivé provozovatele, mohl by samotný zákon dávat provozovatelům, ať už vysílají na základě licence či registrace, poměrnou volnost. Ideálním řešením by patrně bylo přijetí takových zákonných podmínek, které jsou v souladu s Direktivou. Jedině v tomto případě by z pohledu EU o omezení příjmu u nás nemohla být řeč.

Členské státy EU mají možnost uzákonit přísnější normy v oblastech, kterými se dohody zabývají, tyto přísnější normy se však obvykle nevztahují na provozovatele kabelové televize.

2. Podpora evropských děl

Příslušná ustanovení v našem zákoně chybí. Dříve tuto problematiku ošetřovaly individuálně licenční podmínky, po přijetí novely č. 301/95 Sb. však právě tyto podmínky byly masově na žádost provozovatelů vysílání rušeny, a tak se podpora evropské audiovizuální produkce z naší mediální politiky vytratila.

Vzhledem ke skutečnosti, že podpora evropských děl patří k páteři evropských právních norem, bude nezbytné náš zákon v tomto duchu pozměnit. Vývoj posledních let, jak se promítl do nového znění Direktivy, zdůrazňuje nutnost podpory evropské produkce formou kvót, avšak nově dává určitou volnost, pokud jde o konkrétní úroveň kvótování a časový harmonogram jejího dosažení. Je nutno zdůraznit, že při posuzování naší připravenosti ke vstupu do EU nejde ani tak o otázku skutečného stavu ohledně uvádění evropských děl v našich médiích (který do značné míry naplňuje požadavek Direktivy), nýbrž především o legislativní zajištění tohoto požadavku. Na druhé straně by postupné zavedení určité míry kvótování nemělo být vzhledem ke skutečné situaci v našich médiích nijak zvlášť kontroverzní.

3. Nezávislí výrobci (nová díla)

Také požadavek vysílat díla nezávislých producentů v našem zákoně zcela chybí. Direktiva vyžaduje, aby televizní stanice vyčlenily nejméně 10% svého vysílacího času, vyjma času určeného pro vysílání zpravodajství, sportovních přenosů, her, reklam a služeb teletextu na evropská díla vytvořená producenty nezávislými na provozovatelích.

Rovněž v tomto případě byla příslušná problematika řešena původně licenčními podmínkami a bude třeba odpovídající požadavek implementovat přímo do zákona o vysílání.

4. Definice evropských děl

Česká legislativa vůbec nedefinuje pojem "evropská díla". Vhodným řešením by mohlo být převzetí definice přímo z Direktivy, kde je pojem evropská díla vymezen, velice podrobně. Tato cesta je obecnější a doplnění (a sladění) definičního aparátu naší mediální legislativy s terminologií EU je jedním z prvních kroků probíhajícího legislativního procesu v této oblasti.

5. Izolované reklamní spoty

V české legislativě také chybí úprava, jež by vylučovala vysílání izolovaných reklamních spotů, na rozdíl do Direktivy, která jejich vysílání předpokládá pouze výjimečně.

6. Reklama na alkoholické nápoje

Reklama na alkoholické nápoje je ve srovnání s Direktivou v našich právních normách upravena volněji. Experti Evropské komise požadují, aby do našeho zákona byl příslušná ustanovení Direktivy, která konkrétněji vymezují reklamu na alkoholické nápoje, implementována. Jedná se o tato ustanovení:

- reklama nesmí dávat do souvislosti konzumaci alkoholu a fyzicky náročné výkony či řízení motorových vozidel;

- reklama nesmí vytvářet dojem, že konzumací alkoholu lze dosáhnout společenského či sexuálního úspěchu;

- nesmí obsahovat tvrzení, že alkohol má terapeutické účinky, že působí stimulačně, sedativně či jako prostředek řešení osobních problémů;

- nesmí zdůrazňovat vysoký obsah alkoholu jako známku kvality nápoje.

Podobně formulovaná ustanovení jsou již obsažena v Etickém kodexu reklamní činnosti vydaném Radou pro reklamu a jsou tudíž věcně v našich médiích v podstatě respektována. Jde pouze o jejich implementaci do zákona o vysílání v zájmu snazšího jednání s orgány EU.

7. Ochrana mladistvých

Ochrana mladistvých je v našem právním řádu pokryta některými články Listiny základních práv a svobod a trestním zákoníkem. Ochrana dětí a mladistvých v zákoně o vysílání není s úpravou EU zcela identická. Obdobně jako sub 6 převedení a soustředění příslušných ustanovení Direktivy do zákona o vysílání usnadní jednání s orgány EU.

8. Právo na odpověď

Český právní řád poskytuje právo na opravu nepravdivých údajů (§19 tiskového zákona). Tento institut ovšem nelze považovat za adekvátní odraz práva na odpověď. Lze jen očekávat, že již několik let připravovaný tiskový zákon tento institut v našem právním řádu brzy zakotví.

Legislativa EU prochází neustálým vývojem, proto je nezbytné, aby Česká republika jako asociovaná země EU kontinuálně sledovala prováděné změny a pokusila se na ně patřičně reagovat v domácím právním řádu. Statut přidružené země v řadě pracovních skupin a orgánů EU dává přitom možnost aktivně se podílet na dalším vývoji evropské mediální legislativy.

IV.2.e) PROBLÉMY APLIKACE STÁVAJÍCÍCH PŘEDPISŮ

NA ZÁKLADĚ JUDIKÁTŮ

Uvádíme ty právní názory soudu, které se staly důležitými pro postup a rozhodování Rady ve správním řízení. Jedná se o zásadní právní názory, které prověřily právní názory Rady, případně vyjasnily pochybnosti vzniklé při aplikaci zákonů v rozhodovacím procesu.

Radio Zlín (žalobce) proti Radě (žalovaný), čj. 28 Ca 138/94, ze dne 24.ledna 1995

Žalobce se domáhal zrušení rozhodnutí o udělení licence konkurenční společnosti Ateliéry Zlín a. s. a současně protestoval proti zařazení této společnosti do licenčního řízení, protože společnost podala žádost o udělení licence opožděně.

Soud v odůvodnění rozhodnutí uvedl, že řízení o udělení licence je řízením správním, které se zahajuje na návrh účastníka a je zahájeno dnem, kdy účastník podal správnímu orgánu žádost o udělení licence. Každou podanou žádostí je zahájeno samostatné licenční řízení. Zákon neumožňuje vypsat soutěž o udělení licence, ani stanovit uzávěrku pro přijímání žádostí o přidělení konkrétně určené licence. Žadateli o licenci nemůže být proto upřeno právo podat žádost o udělení licence s odůvodněním, že tuto žádost podal po stanoveném termínu. Na udělení licence není právní nárok.

Udělením licence žadateli v řízení zahájeném na základě jeho žádosti není dotčen ve svých právech jiný žadatel o udělení licence a to ani v případě, že se ucházel o udělení téže licence, proto soud zkonstatoval, že žalobce nebyl oprávněn podat žalobu týkající se jiného účastníka řízení a tedy i jiného řízení (nedostatek aktivní legitimace). Soud potvrdil postup Rady jako věcně správný a řízení zastavil.

ČRo (žalobce) proti Radě (žalovaný), čj. 38 Ca 9/94, ze dne 15. listopadu 1994

Žalobce se domáhal přezkoumání řízení o jeho žádosti o přidělení tzv. středovlnné sítě ČRo. Žalobce žádal, aby bylo rozhodnutí o nepřidělení středovlnné sítězrušeno.

Rada ve vyjádření k žalobě uvedla, že žalobce nepovažovala ani považovat nemohla za žadatele o licenci. ČRo byl zřízen zákonem o vysílání, ve kterém byly vymezeny i jeho vysílací okruhy, a proto rozšíření těchto okruhů je možné provést jen zákonem nikoli rozhodnutím o udělení licence, proto ani jeho podání, které považovala za konzultační dotaz, neposuzovala jako žádost o licenci, ale snahu získat Radu pro případné legislativní návrhy.

V řízení soud dospěl k závěru, že dopis žalovaného, kterým odpověděl žalobci na jeho podání, není správním rozhodnutím; z toho důvodu jej nelze přezkoumat v řízení před soudem, a proto řízení zastavil.

HELLAX spol.s. r. o. (žalobce) proti Radě (žalovaný), čj. 28 Ca 14/994, ze dne 5. května 1994

Žalobce podal žalobu na zrušení rozhodnutí o udělení licence, kterou bezvýhradně přijal, protože technické parametry obsažené v napadeném rozhodnutí neodpovídaly technickým požadavkům žalobce v žádosti o udělení licence.

Soud zkonstatoval, že pokud účastník řízení přijme rozhodnutí o licenci bezvýhradně, nabývá toto rozhodnutí právní moci a účastník řízení se stává oprávněným držitelem licence. Žalobce měl tedy možnost volby, zda dané rozhodnutí bezvýhradně přijme, či zda tak neučiní.

Soud věcnou správnost rozhodnutí Rady potvrdil, uvedl, že žalobce nebyl oprávněn k podání žaloby, a proto řízení zastavil.

Asociace provozovatelů kabelové televize (žalobce) proti Radě (žalovaný), čj. 28 Ca 8/94, ze dne 28. února 1994

Žalobce se domáhal zrušení rozhodnutí o udělení licence společnostem EUROKABEL, spol. s. r. o., Kabel Net Tábor a Kabel Net Holding, spol. s.r.o, z důvodu zájmu žalobce jako občanského sdružení, které má za cíl vytváření optimálních podmínek pro rozvoj kabelové televize v ČR.

Rada namítla, že žaloba byla podána neoprávněnou osobou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP