III.

Přehled využití majetku

Struktura nájemních vztahů v objektech ve správě Fondu dětí a mládeže byla v roce 1997 následující:

39 dlouhodobých nájemních smluv uzavřených na základě programu Střecha pro děti a mládež

45 objektů pronajato krátkodobými nájemními smlouvami

16 objektů pronajato dlouhodobými nájemními smlouvami

z toho

2 objekty provozuje správcovská firma Junia, s. r. o.

1 objekt provozuje správcovská firma AGM, a. s.

1 objekt provozuje správcovská firma Parget, s. r. o.

3 objekty jsou užívány ve smyslu § 18 zákona č. 113/1993 Sb.

Z provozovaných objektů bylo 34 začleněno do sítě mládežnických ubytoven.

IV.

Správa majetkových účastí v obchodních společnostech

a) Změny v orgánech společností

Výbor Fondu dětí a mládeže přijal svými usneseními některé změny v personálním obsazení statutárních orgánů.

b) Činnost a předběžné hospodářské výsledky společností

jméno společnosti
Hodnota účasti
Výše podílu FDM
Předběžný hosp. výsledek k 31. 12. 1997
GM, a. s.41 384 000 100%1 000 000
CKM, a. s.408 849 784 100%-16 774 000
Junior centrum, a. s.224 950 964 100%-8 295 000
Mladá fronta, a. s.139 373 000 100%2 122 000
Stavocentral, a. s.85 730 000 100%2 200 000
Junia, s. r. o. 100 000 100%-1 400 000


V.

Údaje z účetní závěrky Fondu

Účetní závěrku Fondu ověřil auditor, který konstatoval, že účetnictví věrně zobrazuje majetek a závazky, výsledek hospodaření a finanční situaci Fondu dětí a mládeže za rok 1997. Zároveň upozornil, že základní jmění obchodních společností spravovaných Fondem dětí a mládeže je nesprávně stanoveno. Proto byly vytvořeny opravné položky, které dočasně snižují hodnotu finančních investic.

Hospodaření Fondu za rok 1997 vykazuje ztrátu ve výši 166.747 tis. Kč, přičemž provozní hospodářský výsledek (včetně odpisů) dle výkazu zisků a ztrát činí za běžné účetní období -12.833 tis. Kč.

Celkové náklady Fondu za rok 1997 činily 196 000 tis. Kč. Výnosy za stejné období činily 29 253 tis. Kč.

Na účetní ztrátě, která je proti minulému účetnímu období vyšší o 150 326 tis. Kč se podílely tyto nákladové položky:

- tvorba opravných položek na finanční investice a pohledávky ve výši 154 736 tis. Kč (náprava chyb při špatném založení obchodních společností)

- opravy a udržování ve výši 8 104 tis. Kč, což představuje dvojnásobné navýšení nákladů proti minulému období

- účetní odpisy hmotného a nehmotného majetku stanovené právními předpisy ve výši 10 004 tis. Kč

- mimořádné náklady na likvidaci nemovitosti Háj u Svitav ve výši 1 991 tis. Kč a nižší příjmové položky:

- neuskutečnění všech plánovaných a vládou schválených prodejů s očekávaným výnosem ve výši 51.500 tis. Kč

- výnosové úroky z těchto očekávaných finančních prostředků

VI.

Plnění programu činnosti Fondu za rok 1997

Své úkoly a cíle uvedené v Programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1997 plnil Fond v těchto oblastech:

- pokračování dlouhodobých nájemních smluv uzavřených na základě programu Střecha pro děti a mládež

- zahájení programu cenově dostupné mládežnické turistiky prostřednictvím dispečinku sítě mládežnických ubytoven a dalších prodejců distribuce a prodej slevových karet pro děti a mládež ČR

- mezinárodní jednání mezi Fondem dětí a mládeže, MŠMT ČR, Koordinačním centrem pro výměny mládeže v Plzni a zástupci zahraničních partnerů a to IYHF (International Young Hostel Federation) a Jugendherbergswerk

- vzhledem k nenaplnění příjmové části rozpočtu Fondu nebyla plněna grantová politika, Fond dětí a mládeže daroval finanční částky ve výši 310 502 Kč na pořádání mládežnických táborů - workcampů a na ubytování dětí z oblastí postižených záplavami

- Fond pokračoval ve spolupráci se sdruženími pracujícími se zdravotně postiženými dětmi a mládeží

- v oblasti správy majetku Fond pokračoval v přeměně systému správy a uzavřel nové komisionářské smlouvy na správu majetku ve východních Čechách a na jižní Moravě. Tímto opatřením Fond docílil snížení nákladů na správu majetku na 62% roku 1996.

- zavedl do účetnictví dohledané objekty, u kterých byl v roce 1997 proveden zápis vlastnických práv na listu vlastnictví

- k 31. 12. 1997 Fond vedl 112 soudních sporů. U 9 z 16 ukončených soudních sporů zahájil exekuční vymáhání vysouzených položek.

- zúčastnil se II. Festivalu sdružení dětí a mládeže, kde prezentoval ve svém vlastním stánku program sítě mládežnických ubytoven

- spolupracoval s Národním informačním centrem mládeže (NICEM) na prezentaci činnosti Fondu dětí a mládeže na stránkách Internetu.

VII.

Představa o budoucnosti Fondu a vypořádání majetku

Na jednání mezi zástupci MŠMT, výboru Poslanecké sněmovny pro vědu, kulturu, vzdělání, mládež a tělovýchovu a Fondu došlo k dohodě o budoucnosti FDM a konečném vypořádání majetku spravovaného FDM. Novela č. 307/97 Sb. zákona č. 113/93 Sb., která byla závěrem roku 1997 přijata, dohodnuté kroky vedoucí k vypořádání majetku spravovaného Fondem umožňuje.

Hlavní úkol Fondu dětí a mládež v roce 1998 je správa svěřeného majetku. Dále výbor FDM doporučuje využít skutečnosti, že majetek bývalého SSM je dnes ve vlastnictví ČR a je centrálně evidován a spravován, a vybudovat na bázi obecně prospěšné společnosti jednotnou sít' mládežnických ubytoven pro podporu cenově dostupné dětské, mládežnické a rodinné turistiky.

Ostatní majetek bude prodán nebo bezúplatně převeden. Z prodejů nemovitostí a majetkových účastí vytvořit peněžní fond, jehož správa by byla svěřena nestátní nadaci. Tato nadace by z výnosů svěřeného kapitálového fondu přímo finančně podporovala aktivity ve prospěch dětí a mládeže, doplňkově k podpoře plynoucí ve prospěch těchto aktivit ze státního rozpočtu.

Údaje o důležitých skutečnostech, k nimž došlo mezi datem, ke kterému jsou rozvaha a výkaz zisků a ztrát schváleny k předání mimo účetní jednotku a datem konání valné hromady, která schválila účetní závěrku.

Výklad k činnosti Fondu dětí a mládeže

Úvod

I.Činnost statutárních orgánů a exekutivy Fondu dětí a mládeže
a) Činnost výboru Fondu dětí a mládeže
b) Činnost dozorčí rady Fondu dětí a mládeže
c) Činnost exekutivy Fondu dětí a mládeže
II.Stav movitého a nemovitého majetku ve vlastnictví ČR
a) Přehled a srovnání nemovitého a movitého majetku v pořizovacích cenách
b) Přehled a srovnání nemovitého a movitého majetku v zůstatkových cenách
c) Dohledaný majetek
d) Realizované prodeje
e) Soudní spory
f) Přehled prostředků poskytnutých na činnost dětí a mládeže
III.Přehled využití majetku
IV.Správa majetkových účastí v obchodních společnostech
a) Změny v orgánech společností
b) Činnost a předběžné hospodářské výsledky společností
V.Údaje z účetní závěrky Fondu
VI.Plnění programu činnosti Fondu za rok 1997
VII.Představa o budoucnosti Fondu a vypořádání majetku

Úvod

Fond dětí a mládeže na základě zák. 113/93 Sb. ve znění zák. č. 307/97 Sb. spravuje majetek ve vlastnictví České republiky. Spravovaný majetek převzal Souhrnným protokolem od MH ČR.

V roce 1997 dokončil Fond dětí a mládeže změnu způsobu správy majetku bývalého SSM tím, že uzavřel komisionářské smlouvy na jeho správu s dalšími správcovskými společnostmi. Přínosem tohoto kroku bylo zefektivnění, zkvalitnění a především zlevnění správy majetku svěřeného do správy Fondu.

V první polovině roku skončilo funkční období členům výboru zvoleným v roce 1993 a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR zvolila nové členy. Ti se ihned po zvolení ujali svých funkcí.

Fond dětí a mládeže inicioval jednání mezi zástupci MŠMT, výboru Poslanecké sněmovny pro vědu, kulturu, vzdělání, mládež a tělovýchovu a Fondu, na kterém došlo k dohodě o budoucnosti FDM a konečném vypořádání majetku spravovaného FDM. Novela č. 307/97 Sb., zákona č. 113/93 Sb., která byla závěrem roku 1997 přijata dohodnuté kroky vedoucí k vypořádání majetku spravovaného Fondem umožňuje.

I.

Činnost statutárních orgánů a exekutivy Fondu dětí a mládeže

a) Činnost výboru Fondu dětí a mládeže

Výbor zasedal v roce 1997 celkem 14 x, z toho 5 x v 1. funkčním období a 9 x ve 2. funkčním období a projednal tyto hlavní záležitosti:

- účetní závěrku a výroční zprávu Fondu dětí a mládež za rok 1996

- zahájení programu sítě mládežnických ubytoven - podpora mládežnické turistiky systémem slevových karet mládeže

- výkon práva jediného akcionáře vyplývající z majetkové účasti v obchodních společnostech (záležitosti v působnosti valné hromady, jmenování a odvolávání členů statutárních orgánů apod.)

- vyhodnocení veřejných obchodních soutěží na prodeje nemovitostí schválených vládou ČR

- schvalování zápočtů finančních prostředků vložených nájemci do objektů (stavební úpravy) oproti platbám nájmu

- pomoc oblastem postiženým živelní pohromou

- schválení návrhu na prodej nemovitostí k rozhodnutí vládě ČR

- spolupráce s kontrolní skupinou NKÚ při kontrole hospodaření Fondu, definitivní opatření k nápravě nedostatků vyplývajících z kontrolního závěru NKÚ přijme výbor Fondu začátkem roku 1998

- rozpočet Fondu dětí a mládeže na rok 1998 a program činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1998

- zahájení přípravných prací na privatizaci spravovaných obchodních společností

- zahájení prací na stanovení kritérií pro předpokládané využití a kategorizaci objektů s ohledem na jejich konečné využití

- předseda výboru Fondu se zúčastňoval jednání parlamentního podvýboru pro děti a mládež a dalších setkání se sdruženími dětí a mládeže, členové výboru se rovněž zúčastňovali jednání s poslanci, představiteli státní správy i samosprávy, obchodních společností a dětských a mládežnických sdružení

b) Činnost dozorčí rady Fondu dětí a mládeže

Dozorčí rada zasedala v roce 1997 4 x. Uplynutím funkčního období - 19. 5. 1997 skončila svou činnost, nová dozorčí rada nebyla dosud vládou jmenována.

Dozorčí rada se zabývala těmito hlavními záležitostmi:

- stanovisko k účetní závěrce Fondu za r. 1996 a k výroční správě Fondu za r. 1996

- stanovisko k návrhu na snížení základního jmění společností CKM, a. s. a MF, a. s.

c) Činnost exekutivy Fondu dětí a mládeže

Exekutiva se zabývala v průběhu roku následujícími hlavními činnostmi:

- zahájení programu sítě mládežnických ubytoven - podpora mládežnické turistiky systémem slevových karet mládeže

- zpracování podkladů pro rozpočet Fondu, program činnosti, účetní závěrku a výroční zprávu

- likvidací inventarizačních rozdílů

- metodickým vedením správcovských firem

- ve spolupráci se správními firmami kontrolou svěřeného majetku

- organizací prodejů nemovitostí schválených vládou ČR

- přípravou podkladů k vypořádání nemovitého majetku ve správě Fondu

- dokončením doplnění dat do SW na evidenci majetku bývalého SSM

- navázání spolupráce s IYHF za účelem získání členství v Mezinárodní postelové federaci prezentace FDM na síti Internet v rámci informačního systému Adam

- zahájení přípravných prací na uspořádání konference o stavu zdravotně postižené mladé populace v severočeském regionu

- ve spolupráci s auditorem přijetí dílčích opatření k nápravě nedostatků zjištěných kontrolou NKÚ

V roce 1997 zaměstnával Fond dětí a mládeže 13,5 průměrného počtu zaměstnanců, z toho 3,0 průměrného počtu řídících zaměstnanců.

Osobní náklady členů výboru a zaměstnanců činily:

Odměny členům výboru 1 119 550 Kč
Mzdové náklady 13,5 zaměstnanců 2 902 116 Kč
   z toho 3,0 řídících zam. 897 731 Kč

Výše platu zaměstnanců je určena zákonem č. 143/1992 Sb. a nařízením vlády ČR č. 253/1992 Sb. v platném znění. Členům dozorčí rady nebyly, podle ustanovení § 73 odst. 3 zákona 65/1965 Sb. v platném znění, odměny vypláceny.

II.

Stav movitého a nemovitého majetku ve vlastnictví ČR

a) Přehled a srovnání nemovitého a movitého majetku v pořizovacích cenách (údaje v tis. Kč)

13. 9. 1993
31. 12. 1997
Rozdíl
Finanční prostředky 5 5237 876 2 353
Nemovitý majetek:nemovitosti 395 7361)435 061 39 3258)
pozemky2 184 2)12 0466) 9 862
Movitý majetek sloužící k zajištění provozu FDM 6053)2 464 1 859
Movitý majetek uvedený v předávacím protokolu 132 2114)49 622 -82 5899)
Akcie785 560 5)900 3527) 114 792
Celkem 85 602

Poznámky:

1) Nemovitý majetek dle předávacího protokolu včetně ceny znalečného ponížen o restituce.

2) Pozemky, které byly chybně zahrnuty v položkových soupisech movitého majetku předávaného bývalým MH ČR.

3) Vozidla předaná bývalým MH ČR - Tatra 613, Škoda Favorit.

4) Movitý majetek dle příloh předávacího protokolu (položkové soupisy majetku). Celková částka z předávacího protokolu uvedená jako hodnota movitého majetku neodpovídá celkové sumě dle příloh.

5) Hodnota akcií dle předávacího protokolu.

6) Část pozemků, kde nebyla známa pořizovací cena a jejichž vlastníkem je ČR (správce FDM), již byla znalecky oceněna a v takto stanovené reprodukční pořizovací ceně zavedena do účetnictví.

7) K 13. 9. 1993 byla hodnota akcií zapsaných u obchodních soudů ve výši 785.560 tis. Kč. Bývalé MH ČR zjistilo, že výše základního jmění byla stanovena chybně. Žádosti o opravu zákl. jmění na výši 900.352 tis. Kč vyhověly obchodní soudy počátkem r. 1994. K finančním investicím byly vytvořeny opravné položky. Tato problematika je analyzována v samostatné příloze.

8) Navýšení je způsobeno rozdílem mezi přírůstkem v letech 1994-7 (zařazení dohledaných objektů) a úbytkem v letech 1994-7 (vyřazení prodejem, restitucí, likvidací).

9) Rozdíl je způsobem prodejem movitého majetku, likvidací (zejména v důsledku záplav, dále z důvodu opotřebení, poškození), vyřazení dle rozhodnutí likv. komise v letech 1994-97 a inventarizačním rozdílem zjištěným při řádných inventurách k 31. 12. 1997.

b) Přehled a srovnání nemovitého a movitého majetku v zůstatkových cenách (údaje v tis. Kč).

Veškerý majetek předaný FDM předávacím protokolem bývalého MH ČR byl uveden v pořizovacích cenách, oprávky k tomuto majetku nebyly vyúčtovány. Pro možnost srovnání zůstatkových cen byla vyčíslena zůstatková cena majetku k 13. 9. 1993.

13. 9. 1993
31. 12. 1997
Rozdíl
Finanční prostředky 5 5237 876 2 353
Nemovitý majetek:nemovitosti 353 552357 039 3 487
pozemky2 184 12 046 9 862
Movitý majetek sloužící k zajištění provozu FDM 230711 481
Movitý majetek uvedený v předávacím protokolu 9 274730 -8 544
Akcie785 560 746 66110) -38 899
Celkem -31 260


Poznámka: 10) Hodnota finanční investice po odpočtu vytvořených opravných položek.

Lze konstatovat, že v letech 1993-97 při srovnání hodnoty majetku v pořizovacích cenách nedošlo k jeho celkovému snížení. Snížení hodnoty majetku oproti roku 1993, který vyplývá ze srovnání celkové hodnoty majetku v zůstatkových cenách, je způsobeno opravnými položkami, což je operace pouze účetní a lze ji chápat jako dočasnou.

Výše základního jmění obchodních společností od samého počátku neodpovídají tržním hodnotám majetku vloženého do obchodních společností. Náprava tohoto stavu je úkol, který musí Fond dětí a mládeže řešit v nejbližším období. Jen reálným oceněním tržní hodnoty spravovaného majetku lze dojít k správně stanoveným hodnotám základního jmění obchodních společností i celého majetku spravovaného Fondem dětí a mládeže. Takto nově oceněný majetek je možné dále vypořádat způsobem, který vzešel z jednání mezi Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, MŠMT a FDM na jaře 1997.

c) Dohledaný majetek

V roce 1997 byl konečný počet objektů dohledaných nad rámec souhrnného protokolu roven 99, ne u všech těchto nemovitostí je nárok Fondu dětí a mládeže definitivní (např. omyly kat. úřadů, uplatnění restitucí, uplatnění zákona o obcích).

d) Realizované prodeje

V roce 1997 se uskutečnil prodej 5 objektů v celkové hodnotě 5 976 tis. Kč.

Cena v tis. Kč
Prodaný objekt
Pořizovací cena
Zůstatková cena
Prodejní cena
Plzeň, Doudlevecká370 2671733
Ubytovna, Ústí n/L.469 362932
Garáže, Ústí n/L. 195160570
Přerov212185 851
Brno, Skorkovského403 3201 890
Celkem 5 976


e) Soudní spory

V roce 1997 vedl Fond dětí a mládeže 112 neukončených soudních sporů. Z toho v 78 sporech vystupoval jako žalobce a ve 14 sporech jako vedlejší účastník na straně žalobce. V 15 sporech vystupuje Fond dětí a mládeže jako žalovaný, v dalších 5 případech jako vedlejší účastník na straně žalovaného. U 16 ukončených sporů bylo k 31. 12. 1997 podáno na základě pravomocného rozhodnutí soudu 9 návrhů na exekuční řízení.

f) Přehled prostředků poskytnutých na činnost dětí a mládeže

Fond dětí a mládeže poskytl v roce 1997 finanční prostředky 267 400 Kč (Z toho např. 107 000 Kč na realizaci workcampů), a na úhradu ubytování dětí z vytopených oblastí 43 102 Kč. V dalších třech objektech byly ubytovány děti z povodněmi postižených oblastí bezplatně na účet Fondu dětí a mládeže resp. nájemců objektů. Dále byl prostřednictvím Českého červeného kříže darován nábytek do oblastí postižených povodněmi.

III.

Přehled využití majetku

Struktura nájemních vztahů v objektech ve správě Fondu dětí a mládeže byla v roce 1997 následující:

39 dlouhodobých nájemních smluv uzavřených na základě programu Střecha pro děti a mládež

45 objektů pronajato krátkodobými nájemními smlouvami

16 objektů pronajato dlouhodobými nájemními smlouvami

z toho

2 objekty provozuje správcovská firma Junia, s. r. o.

1 objekt provozuje správcovská firma AGM, a. s.

1 objekt provozuje správcovská firma Parget, s. r. o.

3 objekty jsou užívány ve smyslu § 18 zákona č. 113/1993 Sb.

Z provozovaných objektů bylo 34 začleněno do sítě mládežnických ubytoven.

V roce 1997 byl realizován projekt sítě mládežnických ubytoven. Byla utvořena sít' 34 hostelů a turistických základen po celé ČR s možností obsazení volných míst centrálním dispečinkem FDM. Tento dispečink se sídlem v Praze je rovněž ústředním distributorem slevových karet.

Celkem bylo vydáno 10.000 ks karet ve složení 9 000 ks individuálních v ceně 150,- Kč, 300 ks rodinných v ceně 300,- Kč, 500 ks skupinových v ceně 500,- Kč a 200 ks hromadných karet v ceně 1.000,- Kč. Platnost karet je jeden rok od data prodeje a s výjimkou karet hromadných jsou nepřenosné. Tyto karty jsou prodávány ve 27 smluvních prodejních místech a vyúčtování komisního prodeje probíhá ročně vzhledem k progresivní výši provize prodejců. K 31. 12. 1997 ještě vyúčtování neprobělilo.

Operativní obsazování na základě průběžného spojení centrálním dispečinkem vede k vyššímu využití kapacity objektů. Rovněž společný marketing je efektivnější a celý projekt sítě mládežnických ubytoven je prostřednictvím FDM resp. centrálním dispečinkem prezentován na mezinárodních akcích cestovního ruchu, vůči partnerům v zahraničí a na Festivalech sdružení dětí a mládeže ČR. Celý projekt sítě mládežnických ubytoven je svým významem směřován na využití ubytovacích kapacit FDM i pro neorganizovanou mládež a děti se zvýšením využívání objektů školami v přírodě.

IV.

Správa majetkových účastí v obchodních společnostech

a) Změny v orgánech společností

V první polovině roku provedl výbor Fondu, v důsledku ukončení funkčního období členů představenstva a dozorčí rady společnosti JUNIOR centrum, a. s. Seč, novou volbu stávajících členů uvedených orgánů.

Z důvodu úmrtí předsedy dozorčí rady a odvolání jednoho člena na jeho vlastní žádost zvolil výbor ve druhé polovině roku dva nové členy dozorčí rady společnosti MF, a. s. Z představenstva uvedené společnosti byl odvolán jeho člen a zvolen nový.

Představenstvo společnosti CKM, a. s. bylo doplněno třemi novými členy z důvodu odchodu generálního ředitele, rezignace dvou členů a odvolání dalšího člena.

Na základě vlastní žádosti byl z představenstva společnosti AGM, a. s. odvolán jeho člen a zvolen nový.

Z představenstva společnosti Stavocentral, a. s. byl odvolán jeden člen a zvolen nový.

b) Činnost a předběžné hospodářské výsledky obchodních společností

Jméno společnosti
Hodnota účasti
Výše podílu FDM
Předběžný výsledek k 31. 12. 1997
AGM, a. s.41 384 000
100%
1 000 000
CKM, a. s.408 849 784
100%
-16 774 000
Junior centrum, a. s.224 950 964
100%
-8 295 000
Mladá fronta, a. s.139 373 000
100%
2 122 000
Stavocentral, a. s.85 730 000
100%
2 200 000
Junia, s. r. o.100 000
100%
-1 400 000


1. AGM, a. s. má základní jmění 41.348 tis. Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek k 31. 12. 1997 je 1.000 tis. Kč, společnost není úvěrově zatížena. Předmětem podnikání je cestovní kancelář, správa majetku a obchodní činnost vyplývající z této správy.

2. CKM a. s. má základní jmění 408.849 tis. Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997 je -16.774 tis. Kč. Společnost je zatížena splátkami vysokých úvěrů ještě z doby před restrukturalizací (vznikem dceřinných společností), které zcela blokují likviditu společnosti.

Celkové závazky společnosti k 31. 12. 1997 činí více než 110.000 tis. Kč, z čehož závazky ve výši cca 89.000 tis. Kč pocházejí ještě z doby před vznikem Fondu a tvoří je:

zbytek úvěru z let 1992/93 59.700 tis. Kč
závazek vůči bývalému ÚV SSM 11.100 tis. Kč
půjčka z Fondu cestovního ruchu 16.100 tis. Kč
závazek vůči Českým drahám 1.700 tis. Kč


Toto zatížení, spolu s nutností vytvářet opravné položky, není v rovnováze s příjmovou stránkou společnosti. Společnost ekonomicky zatěžuje do té míry, že bude muset přistoupit k zásadnímu rozhodnutí o další krocích. Předmětem podnikání jsou pohostinské a ubytovací služby a služby cestovní kanceláře.

3. JUNIOR centrum, a. s. Seč má základní jmění 224.950 tis. Kč.

Provozní a hospodářský výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997 je - 8.295 tis. Kč. Společnost není úvěrově zatížena.

Společnost snížila počet zaměstnanců a redukovala spotřebu energie. Přes snížení o více než 5.000 tis. Kč proti roku 1996 jsou vysoké náklady na provoz areálu (ročně ve výši cca 32.000 tis. Kč) spolu s trvajícími problémy s jeho obsazeností a využitím příčinou záporného hospodářského výsledku. Na záporném HV se hlavně podílí vysoké odpisy (6.284 tis. Kč), neodpovídající výkonům společnosti.

Předmětem podnikání jsou pohostinské a ubytovací služby.

4. Mladá fronta, a. s. má základní jmění 139.373 tis. Kč

Předpokládaný hospodářský výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997 je 2.122 tis. Kč, společnost není úvěrově zatížena.

Předmětem podnikání je nakladatelská a vydavatelská činnost. Oblastí vydavatelské činnosti jsou časopisy pro děti a mládež.

5. Stavocentral, a. s. má základní jmění 85.730 tis. Kč.

Předpokládaný provozní a hospodářský výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997 je 2.200 tis. Kč. Společnost není úvěrově zatížena.

Předmětem podnikání je stavební činnost.

6. JUNIA, s. r. o. má základní jmění 100 tis. Kč.

Předpokládaný provozní a hospodářský výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997 je -1.400 tis. Kč. Záporný provozní hospodářský výsledek společnosti je primárně ovlivněn skutečností, že výnosy z mandátní a komisionářské smlouvy klesly z částky 11.200 tis. Kč v roce 1996 na 1.400 tis. Kč v roce 1997. Dále pak výsledný HV nepříznivě ovlivnilo doúčtování úroků za půjčku MH ČR ve výši 90 tis. Kč, zvýšení nájemného za objekt č. 6107 o 215 tis. Kč a zaplacení pokut z předchozích období ve výši 146 tis. Kč.

Společnost má nesplacený úvěr ve výši 3.000 tis. Kč, který poskytlo na správu majetku MH ČR v roce 1993 a který Fond převzal jako pohledávku. Současně Fond uplatňuje vůči Junii pohledávku ve výši 4.200 tis. Kč, což jsou finanční prostředky jednorázově poskytnuté společnosti na úhradu dluhů z minulých období (9/93 - 12/94) v roce 1995. Tyto závazky JUNIA chce výbor Fondu řešit návrhem vládě ČR na snížení základního jmění FDM.

Předmětem podnikání je provozování hostinských a ubytovacích zařízení a správa části majetku bývalého SSM na základě mandátní a nájemní smlouvy uzavřené s Fondem.

V.

Údaje z účetní závěrky Fondu

Účetní závěrku Fondu ověřil auditor, který konstatoval, že účetnictví věrně zobrazuje majetek a závazky, výsledek hospodaření a finanční situaci Fondu dětí a mládeže za rok 1997. Zároveň upozornil, že základní jmění obchodních společností spravovaných Fondem dětí a mládeže je nesprávně stanoveno. Proto byly vytvořeny opravné položky, které dočasně snižují hodnotu finančních investic.

Hospodaření Fondu za rok 1997 vykazuje ztrátu ve výši 166.747 tis. Kč, přičemž provozní hospodářský výsledek (včetně odpisů) dle výkazu zisků a ztrát činí za běžné účetní období -12.833 tis. Kč.

Celkové náklady Fondu za rok 1997 činily 196 000 tis. Kč. Výnosy za stejné období činily 29 253 tis. Kč.

Na účetní ztrátě, která je proti minulému účetnímu období vyšší o 150 326 tis. Kč se podílely tyto nákladové položky:

- tvorba opravných položek na finanční investice a pohledávky ve výši 154 736 tis. Kč (náprava chyb při špatném založení obchodních společností)

- opravy a udržování ve výši 8 104 tis. Kč, což představuje dvojnásobné navýšení nákladů proti minulému období

- účetní odpisy hmotného a nehmotného majetku stanovené právními předpisy ve výši 10 004 tis. Kč

- mimořádné náklady na likvidaci nemovitosti Háj u Svitav ve výši 1 991 tis. Kč a nižší příjmové položky:

- neuskutečnění všech plánovaných a vládou schválených prodejů s očekávaným výnosem ve výši 51.500 tis. Kč

- výnosové úroky z těchto očekávaných finančních prostředků

K podstatnému snížení o 13 077,6 tis. Kč, tj. o 60,7% proti minulému období došlo v ostatních službách (náklady na správu majetku, poradenství, výkon auditu, znalečné...):

Ostatní služby (v tis. Kč)
1996
1997
Poštovné, tel., sít'. propojení, parkovné 272,3515,7
Školení, znal. posudky, notářské výkony 423,4546,8
Výkony auditu127,5 222,3
Právní činnost, nájemné, leasing 1139,61459,0
Správa majetku podle komisionář. smluv 8130,65720,0
Ostatní34,0 0,0
Celkem21541,48463,8


VI.

Plnění programu činnosti Fondu za rok 1997

Své úkoly a cíle uvedené v Programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1997 plnil Fond v těchto oblastech:

Dlouhodobé nájemní smlouvy uzavřené na základě programu Střecha pro děti a mládež byly pokračováním nepřímé finanční podpory činností ve prospěch dětí a mládeže. V této oblasti Fond dále splnil svůj cíl tím, že zahájil program cenově dostupné mládežnické turistiky. Fond dětí a mládeže zahájil prostřednictvím dispečinku sítě mládežnických ubytoven a dalších prodejců distribuci a prodej slevových karet pro děti a mládež ČR.

V průběhu roku došlo k důležitým mezinárodním jednáním mezi Fondem dětí a mládeže, MŠMT ČR, Koordinačním centrem pro výměny mládeže v Plzni na straně jedné a zástupci zahraničních partnerů a to IYHF (International Young Hostel Federation) a Jugendherbergswerk na straně druhé.

Grantová politika Fondu dětí a mládeže nebyla vzhledem k nenaplnění příjmové části rozpočtu plněna. Fond dětí a mládeže daroval finanční částky ve výši 310 502 Kč a to na pořádání mládežnických táborů - workcampů a na ubytování dětí z oblastí postižených záplavami.

V oblasti spolupráce se sdruženími pracujícími se zdravotně postiženými dětmi a mládež pronajal Fond další objekt v severních Čechách pro toto zaměření. V rámci této spolupráce v severních Čechách započal Fond svou účast na přípravě konference o stavu zdravotně postižené mládeže.

Objekty nabídnuté Fondem organizacím zabývajících se pomocí drogově závislým lidem byly pro vysokou finanční náročnost na jejich zprovoznění odmítnuty.

V oblasti správy majetku Fond pokračoval v přeměně systému správy a uzavřel nové komisionářské smlouvy na správu majetku ve východních Čechách a na jižní Moravě. Tímto opatřením Fond docílil snížení nákladů na správu majetku na 62% roku 1996.

V roce 1997 bylo provedeno 50 inspekčních kontrolních návštěv na pronajímaných objektech, z toho 4 členy výboru a ostatní pověřenými pracovníky Fondu. Dále byly provedeny kontroly plnění projektů u smluv zařazených do programu Střecha pro děti a mládež.

Na základě návrhu exekutivy Fondu rozhodl výbor o prodeji dalších nemovitostí nevhodných pro činnost dětí a mládeže.

Fond dětí a mládeže zavedl do účetnictví dohledané objekty, u kterých byl v roce 1997 proveden zápis vlastnických práv na listu vlastnictví.

K 31. 12. 1997 Fond vedl 112 soudních sporů. U 9 z 16 ukončených soudních sporů zahájil exekuční vymáhání vysouzených položek.

Z důvodu přijetí novely č. 307/1997 Sb. zákona o Fondu dětí a mládeže až v prosinci 1997 nebylo možné zahájit plánovaný prodej majetkových účastí Fondu dětí a mládeže v obchodních společnostech.

V oblasti spolupráce Fondu s veřejností se Fond zúčastnil II. Festivalu sdružení dětí a mládeže, kde prezentoval ve svém vlastním stánku program sítě mládežnických ubytoven.

Dobrá spolupráce Fondu s Národním informačním centrem mládeže (NILEM) vedla k prezentaci činnosti Fondu dětí a mládeže na stránkách Internetu.

VII.

Představa o budoucnosti Fondu a vypořádání majetku

Fond dětí a mládeže inicioval jednání mezi zástupci MŠMT, výboru Poslanecké sněmovny pro vědu, kulturu, vzdělání, mládež a tělovýchovu a Fondu, na kterém došlo k dohodě o budoucnosti FDM a konečném vypořádání majetku spravovaného FDM. Novela č. 307/97 Sb. zákona č. 113/93 Sb., která byla závěrem roku 1997 přijata dohodnuté kroky vedoucí k vypořádání majetku spravovaného Fondem umožňuje. Na základě této dohody připravil FDM představu o vypořádání spravovaného majetku, podle které by měl být majetek zcela odstátněn.

Hlavní úkol Fondu dětí a mládež v roce 1998 je správa svěřeného majetku. Dále výbor FDM doporučuje využít skutečnosti, že majetek bývalého SSM je dnes ve vlastnictví ČR a je centrálně evidován a spravován, a vybudovat jednotnou sít' mládežnických ubytoven pro podporu cenově dostupné dětské, mládežnické a rodinné turistiky. Tato síť by měla obsahovat vhodné ubytovny po celé republice s centrálním dispečinkem a realizovala by se zřízením obecně prospěšné společnosti pro tento účel.

Ostatní majetek bude prodán nebo bezúplatně převeden. Z prodejů nemovitostí a majetkových účastí lze vytvořit peněžní fond, jehož správa by byla svěřena nestátní nadaci. Tato nadace by z výnosů svěřeného kapitálového fondu přímo finančně podporovala aktivity ve prospěch dětí a mládeže, doplňkově k podpoře plynoucí ve prospěch těchto aktivit ze státního rozpočtu.

Celý proces lze realizovat průběžně, jeho dokončení lze předpokládat do 3 let. Tato doba je dána odhadem doby ukončení soudních sporů blokujících převody některého nemovitého majetku.

Výše spravovaného jmění neodpovídá tržním hodnotám majetku vloženého do obchodních společností. Na potřebu opravy základního jmění obchodních společností upozorňuje Fond dětí a mládeže již od svého vzniku. Náprava tohoto stavu je úkol, který musí Fond dětí a mládeže řešit v nejbližším období. Jen reálným oceněním tržní hodnoty spravovaného majetku lze dojít k správně stanoveným hodnotám základního jmění obchodních společností i celého majetku spravovaného Fondem dětí a mládeže. Takto nově oceněný majetek je možné dále vypořádat způsobem, který vzešel z jednání mezi Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, MŠMT a FDM na jaře 1997.

Informace o aktivitách v oblasti výzkumu a vývoje, pokud tyto údaje nejsou uvedeny již v příloze k účetní závěrce

V oblasti výzkumu a vývoje nemá Fond dětí a mládeže žádné aktivity.

Informace o pořizování vlastních akcií a důvodech jejich pořízení, popř. postoupení

Vlastní akcie Fond dětí a mládeže nepořizuje, ani mu nebyly postoupeny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP