Struktura nájemních vztahů v objektech ve
správě Fondu dětí a mládeže
byla v roce 1997 následující:
39 dlouhodobých nájemních smluv uzavřených
na základě programu Střecha pro děti
a mládež
45 objektů pronajato krátkodobými nájemními
smlouvami
16 objektů pronajato dlouhodobými nájemními
smlouvami
z toho
2 objekty provozuje správcovská firma Junia, s.
r. o.
1 objekt provozuje správcovská firma AGM, a. s.
1 objekt provozuje správcovská firma Parget, s.
r. o.
3 objekty jsou užívány ve smyslu § 18
zákona č. 113/1993 Sb.
Z provozovaných objektů bylo 34 začleněno
do sítě mládežnických ubytoven.
a) Změny v orgánech společností
Výbor Fondu dětí a mládeže přijal
svými usneseními některé změny
v personálním obsazení statutárních
orgánů.
b) Činnost a předběžné hospodářské
výsledky společností
GM, a. s. | 41 384 000 | 100% | 1 000 000 |
CKM, a. s. | 408 849 784 | 100% | -16 774 000 |
Junior centrum, a. s. | 224 950 964 | 100% | -8 295 000 |
Mladá fronta, a. s. | 139 373 000 | 100% | 2 122 000 |
Stavocentral, a. s. | 85 730 000 | 100% | 2 200 000 |
Junia, s. r. o. | 100 000 | 100% | -1 400 000 |
Účetní závěrku Fondu ověřil
auditor, který konstatoval, že účetnictví
věrně zobrazuje majetek a závazky, výsledek
hospodaření a finanční situaci Fondu
dětí a mládeže za rok 1997. Zároveň
upozornil, že základní jmění
obchodních společností spravovaných
Fondem dětí a mládeže je nesprávně
stanoveno. Proto byly vytvořeny opravné položky,
které dočasně snižují hodnotu
finančních investic.
Hospodaření Fondu za rok 1997 vykazuje ztrátu
ve výši 166.747 tis. Kč, přičemž
provozní hospodářský výsledek
(včetně odpisů) dle výkazu zisků
a ztrát činí za běžné
účetní období -12.833 tis. Kč.
Celkové náklady Fondu za rok 1997 činily
196 000 tis. Kč. Výnosy za stejné období
činily 29 253 tis. Kč.
Na účetní ztrátě, která
je proti minulému účetnímu období
vyšší o 150 326 tis. Kč se podílely
tyto nákladové položky:
- tvorba opravných položek na finanční
investice a pohledávky ve výši 154 736 tis.
Kč (náprava chyb při špatném
založení obchodních společností)
- opravy a udržování ve výši 8
104 tis. Kč, což představuje dvojnásobné
navýšení nákladů proti minulému
období
- účetní odpisy hmotného a nehmotného
majetku stanovené právními předpisy
ve výši 10 004 tis. Kč
- mimořádné náklady na likvidaci nemovitosti
Háj u Svitav ve výši 1 991 tis. Kč a
nižší příjmové položky:
- neuskutečnění všech plánovaných
a vládou schválených prodejů s očekávaným
výnosem ve výši 51.500 tis. Kč
- výnosové úroky z těchto očekávaných
finančních prostředků
Své úkoly a cíle uvedené v Programu
činnosti Fondu dětí a mládeže
na rok 1997 plnil Fond v těchto oblastech:
- pokračování dlouhodobých nájemních
smluv uzavřených na základě programu
Střecha pro děti a mládež
- zahájení programu cenově dostupné
mládežnické turistiky prostřednictvím
dispečinku sítě mládežnických
ubytoven a dalších prodejců distribuce a prodej
slevových karet pro děti a mládež ČR
- mezinárodní jednání mezi Fondem
dětí a mládeže, MŠMT ČR,
Koordinačním centrem pro výměny mládeže
v Plzni a zástupci zahraničních partnerů
a to IYHF (International Young Hostel Federation) a Jugendherbergswerk
- vzhledem k nenaplnění příjmové
části rozpočtu Fondu nebyla plněna
grantová politika, Fond dětí a mládeže
daroval finanční částky ve výši
310 502 Kč na pořádání mládežnických
táborů - workcampů a na ubytování
dětí z oblastí postižených záplavami
- Fond pokračoval ve spolupráci se sdruženími
pracujícími se zdravotně postiženými
dětmi a mládeží
- v oblasti správy majetku Fond pokračoval v přeměně
systému správy a uzavřel nové komisionářské
smlouvy na správu majetku ve východních Čechách
a na jižní Moravě. Tímto opatřením
Fond docílil snížení nákladů
na správu majetku na 62% roku 1996.
- zavedl do účetnictví dohledané objekty,
u kterých byl v roce 1997 proveden zápis vlastnických
práv na listu vlastnictví
- k 31. 12. 1997 Fond vedl 112 soudních sporů. U
9 z 16 ukončených soudních sporů zahájil
exekuční vymáhání vysouzených
položek.
- zúčastnil se II. Festivalu sdružení
dětí a mládeže, kde prezentoval ve svém
vlastním stánku program sítě mládežnických
ubytoven
- spolupracoval s Národním informačním
centrem mládeže (NICEM) na prezentaci činnosti
Fondu dětí a mládeže na stránkách
Internetu.
Na jednání mezi zástupci MŠMT, výboru
Poslanecké sněmovny pro vědu, kulturu, vzdělání,
mládež a tělovýchovu a Fondu došlo
k dohodě o budoucnosti FDM a konečném vypořádání
majetku spravovaného FDM. Novela č. 307/97 Sb. zákona
č. 113/93 Sb., která byla závěrem
roku 1997 přijata, dohodnuté kroky vedoucí
k vypořádání majetku spravovaného
Fondem umožňuje.
Hlavní úkol Fondu dětí a mládež
v roce 1998 je správa svěřeného majetku.
Dále výbor FDM doporučuje využít
skutečnosti, že majetek bývalého SSM
je dnes ve vlastnictví ČR a je centrálně
evidován a spravován, a vybudovat na bázi
obecně prospěšné společnosti
jednotnou sít' mládežnických ubytoven
pro podporu cenově dostupné dětské,
mládežnické a rodinné turistiky.
Ostatní majetek bude prodán nebo bezúplatně
převeden. Z prodejů nemovitostí a majetkových
účastí vytvořit peněžní
fond, jehož správa by byla svěřena nestátní
nadaci. Tato nadace by z výnosů svěřeného
kapitálového fondu přímo finančně
podporovala aktivity ve prospěch dětí a mládeže,
doplňkově k podpoře plynoucí ve prospěch
těchto aktivit ze státního rozpočtu.
Údaje o důležitých skutečnostech,
k nimž došlo mezi datem, ke kterému jsou rozvaha
a výkaz zisků a ztrát schváleny k
předání mimo účetní
jednotku a datem konání valné hromady, která
schválila účetní závěrku.
Úvod
I. | Činnost statutárních orgánů a exekutivy Fondu dětí a mládeže |
a) Činnost výboru Fondu dětí a mládeže | |
b) Činnost dozorčí rady Fondu dětí a mládeže | |
c) Činnost exekutivy Fondu dětí a mládeže | |
II. | Stav movitého a nemovitého majetku ve vlastnictví ČR |
a) Přehled a srovnání nemovitého a movitého majetku v pořizovacích cenách | |
b) Přehled a srovnání nemovitého a movitého majetku v zůstatkových cenách | |
c) Dohledaný majetek | |
d) Realizované prodeje | |
e) Soudní spory | |
f) Přehled prostředků poskytnutých na činnost dětí a mládeže | |
III. | Přehled využití majetku |
IV. | Správa majetkových účastí v obchodních společnostech |
a) Změny v orgánech společností | |
b) Činnost a předběžné hospodářské výsledky společností | |
V. | Údaje z účetní závěrky Fondu |
VI. | Plnění programu činnosti Fondu za rok 1997 |
VII. | Představa o budoucnosti Fondu a vypořádání majetku |
Fond dětí a mládeže na základě
zák. 113/93 Sb. ve znění zák. č.
307/97 Sb. spravuje majetek ve vlastnictví České
republiky. Spravovaný majetek převzal Souhrnným
protokolem od MH ČR.
V roce 1997 dokončil Fond dětí a mládeže
změnu způsobu správy majetku bývalého
SSM tím, že uzavřel komisionářské
smlouvy na jeho správu s dalšími správcovskými
společnostmi. Přínosem tohoto kroku bylo
zefektivnění, zkvalitnění a především
zlevnění správy majetku svěřeného
do správy Fondu.
V první polovině roku skončilo funkční
období členům výboru zvoleným
v roce 1993 a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
zvolila nové členy. Ti se ihned po zvolení
ujali svých funkcí.
Fond dětí a mládeže inicioval jednání
mezi zástupci MŠMT, výboru Poslanecké
sněmovny pro vědu, kulturu, vzdělání,
mládež a tělovýchovu a Fondu, na kterém
došlo k dohodě o budoucnosti FDM a konečném
vypořádání majetku spravovaného
FDM. Novela č. 307/97 Sb., zákona č. 113/93
Sb., která byla závěrem roku 1997 přijata
dohodnuté kroky vedoucí k vypořádání
majetku spravovaného Fondem umožňuje.
a) Činnost výboru Fondu dětí a mládeže
Výbor zasedal v roce 1997 celkem 14 x, z toho 5 x v 1.
funkčním období a 9 x ve 2. funkčním
období a projednal tyto hlavní záležitosti:
- účetní závěrku a výroční
zprávu Fondu dětí a mládež za
rok 1996
- zahájení programu sítě mládežnických
ubytoven - podpora mládežnické turistiky systémem
slevových karet mládeže
- výkon práva jediného akcionáře
vyplývající z majetkové účasti
v obchodních společnostech (záležitosti
v působnosti valné hromady, jmenování
a odvolávání členů statutárních
orgánů apod.)
- vyhodnocení veřejných obchodních
soutěží na prodeje nemovitostí schválených
vládou ČR
- schvalování zápočtů finančních
prostředků vložených nájemci
do objektů (stavební úpravy) oproti platbám
nájmu
- pomoc oblastem postiženým živelní pohromou
- schválení návrhu na prodej nemovitostí
k rozhodnutí vládě ČR
- spolupráce s kontrolní skupinou NKÚ při
kontrole hospodaření Fondu, definitivní opatření
k nápravě nedostatků vyplývajících
z kontrolního závěru NKÚ přijme
výbor Fondu začátkem roku 1998
- rozpočet Fondu dětí a mládeže
na rok 1998 a program činnosti Fondu dětí
a mládeže na rok 1998
- zahájení přípravných prací
na privatizaci spravovaných obchodních společností
- zahájení prací na stanovení kritérií
pro předpokládané využití a kategorizaci
objektů s ohledem na jejich konečné využití
- předseda výboru Fondu se zúčastňoval
jednání parlamentního podvýboru pro
děti a mládež a dalších setkání
se sdruženími dětí a mládeže,
členové výboru se rovněž zúčastňovali
jednání s poslanci, představiteli státní
správy i samosprávy, obchodních společností
a dětských a mládežnických sdružení
b) Činnost dozorčí rady Fondu dětí
a mládeže
Dozorčí rada zasedala v roce 1997 4 x. Uplynutím
funkčního období - 19. 5. 1997 skončila
svou činnost, nová dozorčí rada nebyla
dosud vládou jmenována.
Dozorčí rada se zabývala těmito hlavními
záležitostmi:
- stanovisko k účetní závěrce
Fondu za r. 1996 a k výroční správě
Fondu za r. 1996
- stanovisko k návrhu na snížení základního
jmění společností CKM, a. s. a MF,
a. s.
c) Činnost exekutivy Fondu dětí a mládeže
Exekutiva se zabývala v průběhu roku následujícími
hlavními činnostmi:
- zahájení programu sítě mládežnických
ubytoven - podpora mládežnické turistiky systémem
slevových karet mládeže
- zpracování podkladů pro rozpočet
Fondu, program činnosti, účetní závěrku
a výroční zprávu
- likvidací inventarizačních rozdílů
- metodickým vedením správcovských
firem
- ve spolupráci se správními firmami kontrolou
svěřeného majetku
- organizací prodejů nemovitostí schválených
vládou ČR
- přípravou podkladů k vypořádání
nemovitého majetku ve správě Fondu
- dokončením doplnění dat do SW na
evidenci majetku bývalého SSM
- navázání spolupráce s IYHF za účelem
získání členství v Mezinárodní
postelové federaci prezentace FDM na síti Internet
v rámci informačního systému Adam
- zahájení přípravných prací
na uspořádání konference o stavu zdravotně
postižené mladé populace v severočeském
regionu
- ve spolupráci s auditorem přijetí dílčích
opatření k nápravě nedostatků
zjištěných kontrolou NKÚ
V roce 1997 zaměstnával Fond dětí
a mládeže 13,5 průměrného počtu
zaměstnanců, z toho 3,0 průměrného
počtu řídících zaměstnanců.
Osobní náklady členů výboru
a zaměstnanců činily:
Odměny členům výboru | 1 119 550 Kč |
Mzdové náklady 13,5 zaměstnanců | 2 902 116 Kč |
z toho 3,0 řídících zam. | 897 731 Kč |
Výše platu zaměstnanců je určena
zákonem č. 143/1992 Sb. a nařízením
vlády ČR č. 253/1992 Sb. v platném
znění. Členům dozorčí
rady nebyly, podle ustanovení § 73 odst. 3 zákona
65/1965 Sb. v platném znění, odměny
vypláceny.
a) Přehled a srovnání nemovitého a
movitého majetku v pořizovacích cenách
(údaje v tis. Kč)
Finanční prostředky | 5 523 | 7 876 | 2 353 | ||||
Nemovitý majetek: | nemovitosti | 395 736 | 1) | 435 061 | 39 325 | 8) | |
pozemky | 2 184 | 2) | 12 046 | 6) | 9 862 | ||
Movitý majetek sloužící k zajištění provozu FDM | 605 | 3) | 2 464 | 1 859 | |||
Movitý majetek uvedený v předávacím protokolu | 132 211 | 4) | 49 622 | -82 589 | 9) | ||
Akcie | 785 560 | 5) | 900 352 | 7) | 114 792 | ||
Celkem | 85 602 |
Poznámky:
1) Nemovitý majetek dle předávacího
protokolu včetně ceny znalečného ponížen
o restituce.
2) Pozemky, které byly chybně zahrnuty v položkových
soupisech movitého majetku předávaného
bývalým MH ČR.
3) Vozidla předaná bývalým MH ČR
- Tatra 613, Škoda Favorit.
4) Movitý majetek dle příloh předávacího
protokolu (položkové soupisy majetku). Celková
částka z předávacího protokolu
uvedená jako hodnota movitého majetku neodpovídá
celkové sumě dle příloh.
5) Hodnota akcií dle předávacího protokolu.
6) Část pozemků, kde nebyla známa
pořizovací cena a jejichž vlastníkem
je ČR (správce FDM), již byla znalecky oceněna
a v takto stanovené reprodukční pořizovací
ceně zavedena do účetnictví.
7) K 13. 9. 1993 byla hodnota akcií zapsaných u
obchodních soudů ve výši 785.560 tis.
Kč. Bývalé MH ČR zjistilo, že
výše základního jmění
byla stanovena chybně. Žádosti o opravu zákl.
jmění na výši 900.352 tis. Kč
vyhověly obchodní soudy počátkem r.
1994. K finančním investicím byly vytvořeny
opravné položky. Tato problematika je analyzována
v samostatné příloze.
8) Navýšení je způsobeno rozdílem
mezi přírůstkem v letech 1994-7 (zařazení
dohledaných objektů) a úbytkem v letech 1994-7
(vyřazení prodejem, restitucí, likvidací).
9) Rozdíl je způsobem prodejem movitého majetku,
likvidací (zejména v důsledku záplav,
dále z důvodu opotřebení, poškození),
vyřazení dle rozhodnutí likv. komise v letech
1994-97 a inventarizačním rozdílem zjištěným
při řádných inventurách k 31.
12. 1997.
b) Přehled a srovnání nemovitého a
movitého majetku v zůstatkových cenách
(údaje v tis. Kč).
Veškerý majetek předaný FDM předávacím
protokolem bývalého MH ČR byl uveden v pořizovacích
cenách, oprávky k tomuto majetku nebyly vyúčtovány.
Pro možnost srovnání zůstatkových
cen byla vyčíslena zůstatková cena
majetku k 13. 9. 1993.
Finanční prostředky | 5 523 | 7 876 | 2 353 | ||||
Nemovitý majetek: | nemovitosti | 353 552 | 357 039 | 3 487 | |||
pozemky | 2 184 | 12 046 | 9 862 | ||||
Movitý majetek sloužící k zajištění provozu FDM | 230 | 711 | 481 | ||||
Movitý majetek uvedený v předávacím protokolu | 9 274 | 730 | -8 544 | ||||
Akcie | 785 560 | 746 661 | 10) | -38 899 | |||
Celkem | -31 260 |
Poznámka: 10) Hodnota finanční investice
po odpočtu vytvořených opravných položek.
Lze konstatovat, že v letech 1993-97 při srovnání
hodnoty majetku v pořizovacích cenách nedošlo
k jeho celkovému snížení. Snížení
hodnoty majetku oproti roku 1993, který vyplývá
ze srovnání celkové hodnoty majetku v zůstatkových
cenách, je způsobeno opravnými položkami,
což je operace pouze účetní a lze ji
chápat jako dočasnou.
Výše základního jmění
obchodních společností od samého počátku
neodpovídají tržním hodnotám
majetku vloženého do obchodních společností.
Náprava tohoto stavu je úkol, který musí
Fond dětí a mládeže řešit
v nejbližším období. Jen reálným
oceněním tržní hodnoty spravovaného
majetku lze dojít k správně stanoveným
hodnotám základního jmění obchodních
společností i celého majetku spravovaného
Fondem dětí a mládeže. Takto nově
oceněný majetek je možné dále
vypořádat způsobem, který vzešel
z jednání mezi Poslaneckou sněmovnou Parlamentu
ČR, MŠMT a FDM na jaře 1997.
c) Dohledaný majetek
V roce 1997 byl konečný počet objektů
dohledaných nad rámec souhrnného protokolu
roven 99, ne u všech těchto nemovitostí je
nárok Fondu dětí a mládeže definitivní
(např. omyly kat. úřadů, uplatnění
restitucí, uplatnění zákona o obcích).
d) Realizované prodeje
V roce 1997 se uskutečnil prodej 5 objektů v celkové
hodnotě 5 976 tis. Kč.
Plzeň, Doudlevecká | 370 | 267 | 1733 |
Ubytovna, Ústí n/L. | 469 | 362 | 932 |
Garáže, Ústí n/L. | 195 | 160 | 570 |
Přerov | 212 | 185 | 851 |
Brno, Skorkovského | 403 | 320 | 1 890 |
Celkem | 5 976 |
e) Soudní spory
V roce 1997 vedl Fond dětí a mládeže
112 neukončených soudních sporů. Z
toho v 78 sporech vystupoval jako žalobce a ve 14 sporech
jako vedlejší účastník na straně
žalobce. V 15 sporech vystupuje Fond dětí a
mládeže jako žalovaný, v dalších
5 případech jako vedlejší účastník
na straně žalovaného. U 16 ukončených
sporů bylo k 31. 12. 1997 podáno na základě
pravomocného rozhodnutí soudu 9 návrhů
na exekuční řízení.
f) Přehled prostředků poskytnutých
na činnost dětí a mládeže
Fond dětí a mládeže poskytl v roce 1997
finanční prostředky 267 400 Kč (Z
toho např. 107 000 Kč na realizaci workcampů),
a na úhradu ubytování dětí
z vytopených oblastí 43 102 Kč. V dalších
třech objektech byly ubytovány děti z povodněmi
postižených oblastí bezplatně na účet
Fondu dětí a mládeže resp. nájemců
objektů. Dále byl prostřednictvím
Českého červeného kříže
darován nábytek do oblastí postižených
povodněmi.
Struktura nájemních vztahů v objektech ve
správě Fondu dětí a mládeže
byla v roce 1997 následující:
39 dlouhodobých nájemních smluv uzavřených
na základě programu Střecha pro děti
a mládež
45 objektů pronajato krátkodobými nájemními
smlouvami
16 objektů pronajato dlouhodobými nájemními
smlouvami
z toho
2 objekty provozuje správcovská firma Junia, s.
r. o.
1 objekt provozuje správcovská firma AGM, a. s.
1 objekt provozuje správcovská firma Parget, s.
r. o.
3 objekty jsou užívány ve smyslu § 18
zákona č. 113/1993 Sb.
Z provozovaných objektů bylo 34 začleněno
do sítě mládežnických ubytoven.
V roce 1997 byl realizován projekt sítě mládežnických
ubytoven. Byla utvořena sít' 34 hostelů a
turistických základen po celé ČR s
možností obsazení volných míst
centrálním dispečinkem FDM. Tento dispečink
se sídlem v Praze je rovněž ústředním
distributorem slevových karet.
Celkem bylo vydáno 10.000 ks karet ve složení
9 000 ks individuálních v ceně 150,- Kč,
300 ks rodinných v ceně 300,- Kč, 500 ks
skupinových v ceně 500,- Kč a 200 ks hromadných
karet v ceně 1.000,- Kč. Platnost karet je jeden
rok od data prodeje a s výjimkou karet hromadných
jsou nepřenosné. Tyto karty jsou prodávány
ve 27 smluvních prodejních místech a vyúčtování
komisního prodeje probíhá ročně
vzhledem k progresivní výši provize prodejců.
K 31. 12. 1997 ještě vyúčtování
neprobělilo.
Operativní obsazování na základě
průběžného spojení centrálním
dispečinkem vede k vyššímu využití
kapacity objektů. Rovněž společný
marketing je efektivnější a celý projekt
sítě mládežnických ubytoven je
prostřednictvím FDM resp. centrálním
dispečinkem prezentován na mezinárodních
akcích cestovního ruchu, vůči partnerům
v zahraničí a na Festivalech sdružení
dětí a mládeže ČR. Celý
projekt sítě mládežnických ubytoven
je svým významem směřován na
využití ubytovacích kapacit FDM i pro neorganizovanou
mládež a děti se zvýšením
využívání objektů školami
v přírodě.
a) Změny v orgánech společností
V první polovině roku provedl výbor Fondu,
v důsledku ukončení funkčního
období členů představenstva a dozorčí
rady společnosti JUNIOR centrum, a. s. Seč, novou
volbu stávajících členů uvedených
orgánů.
Z důvodu úmrtí předsedy dozorčí
rady a odvolání jednoho člena na jeho vlastní
žádost zvolil výbor ve druhé polovině
roku dva nové členy dozorčí rady společnosti
MF, a. s. Z představenstva uvedené společnosti
byl odvolán jeho člen a zvolen nový.
Představenstvo společnosti CKM, a. s. bylo doplněno
třemi novými členy z důvodu odchodu
generálního ředitele, rezignace dvou členů
a odvolání dalšího člena.
Na základě vlastní žádosti byl
z představenstva společnosti AGM, a. s. odvolán
jeho člen a zvolen nový.
Z představenstva společnosti Stavocentral, a. s.
byl odvolán jeden člen a zvolen nový.
b) Činnost a předběžné hospodářské
výsledky obchodních společností
AGM, a. s. | 41 384 000 | 1 000 000 | |
CKM, a. s. | 408 849 784 | -16 774 000 | |
Junior centrum, a. s. | 224 950 964 | -8 295 000 | |
Mladá fronta, a. s. | 139 373 000 | 2 122 000 | |
Stavocentral, a. s. | 85 730 000 | 2 200 000 | |
Junia, s. r. o. | 100 000 | -1 400 000 |
1. AGM, a. s. má základní jmění
41.348 tis. Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský
výsledek k 31. 12. 1997 je 1.000 tis. Kč, společnost
není úvěrově zatížena.
Předmětem podnikání je cestovní
kancelář, správa majetku a obchodní
činnost vyplývající z této
správy.
2. CKM a. s. má základní jmění
408.849 tis. Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský
výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997
je -16.774 tis. Kč. Společnost je zatížena
splátkami vysokých úvěrů ještě
z doby před restrukturalizací (vznikem dceřinných
společností), které zcela blokují
likviditu společnosti.
Celkové závazky společnosti k 31. 12. 1997
činí více než 110.000 tis. Kč,
z čehož závazky ve výši cca 89.000
tis. Kč pocházejí ještě z doby
před vznikem Fondu a tvoří je:
zbytek úvěru z let 1992/93 | 59.700 tis. Kč |
závazek vůči bývalému ÚV SSM | 11.100 tis. Kč |
půjčka z Fondu cestovního ruchu | 16.100 tis. Kč |
závazek vůči Českým drahám | 1.700 tis. Kč |
Toto zatížení, spolu s nutností vytvářet
opravné položky, není v rovnováze s
příjmovou stránkou společnosti. Společnost
ekonomicky zatěžuje do té míry, že
bude muset přistoupit k zásadnímu rozhodnutí
o další krocích. Předmětem podnikání
jsou pohostinské a ubytovací služby a služby
cestovní kanceláře.
3. JUNIOR centrum, a. s. Seč má základní
jmění 224.950 tis. Kč.
Provozní a hospodářský výsledek
před zdaněním k 31. 12. 1997 je - 8.295 tis.
Kč. Společnost není úvěrově
zatížena.
Společnost snížila počet zaměstnanců
a redukovala spotřebu energie. Přes snížení
o více než 5.000 tis. Kč proti roku 1996 jsou
vysoké náklady na provoz areálu (ročně
ve výši cca 32.000 tis. Kč) spolu s trvajícími
problémy s jeho obsazeností a využitím
příčinou záporného hospodářského
výsledku. Na záporném HV se hlavně
podílí vysoké odpisy (6.284 tis. Kč),
neodpovídající výkonům společnosti.
Předmětem podnikání jsou pohostinské
a ubytovací služby.
4. Mladá fronta, a. s. má základní
jmění 139.373 tis. Kč
Předpokládaný hospodářský
výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997
je 2.122 tis. Kč, společnost není úvěrově
zatížena.
Předmětem podnikání je nakladatelská
a vydavatelská činnost. Oblastí vydavatelské
činnosti jsou časopisy pro děti a mládež.
5. Stavocentral, a. s. má základní jmění
85.730 tis. Kč.
Předpokládaný provozní a hospodářský
výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997
je 2.200 tis. Kč. Společnost není úvěrově
zatížena.
Předmětem podnikání je stavební
činnost.
6. JUNIA, s. r. o. má základní jmění
100 tis. Kč.
Předpokládaný provozní a hospodářský
výsledek před zdaněním k 31. 12. 1997
je -1.400 tis. Kč. Záporný provozní
hospodářský výsledek společnosti
je primárně ovlivněn skutečností,
že výnosy z mandátní a komisionářské
smlouvy klesly z částky 11.200 tis. Kč v
roce 1996 na 1.400 tis. Kč v roce 1997. Dále pak
výsledný HV nepříznivě ovlivnilo
doúčtování úroků za
půjčku MH ČR ve výši 90 tis.
Kč, zvýšení nájemného
za objekt č. 6107 o 215 tis. Kč a zaplacení
pokut z předchozích období ve výši
146 tis. Kč.
Společnost má nesplacený úvěr
ve výši 3.000 tis. Kč, který poskytlo
na správu majetku MH ČR v roce 1993 a který
Fond převzal jako pohledávku. Současně
Fond uplatňuje vůči Junii pohledávku
ve výši 4.200 tis. Kč, což jsou finanční
prostředky jednorázově poskytnuté
společnosti na úhradu dluhů z minulých
období (9/93 - 12/94) v roce 1995. Tyto závazky
JUNIA chce výbor Fondu řešit návrhem
vládě ČR na snížení základního
jmění FDM.
Předmětem podnikání je provozování
hostinských a ubytovacích zařízení
a správa části majetku bývalého
SSM na základě mandátní a nájemní
smlouvy uzavřené s Fondem.
Účetní závěrku Fondu ověřil
auditor, který konstatoval, že účetnictví
věrně zobrazuje majetek a závazky, výsledek
hospodaření a finanční situaci Fondu
dětí a mládeže za rok 1997. Zároveň
upozornil, že základní jmění
obchodních společností spravovaných
Fondem dětí a mládeže je nesprávně
stanoveno. Proto byly vytvořeny opravné položky,
které dočasně snižují hodnotu
finančních investic.
Hospodaření Fondu za rok 1997 vykazuje ztrátu
ve výši 166.747 tis. Kč, přičemž
provozní hospodářský výsledek
(včetně odpisů) dle výkazu zisků
a ztrát činí za běžné
účetní období -12.833 tis. Kč.
Celkové náklady Fondu za rok 1997 činily
196 000 tis. Kč. Výnosy za stejné období
činily 29 253 tis. Kč.
Na účetní ztrátě, která
je proti minulému účetnímu období
vyšší o 150 326 tis. Kč se podílely
tyto nákladové položky:
- tvorba opravných položek na finanční
investice a pohledávky ve výši 154 736 tis.
Kč (náprava chyb při špatném
založení obchodních společností)
- opravy a udržování ve výši 8
104 tis. Kč, což představuje dvojnásobné
navýšení nákladů proti minulému
období
- účetní odpisy hmotného a nehmotného
majetku stanovené právními předpisy
ve výši 10 004 tis. Kč
- mimořádné náklady na likvidaci nemovitosti
Háj u Svitav ve výši 1 991 tis. Kč a
nižší příjmové položky:
- neuskutečnění všech plánovaných
a vládou schválených prodejů s očekávaným
výnosem ve výši 51.500 tis. Kč
- výnosové úroky z těchto očekávaných
finančních prostředků
K podstatnému snížení o 13 077,6 tis.
Kč, tj. o 60,7% proti minulému období došlo
v ostatních službách (náklady na správu
majetku, poradenství, výkon auditu, znalečné...):
Ostatní služby (v tis. Kč) | ||
Poštovné, tel., sít'. propojení, parkovné | 272,3 | 515,7 |
Školení, znal. posudky, notářské výkony | 423,4 | 546,8 |
Výkony auditu | 127,5 | 222,3 |
Právní činnost, nájemné, leasing | 1139,6 | 1459,0 |
Správa majetku podle komisionář. smluv | 8130,6 | 5720,0 |
Ostatní | 34,0 | 0,0 |
Celkem | 21541,4 | 8463,8 |
Své úkoly a cíle uvedené v Programu
činnosti Fondu dětí a mládeže
na rok 1997 plnil Fond v těchto oblastech:
Dlouhodobé nájemní smlouvy uzavřené
na základě programu Střecha pro děti
a mládež byly pokračováním nepřímé
finanční podpory činností ve prospěch
dětí a mládeže. V této oblasti
Fond dále splnil svůj cíl tím, že
zahájil program cenově dostupné mládežnické
turistiky. Fond dětí a mládeže zahájil
prostřednictvím dispečinku sítě
mládežnických ubytoven a dalších
prodejců distribuci a prodej slevových karet pro
děti a mládež ČR.
V průběhu roku došlo k důležitým
mezinárodním jednáním mezi Fondem
dětí a mládeže, MŠMT ČR,
Koordinačním centrem pro výměny mládeže
v Plzni na straně jedné a zástupci zahraničních
partnerů a to IYHF (International Young Hostel Federation)
a Jugendherbergswerk na straně druhé.
Grantová politika Fondu dětí a mládeže
nebyla vzhledem k nenaplnění příjmové
části rozpočtu plněna. Fond dětí
a mládeže daroval finanční částky
ve výši 310 502 Kč a to na pořádání
mládežnických táborů - workcampů
a na ubytování dětí z oblastí
postižených záplavami.
V oblasti spolupráce se sdruženími pracujícími
se zdravotně postiženými dětmi a mládež
pronajal Fond další objekt v severních Čechách
pro toto zaměření. V rámci této
spolupráce v severních Čechách započal
Fond svou účast na přípravě
konference o stavu zdravotně postižené mládeže.
Objekty nabídnuté Fondem organizacím zabývajících
se pomocí drogově závislým lidem byly
pro vysokou finanční náročnost na
jejich zprovoznění odmítnuty.
V oblasti správy majetku Fond pokračoval v přeměně
systému správy a uzavřel nové komisionářské
smlouvy na správu majetku ve východních Čechách
a na jižní Moravě. Tímto opatřením
Fond docílil snížení nákladů
na správu majetku na 62% roku 1996.
V roce 1997 bylo provedeno 50 inspekčních kontrolních
návštěv na pronajímaných objektech,
z toho 4 členy výboru a ostatní pověřenými
pracovníky Fondu. Dále byly provedeny kontroly plnění
projektů u smluv zařazených do programu Střecha
pro děti a mládež.
Na základě návrhu exekutivy Fondu rozhodl
výbor o prodeji dalších nemovitostí
nevhodných pro činnost dětí a mládeže.
Fond dětí a mládeže zavedl do účetnictví
dohledané objekty, u kterých byl v roce 1997 proveden
zápis vlastnických práv na listu vlastnictví.
K 31. 12. 1997 Fond vedl 112 soudních sporů. U 9
z 16 ukončených soudních sporů zahájil
exekuční vymáhání vysouzených
položek.
Z důvodu přijetí novely č. 307/1997
Sb. zákona o Fondu dětí a mládeže
až v prosinci 1997 nebylo možné zahájit
plánovaný prodej majetkových účastí
Fondu dětí a mládeže v obchodních
společnostech.
V oblasti spolupráce Fondu s veřejností se
Fond zúčastnil II. Festivalu sdružení
dětí a mládeže, kde prezentoval ve svém
vlastním stánku program sítě mládežnických
ubytoven.
Dobrá spolupráce Fondu s Národním
informačním centrem mládeže (NILEM)
vedla k prezentaci činnosti Fondu dětí a
mládeže na stránkách Internetu.
Fond dětí a mládeže inicioval jednání
mezi zástupci MŠMT, výboru Poslanecké
sněmovny pro vědu, kulturu, vzdělání,
mládež a tělovýchovu a Fondu, na kterém
došlo k dohodě o budoucnosti FDM a konečném
vypořádání majetku spravovaného
FDM. Novela č. 307/97 Sb. zákona č. 113/93
Sb., která byla závěrem roku 1997 přijata
dohodnuté kroky vedoucí k vypořádání
majetku spravovaného Fondem umožňuje. Na základě
této dohody připravil FDM představu o vypořádání
spravovaného majetku, podle které by měl
být majetek zcela odstátněn.
Hlavní úkol Fondu dětí a mládež
v roce 1998 je správa svěřeného majetku.
Dále výbor FDM doporučuje využít
skutečnosti, že majetek bývalého SSM
je dnes ve vlastnictví ČR a je centrálně
evidován a spravován, a vybudovat jednotnou sít'
mládežnických ubytoven pro podporu cenově
dostupné dětské, mládežnické
a rodinné turistiky. Tato síť by měla
obsahovat vhodné ubytovny po celé republice s centrálním
dispečinkem a realizovala by se zřízením
obecně prospěšné společnosti
pro tento účel.
Ostatní majetek bude prodán nebo bezúplatně
převeden. Z prodejů nemovitostí a majetkových
účastí lze vytvořit peněžní
fond, jehož správa by byla svěřena nestátní
nadaci. Tato nadace by z výnosů svěřeného
kapitálového fondu přímo finančně
podporovala aktivity ve prospěch dětí a mládeže,
doplňkově k podpoře plynoucí ve prospěch
těchto aktivit ze státního rozpočtu.
Celý proces lze realizovat průběžně,
jeho dokončení lze předpokládat do
3 let. Tato doba je dána odhadem doby ukončení
soudních sporů blokujících převody
některého nemovitého majetku.
Výše spravovaného jmění neodpovídá
tržním hodnotám majetku vloženého
do obchodních společností. Na potřebu
opravy základního jmění obchodních
společností upozorňuje Fond dětí
a mládeže již od svého vzniku. Náprava
tohoto stavu je úkol, který musí Fond dětí
a mládeže řešit v nejbližším
období. Jen reálným oceněním
tržní hodnoty spravovaného majetku lze dojít
k správně stanoveným hodnotám základního
jmění obchodních společností
i celého majetku spravovaného Fondem dětí
a mládeže. Takto nově oceněný
majetek je možné dále vypořádat
způsobem, který vzešel z jednání
mezi Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, MŠMT
a FDM na jaře 1997.
Informace o aktivitách v oblasti výzkumu a vývoje,
pokud tyto údaje nejsou uvedeny již v příloze
k účetní závěrce
V oblasti výzkumu a vývoje nemá Fond dětí
a mládeže žádné aktivity.
Informace o pořizování vlastních
akcií a důvodech jejich pořízení,
popř. postoupení
Vlastní akcie Fond dětí a mládeže
nepořizuje, ani mu nebyly postoupeny.