(pokračuje Kučera, 1956) 

Nenacházím levnější a kratší cestu, jak jiným způsobem oslovit zemědělskou veřejnost a prosadit znovu pravicové myšlení do zemědělství. Je mi také opravdu velice líto, že tuto situaci způsobili ti představitelé malých stran, kteří dnes volají po státotvornosti a ukazují na ODS, jako by se nechovali v minulých měsících a letech tak, jak se chovali a zachovali. Děkuji za pozornost. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Miloslavu Kučerovi, slova se ujme pan poslanec Karel Vymětal. Připraví se paní poslankyně Michaela Šojdrová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, vážená vládo, vláda České republiky se uchází o důvěru Poslanecké sněmovny a k tomu nám předložila své programové prohlášení. V něm mimo jiné uvádí, že toto prohlášení je určeno i pro seznámení veřejnosti. Dovolím si nyní uvést některé slovní obraty z programového prohlášení.

Vláda uvádí, že jejím integrálním cílem se zakotvenou politikou je společnost vzdělání, spoluúčasti a solidarity. Uvádí svůj názor na komparativní výhody v globalizované společnosti, že budeme jednou znalostní společností a že chce odblokovat dosavadní naši odcizenou pasivní společnost. Motivačními a respiračními faktory - promiňte - motivačními a inspiračními faktory chce zvýšit počet nositelů inovací, čímž se zvýší jejich participace na řízení celku. Chce to decentralizaci, princip subsidiarity, komunikaci a tradice.

Ve sporu o proporcích vláda odmítá ideologický fundamentalismus, který vedl k eliminaci a také k alokaci zdrojů. Svůj důraz na zakotvení politiky chce vláda demonstrovat, protože diskrepance byla znakem společnosti byrokratické diktatury s absencí zpětné vazby a oslabením demokratických instinktů. Byli jsme premiantem bez racionálních důvodů. Teď bude udělána komplexní inventura bez ideologického balastu s měkkými - pardon - tvrdými daty.

Bude pokračovat společenská transformace, ale s korekcemi, které se zaměří na infrastrukturní investice s vysokým multiplikačním efektem prostřednictvím adaptace naší legislativy a naplněním atributu demokratického právního státu k vytvoření emancipované, multikulturní společnosti a k humanizaci. A k tomu bude sloužit i transparentní ekonomické prostředí.

Restrukturalizace a revitalizace podniků povede k privatizaci s posílením participativních forem řízení a vlastnictví a k vytvoření regulačního rámce. S tím souvisí i podkapitalizace veřejné infrastruktury a potřeba aproximace daňové soustavy. Naše společnost bude i informační společností, a to vyžaduje rozvoj matematiky, promiňte - telematiky. Ještě jednou se omlouvám, spletl jsem si "mate" s "teletem". A v zemědělství budou podporovány environmentální funkce zemědělství - já dodávám - zřejmě až do úplné demence virů.

Vážené členky a členové našeho ctihodného ústavodárného sboru jistě všem těmto slovům rozuměli, o vládě vůbec nepochybuji. Leč dovolil jsem si citovat těchto několik slovních obratů z Programového prohlášení vlády ČR, abych na nich ukázal, že i když jsou určeny mimo jiné pro veřejnost, myslím, že s úspěchem mohu pochybovat o jejich srozumitelnosti pro řadového občana, o němž naopak nepochybuji, že je součástí veřejnosti.

Vážená nová česká vládo, je mi velmi líto, že máte tak málo úcty k našemu mateřskému českému jazyku a v prvním veřejném písemném dokumentu vám činí takové potíže vyjádřit se česky a srozumitelně. Já doufám, že si to s vámi veřejnost a vaši rodiče vyřídí.

A nyní bych chtěl říci několik poznámek k hospodářské a průmyslové politice v programovém prohlášení. Vláda mimo jiné prohlašuje, že připraví a uskuteční transformaci Fondu národního majetku, jejímž obsahem bude jeho přeměna. Souhlasím, že přeměna je třeba, ale nevím, s čím mám souhlasit či nesouhlasit, když vláda neuvádí, v co a s jakou náplní a úkoly má být přeměna provedena.

V procesu privatizace se vláda bude řídit osvědčenými postupy z vyspělých tržních ekonomik. Neuvádí ale, kterými postupy. Doufám, že pro průhlednost těchto procesů se nebude jako minulé vlády bránit zavedení správního řízení do těchto procesů, které umožní přezkum privatizačních rozhodnutí, a tak zvýší jejich objektivnost.

Chtěl bych ocenit slib vlády, že hodlá zřídit orgán vlády pro hospodářskou strategii, pro dlouhodobé a střednědobé prognózy. Živelnost se ukázala jako neudržitelná a vláda chce přejít k systémové a promyšlené práci v hospodářství. Stejně tak chci ocenit změnu v rozdělování výnosů daně z příjmů fyzických osob podle místa stálé provozovny, a nikoli jako dosud podle místa bydliště fyzicky podnikající osoby. Doufám, že co nejdříve budou daně zůstávat v tom místě, kde je provoz, což ocení zejména obce a města ve svých rozpočtech.

Konečně po dlouhodobém volání poctivých obchodníků vláda hodlá navrhnout zákon, který stanoví povinnost zavedení registračních pokladen, které budou znamenat konec různých šmelinářů a zbytečného úniku daní. Ke své lítosti ale musím říci, že to je jediná zmínka o problematice vnitřního obchodu. Protože celá tato oblast, dotýkající se všech občanů našeho státu, v celém programovém prohlášení chybí. Přitom v této oblasti je mnoho problémů, které vyžadují řešení, a některé okamžitě. Například jak chce vláda řešit problém postupné likvidace maloprodejců a obchodníků, kteří začali s velkou slávou znovu podnikat před devíti lety a dnes jsou ničeni řetězci mezinárodních super- a hypermarketů. Nebo má vláda pocit, že současný živelný stav "volného trhu" má zůstat zachován? Odpověď na tyto mnohé otázky prohlášení nedává.

Taktéž mi vadí, že v části veřejných financí je až jako poslední uvedena kontrola sporných případů privatizace a boj s korupcí, a to ještě bez jakýchkoli opatření. Za tohoto stavu naplnění těchto důležitých úkolů proto mnoho důvěry ve mně nevyvolává.

V průmyslové politice vláda hodlá podporovat přímé investice zahraniční i domácí. Proto očekávám, že zahraniční investice nebudou vládními podmínkami upřednostňovány před domácími investicemi. Obráceně bych to chápal.

Vláda chce vytvořit ucelený systém proexportní politiky. V této souvislosti mi vadí, že při sestavování vlády předseda vlády měl dost síly na to, aby vláda měla více členů než dosavadní vlády, došlo i na vytvoření tří místopředsedů jako koordinátorů bez resortů, ale na zřízení samostatného resortu zahraničního obchodu v čele s ministrem už to nevyšlo a síla nebyla. A to i přesto, že zahraniční obchod je pro hospodářskou politiku České republiky velmi významný, důležitý a plný dosud neřešených problémů.

Nedivím se potom, že vláda slibuje vypracování teritoriální koncepce exportní politiky, což považuji za málo. Nelze z tohoto oboru vyloučit dovozy a komodity. Řešením může být ucelená koncepce zahraničního obchodu. Slíbené posílení významu obchodních zastoupení na zastupitelských úřadech je rovněž málo. Je nezbytné obchodní zastoupení rozšířit a stanovit kvalitativně nové úkoly s náročným hodnocením jejich výsledků a efektů, a to i na bázi tržní, kterou je schopna podnikatelská veřejnost zaplatit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP