(pokračuje Fencl)
Byla debata zpochybňující současnou situaci ve struktuře podnikání. Já ji vnímám jako rozhodnutí vlastníků majetku a půdy na základě zákonů o transformaci a privatizaci českého zemědělství, chápu ji jako legitimní. Domnívám se, že důležitější než debata o tom, zda právnické či fyzické osoby, zda družstva, společnosti takové nebo onaké či soukromí zemědělci, je směřovat k prosperitě těchto podniků a posuzovat vhodnost těchto forem z tohoto pohledu. Musím poznamenat, že tady zaznamenáváme zcela nový fenomén, že řada těch, kteří lobbují ve prospěch soukromých zemědělců toho typu farmářů v Evropě nebo sedláků u nás za prvé republiky, a oni už nejsou takovými producenty, protože hospodaří na stovkách i tisících hektarech, čili je to kategorie, která formou podnikání má možná blíž k právnickým osobám než k rodinným farmám.
Bylo zpochybňováno družstevnictví, sdružování zemědělců. Chtěl bych jenom poznamenat, že snad jediný model absolutní konkurence je právě struktura zemědělských prvovýrobců. Oni jsou všude, nikdo z nich neprodukuje tolik, aby podíl na trhu významným způsobem ovlivnil cenu v pozitivním slova smyslu. Nicméně lze zcela dlouhodobě a jasně vysledovat opačný proces, to znamená snižování ceny, která často jde až pod vynaložené náklady a která je možná jen do doby, dokud se neutratí veškerý disponibilní kapitál.
Kdyby někdo o této skutečnosti chtěl pochybovat, prosím, aby posoudil skutečnost, a to považuji za důkaz, že za sedm let nám narostly farmářské ceny zemědělců o 62 % a ceny na vstupech, abych to velmi zjednodušil, nám narostly o 260 %. Je to snad důkaz zcela nezvratný. A pokračování v těchto tendencích, tedy další rozebírání těchto cenových nůžek, může vést jediným směrem - k další likvidaci českého zemědělství, k dalšímu uvolňování neobdělané půdy a dalších kapacit.
Dvě poznámky k věcem, které zazněly ve vašich připomínkách.
K lesům. Je pravdou, že v programu sociálně demokratické vlády je konstatováno, že vláda České republiky považuje lesy za významné celospolečenské vlastnictví, a nejen v jeho hospodářských, ale i ekonomických rozměrech.
Chtěl bych konstatovat, že rozloha lesů v České republice je 2 632 000 hektarů, což je 33,4 % rozlohy státu. Státní lesy z toho představují 64,4 %. Pokud to oceníme ve stávajících cenách, je to 400 miliard korun, což je podle mého názoru skutečně velmi významné celospolečenské vlastnictví.
Sociální demokracie toto celospolečenské vlastnictví nechce umenšovat v rámci prodeje státní zemědělské a lesní půdy, jde v případě lesů o prodej výhradně malých odloučených částí s cílem naopak nakoupit lesy ochranné či zvláštního určení, které mají převahu celospolečenských funkcí.
Chtěl bych poznamenat, že by se to možná dalo formulovat šťastněji, s tím souhlasím. Lesy mají mnohé celospolečenské funkce pro všechny občany, bez rozdílu vlastnictví k lesům - tvorba kyslíku, zadržování vody, ochrana půdy atd., atd.
Problém nazývaný "zelená nafta". Prosím, považujme tento termín pouze za pracovní vyjádření toho, co je i v programu sociální demokracie sledováno. Důvody jsou prosté. Motorová nafta se na nákladech zemědělců podílí 15 %, spotřební daň dnes činí více než 50 % ceny nafty a bude se zvyšovat, DPH u nafty z původních 5 % šla na 22 %. Spotřební daň a DPH jsou příjmem rozpočtu, mimo jiné též jako prostředky na stavbu a údržbu silnic. Zemědělské stroje jezdí převážně po polích a po cestách, které zemědělci sami udržují ze svých nákladů.
Nebudu vás zdržovat jmenováním států, které pracují s takovouto kategorií. Nicméně jak je mám tady napsány, nenacházím žádný evropský stát, který by s touto kategorií nepracoval, ale nacházím tady například Austrálii, která je považována, snad s výjimkou Nového Zélandu, za nejliberálnější ve směru k zemědělství.
Způsob úhrady je dvojí cestou. Například ten, který je ve Francii, síť stanic, ze kterých teče nafta jiné barvy. Vůbec bych si nedovolil uvažovat, že v současném stavu transformace chování českých podnikatelských subjektů by tato cesta byla možná. Nicméně systém například německý a další je ten, že nafta se nakupuje za normální cenu, v normální barvě a jednou do roka se vrací část spotřební daně.
***