(pokračuje Tlustý)

Bohužel toto tvrzení je pouze přáním a není následováno příslušnými kroky, které by dávaly naději na dosažení tohoto obratu.

Jak už zde bylo mnohokrát uváděno, tento návrh rozpočtu nevychází z realistických příjmů. Nedojde-li ke změně měnové politiky České národní banky, vychází z přehnaně optimistického růstu hrubého domácího produktu. Počítá s příjmy, které vyplývají z přijetí návrhů zákonů daňových a návrhu zákona o sociálním pojištění, přičemž - a to je výrazná změna oproti minulosti - vláda nemá zajištěnu podporu pro přijetí těchto zákonů a v této chvíli se jejich přijetí jeví jako spíše hypotetické.

Vláda také nepočítá s tím, že na začátku příštího roku lze očekávat snížení inflace. Vláda ani nereaguje na měnící se předpovědi o vývoji světové ekonomiky v příštím roce, kterými se mohla inspirovat v průběhu přípravy návrhu tohoto rozpočtu. Dokonce tento rozpočet opomíjí - sice to výslovně uvádí, nicméně opomíjí - ze zákona plynoucí výdaje. Ví-li vláda, že musí počítat se ztrátou Konsolidační banky, bylo by korektní, aby její odhad v rozpočtu uvedla.

Nyní obecně k deficitu. Deficit je démonizován a mám pocit, že není objasňována jeho skutečná podstata veřejnosti. Deficit není nic jiného než dluh, který musí být splacen, protože jeho splacení garantuje stát. Půjčovat si na cokoli - nejen v případě státu, ale i v případě rodin a podniků - je zodpovědným a smysluplným krokem jedině v případě, že jsou známy efekty, které budoucnu přinesou zvýšené příjmy příslušné instituce, tudíž vytvoří prostor pro splácení tohoto dluhu. Podíváme-li se na položky, které vláda navrhuje nejvíce změnit směrem vzhůru, to znamená položky, které můžeme označit za položky nejvíce se podílející na vzniku deficitu, bohužel jsou to položky, které nemohou naplnit takováto očekávání, nemají v sobě žádný multiplikační efekt, jak vláda uvádí. Jako nejtypičtější příklad bych uvedl růst mezd nebo převahu neinvestičních výdajů v navrhovaném zvýšení státních podpor.

Sociální demokracie zdůvodňuje nezbytnost schodku výší mandatorních výdajů a jejich nepříznivým vývojem, kdy neustále vzrůstá relativní podíl mandatorních výdajů ve státním rozpočtu. Skromně přitom neuvádí, že to byli právě její poslanci, kteří tento vývoj svým hlasováním předurčili v předchozích obdobích. Byli to totiž oni, kdo podpořili vysoké koeficienty v sociálních dávkách, zbrzdění růstu věku odchodu do důchodu, zvýšení plateb státu na zdravotní pojištění. Pokud měla sociální demokracie v minulosti dost odvahy činit tyto populistické kroky, dalo by se očekávat, že bude mít dost odvahy činit kroky přiměřené tomu, že se podílí na vládě a že ani mandatorní výdaje nelze považovat za něco nedotknutelného a - jak zde již bylo uvedeno - že tudíž současně s rozpočtem, v němž je ukryt tento zásadní problém, který zůstane i v rozpočtech budoucích, pokud sociální demokracie nepodnikne další kroky, mohla souběžně s třemi novelami předložit návrh novel dalších a naznačit, že ví o existenci tohoto problému.

Poslední poznámka na závěr. Vzpomenete-li si na kritiku Ministerstva financí a jeho fungování v uplynulém období, jedním z nejčastěji kritizovaných faktů byla tzv. nedostatečná účinnost výběru daní. Očekával jsem, že po nástupu vlády sociální demokracie naleznu v rozpočtu příznak snahy po zvýšení této účinnosti. Zmýlil jsem se. Rozpočet nepočítá se zvýšenou účinností ve výběru daní, a je tedy jasné, jak se k tomuto problému sociální demokracie opravdu postavila.

Úplně na závěr. Pan předseda vlády ve svém projevu nás výslovně upozornil na novou část rozpočtu - cituji jeho slova: Část I zprávy o státním rozpočtu, I jako Ivan. Tato část poprvé poslancům této země říká…, končím citaci. Měl jsem zájem seznámit se podrobně s touto částí a hledal jsem ji. V části C zprávy k návrhu státního rozpočtu na rok 1999 se pod písmenem I nachází kapitola "kapitálové výdaje státního rozpočtu". Měl-li pan předseda na mysli hlavní strukturu rozpočtu, který máte všichni před sebou, konstatuji, že v té se kapitola písmeno I jako Ivan nenachází. To, co tam lze nalézt v závěru, je pouze H. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Všem dám prostor přemýšlet nad tím, co se skrývá pod písmenem H. Uděluji slovo dalšímu přihlášenému panu poslanci Liboru Ježkovi.

 

Poslanec Libor Ježek: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, ve vystoupení pana poslance Šafaříka zaznělo, že klub KDU-ČSL bude podporovat zvýšení spotřebních daní, jak je ve svém vládním návrhu navrhuje vláda. Já nejsem přesvědčen, že zvyšování daňové zátěže konečného spotřebitele, tj. především občana, je prorůstovým opatřením ke zvýšení ekonomického růstu naší ekonomiky.

Ve své zpravodajské zprávě jsem avizoval návrh usnesení ke sněmovnímu tisku 35, proto předkládám Poslanecké sněmovně návrh usnesení, ve kterém Poslanecká sněmovna po zprávě předkladatele ministra financí pana Svobody, zprávě zpravodaje a po rozpravě Poslanecké sněmovny zamítá v prvém čtení vládní návrh zákona sněmovní tisk 35, ve kterém se mění zákon České národní rady č. 587/1992, o spotřebních daních, a zákon 588/1992, o dani z přidané hodnoty. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Na zvyšující se četnost dotazů vás, kteří se ptáte, kdy bude hlasováno o bodech, které právě projednáváme, odpovídám, aniž bych chtěl snižovat vlády, na četné auditorium, že po polední přestávce, tedy zhruba kolem druhé hodiny. Nicméně upozorňuji, že v rámci polední přestávky máme ještě dva body - tajná volba.

Faktická připomínka - pan poslanec Šafařík.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, v předchozím vystoupení zmínil pan kolega to, co jsem měl říci ve svém vystoupení o spotřební dani. Nebyl přesný. KDU podpoří propuštění zákona o novele spotřebních daní do druhého kola, ale zároveň jsem řekl, že čísla, která zde jsou, nejsou čísly KDU-ČSL, to znamená, že návrh nemá plnou podporu KDU-ČSL. To je trochu o něčem jiném. Aby bylo jasno - chceme, aby se novelizoval zákon o spotřebních daních, ale ne v rozsahu, jak je návrh vlády. To pro upřesnění.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Posledními dvěma písemně přihlášenými poslanci do obecné rozpravy jsou pan poslanec Jaroslav Plachý a Miroslav Kalousek. Prvnímu jmenovanému uděluji slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP