Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Pane předsedající, pane předsedo vlády, dámy a pánové, když jsme s kolektivem pracovníků připravovali návrh rozpočtu v kapitole "Doprava", úmyslně jsme vycházeli z programu všech politických stran, pokud v programech něco k dopravě měly. Snažili jsme se to tam zapracovat, pokud to nebylo vyhozeno už v té přípravné fázi, protože toho bylo příliš mnoho. Snažili jsme se tam zapracovat také to, co přijaly minulé vlády a co má samozřejmě finanční důsledky. Musím říci, že se ani to příliš nepodařilo a děláme jenom první krůček k tomu, aby se naše doprava nedostala do katastrofální situace.

Světová banka v roce 1990 konstatovala, že zaostávání jenom silniční infrastruktury představuje v roce 1990 částku 2,75 mld. amerických dolarů, něco kolem 83 mld. Kč, z toho na mosty připadá něco přes 50 mld. Kč. Mezitím poklesla úroveň výdajů na dopravní infrastrukturu v silniční dopravě zhruba na něco méně než 40 %. Takže stupeň devastace se významně zvýšil a v některých případech můžeme argumentovat, že pro dopravu na silnicích 2. a 3. třídy se dají výhodně použít terénní vozidla, bohužel máme málo obojživelných vozidel, a právě na těchto komunikacích jsou mosty, které už toho mají dost a padají. (Permanentní hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, já vás na chvilku přeruším. Kolegyně a kolegové, prosím vás o to, abyste věnovali pozornost řeči ministra dopravy. Pane ministře, prosím, pokračujte.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Těsně po druhé světové válce velmi bohatá americká organizace - americká Asociace úředníků státních silnic - prováděla rozsáhlé testy o vlivu hmotnosti vozidel na destrukci vozovek a dospěla k závěru, že destrukční účinek vertikální narůstá kubicky s nárůstem hmotnosti. Prosím, abyste tedy vzali v úvahu, že podle tohoto testu jeden autobus vám udělá z hlediska poškození komunikace zhruba tolik škody jako 15 000 felicií. A my jsme na tyto místní silnice, které byly kdysi připraveny pro potahovou dopravu, převedli těžkou dopravu a budeme tam převádět ještě další těžkou dopravu. Údržbu jsme zajistili jenom v rozsahu krytů vozovek. Takže ta situace je velmi špatná.

Chtěl bych upozornit, že podle našich odhadů zhruba 15 až 35 % všech škod z povodně je způsobeno nejen velkou vodou, ale velmi chatrným stavem mostů, protože ty nebyly udržovány, speciálně na těch silnicích 2. a 3. třídy. Je to velmi špatná situace a jestliže nevytvoříme ani prostředky pro to, aby nám Evropská unie mohla hradit to, co vyplývá z projektů společného zájmu pro naši infrastrukturu, tak to bude velmi špatné, protože i relativně slušné podpůrné prostředky - podotýkám podporují především sebe, ne jen nás - budou pryč, nedají se použít.

Bylo tady několik zmínek o zdražení silniční dopravy a jejím vlivu na cenovou úroveň. Dovoluji si upozornit, že zpoplatnění silniční dopravy v České republice je jedno z nejnižších v Evropě a že stejné argumenty používali představitelé silniční lobby 28. září při referendu ve Švýcarsku, kde se hlasovalo o tom, zda těžké silniční soupravy mají platit za projetí Švýcarskem za jednu cestu 200 ECU, něco kolem 7 000 Kč, velmi slušné částky. Referendum ve Švýcarsku zvítězilo. Jsou významné návrhy v Rakousku. Protože v této situaci, jestliže nejsou prostředky na výstavbu silnic, na jejich údržbu, není možné prakticky likvidovat železniční dopravu, a to je přesně náš případ, ve kterém v současné době pokračujeme.

Já bych se chtěl velmi přimlouvat za to, abyste v rozpočtu dopravy příliš neškrtali. My vám dáme k dispozici seznam všech dotovaných projektů, seznam všech akcí podle vašich regionů. Chtěl bych vás upozornit na to, že není primátor velkého města, který by nechtěl větší dotace. Jenomže ono není z čeho dotovat. Prosím, abyste na základě tohoto seznamu navrhli, kde chcete škrty, abyste to dokázali objasnit také svým spoluobčanům, protože my to těžko budeme moci vysvětlovat.

Jenom k poznámce, jak je to s těmi odbory a Labour Party. Dovoluji si upozornit, že ten, kdo byl praporečníkem změny podílu odborů na delegátech konference Labour Party na 50 %, byl pan komisař dopravy Neil Kinnock, nikoli Tony Blair, který realizoval teprve jako obtřetí předseda tyto změny. Ale to je jenom technický detail. Já bych vás prosil, abyste pochopili, že se doprava v době, kdy roste nezaměstnanost, stává důležitým atributem, že už není možné nic přenášet na obce, že jestliže povolíme další neomezený nárůst používání osobních aut tam, kde to není nutné, ucpeme města, a bude to mít ohromný ekologický dosah. Tento rozpočet je jenom velmi chabý krůček k tomu, co by mělo následovat dále. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru dopravy panu Peltrámovi. Slova se ujme ministr zdravotnictví kolega David. Dalším přihlášeným je poslanec pan kolega Jiří Václavek. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Ivan David: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, všichni víte, že na zdravotnictví jde většina výdajů z pojistného. V kapitole "Zdravotnictví 335" se objevuje jenom asi 5 % z celkových výdajů na zdravotnictví. To znamená, že fungování zdravotnických zařízení nemůže být škrty v rozpočtu ohroženo. Asi 25 % výdajů na zdravotnictví se potom objevuje ve Všeobecné pokladní správě. Jsou to převážně mandatorní výdaje, čili tam si asi také škrtání mnoho neužijete. Jedná se o 27 mld. Kč na pojištění za pojištěnce, za které je plátcem stát. V minulosti bylo ve Všeobecné pokladní správě ještě 310 mil. Kč jako podpora slučování zdravotních pojišťoven. Z důvodů úsporných těchto 310 mil. Kč v návrhu rozpočtu nenajdete. Takže ty prostředky, které v minulosti byly využívány na kompenzaci onoho geniálního nápadu, kdy se podařilo zřídit tzv. resortní a další pojišťovny, kterých bylo původně 27 a jejichž krachy je zdravotnictví výrazně postihováno, nyní není možno pro tento účel využívat, neboť oněch 310 mil. Kč v rozpočtu nemáme. Zůstalo tam 200 mil. Kč na tzv. investiční havárie, které tam byly v minulosti a které nebyly plně využívány. Nicméně vzhledem ke stavu některých zdravotnických zařízení a vzhledem k tomu, že se nepodařilo systémovými dotacemi naplnit všechny podstatné požadavky, patrně těchto 200 mil. Kč užito bude.

Kromě toho nalezneme ve Všeobecné pokladní správě také investice do zdravotnických zařízení v územní správě. Tam byl proti původnímu návrhu dosti značně omezen rozsah nově zahajovaných staveb, ale i tak - vzhledem k tomu, že je třeba dokončit stavby již rozestavěné a vzhledem k vysokému podílu zahajovaných staveb - narostla tato subkapitola o 38 %. Je tady jistě možnost některé stavby konzervovat, případně nezahajovat žádné nové. Teď těch požadavků je ovšem celkově asi za 7 mld. Kč. Čili určité možnosti tady jsou a já doufám, že pokud navrhnete zakonzervování některé stavby, že se pod to také rádi podepíšete a budete si za tím stát.

Podobná je situace v kapitole "335 Zdravotnictví - investic u organizací přímo řízených", kde se rovněž dokončují různé investiční projekty, kterých je asi 12, a nově zahajovány jsou pouze 2 akce o celkovém rozsahu 55 mil. Kč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP