(pokračuje Rujbrová)

Stát by se neměl zbavovat odpovědnosti za vytvoření podmínek pro zdravý vývoj své nejmladší generace, které by jí umožnily plnohodnotné začlenění do společnosti.

Zvýšená ochrana pojištěncům mladším 18 let formou bezplatné zdravotní péče, která by se uskutečňovala i v případech, kdy by se dospělý pojištěnec musel zcela nebo zčásti podílet na úhradě zdravotní péče, je nejlepší investicí do budoucnosti, a to zejména v situaci, kdy má naše společnost problémy s nepříznivým demografickým vývojem.

V případech, kdy nelze na území České republiky potřebnou zdravotní péči zajistit bez ohrožení života pojištěnce nebo bez trvalého poškození jeho zdraví, je u mladších dětí navrhováno, aby i tato péče byla kryta zdravotním pojištěním. Nebylo by potom zapotřebí pořádat veřejné sbírky na záchranu života našich dětí v případech, kdy náš stát není schopen tuto péči zajistit sám. To by rozhodně pak přispělo i ke zvýšení kreditu České republiky v zahraničí.

Navrhované opatření by si vyžádalo přibližně 102 milionů Kč nákladů. Jsem však přesvědčena, že jde o investici do zdraví dětí, které jako specifická věková skupina zasluhují od státu zvýšenou podporu. V situaci, kdy naše populace stárne a nejen ekonomové varují před tím, jaké důsledky může tento nepříznivý jev z minulosti přinést, je podle mého přesvědčení zapotřebí hledat nové způsoby, jak tuto situaci řešit.

Návrh navíc pomáhá naplňovat již výše zmíněnou Úmluvu o právech dítěte. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro první čtení poslanec Milan Cabrnoch.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, prostudoval jsem návrh poslanců Zuzky Rujbrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, tedy tisk č. 2, a stanovisko vlády k tomuto návrhu, tedy sněmovní tisk č. 2/1, a dospěl jsem k následujícímu stanovisku:

Návrh obsahuje rozšíření rozsahu zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, a to o zdravotní péči poskytovanou pojištěncům ve věku do 18 let nad rámec současné úhrady a o zdravotní péči poskytovanou pojištěncům ve věku do 18 let v určitých případech mimo území ČR.

Předložený návrh je nesystémovým zásahem do zákonné úpravy veřejného zdravotního pojištění. Zavádí nerovnost mezi účastníky veřejného zdravotního pojištění co do rozsahu z pojištění hrazené péče, založenou na jejich věku, nikoli na skutečné potřebě této péče.

Návrh je zpracován nepřesně a umožňuje řadu účelových výkladů. Návrh převádí neodůvodněně do úhrady z veřejného zdravotního pojištění nemalý objem zdravotní péče doposud hrazené ze státního rozpočtu. Návrh vyvolává značný, předkladateli evidentně podceněný dopad do zdravotního pojištění a zbytečně tak ohrožuje stabilitu tohoto velmi křehkého prostředí.

Vláda ČR projednala návrh na své schůzi dne 12. srpna t.r. a s návrhem vyslovila svůj nesouhlas.

Na základě výše uvedených skutečností navrhuji v souladu se zněním ' 19 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny návrh poslanců Zuzky Rujbrové a dalších v prvním čtení zamítnout.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Cabrnochovi. Otvírám obecnou rozpravu, do které mám zatím tři přihlášky. Jako první se přihlásila paní poslankyně Eva Fischerová.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně poslankyně, kolegové poslanci, předložený návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění sleduje dvě podstatné změny.

První změnou je zrušení existujících spoluplateb zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem č. 48/1997 Sb.

Další změny navržené v druhé části prvního bodu novely jdou nad rámec péče hrazené ze zdravotního pojištění. Potud shoda s vyjádřením zpravodaje. Jde například o některá očkování, která jsou hrazena ze státního rozpočtu, a to v rámci hygienické služby, zatěžující za současné situace státní rozpočet.

Iniciativu zrušit spoluplatby u dětí do 18 let věku v rámci péče hrazené zdravotním pojištěním považuji za pozitivní krok, avšak pouze v rámci existujícího systému veřejného zdravotního pojištění.

Nepochybně lze přistoupit na návrh, jehož principem by bylo plně hradit tzv. péči hrazenou veřejným zdravotním pojištěním uvedenou v ' 13 odst. 2 zákona č. 48 z r. 1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Byl by tak zmírněn dopad nyní existujících spoluplateb na léčivé přípravky, prostředky zdravotnické techniky a některou stomatologickou péči u dětí do 18 let věku. S ohledem na současnou špatnou ekonomickou situaci mladých rodin s dětmi by takto upravená novela byla přínosem. Přijetím principu zrušení spoluplateb pro pojištěnce do 18 let věku v rámci platného zákona o veřejném zdravotním pojištění by bylo možné dospět k dohodě s pozitivním efektem pro naše mladé rodiny.

Výjimky ze spoluplateb jsou u mladších, ale i starších věkových skupin uplatňovány v řadě evropských států, především také v nám nejbližším Německu z hlediska systému pojištění.

Text znění předložené novely v bodě prvním projednávaného návrhu přichází s myšlenkou zrušení spoluplatby dětí do 18 let. Dovoluji si citovat první část návrhu, protože to považuji za potřebné: "Pojištěncům mladším 18 let je zdravotním pojištěním plně hrazena péče uvedená v odst. 2" - doplňuji v ' 13 odst. 2. Další část návrhu v prvním bodě: "jakož i veškerá další preventivní, léčebná, rehabilitační a lázeňská léčba včetně léků a potřebných prostředků zdravotnické techniky" by však vedla k technickým komplikacím, které považuji za neřešitelné v krátkém časovém rozmezí, jak konečně vyplývá ze stanoviska vlády k projednávanému zákonu.

Bod 2 předložené novely by měl umožnit úhradu léčebné péče v cizině v případech, kdy nelze srovnatelnou léčbu dítěti poskytnout bez ohrožení jeho života nebo trvalého poškození na našem území. V tomto záměru jde nepochybně, jak již zde zmínila předkladatelka, o reakci na případ transplantace jater u Nikolky Drgové, která byla provedena v Německu.

Jak je však obecně známo, bez ohledu na oprávněně kritizovanou sbírku finančních prostředků, byla tato transplantace uhrazena Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, a to na základě aplikace ' 16 platného zákona č. 48 z r. 1997 Sb.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP