Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní předkladatelce. Současně si ji dovoluji upozornit na § 86 odst. 3, který hovoří o zákonných náležitostech, které musí mít předložený návrh zákona.

Slovo má paní zpravodajka paní poslankyně Němcová.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, chtěla jsem se vyhnout tomu, aby debata kolem tohoto návrhu zákona se svedla do roviny politické. Domnívám se, že budeme schopni udržet ji v rovině věcné, a doufám, že mi dáte za pravdu, že jsem to nebyla já, kdo tento posun ve své zpravodajské zprávě způsobil.

Chci říci na adresu paní navrhovatelky, že doba podání návrhu zákona nijak nesouvisí s tím, že obsahoval zásadní nedostatky, tak jak je předjímá jednací řád sněmovny. Dávat je tudíž do souvislosti znamená nepřijetí závaznosti jednacího řádu.

Domnívám se, že toto je také odpověď pro pana poslance Gongola, který podobnou věc tady nastínil a celou debatu vedl v politické rovině. Musíme se držet toho, co nám ukládá jednací řád, a proto trvám na svém původním návrhu, tj. zamítnout tento návrh v prvém čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, paní zpravodajko. Než přistoupíme k hlasování, myslím, že tato skutečnost, která se odrazila v tomto zákoně, by se měla stát vážným zamyšlením organizačního výboru, který je povinen toto napříště kontrolovat.

Ke slovu se přihlásil místopředseda Poslanecké sněmovny pan Ivan Langer.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně, kolegové, nechci politicky k té věci vystupovat. Všiml jsem si jen argumentace týkající se 70. let a populační exploze. Jsem velmi rád, že paní poslankyně oceňuje tuto populační explozi, neboť jsem k ní produktem. Chtěl bych dodat, že ono těm lidem v té době asi nic moc jiného nezbývalo než vykonávat takovéto činnosti. (Smích a potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Myslím, že nyní můžeme přistoupit k hlasování podle návrhu paní zpravodajky. V hlasování pořadové číslo 58 rozhodneme o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 58 a ptám se, kdo je pro návrh na zamítnutí tohoto zákona. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 58 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 186 pro vyslovilo 105 a 57 bylo proti.

 

Tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

14.
Návrh poslanců Zuzky Rujbrové a dalších na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 4/ - prvé čtení

 

Páni kolegové, skutečně vás velice zdvořile prosím, aby bylo možné, abychom mohli projednávat další návrhy zákonů a abyste mi umožnili, abych nemusela vyhlašovat přestávku.

Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk číslo 4 a stanovisko vlády k němu jako 4/1. Prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedla poslankyně Zuzka Rujbrová.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Dámy a pánové, malou novelou zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, sledují předkladatelé - konečně stejně jako u dvou předcházejících návrhů - jeden cíl: posílit motivační faktory k zakládání vícepočetných rodin.

Současná právní úprava o daních z příjmů počítá u fyzických osob - daňových poplatníků s některými položkami, které se v rámci daňového základu nezdaňují. Mezi nezdanitelné položky patří i možnost snížení základu daně podle § 15 o částku 18 000 Kč ročně na vyživované dítě, které s poplatníkem žije ve společné domácnosti. Zde se navrhuje zvýšení možnosti odpočtu na vyživované dítě na 24 000 Kč ročně, což ve svých důsledcích představuje přínos rozpočtů rodin s dětmi, které nejsou schopny se živit samy, ročně o částku 6 000 Kč.

Druhým motivačním prvkem, který vyjadřuje zájem státu na zvýšení porodnosti, je předpokládané snížení základu daně v souvislosti s narozením dítěte na dvojnásobek běžného snížení, tedy na částku 48 000 Kč. Zde jde o opatření propopulační politiky sloužící k částečné kompenzaci zvýšených nákladů mladých rodin právě v souvislosti s narozením dítěte.

Nemohu souhlasit s argumentací obsaženou ve vyjádření vlády, pokud dovozuje, že navrhovaná úprava zákona povede k nerovnosti daňových poplatníků. Zákon o daních z příjmů na mnoha místech stanoví různé povinnosti či úlevy tak, že se váží ke splnění určitých konkrétních podmínek. V tomto případě je takovou podmínkou právě narození dítěte, resp. jeho soužití s poplatníkem ve společné domácnosti, přičemž další podmínkou je, že jde o dítě, které dosud není schopno samo uhrazovat náklady své obživy. Při splnění zákonem stanovených podmínek se tedy úleva vztahuje samozřejmě na každého stejně bez ohledu na výši jeho příjmů.

Pro státní rozpočet - abych se nedopustila stejné chyby, jaká mi byla vytýkána při předcházejícím projednávání - nebude tato novela představovat žádné přímé náklady. Je ovšem skutečností, že povede ke snížení příjmové části státního rozpočtu. Také v tomto případě to bylo důvodem předložení návrhu zákona hned na počátku volebního období.

Dovolím si apelovat nejenom na ty, kteří se domnívají, že naše legislativa dělá málo pro rodiny s nezletilými dětmi, ale i na ty, kteří tady opakovaně poukazují na neúměrné daňové zatížení daňových poplatníků, aby návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v prvém čtení podpořili.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Rujbrové. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážená paní předsedající, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, chtěl bych stručně v prvé části svého vystoupení zhodnotit podstatu návrhů paní poslankyně Rujbrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

Podstatou návrhu je zvýšení odpočitatelných položek ze základu daně u fyzických osob, a to u odpočitatelné položky na vyživované dítě, kde se navrhuje zvýšit výši této odpočitatelné položky ze současných 18 000 ročně na 24 000 Kč ročně. Nově se navrhuje, že pokud se poplatníkovi narodí dítě, může si za ně v následujícím kalendářním roce odečíst dalších 24 000 Kč, to znamená celkem 48 000 Kč v prvním roce po narození.

Z pohledu předkladatelů jde o tzv. propopulační opatření zaměřené na mladé rodiny, a to snížením jejich daňové zátěže, pokud budou mít více dětí. Nově je daňově jednorázově zvýhodňováno narození dítěte.

Ve svém stanovisku bych chtěl uvést, že jednak návrh postrádá nezbytné náležitosti, zejména vyčíslení dopadu tohoto návrhu na státní rozpočet.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP