(pokračuje M.Zeman)

Prefa Ústí nad Labem s moderními halami, vystavenými v roce 1986, má do této doby dva zaměstnance - generálního ředitele a vrátného. Zatéká do ní, moderní výrobní haly nefungují a toto je výsledek ježkovské privatizace. Vláda se pouze obávala, že obdobný výsledek bychom mohli zaznamenat s firmou S.D.C. Máme zájem o solidní zahraniční investory, nemáme zájem o kuchyňské společnosti, které zde hodlají tunelovat české firmy.

A nyní mně dovolte, abych zastoupil ministra průmyslu a obchodu, jemuž jste měl, podle mého názoru, svoji interpelaci adresovat, a seznámil vás se stanoviskem tohoto ministerstva k otázce Tatry Kopřivnice. Chtěl bych tedy konstatovat, že právě za doby vlády, jíž jste byl, pane poslanče, členem, došlo k tomu, že nebyla provedena jakákoli privatizace Tatry Kopřivnice.

V roce 1990 byla zpracována studie různých možných strategických spojení zahraniční poradenskou firmou, která odhalila slabiny silné orientace českých výrobců nákladních automobilů na bývalé trhy RVHP. Začalo jednání se zástupci renomovaných zahraničních firem, žádné S.D.C., ale například firmy Mercedes. Ale bohužel toto jednání skončilo na úrovni memorand bez vážnějšího zájmu o vstup do těchto automobilek. V roce 1990 a v letech následujících došlo k vynucenému snížení výroby nákladních automobilů Tatra. Mimochodem, a zde bych se pro změnu obrátil k druhé části naší sněmovny, bylo to způsobeno i tím, že jsme poněkud fušerským způsobem dodávali tyto vozy do Libye, aniž bychom si zajistili adekvátní finanční krytí těchto zakázek. Tzv. "libyjský kontrakt" skončil tím, že naše tatrovky byly neprodejné, a chtěl bych poznamenat, že hlavním faktorem nebylo embargo OSN na Libyi jako na stát podporující terorismus. Šlo o 700 vozů. Těchto 700 vozů způsobilo, že u Tatry Kopřivnice zůstaly nezaplacené úvěry u Komerční banky ve výši zhruba 3,5 mld. korun. A i když do Tatry Kopřivnice byli najati američtí manažeři, např. pan Grunwald, bohužel, ani oni tento krachující podnik nezachránili.

Pokud jde o váš návrh, aby stát pomohl Tatře Kopřivnice, v zásadě jej akceptuji. I když mně poněkud zvláštní připadá to, že tento návrh pochází od příslušníka té politické strany, která se v jiných případech velmi ostře brání jakýmkoli zásahům státu do ekonomiky. (Potlesk v levé části sálu.)

Vy, pane poslanče, jste zajisté velmi dobře informován, že Tatra Kopřivnice není státním podnikem, ale že je podnikem v zásadě soukromým, podnikem, který patří do koncernu Škoda-Plzeň, a kdybych tedy měl vyznávat, jakože ho nevyznávám, krédo ODS, tak bych vám suše odpověděl, že státu není nic do toho, jak se má zachránit soukromý podnik. Ale protože vyznávám krédo sociální demokracie, protože vyznávám krédo, že podniky, které mají naději na přežití a revitalizaci, mají být státem podporovány, a to nikoli formou lití peněz do černé díry, tedy formou dotací, ale formou, kde dochází k restrukturaci úvěrů z krátkodobých na dlouhodobé, formou pomoci při shánění strategického zahraničního partnera. Chtěl bych vás ujistit, že přesně tuto cestu nová česká vláda hodlá volit. Mimochodem, před zhruba dvěma hodinami jsem měl setkání se šéfem německé Kommerzbank, kde jsme mimo jiné mluvili o tom, že by tato banka pomohla pro revitalizaci vybraných průmyslových podniků. Podobné jednání před časem proběhlo ve Washingtonu s firmou I.F.C., což není kitchen company, a s několika dalšími zahraničními renomovanými firmami. Ano, cítíme odpovědnost za Tatru Kopřivnice i za další krachující podniky, třebaže v prvních dvou měsících své vlády nemůžeme napravit to, co jste vy zanedbali v posledních šesti letech své vlády.

Dovolte mi, abych konstatoval, že onen základní podnikatelský záměr by měl sledovat výrobu v rozsahu přibližně 3 000 kusů nákladních automobilů, ročně samozřejmě, protože užitková hodnota těchto automobilů, jak ostatně dokázaly i jejich výsledky na mezinárodních rallye a při dalších příležitostech, je tak vysoká, že tyto automobily nacházejí svůj trh. Mimochodem nacházejí ho i ve Spojených státech, kde byly použity jako dodávka podvozků pro americkou armádu.

Takže vláda na rozdíl od vlád minulých má zájem na této revitalizaci. Předpokládáme, že budeme jednat nejenom se Škodou-Plzeň, ale i s Komerční bankou jako s hlavním věřitelem Tatry Kopřivnice. Předpokládám, že budeme usilovat o revolving, tedy o přesun krátkodobých úvěrů na úvěry dlouhodobé. Předpokládám, že splníme více než svoji povinnost při pomoci této továrně již vzhledem k tomu, že na její prosperitě výrazně závisí míra zaměstnanosti v okrese Nový Jičín.

Chtěl bych závěrem dodat, že má-li samozřejmě stát této firmě pomoci, tak je důležité, aby v příslušných rozpočtových kapitolách Ministerstva průmyslu a obchodu tvořících součást státního rozpočtu došlo k uvolnění prostředků v rámci naší průmyslové politiky, které takovou pomoc zahrnují.

Je mi líto, pane poslanče, že jste včera hlasoval proti tomuto rozpočtu. Nechci se zabývat psychiatrií, i když ve vládě máme psychiatra jako ministra zdravotnictví, ale domnívám se, že zde dochází k určitému rozštěpu osobnosti. Nelze totiž současně požadovat, aby stát pomohl soukromé firmě, a současně blokovat návrh státního rozpočtu, kde jsou prostředky pro tento druh pomoci obsaženy.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z levé části sněmovny.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji předsedovi vlády a táži se pana poslance, chce-li předsedovi vlády položit doplňující otázku. Je tomu tak. Máte na to, pane poslanče, jednu minutu.

 

Poslanec Josef Jalůvka: Ano, děkuji. Děkuji panu předsedovi za poučnou přednášku. Já jsem nenavrhoval státní pomoc, ale ptám se na jasné stanovisko. Nebyl jsem ani členem vlády, ani členem managementu Tatry, firmu S.D.C neznám, podotýkám, ale chci požádat pana premiéra, kdy a jak a zda chce či nechce vláda zasahovat do řešení situace. Jedná se o vztah dvou nestátních subjektů S.D.C. a Škody a vláda buďto se veřejně vzdá svého požadavku, nebo svého názoru na zasahování do této situace, anebo pokud chce zasáhnout, příští rok je pozdě, jde o dny, a proto takto naléhavě interpeluji.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má předseda vlády pan Miloš Zeman.

 

Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci za to, že mně právě nyní sdělil, že neví nic o firmě S.D.C. V tom případě ovšem nechápu, proč tuto firmu učinil předmětem svého dotazu a proč se jí zastával.

Nicméně, rád bych ho informoval, že vláda podle podkladů, které jsem dostal z Ministerstva průmyslu a obchodu, se situací ve firmě Tatra Kopřivnice hodlá zabývat v listopadu t. r., to znamená zhruba za měsíc, a to ve spolupráci s firmou Škoda-Plzeň a dále s Komerční bankou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP