(pokračuje Filip)

Existuje na to i usnesení vlády, které říká, jaké budou postupy pro financování z obecních rozpočtů.

Jsem přesvědčen, že to je i logické, protože tak jako je tento parlament schopen rozhodovat téměř o čemkoli - pokud si vezmeme správně jednací řád -, tak také suverénní zastupitelstvo může rozhodnout o čemkoli. A podle mého soudu nestačí jen to, co říkal kolega Kvapil, že starosta to vezme na zastupitelstvo, i když s tím nesouhlasí. Jsem přesvědčen, že předcházení kolizím je lepší než jejich řešení. A právě ty poměry hlasování o majetku jsou podle mého soudu jedním z takových kroků, které kolizím v rozhodování majetku obcí předcházejí.

Požádal bych vás o jedno. Abyste se vážně zamysleli nad tím textem. To není nic, co by například odporovalo běžným procedurám jednání v tomto parlamentu. Tady je považujeme na normální a v obci je za normální považovat nechceme? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji předsedovi klubu KSČM. Z reakcí sněmovny jsem vycítil, že ji uvedl do stavu dobrého rozpoložení. Končím tedy obecnou rozpravu... Nikoli, já jsem předpokládal, že pan kolega Exner se vzdal slova ve prospěch svého předsedy. Promiňte, pane kolego, máte slovo i vy.

 

Poslanec Václav Exner: Nevzdal jsem se dokonce ani pořadí, ale prostě předseda klubu má přednost.

Já chci krátce reagovat na dvě vystoupení.

Především mě překvapuje, až skoro - řekl bych - šokuje stanovisko pana poslance Kvapila, který jako náměstek ministra a ministr měl uvedenou problematiku do značné míry dokonce ve své kompetenci, a přitom argumentuje zcela opačně, než zní současný zákon, který v § 45 stanovuje obecní radě v písm. p) kompetenci zabezpečovat řešení ostatních otázek spadajících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu. Je to tedy přesně naopak, než vyplývalo z jeho vystoupení. Všechno, co jmenovitě není v zákoně stanoveno, že rozhoduje obecní zastupitelstvo, má podle tohoto paragrafu a tohoto písmene vyhrazeno podle současného zákona obecní rada, a to je právě ten klíčový bod, který odporuje současné ústavě, která naopak říká - ve shodě s tím, jak on vystoupil - že obecní zastupitelstvo je nejvyšším orgánem obce.

Za druhé mě překvapuje to, že on takto vystupuje jako účastník vlády, která dala stanovisko 12. března 1998, kde předseda vlády Josef Tošovský sdělil stanovisko k návrhu zákona, kterým se měl doplnit zákon ČNR č. 370/1993 Sb., o obecním zřízení, ve znění pozdějších předpisů, a zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky republiky a obcí v ČR, pan Tošovský tedy vyjádřil za vládu zcela jednoznačné stanovisko, že zákon o obcích, přijatý před účinností Ústavy ČR, vychází z pojetí opačného, kdy taxativně stanoví vyhrazenou působnost obecního zastupitelstva s tím, že řešení ostatních otázek, spadajících do samotné působnosti obce, zabezpečuje obecní rada - viz právě citovaný § 45 písm. p).

Chtěl bych také říci, že do značné míry souhlasím s vystoupením pana poslance Máče, který konstatuje, že v některých bodech je nedostatečné uplatnění zásad charty místních samospráv v našem zákoně o obcích. Týká se to i té oblasti, kterou citoval. Ale tento návrh zákona reaguje právě na to, co je v nesouladu s Ústavou ČR, a další aktuální otázky, a jsme si vědomi, že nereaguje na všechny otázky, které by případně bylo potřeba řešit.

Musím ale konstatovat, že přestože tyto věci jsou v neshodě s některými body charty místních samospráv, v dané chvíli nejsou v neshodě s Ústavou ČR.

Znovu i po této diskusi se domnívám, že je skutečně oprávněné, abychom posoudili tento návrh zákona případně v té prodloužené lhůtě, jak jsem to navrhl ve výborech, tak abychom mohli přistoupit k jeho druhému čtení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci.

Viděl jsem zdviženou levici pana poslance Jana Grůzy, takže mu uděluji slovo, potom dám zřejmě slovo zástupci předkladatelů a ještě jsem viděl pár kolegů.

 

Poslanec Jan Grůza: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je nás tady v tomto ctihodném sboru asi víc, kdo byl ve funkcích v zastupitelstvech, ve funkcích starostů či místostarostů či členů rad. Já jsem také působil v jednom z velkých měst, v městě Brně, jako starosta po šest roků a domnívám se, že je potřebí říci několik slov k této novele zákona.

Když to uvedu na příkladu velkého města Brna, které má dvě úrovně zastupitelů, městské části a tzv. velké zastupitelstvo nebo zastupitelstvo města Brna, tato novela z pohledu velkého města Brna by mohla působit velmi vážné problémy, co se týče času, který musí zastupitelé strávit na zastupitelstvech. Již dnešní situace v městě Brně je taková, že zastupitelstvo se schází jednou za pět týdnů, má celý týden program a v podstatě velmi často není schopno za tento týden tento program dokončit. To znamená, že se schází znovu k programu další týden nebo o 14 dní později.

Chci říci, že jestliže by tato novela byla přijata a přesunula další kompetence z rady na zastupitelstvo, tak to může v těchto velkých městech způsobit nefunkčnost zastupitelstev, v budoucnu možná budou muset být jednotliví členové uvolněni. Znamená to, že by to pomalu směřovalo k uvolnění všech členů zastupitelstva, aby byli schopni řešit problémy velkých měst.

Velmi rád bych tuto diskusi odpolitizoval, ale vidím tento vážný problém a musím na něj upozornit. Proto se přimlouvám za to, aby tato novela byla zamítnuta v prvním čtení, abychom naopak diskutovali celý zákon o obcích, případně abychom k tomu případně přidali ještě diskusi o zákonu o statutárních městech. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci Grůzovi. Dalším přihlášeným do diskuse byl zástupce navrhovatelů pan kolega Frank, poté pan poslanec Miroslav Beneš. Ale, pane kolego, nejdříve udělím slovo s faktickou poznámkou vašemu stranickému kolegovi. Prosím, pane poslanče. A pak jsem viděl ještě pana poslance Václavka také s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Miloslav Ransdorf: Pokud jde o úsporu času a rychlost vyřizování, tak pan kolega samozřejmě nemůže být pro zvýšení pravomocí zastupitelstva a demokratizaci správy obcí. V tom případě by mu asi nejlépe vyhovovalo něco, co existuje v prezidentském režimu v Rusku, jakási tedy "jelcinovština " v českých podmínkách, aby o všem rozhodoval jen jediný člověk.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: S faktickou poznámkou má prostor pan kolega Václavek, vidím ještě pana poslance Exnera, dám mu slovo hned, jak se dostane do pořadí.

 

Poslanec Jiří Václavek: Jen fakticky, pane předsedající - nemohu nereagovat na to, co zde před chvílí řekl náš pan kolega Grůza. Mám z Brna podobné zkušenosti a viděl bych, že řešení je v něčem jiném, že se nemusí na velkých zastupitelstvech, podle mne, bavit o tom, jestli se prodá pár metrů pozemku pod garážemi, a že to lze klidně vyřešit v rámci druhého čtení této novely.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP