(pokračuje Václavek)

Na druhé straně, když se bude jednat o pronájmy zásadních a velkých záležitostí, majetku a nemovitostí - zase se to dá řešit ve druhém čtení -, že by o tom mělo zastupitelstvo vědět, protože se to obyčejně týká doby přesahující funkční období zastupitelstva. Podle mne by v rámci druhého čtení toto všechno šlo opravit.

Díky.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: To byla faktická poznámka reagující na průběh rozpravy. Slovo má pan poslanec Frank, připraví se pan poslanec Beneš, poté pan poslanec Exner.

V tuto chvíli pan poslanec Frank ne. Uděluji slovo panu poslanci Benešovi.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, ctěné trosky vlády, dámy a pánové, pan kolega Filip, kolega nejen poslanec, ale také kolega zastupitel, mě svým způsobem vyzval. Chtěl bych k tomu něco říci. Mám pocit, že jakkoliv budeme hovořit o tom, že se snažíme věci odpolitizovávat, tak je to pohled politický.

Za prvé neumím latinsky, protože jsem neměl tu čest studovat humanitární vědy.

Za druhé počet zastupitelů je možné samozřejmě navyšovat. Já ale nemám názor, že když zvýším počet zastupitelů, tak zvýším demokracii. Myslím, že naopak při silné osobní zodpovědnosti je demokracie velmi silná. Navíc upozorňuji - a paní a páni z klubu zastupitelů KSČM mně to jistě potvrdí - že každé zastupitelstvo bez ohledu na to, kdo v obci vyhraje, nakonec přece jen cítí potřebu, aby čas, který tráví pro správu věcí obecných, byl také nějakým způsobem honorován. Čili dříve nebo později dojde k tomu, že zastupitelé, byť jich bude více, demokraticky - byť větším kvorem - rozhodnou o tom, že budou pobírat odměnu za své sezení na jednání zastupitelstva města a jejich spoluobčané se radostně budou dívat, kterak oni dostávají odměny.

Za třetí zvýšení kvora k rozhodování. Tato ctěná dupající, kopající, kašlající sněmovna rozhoduje nadpoloviční většinou přítomných hlasů. Každé zastupitelstvo o každém metru čtverečním, byť pod garáží, rozhoduje nadpoloviční většinou všech členů zastupitelstva. Já si myslím, že je toho trochu více, než je nezbytně nutné.

Za čtvrté pravomoci zastupitelstva města, rady města. Pan kolega Filip jistě ví, kolik projednávala českobudějovická rada města materiálů, bylo jich k dnešnímu datu zhruba něco přes 1500, usnesení je něco přes 1300, majetkových dispozic přes 700. Tudíž si troufám říci, že bude stát poměrně slušné peníze převedení kompetence na zastupitelstvo města. Jestliže chcete nějakým způsobem vymezit, jak bude zamezeno tomu, aby prodej garáží se neprojednával nebo pozemku pod garáží, protože to jsou jenom dva metry čtvereční, tak chci upozornit, že i sto metrů čtverečních se dá rozdělit na kousky po 2 metrech čtverečních, že i 10 tisíc metrů čtverečních se dá rozšířit na kousky pod 5 metrů čtverečních. Stanovíte-li jakákoliv takováto kvora, tak je to nesmysl.

Dámy a pánové, nikdo mě nemůže podezírat, protože už nebudu kandidovat na primátora, že tady si chci přihřívat polívčičku. Přeji starostům i těm, kteří jsou zvoleni za KSČM, aby tato sněmovna jim takto do jejich práv a povinností nezasahovala, a proto se přimlouvám, aby byl zamítnut tento návrh.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Do obecné rozpravy byl ještě přihlášen pan poslanec Exner, kterému tímto uděluji slovo.

 

Poslanec Václav Exner: Trochu se omlouvám za to, že vystupuji v této rozpravě už potřetí. Možná i za své kolegy, že svým způsobem bojujeme za to, aby zákon prošel do druhého čtení, ale je to, vážené kolegyně a vážení kolegové, proto, že pokládáme tuto úpravu za důležitou. Ne obecně z politického hlediska získání výhod pro KSČM, jak zde někteří měli názor, ale zkrátka z toho důvodu, že se domníváme, že současná úprava je nejen protiústavní, ale i problematická, a že je třeba v této oblasti udělat pořádek co do shody s ústavou i nezávisle na tom, v které obci jaká je politická strana, také udělat celý přístup rozumnější.

Především jsem se přihlásil proto, že bych chtěl ujistit pana poslance Grůzu tím, že vůbec nehrozí to, co on tady říkal. V návrhu v § 36 v novém odstavci 3 podle našeho návrhu se říká: "V obcích, kde se volí obecní rada, může obecní zastupitelstvo podle místních podmínek svěřit obecní radě část své pravomoci." Dále se pokračuje: "Jen obecnímu zastupitelstvu je však vyhrazeno…" a nyní následují ta písmena, která také v současné době až na drobné změny jsou vyhrazena jen obecnímu zastupitelstvu.

Z tohoto textu také např. vyplývá, že obecní zastupitelstvo se může rozhodnout podle předloženého návrhu svěřit obecní radě tu pravomoc, která vyplývá z navrženého § 36 odst. 2, tj. např. i zřízení a rušení komisí, také stanovení celkového počtu pracovníků obecního úřadu, také stanovení platu starostovi a jeho zástupci podle zvláštních předpisů a celou další skupinu věcí.

V čem je změna? Změna je tady jenom v tom, že se o tom skutečně zastupitelstvo jako skutečně suverénní orgán obce usnese. Zatímco dosud mu to protiústavně stanovujeme v zákoně o obcích, že tyto kompetence jsou stanoveny obecní radě.

Také pokud jde o vystoupení pana poslance a primátora Českých Budějovic pana Beneše, myslím si, že se tady nemusíte obávat o to, že tam, kde to nebude potřeba, by obecní zastupitelstva nebo obecní rady stanovovaly nadbytečný počet členů obecních a městských zastupitelstev. Máme celou řadu případů, které vycházejí z toho, že současné počty v některých městech nejen že jsou na třetinách toho, co jsme mívali ještě před pěti šesti lety, dokonce i po r. 1990, ale prostě a dobře vedou k nesmyslnému zatěžování členů zastupitelstev dalšími funkcemi, které z členství v zastupitelstvech vyplývají, a jsou to vlastně až na pár uvolněných členů, jako je primátor nebo starosta a jeho zástupci, lidé, kteří tuto činnost vykonávají po práci, a v mnohých obcích je skutečně praktické rozložit to na vyšší počet členů obecního zastupitelstva.

Chtěl bych vás také ujistit, že rovněž jako člověk, který pracoval v obecním zastupitelstvu, vím, že některé rozhodování o určitém typu majetku je možné racionalizovat tím, že v rámci jednacího řádu nebo zvláštních usnesení se dohodne určitý postup, který zjednodušuje rozhodování o takových věcech, jako jste příkladně uvedl několik metrů čtverečních pod zastavěnou garáží nebo jinou podobnou stavbou, kde se podobné návrhy soustředí do jednoho bodu jednání, a nejsou-li námitky obecního zastupitelstva, odhlasují se třeba jediným hlasováním, což zákonu v dané chvíli neodporuje.

Prostě a dobře tady jde o jiné záležitosti než o ty, které byly napadány, a domnívám se, že je zde i prostor, na který také můj předřečník před chvilkou upozornil, aby pokud jsme snad ještě všechno opravdu neudělali tak rozumně, jak i vám by se zdálo, tak je prostor ve druhém čtení právě takový postup ještě dosáhnout.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP