Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Němcovi. Nyní žádám, aby se svého závěrečného slova, pokud se jej nechce vzdát, ujal zpravodaj Zdeněk Škromach. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.
Poslanec Zdeněk Škromach: Chci říci, že problém tady je, byl otevřen a je potřeba ho řešit. Myslím, že je potřeba v dohledné době najít způsob řešení tohoto problému. Chci pouze konstatovat, že v rámci rozpravy vystoupili čtyři poslanci, z toho tři navrhli zamítnutí.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Škromachovi. Oznamuji, že poslanec a ministr vnitra Václav Grulich má náhradní kartu č. 4.
Kolegyně a kolegové, budeme v tuto chvíli hlasovat o dvou návrzích, které padly v rozpravě. Nicméně si myslím, že před tímto hlasováním provedeme obvyklou proceduru, která by měla zvýšit počet poslanců v tomto jednacím sále. Mezitím vás, kolegyně a kolegové, na žádost z pléna odhlašuji, přestože jsem tak učinil v průběhu rozpravy a žádám všechny o novou registraci.
První návrh, o kterém budeme hlasovat, bude návrh na vrácení předlohy navrhovateli k dopracování. Toto hlasování zahájíme v 15.44 hod.
Kolegyně a kolegové, budeme hlasovat o návrhu na vrácení předlohy navrhovateli k dopracování. O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 30.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Tento návrh nebyl přijat, když se pro vyslovilo 54 poslanců a poslankyň, proti 92.
Nyní budeme hlasovat o návrhu, ve kterém bychom zamítli předložený návrh.
O tomto návrhu na zamítnutí rozhodneme v hlasování pořadové číslo 31, které jsem zahájil. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Tento návrh byl přijat, když se pro něj vyslovilo 117 poslankyň a poslanců, proti 31.
Konstatuji, že jsme tímto předložený návrh zamítli.
Kolegyně a kolegové, v tuto chvíli se budeme věnovat bodu č. 19 navrženého pořadu schůze, kterým je
19.
Vládní návrh zákona o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001
/sněmovní tisk 108/ - prvé čtení
Tento návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 108. Jedná se o prvé čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a předseda legislativní rady vlády Pavel Rychetský. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.
Kolegyně a kolegové, požádal bych vás, abyste opětovně věci, které neodkladně potřebujete řešit, řešili mimo prostor této zasedací síně, a prosím vás, abyste mě nenutili k tomu, abych jmenovitě vyzýval ty poslance, kteří v tomto sále hlasitě diskutují. Považoval bych to za nedůstojné této Poslanecké sněmovny. Nicméně, kolegové, již mě vůbec neposloucháte, takže skutečně jména za malou chvíli začnu vyvolávat. Začnu od funkcionářů Poslanecké sněmovny.
Požádám pana místopředsedu ještě o chvíli strpení, než se hladina hluku poněkud zmírní. Myslím si, že je zde takřka neobvyklé ticho a místopředseda vlády Rychetský může hovořit. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR Pavel Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vláda vám předkládá návrh zákona o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001 na základě tří skutečností.
1. Platný zákon o státní statistické službě č. 89/1995 Sb. stanoví ve svém ustanovení § 12, že sčítání lidu, domů a bytů se provádí v intervalech jedenkrát za deset let na základě zvláštního zákona, přičemž poslední sčítání lidu proběhlo v roce 1991.
2. Ekonomická a sociální rada OSN vyhlásila na období kolem roku 2000 celosvětovou akci sčítání, a to ve své rezoluci č. 1995/7 ze dne 19. července 1995.
3. I Evropská unie vyhlásila program sčítání lidu, domů a bytů na období kolem roku 2000 v celém evropském regionu.
Vážené dámy a pánové, sčítání lidu, domů a bytů je statistickým zjišťováním, které je výjimečné záběrem, tj. okruhem osob, které mu podléhají, rozsahem skutečností, které se zjišťují, i způsobem svého vlastního provedení. V důsledku těchto zvláštností není možné uplatnit při jeho přípravě a provedení standardní postupy jako u jiných statistických zjišťování. Při sčítání lidu, domů a bytů totiž mohou být dotčena práva a zájmy občanů chráněné ústavním pořádkem České republiky a k jeho provedení je nezbytná spolupráce řady státních orgánů a obcí. Také proto je nutné obsah vlastního statistického zjišťování i způsob jeho provádění upravit samostatným zákonem, jehož návrh máte před sebou.
Sčítání v takovém rozsahu není záležitostí podružnou, naopak jde o velice významný akt, který přináší celé společnosti, nejenom jejím státním orgánům, velké množství údajů, které nelze jiným způsobem efektivně a věrohodně zjistit. Hlavními přínosy takového sčítání je především zjištění údajů o obyvatelstvu, domovním a bytovém fondu k jednomu datu podle stanovených kritérií, čímž se položí základ nových časových řad, z nichž vycházejí všechny běžné statistiky a evidence v celém následujícím desetiletí. Zjištění údajů k jednomu datu umožňuje také propojení údajů o obyvatelstvu, o rodinách s ostatními zjištěnými charakteristikami. Dále jde o zjištění údajů nejen v globálním měřítku, ale v nejmenším územním detailu. Sčítání je jediným zdrojem informací pro celý tento územní pohled. Získání údajů, které mají pouze deklaratorní charakter, např. vzdělání obyvatelstva, národnost, mateřský jazyk, náboženské vyznání, údaje o rodinách, domácnostech a jejich vnitřní struktuře, údaje dojíždění do zaměstnání, škol apod., je velice významné pro celou řadu věcí jak v oblasti exekutivní, tak legislativy.
Výsledkem sčítání je i získání informací o struktuře a kvalitě domovního a bytového fondu, o úrovni bydlení obyvatelstva, o jednotlivých typech domácností, např. rodin neúplných a naopak rodin s větším počtem dětí apod., a to opět jak v globálním měřítku, tak i nejmenším územním detailu.
Předložený vládní návrh stanoví jako rozhodný okamžik půlnoc z 28. února na 1. března 2001.
***