(pokračuje Záruba)

I když v současné době nárůst volných živností není tak velký jako v minulosti, je třeba si uvědomit, že veškeré poplatky za živnostenská oprávnění, která vyřizuje okresní úřad, jsou příjmem státní pokladny. Poplatky za volné živnosti, které udělí živnostenské úřady, se stávají příjmem rozpočtu města nebo obce. To znamená, že převedením veškeré agendy se nejen neušetří prostředky státního rozpočtu, ale musely by se povýšit prostředky městům a obcím, které by v důsledku existence tohoto zákona přišly o poměrně vysoké příjmy do městské pokladny. Tyto peníze by nepokryly mzdové a jiné finanční požadavky na nárůst byrokracie na okresních úřadech.

Zřízením živnostenských odborů pouze na okresních úřadech by se neúměrně zvýšily náklady pro občany, kteří by museli za živnostenským povolením cestovat do vzdálenějšího okresního města. Naším cílem je přibližovat výkon státní správy občanovi a návrh nového zákona občana od výkonu státní správy vzdaluje.

Bereme-li celkový statistický počet živnostenských úřadů, zjistíme, že v mnoha oblastech je jich nadměrné množství. Bude nutné posuzovat jejich množství z hlediska potřebnosti pro danou lokalitu. Bude nutná rekonstrukce počtu těchto úřadů. Stojí za úvahu, zda by nebylo racionálnější vyřizovat všechny žádosti o vydání živnostenských oprávnění na jednom místě. Proč nevytvořit např. jeden úřad, podobně jako jsou finanční úřady. To všechno lze udělat až tehdy, kdy budou známy kompetence nových vzniklých krajů.

V současné době je nutné zajistit, aby úřady efektivně a racionálně sloužily občanům a přibližovaly se jim. Kromě toho je potřebné zajistit kvalitní vybavení úřadů, ale také zajistit dokonalou kontrolu. Co by v současné době živnostenským úřadům pomohlo nejvíce, je jejich perfektní funkčnost, vzdělanost a úroveň pracovníků, kteří zajišťují služby pro občany. A já i z těchto důvodů se přikláním k zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Zárubovi. Slova se může ujmout pan poslanec Kvapil. Připraví se pan poslanec Beneš. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já se připojuji k návrhu zamítnout tento návrh zákona již v prvním čtení. Můj důvod je jeden zásadní a chtěl bych vám ho zde sdělit.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí před 14 dny projednával materiál Ministerstva vnitra "Návrh koncepce reformy veřejné správy". Tento materiál bude bezesporu již brzy předložen vládě, ale vyplývá z něj, že samotné ministerstvo, natož vláda nemá ještě zcela jasno, jak reforma veřejné správy bude probíhat. Otázka oddělení státní správy a samosprávy na místní úrovni je tam předkládána variantně, a tudíž v tuto chvíli rozhodovat o tom, že zrušíme na pověřených obecních úřadech živnostenské odbory, živnostenské úřady a převedeme jejich působnost na okresní úroveň, je řešení zcela nesystémové a nekoncepční. To mě vede k tomu, že budu hlasovat pro zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Kvapilovi. Slova se ujme pan poslanec Beneš. Připraví se pan poslanec Šafařík. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, i já se připojuji k těm, kteří navrhují zamítnout tento návrh. Původně jsem si říkal, že onu důvodovou zprávu budu rozebírat podrobněji, ale ono už tady k tomu došlo. Jenom bych chtěl upozornit, že zatímco na straně 7 se hovoří o tom, že komunitární právo Evropského společenství neobsahuje speciální úpravu výkonu státní správy v oblasti živnostenského podnikání, na straně 6 jako jeden z důvodů se uvádí příprava vstupu České republiky do Evropské unie. To, že nám chybí strana 8, jsme již dávno zaregistrovali, na rozdíl od předkladatele.

Chtěl bych si zapolemizovat s oním snížením nákladů. Ten, kdo někdy byl starostou obce, ve které je živnostenský úřad, moc dobře ví, že náklady na výkon státní správy, které dostává obec jako dotaci od státu, nepokrývají ani celých 50 % na výkon této státní správy. Čili jestliže z 80, 20 dnešních zaměstnanců se sníží na 250 až 300, tak jenom upozorňuji, že náklady zůstanou zhruba stejné. O investicích se v materiálu nijak nemluví. Ty naskočí ve státním rozpočtu.

Dalším důvodem, který snad by měl vésti k tomu přijmout tento návrh, je - zkracuji tu větu z důvodové zprávy - že výkon státní správy samosprávnými orgány způsobuje problémy jak vzhledem k možnému konfliktu zájmů, tak s ohledem na prosazování místních nebo regionálních hledisek. V některých z vás to vyvolalo úsměv, v některých z vás zděšení. Já se přiznám, že jsem jednou prosazoval přes svůj živnostenský úřad regionální nebo chcete-li místní hledisko - v Budějovicích byly asi tři veřejné domy, které stály v řadové zástavbě, a já jsem žádal živnostenský úřad, aby tam prováděl kontroly. Tyto kontroly byly prováděny, z těch tří už jenom dva jsou oněmi veřejnými domy. Já myslím, že to bylo správné prosazování místního hlediska, a rozhodně ti občané byli spokojeni s tímto prosazováním.

Proto si myslím, že důvody pro zamítnutí jsou vcelku jednoduché - zmatená a nekompletní důvodová zpráva, centralizace, nikoli decentralizace, a především - kolegové už tady o tom hovořili - ve chvíli, kdy se připravuje reforma veřejné správy, ve chvíli, kdy není ještě zcela jasno, tak přijetím tohoto principu přijímáme určitý precedens, nastiňujeme reformu veřejné správy, se kterou se asi jen málokdo z nás ztotožní, reformu veřejné správy, která nepůjde cestou decentralizace, ale obráceně, cestou centralizace. Proto vás prosím, abyste podpořili zamítnutí tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Benešovi. Nyní bude hovořit pan poslanec Šafařík, po něm pan poslanec Kohlíček. Prosím, pane poslanče, můžete se ujmout slova.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Vážený pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, zazněly zde v podstatě všechny důvody, které vedou k návrhu na zamítnutí. Já bych se chtěl zamyslit jenom nad tím, že první čtení, tak jsme konstruovali v jednacím řádu, je k tomu, aby se sněmovna zamyslela, zda každý legislativní návrh, který zde projednáváme, je v daném právním prostoru, v daném čase potřebné zabudovat do chodu české společnosti.

Pokud si vezmeme tuto novelu, myslím, že je potřeba přijít k názoru, že tato novela není potřebná, že důvody, které zde byly vyjmenovány a které nechci opakovat, jsou v podstatě pravdivé, pokud jde o výhody a nevýhody, které pro pana ministra jsou spíše výhody, domnívám se já právě naopak, že jsou to spíš nevýhody a že naše rozhodnutí by mělo vést k zamítnutí.

Jistě zde byly vyjmenovány důvody, že se neuzavírá cesta k diskusi o budoucí roli živnostenských úřadů, ale podle mého názoru až v době, kdy budou vyjasněny kompetenční úpravy mezi obcemi, okresy a VÚSC. Myslím, že se teprve potom otevře jasný a zřetelný prostor k tomu, dál se bavit o tom, jakým způsobem ty živnostenské úřady mají působit a kde mají působit. Takže i já se připojuji k návrhu na zamítnutí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Šafaříkovi. Nyní bude hovořit pan poslanec Kohlíček, je-li zde přítomen. Je. Po něm pan poslanec Kořistka, který je poslední písemně přihlášeným. Prosím.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Vážený pane předsedající, vážené zbytky vlády, vážené poslankyně, milí poslanci, navrhovaná novela reaguje na potřeby zjednodušené agendy živnostenských úřadů a úsporu nákladů spojených s provozováních těchto institucí. Jak už řekli moji předřečníci, není zcela jasné z předkládané novely, jestli opravdu se jedná o úspory, nebo jestli naopak se jedná o navýšení nákladů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP