(9.30 hodin)

(pokračuje Motejl)

Podotýkám, že jsem provedl velice zodpovědnou analýzu materiálních podmínek českého vězeňství a dospěl jsem k závěru, že k dosažení uspokojivého stavu by bylo třeba vynaložit několik miliard k tomu, aby vězeňství se dalo považovat za vězeňství moderní, odpovídající třeba i problému plochy pro jednotlivé vězně, evropským standardům.

Pokud se týká sporu, který se včera otevřel, znovu apeluji a žádám na vás, abyste si uvědomili, že ustanovení § 67 zákona o výkonu trestu odnětí svobody je opravdu moderním ustanovením, kterým sledujeme ne vyřešení některých problémů ekonomických, ale kterým sledujeme zájem a prospěch nezletilých dětí ve zcela mimořádných podmínkách, které výkon trestu odnětí svobody pro jejich matky přináší, když zase na druhé straně chceme, aby v případě, kde je vysloven trest odnětí svobody pro ženu, byť matku nezletilého dítěte, tento trest byl bezprostředně, skutečně a přitom důstojně vykonán.

Jako nová se zde otevřela problematika balíčků, jejich frekvence a jejich počet. Balíčky do věznic byly tradičně prostředky zlepšení nedostatečné péče o osobní hygienu a často i o stravování vězňů. Dosavadní úprava hovořila o čtyřech balíčcích ročně, původně dokonce byla diferencována podle stupně střežení. Dnes zde odezněl návrh, abychom se podrželi čtvrtletní frekvence, dokonce zde odezněl návrh pana poslance prof. Jičínského, aby balíčků bylo 12. Chci zdůraznit, že to jsou skutečně praktické a významné důvody, pro které Vězeňská služba, která se podílela výrazně na zpracování tohoto zákona, navrhuje omezit počet balíčků. Potřeba materijního zajištění přilepšením vězňů je dostatečně zajišťována v rámci prodejen, které poskytují dostatek hygienických prostředků, ale i potravinového přilepšení každému vězni ve všech typech věznic. Skutečností zůstává, že kontrola docházejících balíčků a zejména potom uschovávání takto nashromážděných zásob ve stísněných podmínkách vězeňství působí vážné poruchy jednak z hlediska bezpečnosti a smyslu výkonu trestu, ale i z hlediska oblasti hygieny, když skladování půl kila špeku v letním období někde v prostoru cely způsobí skutečně velice tvrdé zhoršení podmínek elementární hygieny nejen pro vlastníka uzeného masa, ale i pro všechny ostatní odsouzené, kteří jsou na cele umístěni. Z toho důvodu se domnívám, že dosavadní koncepce je dostatečná, a prosím, abyste zvážili nebo event. konzultovali před třetím čtením racionalitu tohoto či onoho opatření.

Pokud se týká pozměňovacího návrhu pana poslance Langra, včera jsem o tom již hovořil. Jsem skutečně přesvědčen, že navržené řešení tím, že o zařazení i přeřazení budou rozhodovat orgány věznice s následnou soudní kontrolou, je zařazení moderní, které dovoluje skutečně reagovat na konkrétní okolnosti týkající se osobnostního vývoje, chování, situace ve věznici u jednotlivých pachatelů pružněji, a se znalostí místních poměrů je to lepší než poměrně složitá procedura soudní, která je víceméně odkázána ve svém vlastním rozhodování na informace, kterých se jí ze strany vězeňské služby dostává.

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministru Motejlovi. Přeje si zpravodaj hovořit? Nepřeje. Pak tedy musím říci, protože nebyl žádný návrh na vrácení či zamítnutí, že končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji předkladateli, děkuji zpravodajům.

 

Přecházíme k bodu 7 našeho jednání, tím je

 

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 61/1988 Sb.,
o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 90/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona odůvodní ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Pane ministře, než se ujmete slova - je nějaká speciální technická chyba?

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedo, děkuji vám mnohokrát za udělení slova. Chtěla bych jen pro stenozáznam říci, že při včerejším hlasování č. 32, kde se jednalo o vrácení návrhu na vyhlášení národního parku, jsem hlasovala pro tento návrh, ale v záznamu z hlasovacího zařízení se objevilo, že nikoliv. Bylo by to nelogické, protože jsem předtím sama navrhovala zamítnutí tohoto návrhu. Proto prosím, aby pro stenozáznam bylo uvedeno, že v hlasování č. 32 jsem hlasovala pro. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Prosím pana ministra Grégra.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, na naší 9. schůzi konané dne 4. února 1999 jsme přikázali vládní návrh zákona, kterým se mění zákon ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk č. 90, k projednání hospodářskému výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Oba jmenované výbory přijaly k uvedené předloze doporučující usnesení. Ve shodě s vládním návrhem výbory konstatovaly potřebnost posílit prevenci na úseku bezpečnosti práce v důlních provozech a lomech a v tomto směru zvýšit horní hranice pokut ukládaných orgány státní báňské správy právnickým a fyzickým osobám.

Diskutována byla otázka nově navrhované změny působnosti k vymáhání pokut. Dosud pokuty ukládal a vybíral orgán státní báňské správy. Pokud však bylo nezbytné pokutu vymáhat, báňská správa postoupila případ finančnímu úřadu. Nově se navrhuje, aby pokutu vymáhal orgán, který ji uložil, tj. orgán státní báňské správy.

Někteří páni poslanci upozorňovali na určitý nárůst administrativy státní báňské správy, který s tím bude spojen a který by logicky měl být vyrovnán úměrným snížením nákladů finančních úřadů o agendu, kterou již nebudou vykonávat. Protože k tomu jen těžko dojde v praxi, navrhovali ponechat působnost vymáhání pokut finančním úřadům. Nakonec však ve výborech převážil názor, že prioritní a správné je dodržet zásadu "kdo pokuty ukládá, má je také vymáhat" a je to v souladu nakonec i s názorem báňského úřadu i s názorem Ministerstva financí a názorem Ministerstva průmyslu a obchodu jako předkladatele.

Pokud bych měl komentovat přijaté pozměňovací návrhy. Nejdříve hospodářský výbor, který navrhl zvýšit sazbu pokuty pro pracovníka důlní organizace z dosavadních 5 000 korun na 50 000 korun. Vládní návrh předpokládal pouze 20 000 korun, protože i v ostatních případech se sazby pokut zvyšují na desetinásobek. Pokud se týká mě osobně i ministerstva, které řídím, se změnou souhlasíme.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí navrhl doplnit v zákoně výčet hornických činností o práce na zpřístupnění starých a opuštěných důlních děl a práce na jejich udržování v bezpečném stavu. S tímto doplňkem, který vychází z návrhu pana poslance ing. Tomíčka, souhlasím, protože představuje vhodné upřesnění dosavadního textu zákona a do budoucna odstraní možné pochybnosti. Uvedená činnost byla podle výkladu Českého báňského úřadu sice v dosavadním výčtu hornických činností také schována, je však vhodnější ji jako samostatnou činnost taxativně uvést.

S pozměňovacími návrhy, jak vyšly od hospodářského výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, souhlasím. Z tohoto důvodu, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, doporučuji propustit návrh novely zákona ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, do třetího čtení. Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP