(14.50 hodin)

(pokračuje Chytka)

Domnívám se, že to splňuje odstranění chyby, která byla ve vládním návrhu.

Dalším pozměňujícím návrhem dotýkajícím se podstaty problému je pozměňující návrh č. 17, který podle nás lépe řeší vztah mezi Českým statistickým úřadem a obcemi v případě zajištění nebytových prostor.

Na závěr této zprávy za rozpočtový výbor bych se rád zeptal předkladatele - a věřím, že se neptám pouze za rozpočtový výbor, ale že se ptám taktéž za výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí - zda suma potřebná pro sčítání lidu, která dnes činí 3 mld. korun, pokud zahrneme i nákup výpočetní techniky, je částkou konečnou, nebo zda se můžeme dočkat toho, že v roce 2001 zjistíme, že z těchto tří miliard částka vzrostla např. na pět miliard.

Tolik má zpravodajská zpráva za rozpočtový výbor. Pro úplnost dodávám, že v podrobné rozpravě předložím svůj pozměňující návrh týkající se zajištění anonymity občanů a zároveň si osvojím legislativně technické úpravy legislativního odboru.

V tuto chvíli vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Chytkovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pan poslanec Libor Krátký.

 

Poslanec Libor Krátký: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí se zabýval tímto tiskem na své 10. schůzi dne 11. března 1999 a přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout tento návrh zákona s pozměňujícími návrhy, které jsou uvedeny v tisku, který vám byl rozdán pod č. 108/2, kde je zároveň uvedeno toto usnesení. Většina těchto návrhů je, řekněme, precizujících formulačně některé paragrafy tohoto zákona. Pouze dva typy pozměňovacích návrhů jsou trochu zásadnějšího charakteru.

Jeden z těchto návrhů doporučuje, aby byli po dobu výkonu své funkce sčítací komisaři a revizoři považováni za veřejné činitele. Důvod byl ten, že členové výboru dospěli k názoru, že činnost těchto osob může být hodnocena různě těmi, kteří budou osloveni. Mohlo by případně dojít i k určité nevůli ze strany oslovených. Jde tedy o určitou ochranu těch, kteří budou po dobu své funkce tuto činnost vykonávat.

Další část zásadnějších pozměňovacích návrhů - dva z nich se týkají obcí. Týkají se toho, že obce budou plnit velmi výraznou roli v procesu aplikace tohoto zákona. Tam, kde je obcím uložena určitá povinnost, která je tímto zákonem termínovaná, tyto návrhy doporučují, aby obce měly dostatečný časový prostor k tomu, aby mohly svou povinnost, kterou jim tento zákon uloží, plnit. To je zatím vše.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Krátkému. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. První je přihlášen pan poslanec Miloslav Kučera starší. Připraví se pan poslanec Pavel Hrnčíř.

 

Poslanec Miloslav Kučera st.: Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, někteří z vás si možná pamatují, že jsem v minulém sněmovním období podával návrh zákona, který měl umožnit život našim sluchově postiženým občanům. Patrně vás překvapí, že myslím na naše zdravotně postižené občany i v tomto zákonu o sčítání lidu. Je tomu ale skutečně tak.

Problém je totiž v tom, že u nás neexistují žádné souhrnné statistické údaje o počtu zdravotně postižených, tedy počtu tělesně, zrakově, sluchově, vnitřně a mentálně postižených spoluobčanů.

Tyto údaje přitom mají zásadní význam pro kvalifikované plánování sociální politiky, např. prognózu potřeby počtu speciálních škol, ústavů sociální péče, ostatních sociálních služeb, technických pomůcek, dopadů na zaměstnanost atd. atd. Mimochodem tyto údaje u nás také velice často požadují nejrůznější orgány Evropské unie.

Jiným způsobem než při sčítání lidu nelze ovšem tyto údaje souhrnně zjistit, protože každý resort eviduje o postižených spoluobčanech jiné údaje. Evidované souboru postižených nejsou řádně kompatibilní a nezahrnují všechny postižené.

Je zajímavé, že při sčítáních lidu prováděných za první republiky byly údaje o zdravotním postižení zjišťovány a jsou tak běžně zjišťovány i ve světě.

S ohledem na tyto skutečnosti upozorňuji v obecné rozpravě, že bych chtěl v podrobné rozpravě podat velmi drobný pozměňovací návrh v návrhu zákona o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001, který by tento problém pomohl odstranit.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kučerovi. Slovo má pan poslanec Pavel Hrnčíř.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, projednáváme návrh zákona o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001, který významně zasáhne do běžného života našich spoluobčanů, do fungování a chodu všech úřadů na všech stupních a v neposlední řadě i do již tak velmi zatěžovaného státního rozpočtu České republiky.

Tento vliv bude uplatněn nejen v roce 2001, ale již od současné doby, kdy má být zahajována příprava sčítání, až do roku 2003, do kdy má probíhat vyhodnocování získaných dat.

Beru na vědomí ustanovení zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, rezoluci ekonomické a sociální rady OSN č. 1995/7 ze dne 19. července 1995 k programu světového sčítání lidu a bytů 2000. Zároveň však musím vzít na vědomí současnou úroveň našeho hospodářství, nynější ekonomické problémy, momentální stav státní pokladny a vůbec priority jejich řešení v nejbližších letech. Předpokládané celkové výdaje na sčítání kalkulované Českým statistickým úřadem Praha do roku 2003 jsou ve výši 2,4 mld. korun. Nemohu je považovat za konečné. Jak všichni víme z praxe, určitě budou mnohem vyšší. To vše v době, kdy nepředpokládáme výrazný ekonomický růst, výraznější nárůst příjmů státního rozpočtu, ale naopak - výrazné nároky na výdajovou stránku státního rozpočtu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP