(15.30 hodin)

Místopředseda vlády Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, musím konstatovat, že i já jsem poněkud překvapen průběhem obecné části rozpravy k této navrhované právní normě. Současně ovšem za obsah této rozpravy děkuji, protože si myslím, že to byla rozprava vysoce kvalifikovaná, a nehodlám hodnotit jednotlivá vystoupení, i když musím říci, že na námitky resp. argumenty, kterými byl podporován návrh na zamítnutí této osnovy, po věcné stránce nepochybně vyčerpávajícím způsobem odpověděl pan poslanec Matějů.

Chtěl bych proto jen zdůraznit tuto skutečnost. Poslanecká sněmovna České republiky nemusí při svém rozhodování respektovat ani rezoluci ekonomické a sociální Rady OSN číslo 1995/7 z 19. července 1995 v programu světového sčítání lidu a bytů kolem roku 2000. Poslanecká sněmovna nemusí při svém rozhodování přihlížet k doporučením Evropské hospodářské komise a Statistického úřadu Evropské unie, provést sčítání lidu, domů a bytů kolem roku 2000 v evropském regionu. Nepochybně že Poslanecká sněmovna nemusí vůbec přihlížet k tomu, kterým směrem jde mezinárodní společenství. Myslím si však, že je dost absurdní navrhovat na půdě parlamentu usnesení, kterým se poruší zákon, který tentýž parlament přijal. Chci vám říci, že Parlament České republiky přijal zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě. Tento zákon, který platí pro všechny, ukládá provádět sčítání lidu, domů a bytů nejméně jedenkrát za deset let. Chci tedy zdůraznit, že pokud bude Poslanecká sněmovna rozhodovat o zamítnutí návrhu tohoto zákona, pak by měla zvážit svoji iniciativu a změnit platný zákon o státní statistické službě. Není totiž pochyb o tom, že přinejmenším vláda je povinna platné zákony respektovat, a ukládá-li jí tento zákon sčítání lidu připravit, tak je logické, že vám takový návrh zákona předkládám.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní prosím pana zpravodaje, aby zrekapituloval návrhy, které padly v obecné rozpravě.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, v obecné rozpravě vystoupilo celkem osm poslanců, přičemž v těchto vystoupeních celkem dvakrát padl návrh na zamítnutí tohoto vládního návrhu zákona.

Doporučuji proto, abychom hlasovali o tomto návrhu na zamítnutí. Tážu se předkladatele na stanovisko k tomuto návrhu. Je nesouhlasné. Stanovisko zpravodaje je doporučující.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane zpravodaji, myslím, že povinnost dotázat se na stanoviska přísluší předsedajícímu, takže propříště.

 

V tuto chvíli zahajuji hlasování pořadové číslo 34 a ptám se, kdo je pro návrh na zamítnutí. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 34 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 183 pro vyslovilo 49 a 113 bylo proti.

 

V tuto chvíli otevírám podrobnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Kučera mladší, připraví se pan poslanec Výborný.

Pan poslanec Kučera mladší zde není. Ztrácí tedy pořadí. Avizuje mi zde pan poslanec Kučera starší, že se pravděpodobně jednalo o jeho přihlášku, nicméně v přihlášce je výslovně uvedeno mladší. (Smích v sále.) Udílím slovo panu poslanci Kučerovi staršímu. Pravděpodobně zde došlo k omylu při psaní přihlášky.

 

Poslanec Miloslav Kučera st.: Děkuji. Paní předsedající, v obecné rozpravě jsem avizoval, že chci podat drobný pozměňovací návrh k návrhu zákona o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001, což tímto činím a předkládám písemně tento návrh.

Do § 5 odstavec 1 na konec bodu A se připojuje položka, která zní. Cituji: "27) Případné zdravotní postižení, jeho typ a stupeň". Konec citátu. Uvedeno s indexem 1. Index 1 znamená vyhlášku Ministerstva práce a sociálních věcí číslo 207/1995 Sb., kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob jejich posuzování pro účely dávek státní sociální podpory.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Miloslavu Kučerovi staršímu. Slovo má pan poslanec Miloslav Výborný, připraví se pan poslanec Miroslav Beneš.

 

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, budu velmi stručný. Pan místopředseda vlády Rychetský označil z pozměňovacích návrhů, jak byly přijaty rozpočtovým výborem, všechny pod body 1 až 17 v podstatě za akceptovatelné a zlepšující vládní návrh zákona s výjimkou návrhu 5. a 9. Rozumím tomu tak, že pak bude mít pozitivní vztah k ostatním návrhům. Avšak 4. pozměňovací návrh rozpočtového výboru je minimálně velmi nepřesný z hlediska právní terminologie, neboť v nově zařazovaném písmenu f) § 2 se hovoří o svéprávných a nesvéprávných osobách, což by nám do právního řádu vneslo něco, co tam dosud neexistuje, byť v právnické hantýrce se to užívá.

Mám pozměňovací návrh ke čtvrtému návrhu rozpočtového výboru, kde navrhuji slova "svéprávný" resp. "svéprávných" nahradit slovy "způsobilosti k právním úkonům nezbavený" resp. "nezbavených".

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Výbornému. Slovo má pan poslanec Beneš, připraví se pan poslanec Jiří Payne.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, kolegyně a kolegové, jak jsem již signalizoval, chtěl bych navrhnout změnu v § 15 odstavec 1, sankce, nikoliv pro ty, kteří poruší povinnost mlčenlivosti, jak si myslel jeden můj kolega, v odstavci 2. Sankce pro občany 10 000 korun je velmi vysoká, 1 000 korun je podle mého názoru běžná suma, která probíhá ve správních řízeních. Proto navrhuji 1 000 korun.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Benešovi. Slovo má pan poslanec Jiří Payne.

 

Poslanec Jiří Payne: Děkuji. Paní místopředsedkyně, vážená sněmovno, vládo, za prvé bych rád uvedl na pravou míru tvrzení jednoho z předřečníků, že i v bibli se hovoří o sčítání lidu. Ano, hovoří, ale sčítání prováděla římská okupační moc. Podle biblické teologie, když král David provedl sčítání lidu, tak za to byl od Boha potrestán, protože to je něco, co panovníkovi nenáleží podle biblické teologie. Abychom byli přesní.

Rád bych zpochybnil tvrzení o tom, že ochrana údajů je zajištěna. Paragraf 13 je typickou ukázkou toho, čemu právní teorie říká lex imperfecta. Není zde stanovena žádná sankce za zneužití údajů. Vezměme v úvahu, že pracovníci finančních úřadů, kteří přicházejí do kontaktu s podobně citlivými údaji, mohou být pokutováni částkami, které jsou řádově v milionech korun.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP