(15.40 hodin)

(pokračuje Payne)

Zde není stanovena žádná sankce. To znamená, že kdokoli může tento zákon porušovat a stejně nebude potrestán. Já ji tam v § 13 nevidím. Pan ministr mi napovídá, že v § 15 je uvedena sankce, ale tady jde o jinou věc. Tady jde o § 13, že data smějí být použita pouze ke statistickým účelům, ale já si vzpomínám na případ, že data ze státních registrů byla prodávána soukromým firmám. Zde nemáme žádnou záruku. Data mají hodnotu mnoha milionů korun. Mám pocit, že pokuta 200 000 je směšnou částkou, kterou leckterá velká firma ráda zaplatí, aby se dostala k datům, které mají hodnotu řádově desítek milionů korun. Mám za to, že zákon je velmi nekvalitně připraven a že již nežijeme v totalitním státě. Sám protestuji i proti tomu, aby vůbec bylo někde uváděno rodné číslo. To je údaj, který je klíčem ke všem osobním údajům, a jakmile se kdokoli dozví rodné číslo, tak má možnost s osobními údaji jakkoli manipulovat. Já jsem přesvědčen, že by bylo nutné v § 5 důrazně proškrtat seznam, který je zde uveden.

Navrhuji vypustit tedy každopádně v § 5 odst. 1 v písmenu a) bod 1. V bodě 4 namísto data narození uvést pouze rok narození, protože do data narození, které mimochodem může být používáno i k účelům astrologickým, do těch nikomu nic není, natož pak vládě.

Dále bod 7 - datum nynějšího nebo posledního sňatku - podle mého názoru není vůbec potřeba pro žádné statistické údaje, to je čistě privátní záležitost a státu do toho vůbec nic není.

Dále navrhuji vypustit bod 8 - pořadí posledního manželství - do toho také státu nic není.

Dále počet životě narozených dětí. Mám pocit, že to je informace, která dokonce pro některé občany může být velmi citlivá, protože pokud se těm občanům narodí děti, které nebyly živě narozené, je to údaj, na který by se slušný člověk ani neměl ptát, natož pak vláda.

Další otázka je, že v § 13 se zavádí pojem národnost. My jsme od roku 1992 vymýtili pojem národnost ze všech právních předpisů, které v České republice existují. A já skutečně nevím, na základě čeho se národnost má určovat. My jsme přece vycházeli z principu, a tak je konstituována naše ústava, že všichni občané této republiky jsou si rovni. Nevím, co se tímto pojmem myslí. Já jsem měl za to, že u nás žijí pouze občané České republiky nebo cizinci. Jestli chceme rozlišovat na etnickém principu, pak se odebíráme někam na Balkán. Proto navrhuji také bod 13 vypustit.

Otázka, která je uvedena v bodě 15 - otázka náboženství - to je také soukromá záležitost a mám pocit, že vládě do toho vůbec nic není, kdo vyznává jaké náboženství.

Dále, co se týče bytů, mám za to, že otázka vybavenosti bytů je také soukromou záležitostí, která spadá do přísně privátní sféry, do které vládě v žádném státě nic není. Firmy, které se chtějí dozvědět, kolik lidí má v dané obci ledničku, a tento zákon umožňuje představitelům samosprávy, aby takové informace získali, by za tuto informaci daly obrovské peníze, protože taková marketingová studie by stála velké prostředky.

Proto navrhuji v bodě B také vypustit bod 14, což je počet osobních automobilů. Do toho vládě také nic není, to je soukromá záležitost každého.

Bod 15 - osobní počítač. Vládě vůbec nic není po tom, kolik má kdo osobních počítačů.

Bod 16 - telefon. To je informace, o kterou bezesporu jeví telekomunikační společnosti zájem, ale vládě do toho také nic není, to je soukromá záležitost.

Bod 17 - rekreační objekt. Také navrhuji vypustit, protože to je privátní záležitostí každého, kde se rekreuje.

Zrovna tak bod 18 - společné hospodaření členů bytové domácnosti. Nevím, co je komu do toho, s kým kdo společně hospodaří.

Co se týče údajů o domech, tak nechť si vláda zjišťuje, protože to je možná praktická informace. Mám ale pocit, že je naší povinností bránit soukromí. Bojovali jsme za toto soukromí v době komunistického režimu a já jsem stejně vystupoval, když jsme počátkem 90. let projednávali podobný zákon, a na svých argumentech stále trvám. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Paynovi, slovo má pan poslanec Matějů.

 

Poslanec Petr Matějů: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, jen bych chtěl uvést na pravou míru omyl, do kterého jste byli uvedeni předřečníkem, který říkal, že byla zneužita data z registrů, tudíž ze sčítání lidu. Tyto dvě databáze spolu nijak nesouvisí. Centrální registr obyvatelstva je registr, který má Ministerstvo vnitra, a údaje, které jsou předmětem šetření, které nazýváme sčítání lidu, jsou soustředěny ve statistickém úřadu, a tyto dvě databáze se propojovat nesmějí, pouze za předpokladu, že by to bylo umožněno zákonem.

Za další. Ano, řada údajů, které tu jmenoval předřečník, jsou moje, jsou vaše soukromé údaje, které leckomu nesvěříte, pokud budou nadále spojovány s vaší osobou. Problém je v tom, že při sčítání lidu hned po prvním kroku převedení těchto údajů do počítače všechny tyto údaje, které vás identifikují jako osobu, mizí. V tu chvíli se stávají zcela anonymní. A je trestným činem, kdyby takto byly použity. Dokonce existují statistické metody, moderní, o kterých se ví, že mohou na malých územních jednotkách přivést někoho k vaší osobě. I to se bere v úvahu. Pokud vím, já jsem několikrát žádal statistický úřad o vydání dat v jemném územním členění, abych mohl s nimi pracovat. Nebyla mi nikdy vydána právě proto, že bych ohrozil tento princip, tedy že si mohu kohokoli najít podle kombinace čtyř znaků. Takže já sám svědčím o tom, že statistický úřad mi nevyhověl, ačkoliv byl cíl jednoznačně vědecký.

Poslední mýtus, který bych chtěl rozptýlit, který se tu často citoval: vládě není nic do soukromých informací. Já bych v tomto případě zcela neslučoval jakoukoli konkrétní vládu s jakýmkoli sčítáním. Sčítání je věc, která se provádí proto, aby společnost věděla sama o sobě a rozhodovala se, jak jsem už jednou řekl, v parametrickém prostředí. Nejde o to, že si na nás vláda zjišťuje jakékoli informace. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Matějů, slovo má pan poslanec Petr Šulák.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové poslanci, vážená vládo, já bych chtěl jen zareagovat na to, co zde bylo v předchozích vystoupeních kolegů a kolegyň řečeno, zejména tedy z pravé strany spektra.

Já si myslím, že sčítání lidu musí mít určitou vypovídací schopnost. Plně souhlasím s předřečníkem, že to není nějaké zjišťování údajů vlády na občany. Já mám pocit, že ideologický pohled na jakýkoli problém, a v tomto případě na sčítání lidu, poněkud zatemňuje myšlení těchto kolegů a kolegyň.

Je jasné, že jakákoli vláda, ať sociálně demokratická, nebo pravicová, musí mít pro kvalifikované rozhodování nezbytné a kvalitní statistické údaje o obyvatelstvu. Nedovedu si představit zpracování jakékoli relevantní studie, investičního záměru nebo přijetí zásadního rozhodnutí z jakékoli oblasti bez solidních statistických údajů. Musí to být bohužel i údaje z oblasti třeba majetku nebo vybavení domácnosti nebo i údaje o soukromých datech, třeba počtech členů rodiny, dětech, partnerech, manželství apod., takže návrh na zamítnutí takového zákona dle mého názoru může podat jen ten člověk, který nechápe souvislosti nebo vědomě brání kvalitnímu rozhodovacímu procesu vlády a státních orgánů.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP