(16.10 hodin)

(pokračuje Libor Ježek)

Já vzhledem k průběhu projednávání a skutečnosti, že tento návrh vlády zvyšuje celkové daňové zatížení konečného spotřebitele, podám v obecné rozpravě návrh na zamítnutí tohoto sněmovního tisku, a pokud nebude tento můj návrh sněmovnou přijat, podám návrh na proceduru, která by urychlila opakované podání pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a v tuto chvíli otevírám rozpravu, a to nejprve její obecnou část, do které je jako první přihlášen pan poslanec Karel Kühnl, kterému udílím slovo.

 

Poslanec Karel Kühnl: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, máme před sebou v opakovaném druhém čtení vládní návrh na novelizaci zákona o dani spotřební a o dani z přidané hodnoty. Ve druhém čtení proto, že na předminulé schůzi - tuším, že to byla desátá - jsme neuzavřeli definitivně projednávání tohoto návrhu s tím, že - pokud si vzpomínáte - jménem poslaneckého klubu Unie svobody jsem tehdy vystoupil s určitým širším pohledem na daňovou problematiku, s názorem, že daněmi je třeba vždy nakládat v určitých uzavřených okruzích, že ekonomika potřebuje nejen přesun ze zdanění přímého do daní nepřímých, ale také zároveň celkové snížení daňové zátěže - jinými slovy že projednávání daňových pohybů by se vždy mělo dít v určitých balíčcích. Velmi jsem tehdy přivítal, že pan ministr financí, a jak se potom ukázalo ve formě procedurálního návrhu předsedy poslaneckého klubu ČSSD i poslanecký klub ČSSD, se připojil se k tomuto postoji, alespoň nepřímo přiklonil a navrhl vrátit projednávání zákona znovu do druhého čtení.

Skutečnost, že daňové zásahy by měly vždy zahrnovat i snižování daňové zátěže, že by měly a mohly zahrnovat přesun daní přímých do daní nepřímých a že takovéto schvalování by se mělo dít souběžně, zůstává pro nás skutečností i nyní. A já bych chtěl připomenout, že již před těmi téměř sedmi týdny jsem také z tohoto místa řekl, jaké by byly naše představy na snižování daní přímých, myslím, že to nebyly žádné maximalistické představy, byly to docela uměřené představy, které určitě mohou napomoci české ekonomice, která se nachází v depresi, aby se z této deprese dostala. Jen pro úplnost ta čísla připomenu, která jsme naznačili.

Myslím si, že snížení daně z příjmu právnických osob z dnešních 35 na řekněme 30 % není určitě požadavek přehnaný, je to úroveň, kterou bychom se přiblížili evropskému - a už vůbec nemluvím o mimoevropském - průměru, OECD. A je to i změna, kterou by státní rozpočet bezpochyby unesl, nehledě k tomu, že to výhledově, střednědobě zcela určitě přinese v absolutních číslech vyšší daňové příjmy.

Dalším naším návrhem tehdy - připomínám - bylo odbourání toho horního pásma zdanění příjmů fyzických osob - dnes z 39 % na těch 32 %, tedy na toto pásmo. Daňový dopad tedy není příliš dramatický ani z hlediska státního rozpočtu.

A pro úplnost také připomínám, že dalším naším návrhem bylo jakési srovnání daňové zátěže zdanění kapitálových výnosů, tedy dividend, na úroveň úroků. Nevidíme nejmenšího důvodu, aby tady existoval nějaký rozdíl, čili snížení té daně z 25 na 15 %.

Mně je trošku líto, že vláda, ačkoli to měla v úmyslu a doufám, že stále má, jaksi úmysl předložit své návrhy v této oblasti nedotáhla do úplného viditelného konce, do úplného viditelného návrhu.

V tuto chvíli tedy bohužel musím konstatovat, že se málo změnilo na situaci, v níž jsme projednávání tohoto návrhu vraceli do druhého čtení. V této chvíli tedy také stále platí, že pokud by přesun zdanění do daní nepřímých, tedy z přímých daní do daní nepřímých neměl být doprovázen změnami daní přímých, čili jejich snížením, a to takovými změnami, které by vedly k celkovému snížení daňové zátěže, není zjevně pro poslance Unie svobody žádného důvodu k podpoře tohoto předloženého daňového návrhu, který obsahuje pouze posun ke zvyšování daní. Znovu opakuji - my jsme připraveni hovořit o všech možnostech zahrnutí do celkového balíku snížení daňové zátěže, ale jednostranné zvyšování daňové zátěže nemůžeme podpořit.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kühnlovi, který byl jediným přihlášeným do obecné rozpravy. Další přihláškou do obecné rozpravy je pan poslanec Libor Ježek, který má slovo.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji, vážená paní předsedající, dámy a pánové, v návaznosti na svoji zpravodajskou zprávu podávám návrh na zamítnutí tohoto sněmovního tisku v opakovaném druhém čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Pan poslanec Šulák má slovo.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, vážená vládo! Já jsem zde slyšel mnoho hezkých slov o tom, že je nutno snižovat daňové zatížení, abychom dosáhli jakýchsi východisek ze současné ekonomické krize. Slyšel jsem zde tyto názory i za situace, kdy jsou kladeny stále další a další požadavky ze všech oblastí života společnosti na finanční zásah a pomoc státu...

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím o klid v jednacím sále.

 

Poslanec Petr Šulák: ...ovšem bohužel, já se s těmito názory nemohu ztotožnit. Já se domnívám, že současná situace, ve které se nachází společnost, ve které je financování státního rozpočtu, nám prostě neumožňuje snižování příjmů státního rozpočtu.

Já se domnívám, že takové názory spíš pramení z poněkud - řekněme - nevyslovených záměrů vůči této vládě sociálních demokratů. Myslím si, že jsou to takové záměry, aby schodek státního rozpočtu se i nadále prohluboval, aby se vytvořila neúnosná krizová situace, která by pak umožnila to, že vláda sociální demokracie bude obviněna z toho, že nezvládá situaci, že nedokáže řešit finanční problémy. A k tomu jaksi je nejschůdnější cestou zamezit zdroje financování, zabránit prostě tomu, aby stát finančně intervenoval do procesů, které bohužel stále probíhají, které mají svoji setrvačnost a které mají svůj původ v politice minulých pravicových vlád.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP