(16.20 hodin)

(pokračuje Šulák)

Slova, která zde padla, např. od pana kolegy Kühnla, jsou slova, která já neberu. On si jistě vzpomíná na řadu diskusí, které jsme vedli na různá témata v oblasti financování průmyslu, v oblasti rozvoje průmyslu, v oblasti energetiky apod., kdy hájil zásady a názory, které přímo vedly k hospodářské krizi, která tady v současné době probíhá. Nyní tedy ty licoměrné postoje z hlediska, že je nutno snižovat daňové zatížení, a tudíž nepřijmout snižování zdrojů financování státního rozpočtu k tomu, aby chyby, které oni způsobili, byly řešeny, tak ty já neberu. To tady říkám otevřeně. Upozorňuji na to, že jsou to zcela záměrná vystoupení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Šulákovi. Další přihlášku do obecné rozpravy nemám. Končím obecnou rozpravu. V průběhu obecné rozpravy byl vznesen návrh na zamítnutí návrhu zákona o obecné rozpravě.

O tomto návrhu pana poslance Ježka rozhodneme v hlasování pořadové číslo 35, které v tuto chvíli zahajuji. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 35 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 182 pro vyslovilo 59 a 94 bylo proti.

 

V tuto chvíli se hlásí pan zpravodaj. K čemu?

 

Poslanec Libor Ježek: Vážená paní předsedající, chtěl bych navrhnout sněmovně proceduru, která by mohla zjednodušit opakované podání pozměňujících návrhů, které jsou obsaženy ve sněmovním tisku 80/1.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Myslím si, že by se tak mělo stát na začátku podrobné rozpravy. Já ji tedy nejprve otevřu a dám vám slovo jako prvnímu, neboť na to máte jako zpravodaj právo. V tuto chvíli otevírám podrobnou rozpravu. Slovo má pan zpravodaj.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Dovolím si Poslanecké sněmovně navrhnout proceduru, která by mohla značně zrychlit podávání pozměňujících návrhů, které byly v prvém, druhém čtení podány. To znamená, že při opakovaném podání pozměňujících návrhů ve znění, které je uvedeno ve sněmovním tisku 80/1, které bylo upřesněno pravopisně a legislativně technicky tak, jak je ve stenozáznamu při třetím čtení, by bylo provedeno prohlášením navrhovatele, že opakuje podání svého pozměňujícího návrhu, který je uveden ve sněmovním tisku 80/1, v oddíle 1, 2, 3, 4, pod příslušným písmenem a) - j). Tento můj návrh byl konzultován s legislativou a bylo by možno takto celou proceduru urychlit.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Myslím si, pane zpravodaji, že tento návrh je zcela v souladu s jednacím řádem. Myslím si, že bude věcně správné vzít tento návrh jako návrh procedurální, o kterém rozhodneme. Takovýto návrh samozřejmě neubírá právo žádnému navrhovateli, pokud se rozhodne, že si svůj návrh přeje celý znovu přednést.

 

V hlasování pořadové číslo 36 rozhodneme o procedurálním návrhu pana poslance Ježka na proceduru podrobné rozpravy opakovaného druhého čtení.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 36. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 36 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 185 pro vyslovilo 160 a 1 byl proti.

 

V tuto chvíli udílím slovo panu poslanci Bohuslavu Sobotkovi, připraví se pan poslanec Ivan Pilip.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych znovu předložit pozměňující návrhy, které jsem předložil v původním druhém čtení. Odkazuji se tedy na sněmovní tisk, který jste obdrželi po ukončení druhého čtení při minulém projednávání. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Sobotkovi. Dalším přihlášeným je pan poslanec Ivan Pilip, připraví se pan poslanec Jaroslav Gongol.

 

Poslanec Ivan Pilip: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v rámci podrobné rozpravy předložil pozměňovací návrhy k tomuto návrhu, které by měly vést k tomu, aby projednávání tohoto zákona otevřelo diskusi o širší podobě daňových zákonů a umožnilo doplnit snahu o zvýšení spotřební daně, která, je-li izolována, je pouhým krokem ke zdražení, a ne nějakou systémovou změnou, aby byla doplněna také o úpravu některých jiných druhů daní, a tou úpravou mám na mysli zejména snížení daně z příjmů právnických osob, snížení daně z příjmů fyzických osob a snížení daní z - zjednodušeně řečeno - dividend.

Z tohoto důvodu podávám následující návrh:

Za prvé - do názvu zákona se za slova "o lihu" doplňuje "a zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, ve znění pozdějších předpisů.

Za druhé - vkládá se nový článek 3, ostatní se přečíslovávají. Text "zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, ve znění zákona 35/1993 Sb." atd. atd. - předložím písemně později - se mění takto: za prvé v § 16 se odst. 1 nahrazuje novým zněním, které zní:

za prvé daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně (§ 15) a odpočitatelné položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného na celá sta Kč dolů činí:

při základu daně 0 - 102 000 Kč 15 %,

při základu daně 102 000 - 204 000 Kč 15 300 Kč + 20 % ze základu přesahujícího 102 000 Kč,

při základu daně 204 000 - 312 000 Kč 35 700 + 25 % ze základu přesahujícího 204 000 Kč a 

při základu daně 312 000 a více Kč 62 700 Kč + 32 % ze základu daně přesahujícího 312 000 Kč.

Pro vaši informaci toto znění znamená, že se ruší poslední řádek v tomto paragrafu, který stanovoval ještě jedno daňové pásmo. Tím by se srovnala progrese u těch nejvyšších příjmů.

Další změna je v bodu 2, kde se v § 21 odst. 1 nahrazuje novým zněním, které zní: "za prvé - sazba daně s výjimkou uvedenou v odst. 2 a 4 činí" - zde je návrh ve dvou alternativách - "a) 29 %, b) 30 % ze základu daně sníženého o položky podle § 34 a § 20, odst. 7 a 8 a zaokrouhleného na celé tisíce korun dolů".

Pro zjednodušení - jde o daň z příjmu právnických osob, tedy o daň podniků, která by v případě přijetí tohoto návrhu činila alternativně buď 29 %, nebo 30 % oproti dnešním 35 %.

Za třetí - v § 26, odst. 2 písm. a) se číslovka 25 nahrazuje číslovkou 15.

Jde o daň z dividend a kapitálových výnosů atd., která by se tímto srovnala se zdaněním výnosů z úroků.

Pokračuji ve znění textu. V dosavadním čl. 5, nově 6, se doplňuje bod 3 - k ustanovení bodu čl. III se použijí poprvé pro zdaňovací období roku 2000. To znamená, že veškeré změny, které jsem zde navrhoval, by vstoupily právně v platnost sice již nyní, přesněji řečeno při schválení celého zákona, ale poprvé by se pro výpočet daně použily pro zdaňovací období v roce 2000, tzn. pro daňová přiznání podávaná v roce 2001.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP