(10.40 hodin)

(pokračuje Grulich)

K výběrovým komisím. Musím říci, že když jsem převzal ministerstvo, tak jsem převzal i výběrovou komisi - stabilně ustavenou, která byla ustavena podle přísně stranických kritérií. Kromě tajemníka komise, úředníka ministerstva, tam vlastně nebyl nikdo jiný než poslanci, senátoři a funkcionáři tří politických stran. Sami si udělejte představu, jak nadstranicky tato výběrová komise mohla pracovat. V té komisi, která dnes funguje, není ani jeden zástupce žádné politické strany, ani jeden poslanec, ani jeden senátor. Je tam navíc proti dřívějšku i zástupce Ministerstva financí, protože Ministerstvo vnitra prostřednictvím svého ministra sice navrhuje vládě jmenování přednosty okresního úřadu, ale nad celou řadou činností nemá Ministerstvo vnitra dohled a výkonné pravomoci, je to záležitost jak Ministerstva vnitra, tak Ministerstva zdravotnictví, zemědělství, životního prostředí atd. To vy konečně všichni dobře znáte. Proto jsem se rozhodl a požádal jsem o doplnění této komise zástupcem Ministerstva financí a také tomu tak je.

Takže při veškerém kritickém pohledu a možnosti lidského mýlení, případné určité osobní averze nebo sympatie některých lidí k některým lidem, jsem v tomto směru udělal všechno, aby výběrová komise pro návrhy na jmenování přednostů okresních úřadů byla zcela mimostranická a byla maximálně objektivní. Já si myslím, že dosavadní výsledky to mohou potvrzovat, i když říkám - lidský faktor má vždycky určitá subjektivní měřítka a hlediska, která nikdy nemůžeme zcela vyloučit. Ale pak už je to zase odpovědnost těch, kteří rozhodují na základě doporučení výběrové komise, aby případně vyloučili i ty zbytky subjektivismu, které se mohou někde objevit. Samozřejmě, že odpovědnost v tomto případě nese ministr vnitra a já se této odpovědnosti v nejmenším nevzdávám.

V tomto případě nejenže nebyl porušen zákon - v případě, který pan poslanec Svrček interpeloval, zákon byl přesně dodržen a bylo dodrženo i to, aby určité nedostatky, které se v práci Okresního úřadu v Bruntále projevovaly, byly pozastaveny přinejmenším do té doby, než budou moci být definitivně řešeny po jmenování nového přednosty okresního úřadu. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám pane ministře. Cítím potřebu vás upozornit, že jméno interpelujícího poslance je Zdeněk Švrček, nikoli Svrček. O slovo se přihlásil pan poslanec Švrček, potom paní kolegyně Müllerová.

 

Poslanec Zdeněk Švrček: Dámy a pánové, děkuji panu ministrovi za ochotu odpovědět i na další otázky. Nicméně mi na začátku vytkl, že jsem se věnoval krátce i jiným věcem, než kterým se věnuje interpelace. Totéž bych teď chtěl prohlásit o jeho odpovědi. Věnoval se osobě Mgr. Škrabala, kterého jsem snad ani nejmenoval, a věnoval se hlavně poměrům při sestavování a provádění nového výběrového řízení.

Já bych se chtěl zpátky vrátit k tomu období tzv. přechodnému, které se v této interpelaci vyskytuje, a na začátek bych ocitoval tři paragrafy. Za prvé v § 8 odst. 1 je řečeno, že přednostu jmenuje vláda na návrh Ministerstva vnitra. Za druhé v odst. 2 téhož paragrafu se uvádí, že ministr vnitra předloží vládě návrh na jmenování přednosty na základě výběrového řízení. V odst. 4 § 8 je, že přednostu v době jeho nepřítomnosti zastupuje jím určený zástupce.

Dále jsou v interpelaci jmenovány dva paragrafy, § 7 a § 14. Paragraf 7 říká, že okresní úřady ve své činnosti se řídí zákony a ostatními právními předpisy a v jejich mezích - tedy v mezích těch zákonů a právních předpisů - i usneseními vlády České republiky a směrnicemi ústředních orgánů státní správy. V § 14, který je rovněž citován v odpovědi na interpelaci, se říká, že vláda řídí a kontroluje činnost okresních úřadů a sjednocuje činnost ústředních orgánů státní správy republiky ve vztahu k okresním úřadům.

Dovolte, abych nyní ocitoval část právního rozboru, který jsem si nechal k této věci připravit:

Nelze souhlasit s tvrzeními obsaženými v odpovědi na interpelaci a tato tvrzení nemají oporu v zákoně. Je naprosto jasné a zřejmé, že jmenování a odvolání přednosty okresního úřadu z funkce se řídí paragrafem 8 zákona 425/1990 Sb. a že přednosta musel být jmenován vládou za splnění dalších podmínek, které vyplývají z dalších odstavců uvedeného ustanovení.

Lze souhlasit s tvrzením, které je uvedeno v odpovědi na interpelaci, kde se uvádí, že zmíněný zákon neřeší situaci tzv. přechodného období po odvolávání přednosty z funkce. Je skutečností, že zákon o okresních úřadech nezná pojem přechodného období. Tento zákon striktně stanoví, že přednosta musí být jmenován do funkce určitým způsobem, který je striktně popsán v § 8 zákona o okresních úřadech, a za druhé, že v době jeho nepřítomnosti zastupuje přednostu jím určený zástupce. Jinak řečeno odvoláním z funkce nenastává žádné přechodné období, v němž by měla být situace řešena podobným pověřením řízením do jmenování nového přednosty. Jestliže je tedy na okresním úřadě osoba, která byla řádně jmenována zástupcem přednosty, přebírá tato osoba v době, kterou Ministerstvo vnitra označuje jako přechodné období, pravomoci přednosty, a to do dne, kdy je řádně jmenován vládou nový přednosta.

Dále se tady říká, že nelze vycházet z § 14 a 7 citovaného zákona, tato ustanovení mají obecnou povahu a lze je aplikovat pouze v případě, kdy konkrétní problém není řešen zvláštní právní úpravou. V tomto případě je řešen paragrafem 8 zákona o okresních úřadech.

K usnesení vlády č. 648 z 18. 11. 1992 tento právní rozbor říká, že pokud se pan ministr odvolává na toto usnesení, kde má být uvedeno, že ministr může v případě potřeby určit oprávněnou osobu, která do jmenování nového přednosty bude zajišťovat vedení příslušného okresního úřadu, rozhodně nelze toto usnesení aplikovat tak, aby bylo v rozporu se zákonem 425 v jeho platném znění. Bylo-li vydáno takové usnesení, lze ho logicky vyložit tak, že vláda měla na mysli případ, ke kterému by mohlo dojít a který skutečně není zákonem výslovně řešen, a to ten, kdy by nebyla obsazena ani funkce přednosty, ani funkce jeho zástupců. V tomto případě by skutečně nebyla osoba, která by mohla úřad řídit.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má paní poslankyně Müllerová, nicméně pan ministr má z titulu své funkce přednostní právo vystoupit, takže mu uděluji slovo.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Děkuji, pane místopředsedo. Budu velice stručný. Já jenom zdůrazním to, co pan poslanec Švrček - teď jsem to jistě řekl dobře - sám tady citoval z ustanovení § 8 zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech. Přednostu v době jeho nepřítomnosti - tedy v době, kdy je funkce přednosty obsazena - zastupuje jím určený zástupce. Jestliže dojde k odvolání přednosty, tato funkce není obsazena a dotehdejší přednosta nemá už právo kohokoli pověřovat zastupováním. To znamená zastupujícího určuje v tomto případě z pověření vlády ministr vnitra. Nejdřív je předáván odvolací dekret, přednosta je odvolán, poté je předáváno pověření k dočasnému zastupování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP