(17.20 hodin)

(pokračuje Špidla)

To vede k řadě výhod a k řadě možností, které osoby samostatně výdělečně činné mají k tomu, aby se vyhýbaly povinnosti odvádět sociální pojištění, a také je pravda, že průměrný odvod na jednu osobu samostatně výdělečně činnou je odváděn z částky o něco málo vyšší než 3 000 Kč, zatímco u zaměstnanců je tento odvod odváděn z částky, která se rovná přibližně 10 000 až 11 000 Kč. Je pravdou, že osoby samostatně výdělečně činné tím, že samy přiznávají svůj příjem a že vlastně jsou u svého příjmu jako první, mají řadu možností, jak nedbat svých povinností.

Ke zjištění změny údajů o výši příjmů ze samostatně výdělečné činnosti nebo výdajů vynaložených na jejich dosažení a zajištění a na udržení, které osoba samostatně výdělečně činná - dále jen OSVČ - uvedla při podání přehledu o příjmech a výdajích ze samostatné výdělečné činnosti, může dojít ve dvou případech, a to tehdy, pokud OSVČ sama zjistila chybu a finančnímu úřadu sama deklarovala formou dodatečného či opraveného daňového přiznání údaje jiné než v původním daňovém přiznání uvedené. Tedy zjistila-li nesprávnost, a tehdy, zjistil-li nesprávnost těchto údajů při revizi finanční úřad nebo okresní správa sociálního zabezpečení.

Jde-li o situaci první, to je o případ, kdy OSVČ sama zjistí chybu, pak osoba, která chybu deklaruje finančnímu úřadu formou dodatečného nebo opraveného daňového přiznání, má podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti povinnost změny ve výši příjmů a výdajů ohlásit i příslušné správě sociálního zabezpečení, a to nejpozději do 8 dnů ode dne, kdy se o takové změně dozvěděla. Při nesplnění této povinnosti může okresní správa sociálního zabezpečení uložit pokutu až do výše 20 000 Kč. Na základě těchto skutečností je pak okresní správa sociálního zabezpečení povinna písemně oznámit osobě samostatně výdělečně činné novou výši vyměřovacího základu pro zaplacení záloh pojistného a dlužného poplatku nebo přeplatku na pojistné.

V principu je věc řešena a v principu lze říci, že za porušení povinnosti jsou odpovídající sankce. Je pravdou, že nemožnost prolomit generálně mlčení, které mají finanční úřady ve vztahu k jiným státním institucím, je situace, která je velmi komplikovaná a snižuje efektivitu celkového systému. Ministerstvo práce a sociálních věcí tedy usiluje o to, aby došlo k příslušným změnám, ale musím konstatovat, že ochrana dat, ochrana osobních údajů je z evropského hlediska vysoce hodnocené právo a chráněný zájem a každá z takovýchto úprav musí být v souladu s mezinárodním právem a musí obstát z hlediska evropské legislativy. Je to tedy věc, která je mimořádně komplikovaná, citlivá a jejíž řešení není pouze v rukou Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí.

Pokud jde o možnost podniknout určitou společnou akci zpětně, musím říci, že tato možnost existuje, a musím zcela otevřeně prohlásit, že ačkoliv ji jako teoretickou uznávám, doposud Ministerstvo práce a sociálních věcí tímto směrem nepostupovalo právě pro velké komplikace s určitou retroaktivitou této akce. V každém případě váš podnět, paní poslankyně, je pro mě důležitý v tom smyslu, že nechám prověřit možnosti této společné akce - ty samozřejmě existují - ale nechám prověřit zejména možnosti nebo právní důsledky, které z této společné akce mohou vyplynout a které mohou přinést příjem zpět do sociálního pojištění. Jakkoliv váš odhad je vlastně skromný, přesto jsem skeptický, že by tato akce mohla přinést příjem v rozsahu jedné miliardy. To nepředpokládám ani v nejmenším, ale na druhé straně souhlasím s tím, že není správná benevolence, protože stabilita systému sociálního zabezpečení je velmi vysokou hodnotou a je samozřejmě povinností všech orgánů postupovat důsledně a využít maximálně kooperace a shody.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády Vladimíru Špidlovi. Paní kolegyně Müllerová nechce položit doplňující otázku. Děkuji.

V tuto chvíli přistupujeme k interpelaci pana poslance Kořistky na ministra průmyslu a obchodu Miroslava Grégra. Hovoří pan poslanec Kořistka.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, ve sdělovacích prostředcích se objevily zprávy a spekulace o možném spojení hutních a strojírenských firem na severní Moravě. Tyto zprávy naznačily, že mimo oficiální struktury státní správy vznikl materiál, který se zabýval klíčovými problémy českého hutnictví, a zároveň že zde má dojít k personálnímu propojení na ČSSD. Dalo by se nad těmito zprávami mávnout rukou, ovšem zkušenosti z nedávné doby ukázaly, že i toto je možné - viz kauza bývalého místopředsedy ČSSD a dnes ředitele OKD pana Šroma.

Co si lze myslet např. o informacích, které vydává vaše ministerstvo, že materiály týkající se restrukturalizace hutnictví jdou nějak mimo ně, že s tím nemá nic společného. Přitom v materiálu "Akční program - posílení konkurenceschopnosti průmyslu České republiky", projednaném vládou, se hovoří na str. 22, 23 a 24 o zpracování studie, jaké má mít výstupy, kdy bude projednána vládou a předložena Evropské komisi. Ministerstvo průmyslu a obchodu uhradí částku 9 milionů korun a v české ocelářské společnosti uhradí druhou část. Dle mých informací obdrží vaše ministerstvo tento materiál v nejbližších dnech. Proč jsou tedy předkládány další alternativní materiály panem Kučou?

Táži se na následující. Za prvé. Jde o individuální snahu subjektu např. a. s. Vítkovice, Nová huť a Třineckých železáren, nebo vznikla ona studie na základě objednávky vašeho ministerstva?

Za druhé. Kdy bude o celé záležitosti informován hospodářský výbor?

Za třetí. Dáte zde osobní garanci, že spekulace o personálním propojení na ČSSD, mám na mysli poradce premiéra Zemana pana Kuču, jsou opravdu spekulace, které se nenaplní?

Věřím, že výsledkem programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu bude v první fázi doopravdy jen vyšší koordinace obchodní, výrobní, investiční a finanční politiky, koordinace řešení ekologických opatření a hlavně řešení sociálních dopadů. Pokud vše míníte vážně, budou tyto dopady značné, protože dojde k útlumu i řešení některých nadbytečných výrobních kapacit.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Kořistkovi. Odpoví pan ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, samozřejmě ve sdělovacích prostředcích se objeví velice často něco, o čem nevím, a jsem představován veřejnosti zcela jinak, než vypadám. Jsou předkládány moje výroky, které jsem nikdy neřekl, viz včerejší výrok pana redaktora televize Nova, přestože jsem s ním ani nemluvil, a samozřejmě jsou předkládány i moje myšlenky, které jsem si nikdy nemyslel. Odmítám odpovědnost za informace ve sdělovacích prostředcích, ale cítím oprávněnost vašeho dotazu, a proto jsem také připraven vám odpovědět.

Padlo zde jméno bývalého místopředsedy sociální demokracie ing. Šroma. Musíte vzít v úvahu, že pan ing. Šrom byl nejen místopředsedou sociální demokracie - domnívám se, že to byly pouze čtyři roky - ale rozhodně daleko déle byl zaměstnancem OKD, protože je to báňský inženýr, tělem i duší spojený s OKD.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP