(14.30 hodin)

(pokračuje Gross)

Kolegyně a kolegové, můžeme přistoupit k dalšímu projednávanému bodu, kterým je

 

13.
Vládní návrh zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla
a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla)
/sněmovní tisk 150/ - druhé čtení

 

Jedná se o sněmovní tisk 150 a opět je to zákon ve druhém čtení. Také opět z pověření vlády tento návrh uvede ministr financí České republiky Ivo Svoboda. Prosím, pane ministře, můžete hovořit.

 

Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, ve druhém čtení dnes rozhodujete o návrhu zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Chtěl bych touto cestou poděkovat Poslanecké sněmovně Parlamentu za výraznou podporu návrhu zákona, za pochopení nutnosti a účelnosti demonopolizovat toto pojištění a poděkovat za snahu změnit současný systém provozování na pojištění soukromé, běžné ve vyspělých zemích. Dnes jsou Česká republika a z okolních zemí Slovensko posledními evropskými zeměmi směřujícími do Evropské unie, kde dosud přetrvává systém zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla se všemi jeho nedostatky.

Současně chci úvodem poděkovat rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za snahu dále zkvalitnit předložený vládní návrh zákona, zejména doplněním některých prvků, které by měly posílit kontrolu plnění zákonem stanovené povinnosti pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Jsem skutečně velmi potěšen, s jakým zájmem se návrh zákona setkal. Váš iniciativní přístup má svůj dopad i do přípravných prací, které bylo nezbytné zahájit ještě před přijetím zákona. Ministerstvo financí vytvořilo pracovní tým, jehož činnosti se účastní zástupci Ministerstva vnitra, Policie České republiky a České asociace pojišťoven. Cílem je zejména vytvoření projektu kontroly plnění povinnosti pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na základě výměny dat mezi centrálním registrem vozidel vedeným Ministerstvem vnitra, příprava prováděcí vyhlášky k navrhovanému zákonu a příprava České kanceláře pojistitelů.

Snahou Ministerstva financí, ale jak je zřejmé, i snahou všech ostatních zainteresovaných organizací je vytvoření takového zázemí a podmínek, aby přechod k novému systému pojištění dané odpovědnosti byl co možná nejméně problémový.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jak jste jistě zaregistrovali, přijetí navrhovaného zákona je velmi pozorně sledováno početnou, zejména motoristickou veřejností. Očekává zásadní změnu v přístupu k oceňování pojistného rizika. Je logické, že především v počátečním období bude při stanovování sazeb pojistného nutné vycházet ze statistických údajů shromážděných v současném zákonném pojištění, protože jiné údaje nejsou k dispozici. To s sebou nese na počátku určitá omezení v členění vozidel pro účely stanovování výše pojistného a v individualizaci přístupu k pojistnému riziku. Toto počáteční období by nemělo být delší, než je nezbytně nutné. Zdůrazňuji, že se jedná o období, ve kterém budou jednotlivé pojišťovny shromažďovat relevantní data, na jejichž základě budou moci stanovovat výši pojistného podle vývoje pojistného rizika, a to na bázi podstatně širší datové základny, než jaká dnes odpovídá zákonnému pojištění.

Právě v tom, o čem nyní hovořím, je stávající zákonné pojištění předmětem kritiky občanů a kritiky většinou oprávněné. Uvedu několik příkladů. Například oceňování pojistného rizika podle kritéria obsahu válců motoru nebo celkové hmotnosti vozidla nemůže v současné době obstát a vůbec nemůže být spojováno s provozními riziky. Je nesmyslné, aby stejné pojistné platil vlastník vozidla, který jezdí bez nehod, jako jiný vlastník, který způsobí několik nehod do roka, a nemá logiku případ, kdy pro nákladní vozidlo, které se větší část doby pohybuje v uzavřeném stavebním prostoru, platí stejná sazba pojistného jako u vozidla stejné kategorie, které se větší část roku pohybuje v cizině, a je přinejmenším diskutabilní požadovat po řidiči, která nemá nehody a svůj automobil potřebuje několikrát na cestu k lékaři, nebo ho má garážovaný zejména pro takovouto nutnost, aby platil stejně vysoké pojistné jako všichni ti, kteří se pohybují každodenně v městském provozu a jsou často viníky dopravních nehod. A podobné příklady znáte sami i z vlastní praxe.

Značná obava panuje ve veřejnosti z výrazného nárůstu pojistného po zavedení nového systému pojištění. V tisku se dokonce objevily úvahy o zdvojnásobení sazeb oproti letošnímu roku, 1999. Chci vás na tomto místě ubezpečit, že takové navýšení je nereálné, neodpovídá vývoji škodního průběhu a pro Ministerstvo financí je naprosto nepřijatelné. Samozřejmé je, že k určitým posunům v jeho výši dojde. Příčinou očekávaných změn je důsledné uplatňování pojistně matematických metod při stanovení výše pojistného, založených na statistickém sledování vývoje pojistného rizika. V některých případech bude z tohoto důvodu výše pojistného snížena, v jiných naopak dojde ke zvýšení. V žádném případě by se však nemělo jednat o změny, které by se výrazným způsobem odlišovaly od současných sazeb.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, tak jak bylo požadováno rozpočtovým výborem, předložilo Ministerstvo financí členům tohoto výboru návrh prováděcí vyhlášky k projednávanému zákonu v jeho pracovní verzi. Pracovní proto, protože zákon dnes projednáváte ve druhém čtení, a tudíž Ministerstvo financí nemůže znát konečné znění zákona. Je na vás poslancích, v jakém rozsahu zmocníte ministerstvo, aby upravovalo pojištění odpovědnosti svou vyhláškou, zejména pokud se týká sazeb pojistného. Ministerstvo je připraveno před třetím čtením vládního návrhu zákona zpracovat návrh vyhlášky ve formě, která bude respektovat změny vámi odsouhlasené. V této formě bude předložena ještě před třetím čtením poslancům a následně rozeslána do meziresortního připomínkového řízení.

Ve veřejnosti je častokrát zkreslená představa o jakési spravedlivosti při stanovování pojistného. Samozřejmě že je možné nalézt nejrůznější kritéria, jak hodnotit pojistné riziko. Zahraniční zkušenosti ukazují, a to může být pro někoho překvapením, že tam, kde má pojišťovna možnost uplatnit v hospodářské soutěži svou obchodní strategii a politiku, využívá svých dat k tomu, aby svým klientům nabídla co nejvýhodnější podmínky a snažila se o využití co nejnižších sazeb. Samozřejmě nepřijatelné jsou dumpingové sazby a musí být státním dozorem intenzivně postihovány nejen v zájmu pojišťoven, ale zejména v zájmu jejich klientů.

Z toho, co uvádím, je stále více zřejmé a jistě v zájmu všech disciplinovaných motoristů jezdících bez nehod, že by v co možná nejkratší době mělo vzniknout v naší republice skutečně tržní prostředí v daném pojištění. V této souvislost je pak samozřejmě třeba velmi pečlivě vážit požadavek zákona, kdy součástí vyhlášky Ministerstva financí má být po dobu pěti kalendářních let ode dne účinnosti zákona minimální a maximální limit výše pojistného.

Na druhé straně bych byl rád, abychom si uvědomili, že ročně vzniká určitý počet škod a s nimi spojených nároků na náhradu škody, které musí být společně s náklady na jejich vyřízení uhrazeny, a to ať již v daném roce, nebo v letech následujících. Je spravedlivé, když ten, kdo nečerpá z pojištění, platí nižší pojistné, nebo když chce nižší pojistné, vyžaduje u vozidel s nízkou frekvencí provozu na pozemních komunikacích.

Nesmíme však zapomínat na to, že celkové pojistné musí být ekvivalentní, tj. musí pokrývat všechny náklady spojené s provozováním pojištění. Dochází-li tedy na jedné straně ke snížení pojistného, pak na straně druhé musí zákonitě docházet k jeho odpovídajícímu zvýšení tak, aby v konečném důsledku byl vždy dostatek prostředků k úhradě vzniklých nákladů. I zde je důvod k tomu, aby dané pojištění bylo vystaveno působení tržního prostředí. Takové prostředí nutí pojišťovny snižovat své náklady a hledat další cesty ke zlepšení svých služeb bez toho, aniž by otázku zvýšených nákladů řešily pouze tím nejjednodušším způsobem, kterým je jistě navyšování pojistného.

Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, věřím, že změny v návrhu zákona, které budete dnes posuzovat, povedou k dalšímu zkvalitnění vládního návrhu zákona a umožní v brzké době vystavit toto pojištění působení trhu.

Chci vás požádat o podporu návrhu zákona tak, jak byla z vaší strany doposud vyjadřována.

Ministerstvo financí jako státní dozor v pojišťovnictví společně s Ministerstvem vnitra a Policií České republiky ve spolupráci se všemi zainteresovanými organizacemi učiní všechny potřebné kroky k věcnému i legislativnímu zabezpečení navrhované změny k 1. lednu 2000. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru financí České republiky Ivo Svobodovi.

Vládní návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 150/1. Nyní prosím pana poslance Tlustého, aby nás seznámil s usnesením výboru. Prosím.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, rozpočtový výbor přijal k tomuto návrhu zákona usnesení, které máte uvedeno v tisku 150/1. Toto usnesení doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s tímto návrhem zákona vyslovila souhlas, a zároveň doporučuje sněmovně, aby přijala pozměňovací návrhy, které jsou obsaženy v tomto tisku pod pořadovými čísly 1 až 16, čili celkem 16 pozměňovacích návrhů doporučuje rozpočtový výbor sněmovně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP