(16.20 hodin)

(pokračuje Svobodová)

Dodnes nikdo nebyl pohnán k zodpovědnosti za současný stav majetku, za špatné hospodaření s ním, za to, že nemalá část se v době, kdy spravovalo tento majetek ministerstvo pana Dyby, takzvaně přetransformovala v uvozovkách neznámo kam, neznámo komu. Nikdo nebyl pohnán k zodpovědnosti za to, že Fond dětí a mládeže v podstatě nečinně přihlížel k tomu, jak obchodní společnosti, které si zřídil, většinou hospodařily se svěřeným majetkem se ztrátou, a dokonce vědomě sjednával pro fond nevýhodné smlouvy s těmito společnostmi, které platily fondu symbolické nájemné řádově několik desítek tisíc ročně, a přitom objekty samy dále pronajímaly třetím zájemcům za nájemné ve statisícových hodnotách ročně. Například JUNIA, a. s., si tak za roky 1996 a 1997 přišla na 3,3 milionu korun, z nichž Fond dětí a mládeže neměl ani korunu.

O hospodaření těchto obchodních společností svědčí i současná situace kolem akciové společnosti CKM, jejíž dluh činil již 110 milionů korun. Nikdo nebyl pohnán k zodpovědnosti za to, že nebyla věnována dostatečná pozornost ani finanční prostředky na účinnou péči o objekty spravované fondem, takže řada z nich chátrá a ztrácí tak na hodnotě. Nikdo nebyl pohnán k zodpovědnosti ani po zveřejnění loňské kontrolní zprávy NKÚ o hospodaření Fondu dětí a mládeže, která obsahovala varující fakta.

O malé zodpovědnosti fondu svědčí i laxní postoj k plnění usnesení Poslanecké sněmovny, která je jeho zřizovatelem. Fond např. dosud nepředložil vládě České republiky materiál o vypořádání majetku bývalého SSM na základě usnesení školského výboru z 3. března 1999, který měl odevzdat do 12. dubna 1999. A koneckonců i vyřazení účetní závěrky a výroční zprávy Fondu dětí a mládeže za rok 1998 z programu této schůze je důsledkem toho, že fond neposkytl školskému výboru do konání schůze, na níž měly být tyto materiály projednány, a tudíž tedy nebyly, zprávu dozorčí rady, která je mimochodem velmi kritická.

A jaký je současný aktuální stav majetku bývalého SSM? Stručně řečeno podle posledních odhadů je pro přímou práci s dětmi a mládeží využíváno pouhých 10 % z pořizovací hodnoty. Od roku 1993 na podporu činnosti dětí a mládeže fond poskytl pouze 623 000 Kč, mimochodem v roce 1998 to bylo pouhých 88 000 Kč na podporu dětí a mládeže. A přitom na svou činnost a správu majetku spotřeboval za šest let přes sto milionů korun. A to z výnosů z činnosti a z prodeje movitého a nemovitého majetku.

Zde je třeba zdůraznit, že v rozpočtu fondu na rok 1999 jsou opět hlavním zdrojem příjmů příjmy z prodeje movitého a nemovitého majetku, které tvoří 58 % a které jsou příjmy mimořádnými, a měly by tudíž sloužit výhradně na činnost dětí a mládeže. Koneckonců to říká i zpráva dozorčí rady. Ovšem není tomu tak. Příjmy z majetku, jehož hodnota dosahuje - jak už jsem řekla - více než miliardy korun, jsou trvale velmi nízké.

Milionové finanční částky, které Fond dětí a mládeže spotřebovává ročně na svou vlastní činnost, jsou v ostrém kontrastu s částkami věnovanými na podporu činnosti dětí a mládeže, neodpovídají ani neuspokojivým výsledkům činnosti fondu. Průměrná měsíční mzda pracovníků exekutivy by letos měla dosáhnout 23 000 Kč a významně tak překročit průměrný plat v České republice. V přepracovaném rozpočtu na rok 1999 sice na základě usnesení výboru pro vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu došlo ke snížení částky na mzdy exekutivy o 600 000 a k navýšení částky na podporu dětí a mládeže z 250 000 na 940 000. Ovšem ve srovnání s výší finančních prostředků na vlastní činnost - v roce 1999 je počítáno na tuto činnost s 8 miliony korun a na správu majetku s 5 miliony korun - je to velmi malá částka, není to ani částka jednoho milionu korun na přímou podporu dětí a mládeže.

Do oprav a investic vložil fond za šest let celkem pouze 28 milionů korun. Řada chátrajících objektů je důkazem nedostatečnosti péče Fondu dětí a mládeže o svěřený majetek. Jak vyplývá z rozpisu oprav a investic, který fond vypracoval na základě usnesení školského výboru jako doplněk k rozpočtu na rok 1999, z celkového objemu necelých 13 milionů korun však jenom jedna třetina má jít do objektů sloužících dětem a mládeži. Z toho vyplývá, že největší objem těchto prostředků půjde na objekty, které děti neužívají. A pro zajímavost - největší investice do objektu pro děti a mládež v Budišovicích ve výši více než milion korun je vyplacená náhrada pojišťovny na vyhořelý objekt, tedy nikoli finanční prostředky Fondu dětí a mládeže.

Vážené kolegyně a kolegové, minulý měsíc při realizaci prodeje CKM, a. s., jejíž základní jmění v roce 1993 bylo 408 milionů korun a kolem sta milionů nesplacených závazků, byly akcie této společnosti prodány za 4 miliony korun. To znamená, že za šest let působení fondu jako jediného akcionáře společnosti někam zmizelo 300 milionů korun, tedy státního majetku. Přitom vloni Fond dětí a mládeže předložil a vláda schválila postupný útlum činnosti CKM se zdůvodněním, že výnos z prodeje bude minimálně 104 miliony. Majetková lobby - nemohu to už nazvat jinak - v minulých týdnech podnikla velkou kampaň, aby poslancům vysvětlila, že prodej jediné akcie CKM je tím nejlepším řešením. Musím říci, že tato kauza bohužel potvrzuje informace, kterým v minulých letech nebyla věnována dostatečná pozornost, a tedy že tzv. ztrátovost akciových společností je záměrnou snahou srazit hodnotu na minimum.

Jaká je tedy záruka, že připravovaný prodej dalších společností nestihne stejný osud jako CKM? Velké varování, že v činnosti fondu není něco v pořádku, přišlo už z NKÚ, který provedl kontrolu činnosti fondu v letech 1996 - 1997. To bylo loni. Dodnes nebyla Poslanecké sněmovně ze strany fondu podána uspokojivá zpráva o odstranění všech závažných zjištění.

Vážené kolegyně a kolegové, v programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1999 je uvedeno, že hlavním cílem je vypořádání majetku bývalého SSM, tedy nikoliv podpora dětí a mládeže, jak říká zákon o Fondu dětí a mládeže. V tomto programu je dokonce výslovně uvedeno, že Fond dětí a mládeže bude omezovat svou aktivitu v oblasti podpory dětí a mládeže. Myslím si ale, že tato podpora byla dosud tak malá, že vlastně není co omezovat. Podle programu činnosti by prostředky získané z prodeje nemovitostí měly být vloženy do předpokládané nadace, zamýšlená obecně prospěšná společnost by měla provozovat síť ubytovacích zařízení pro dětskou turistiku. Fond dětí a mládeže však dosud nevypracoval kompletní záměr zřízení a fungování těchto soukromých subjektů ani ekonomickou rozvahu.

Usnesení školského výboru, kterým měl toto učinit do 12. dubna, dosud nepředložil a dopisem až z 27. dubna oznámil, že záměr nepředloží dříve než koncem května. Není jasné, jak se dnes hospodaří s ubytovnami, které by tedy měly být vloženy do této OPS, nebo jaký je názor současných nájemců.

Relativní je i zřízení nadace, do níž by měly být vkládány finanční prostředky z prodeje nemovitostí. Jak se jeví, výše prostředků za prodeje bude velmi nízká, navíc vláda prodeje některých objektů zpochybnila. Vytvořením těchto nových soukromých struktur se stát fakticky vzdal možnosti kontroly toho, co by mělo sloužit dětem. Domnívám se, že je i jiný způsob, jak řešit tuto situaci, než zakládáním nových a nákladných struktur, kam by se zřejmě přesunul nejen majetek, ale i řada pracovníků fondu a dalších lidí, kteří se na vzniklém stavu podíleli.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP