(9.30 hodin)

(pokračuje Grulich)

S tím samozřejmě souvisí neodbytně a nevyhnutelně další otázka, a to je otázka zvýšení účinnosti veřejných financí. Dovolím si malou, krátkou glosu. V současné době, a nejen v této době, už řadu měsíců, probíhají kontroly postupně na okresních úřadech. Mohu vám říci, že ve většině případů, kde dochází k odvolání přednostů, je to proto, že ne že by porušovali zákon o okresních úřadech zcela zjevně, protože zákon je špatný a má strašně mezery, ale protože příliš benevolentně zacházejí se státními prostředky, špatně hospodaří a špatně a nedobře využívají právě těchto státních prostředků. Takže ne vždy musí dojít k porušení zákona, i když bohužel se na některých okresech ukazuje, že asi se nevyhneme trestnímu stíhání, ale dochází k tomu, že lidé na odpovědných funkcích si zvykli mít velmi benevolentní a tolerantní přístup k zacházení se státními prostředky, se státními financemi. To je věc, která vysokému státnímu úředníkovi nemůže být promíjena.

Vláda je toho názoru, dámy a pánové, že materiál, který máte předložen, naplňuje jak cílovou funkci reformy, tak i konkrétní představu postupu její realizace. Na pondělním zasedání vlády, které skončilo až v úterý, byl vládě předložen další materiál k reformě veřejné správy tak, jak ho vláda Ministerstvu vnitra uložila po semináři, který pro vládu o koncepci reformy byl uspořádán a kde předložilo Ministerstvo vnitra plnění jednotlivých kroků a úkolů tak, jak byly vládou uloženy a jak z reformy vyplývají. Očekáváme, protože toto jednání bylo přerušeno a bude pokračovat na příští schůzi vlády, diskuse k němu probíhala v nočních hodinách a byla velmi široká, že budeme moci využít i námětů a příspěvků, které padnou a budou proneseny i dnes v této Poslanecké sněmovně.

Z hlediska časového předpokládáme uspořádání voleb do krajských zastupitelstev v listopadu roku 2000. Základní komplex zákonů, a je jich v tuto chvíli třináct, šest předkládá Ministerstvo vnitra, šest Ministerstvo financí a jeden Ministerstvo pro místní rozvoj, má být vládě předložen do 29. září tohoto roku. Říkám to proto, abyste slyšeli, že termín listopad roku 2000 není nahodilý, že nestojí na vodě, ale že je podepřen přípravou a přijetím příslušných zákonů, které budou předcházet. Samozřejmě, že do těchto zákonů patří i zákon volební.

V tomto okamžiku ještě není jednoznačně rozhodnuto, jestli na krajské úrovni preferovat tzv. oddělený, či spojený model veřejné správy. Nebudu se více už o tomto problému šířit, protože jsem se právě o jeho problémech zmínil v předcházející kapitole, o které jsem hovořil. Je to problém, kde bychom se měli rozhodnout, ale ne zase proto, že někdo z nás je nebo byl starostou a víc se přiklání k zastupitelskému a samosprávnému modelu, a ne že někdo z nás byl přednostou okresního úřadu nebo státním úředníkem a více se přiklání k tomu, aby byla prodloužena ruka státní správy do krajů. Tohoto přístupu bychom se měli vyvarovat.

Volba odděleného nebo spojeného modelu samozřejmě bude mít dopad na rozsah předávaných kompetencí na kraje. Měli bychom postupovat jinou cestou než se začít rozhodovat, jestli jeden nebo druhý, ale spíše bychom měli jít cestou, kterou chtěli i někteří kolegové poslanci v této sněmovně, když jsem vedli první debatu o ústavním zákonu, a to že chtěli, aby se řeklo, kde budou jaké kompetence. Tehdy v té fázi to za prvé nebylo nutné, za druhé to nebylo možné. V tuto chvíli, když budeme rozhodovat o této otázce, tak bychom měli mít jasno, o jaké kompetence se jedná, a z toho bychom měli v klidu vyvozovat, jestli jsou řešitelné a spravovatelné samosprávou, anebo pouze státní správou. Tedy napřed si říci, co a jak a proč a potom kdo. Asi tak bychom si tyto otázky měli položit.

V závěru bych chtěl upozornit na jeden obecně prezentovaný a oblíbený omyl. V řadě případů se setkáváme s argumentací, že v Německu funguje spojený model a že není důvod, aby neexistoval v České republice. Je třeba vědět, že je dobré využívat zahraničních zkušeností, a mohu vám říci, že jsme posbírali příklady skutečně nejen z Evropy, ale především samozřejmě z Evropy, ale ukázalo se, že i když se všude můžeme poučit, že žádný model není možné převzít bez výhrad, bez úprav. Náš historický vývoj je jiný, naše uspořádání je jiné, naše situace politická i občanská je také jiná, to znamená poučme se, vezměme si příklad, ale paušálně nelze tyto příklady přejímat v podstatě odnikud. Toho bychom si měli být při rozhodování vědomi.

Tolik snad k první části. Teď se musím zeptat pana předsedy Poslanecké sněmovny…

 

Předseda PSP Václav Klaus: Ano, pane ministře. Nerozuměl jsem přesně, co váš projev znamenal. Očekával jsem, že budete mluvit o přípravě, teď mně nebylo jasné, jak se to prolínalo s tím druhým. V každém případě jsme schválili při projednávání schůze, že k tomuto bodu 28 a k následujícímu bodu 29 bude sloučena rozprava. Pátral jsem ve vašem projevu a nejsem z toho moudrý. Jestli to byl úvod k bodu 28, tak vám teď uděluji slovo, abyste pronesl úvod k bodu 29.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Děkuji, pane předsedo. Přesně na to jsem se chtěl zeptat. Toto byl úvod k bodu 28. Nepokládal jsem za nutné a vhodné, abych páral jednotlivé odstavce a kapitoly reformy, protože ty máte prostudovány. Každý ví, kde co je. Spíše jsem chtěl zdůraznit - buď se mně to podařilo více, nebo méně, nebo málo, to už posoudíte vy - některé aspekty, ke kterým bychom měli zejména přihlížet a na které bychom měli brát ohled. Jestliže je rozhodnuto, že bude spojena rozprava, pak bych si dovolil krátký úvod k bodu 29, který bude spíše faktografický, protože důvody, které zahrnují oba dva tyto body, jsem řekl už v první části. Teď už jenom, co předpokládáme na základě přijatého usnesení vlády a co chceme realizovat, v jakém tempu, v jakých termínech.

Zmínil jsem se o tom, že první soubor zákonů má být předložen do konce měsíce září jako soubor zákonů, které jsou vzájemně provázány. Navrhujeme vládě, aby uložila těm zainteresovaným ministerstvům vzájemnou součinnost, protože jsou to zákony a budou to zákony, které budou na sebe navazovat, které se do určité míry budou prolínat a které nelze připravovat separátně mimo jejich vzájemnou propojenost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP