(9.20 hodin)

(pokračuje Grulich)

Protože ať v oblastech rozvoje podnikání, v oblastech zaměstnanosti, zabezpečování životního prostředí, řízení základních a středních škol, podpory průmyslu - a proto je tam např. velice důležitá spolupráce obchodních a hospodářských komor -, podpory zemědělství, a tak bych mohl pokračovat dál, je celá řada věcí, které se dnes neúčinně řeší v centru, v ústředí, či zaměstnáváním mnoha úředníků, kteří nejsou spjati s regionem při rozhodování, které často je realizováno bez skutečné znalosti podstaty věci.

Nikdo z nás si nevymyslel jako naprosté novum realizaci reformy veřejné správy. Je to věc, která je jednou z podmínek našeho přijetí do Evropské unie. A jestliže se ve svém projevu až teď se zmiňuji o Evropské unii, není to náhodou. Kdybychom chtěli dělat reformu veřejné správy jenom proto, že to po nás unie chce, že to po nás chtějí bruselské orgány, bylo by to velice málo a nesplnilo by to to, co musíme dát skutečně dopředu a co jsem teď, před malou chvílí, vyjmenoval, když jsem hovořil o tom, co to znamená demokratizace.

Dámy a pánové, jestliže chceme tedy dosáhnout těchto cílů, musíme zajistit, aby celý proces a řízení v regionech bylo profesionální. Nesmíme dopouštět a dopustit, aby se reforma stala doménou amatérů. Občan má nárok, občan má právo na to, aby jeho věci byly spravovány profesionálně, na úrovni, v jeho prospěch, protože občan si za to platí.

Je nutné, aby systém, který vytvoříme, byl optimálně uspořádaný. Ne vždy se nám to povedlo, existují dnes rozpory ohledně ústavního zákona, který jsme v této sněmovně schválili, který byl schválen i Senátem a který nabude účinnosti 1. 1. 2000. I za té situace, kdy je kritizován tento ústavní zákon, musíme udělat všechno pro to, aby optimální uspořádanost byla jednou z priorit směrem k občanovi.

Má-li být tento proces a celá tato záležitost pojata jako proces demokratický, musí být celá reforma pojímána podstatně šíře než jako řešení problému institucionálního uspořádání orgánů veřejné správy k území. Je to ta připomínka, kterou jsem vyslovil jako varování, abychom tomu regionalismu nepodlehli zase tím způsobem, že se do regionu uzavřeme a budeme všechno poměřovat prizmatem své obce, svého města, svého regionu bez ohledu na sounáležitost a kontext celé reformy. Je to podmínka nutná, ale samozřejmě ne jediná a ne postačující. Proto nám nezbývá, než v rámci koncepce reformy veřejné správy propracovat další části této koncepce, chcete-li jakési pokračování této koncepce v jednotlivých jejích sektorech, v jednotlivých jejích úsecích, kde se zejména bude jednat o tyto problémy.

Vypracovat koncepci přípravy pracovníků ve veřejné správě. Má to úzký vztah k té profesionalizaci veřejné správy, o které jsem se zmínil. S přípravou pracovníků - a neslyšíte to, alespoň vy, kteří jste v této sněmovně zasedali v minulých obdobích, ode mne poprvé - které já říkám příprava základní, ať už je to příprava středoškolská, nebo vysokoškolská, musí souviset, musí na ni navazovat příprava a vypracování koncepce dalšího vzdělávání těchto pracovníků, protože chceme-li - a my chceme a předpokládám, že přijmeme, protože vláda urychlila přípravy na vypracování a předložení zákona o státní službě - v této věci pokročit, budeme muset vypracovat i v kontextu se zákonem o státní službě a s přípravou koncepce vzdělávání pracovníků i kariérní řády. A ke kariérním řádům je nutno mít právě ten program dalšího vzdělávání, jinak by kariérní řády byly na papíře a povyšování úředníků by se bohužel provádělo způsobem, se kterým jsme se setkávali kdysi a se kterým se někdy setkáváme dosud.

Je nutno vypracovat koncepci informatizace veřejné správy. Jestliže chceme dostat servis pro občana do jeho největší blízkosti a jestliže přitom chceme zabezpečit jeho kvalitu, jeho profesionalizaci, musíme vybudovat státní informační systém, protože samozřejmě na něm bude právě záviset nejen kvalita těch informací a služeb, které občanovi chceme poskytovat, ale také rychlost těchto služeb. My si nemůžeme dovolit provést reformu, ve které by pokračovalo běhání občana po různých úřadech, rozdělených v okresech a někdy dokonce mimo okres. A to je závislé na tom, jak rychle a kvalitně se nám podaří vybudovat státní informační systém.

Je potřeba a budeme muset vypracovat - také se na tom pracuje stejně jako na předchozích otázkách - koncepci zvýšení účinnosti práce veřejného sektoru, tedy veřejných služeb. Musíme si uvědomit, že veřejné služby jsou v přímé závislosti na tom, jak se nám podaří účinnost veřejné správy zavést.

Budeme muset propracovat koncepci dalšího rozvoje veřejné kontroly. U té kontroly bych se rád kratičký čas pozdržel.

Je vždycky problém a bude problém i v této sněmovně - a budu rád, když ta otázka bude diskutována věcně - do jaké míry lze přenést pravomoci, kompetence státní správy na samosprávu, kde to lze udělat bez váhání, kde to lze ještě udělat a kde případně už to udělat nejde. Prostě kde je nutno zachovat úlohu státu, státní správy, kde je to nezbytné, a kde je to možné, tyto kompetence přenést na samosprávu. A tady ta kontrola dostává velice vážný důraz. Je totiž problém, který samozřejmě je řešitelný, ale musí být řešen obezřetně, kde úkoly, které jsou plněny samosprávou, a jsou to úkoly státní správy, kde a jakým způsobem mohou a mají být kontrolovány, a nejen to, jakým způsobem z toho mají být vyvozovány závěry a kdo je může vyvozovat. Protože tady může dojít k jedné situaci, kdy státní správa zasahuje do samosprávy a výkonu jejích pravomocí, a na druhé straně samospráva, když převezme úkoly státní správy, pak se může dojít k tomu, že zcela odřízne státní správu od té zpětné vazby, a kde by mohlo dojít k tomu, že usnesením, které státní orgány nemohou redukovat a nemohou mu zabránit - usnesením zastupitelstva -, že cíle a úkoly státní správy dostanou jinou dimenzi a nejsou plněny v zájmu státu. To jsou problémy, kterých si musíme být vědomi, o kterých určitě budeme diskutovat a které budeme muset v těchto souvislostech umět vyřešit, aniž bychom se snažili demokratizaci, tedy posílení samosprávy, omezit a potlačit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP