(12.00 hodin)

(pokračuje Vlach)

Nebudu tady zdržovat kritikou varianty 1 a varianty 3. Zcela se ztotožňuji s návrhem podvýboru a příslušného výboru, budu ho podporovat, toto usnesení podporu našeho klubu zcela jednoznačně má. Přitom je nám jasné, že samozřejmě při reformě veřejné správy musí být zachovány veškeré stávající pravomoci obcí, má být respektován princip subsidiarity. Nemyslím si, že je to termín, který není jasně definován, prostě jednoznačně znamená to, že má být určitá záležitost vykonávána na té úrovni, na které je to možné vykonávat efektivně a přitom kvalitně.

Dovolím si zareagovat ještě na několik vystoupení, která zde zazněla a s kterými do značné míry souhlasím.

Souhlasím s vystoupením kolegy Payna v těch fázích a pasážích, kde kritizuje to, že zatím v materiálu, který diskutujeme, chybějí jakékoliv návrhy na racionalizaci a na redukci nadbytečných anebo se dublujících úředních postupů.

Souhlasím také s kolegou Benešem, který upozorňoval na to, že je trochu absurdní - necituji ho přesně - ale já také cítím jako velmi absurdní to, že vláda navrhuje určitý model koncepce reformy veřejné správy, a přitom sem do parlamentu přicházejí dílčí novely, které jsou v rozporu se základními tezemi, o kterých se dnes v rámci reformy bavíme.

Myslím si, že je třeba dnes zjednodušit vládě další postup a rozhodnout o tom, která varianta zde má většinovou podporu. Věřím, že většinovou podporu nalezne i námi podporovaný spojený model jednotné veřejné správy. Myslím si, že by bylo dobře dát pro další nelehkou práci vládě ještě více informací o většinovém stanovisku ve sněmovně. Proto jsem si dovolil po rozpravě nebo po té části rozpravy, která dosud proběhla, naformulovat ještě některé další a doplňující návrhy, které jsou v souladu se základním návrhem usnesení, tak jak je předkládal jménem výboru pan zpravodaj.

Dovolil bych si navrhnout jako další bod:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu, aby dále pracovala pouze na rozpracování varianty 2 - tedy spojený model jednotné veřejné správy - s důrazem na začlenění všech dekoncentrátů, detašovaných pracovišť, regionálních a územních pracovišť, ústředních orgánů státní správy do jednotného Úřadu veřejné správy."

Další bod:

"Poslanecká sněmovna považuje vládou navrhovaný rozsah pravomocí přenášených na krajskou úroveň za nedostatečný."

Další bod usnesení:

"Vyzývá vládu, aby nepředkládala Poslanecké sněmovně takové návrhy zákonů, které nejsou v souladu se základními principy koncepce reformy veřejné správy."

A poslední bod:

"Vyzývá vládu, aby neprodleně zahájila v rámci přípravy reformy veřejné správy i práci na návrzích racionalizace státní správy a zjednodušení úředních postupů."

Děkuji vám za pozornost.

Jakmile zakončím svůj souboj s notebookem, předám tyto návrhy písemně zpravodaji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Jiřímu Vlachovi, hovoří pan poslanec Cyril Svoboda.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem trochu na rozpacích, když držím v ruce tento materiál, po roce, kdy bylo předneseno programové prohlášení vlády, protože tady je několik rozporů už v názvu. Materiál se nazývá "Návrh koncepce reformy veřejné správy" a uvnitř je koncepcí několik, čili měl by to být návrh koncepcí, nikoliv koncepce.

Pak jsou v materiálu návrhy ministerstev, ačkoliv to má být materiál vlády a měly by tam být návrhy ministrů, protože by se měli vyjadřovat ministři, neboť ministři jsou pověřeni řízením ministerstev. To znamená, že vláda jakoby dává od toho ruce pryč, říká: To je názor úředníků a teprve my se tím budeme zabývat. Čili má-li to být skutečně reforma veřejné správy, kterou předkládá vláda, má být jenom jedna, a pokud jsou tam alternativy, mají to být alternativy ministrů, protože to musí být politické rozhodnutí.

Vycházím totiž z toho, že naše debata tady trvá velmi dlouho. Všichni už všechny argumenty známe. Známe všechno, co svědčí pro tu či onu variantu. A najednou jsme zase v bodu nula a říkáme, že o těch věcech máme znovu a znovu debatovat. Je to jakoby česká vlastnost, vracet se znovu a znovu k bodu nula a znovu a znovu zahajovat diskusi.

Doufám, že naše sněmovna pomůže vládě v tomto ohledu, ačkoliv jí to podle mě nepřísluší, protože to by měla dělat vláda sama, a rozhodne se definitivně pro jednu variantu, a podle mě pro variantu číslo 2. A doufám, že to povede k tomu, že se urychleně věci pohnou dopředu, nikoliv že se znovu a znovu budeme vracet k nějakým počátkům. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Jako poslední vystoupí v diskusi pan poslanec Jaromír Schling.

 

Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, začnu citátem jednoho emeritního poslance z rozpravy k návrhu zákona o zřízení vyšších územně samosprávných celků. Tenkrát tady Dušan Kulka řekl v souvislosti s kompetencemi budoucích krajů: Kdo říká, že neví, jaké budou kompetence, měl by říkat, že nechce vědět.

A ono to, bohužel, platí ještě i dnes. Každý, kdo tady říká, že neví nebo že vláda nepředložila, že vláda je nejistá, tak by se měl přiznat, že prostě záměrně tuto sněmovnu a veřejnost dezinformuje. Vláda návrhy předložila. Lze s nimi samozřejmě souhlasit, lze s nimi nesouhlasit, lze jim vyčítat ledacos, ale v předloženém tisku jsou kompetence krajů jasně uvedeny.

Dále bych chtěl říci, že kolega Payne tady například správně poukázal na podstatné rozdíly mezi státní správou a samosprávou. S tím jistě souhlasím. Nesouhlasím již s vývody, které z toho učinil.

Domnívám se, že jediná rozumná varianta - a mnoho kolegů zřejmě se mnou nebude souhlasit - je varianta číslo 3, tj. oddělená státní správa a samospráva na krajském stupni a sloučená na úrovni obcí.

Proč? Proto, že nejsme v době, kdy by měly být konány nějaké revoluce. Domnívám se, že jsme ve fázi pohybu společnosti, kdy bychom měli postupovat po krocích, po takových krocích, které umožní nerušené fungování veřejné správy právě v zájmu občana, proto, aby občan pokud možno žádné otřesy, žádné podstatné změny nezaznamenal, a když, jak řekl kolega Payne, tak k lepšímu. S tím souhlasím.

Pokud tedy na nově zřizovaném stupni veřejné správy oddělíme veřejnou správu a samosprávu, což je rozumné vzhledem k jejich naprosto odlišným zájmům a odlišnému způsobu fungování, pak tím nijak nepoškodíme občana, naopak bychom způsobili velké problémy, kdybychom se v tuto chvíli pokusili oddělovat státní správu a samosprávu i na úrovni obcí, neboť v této chvíli tam funguje sloučená veřejná správa a působilo by velké problémy, kdybychom to teď chtěli dělit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP