(9.50 hodin)

Poslanec Jan Kasal: Paní místopředsedkyně, nemýlím-li se, tím bylo hlasováno o všech návrzích, které v rozpravě zazněly, i o návrzích, které předložil svým usnesením organizační výbor.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, je tomu tak, pane zpravodaji. Děkuji vám za vaši práci.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, obrátil se na mě pan místopředseda vlády Rychetský, aby mým prostřednictvím tlumočil zdvořilou žádost této Poslanecké sněmovně. Je určen vládou, aby předložil Poslanecké sněmovně bod 63 schváleného pořadu schůze, "opatření k Jugoslávii", který byl rozhodnutím Poslanecké sněmovny zařazen jako druhý bod dnešního odpoledního jednání. Pan místopředseda Rychetský z důvodu přijetí významné zahraniční delegace zdvořile žádá Poslaneckou sněmovnu, zda by tento bod nemohl být přeřazen, a to do dnešního dopoledního jednání.

Přednesu procedurální návrh na toto přeřazení, samozřejmě každý z vás se k tomuto návrhu vyjádří. Navrhuji tedy tento návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna mění své stanovisko o zařazení bodu 63 schváleného pořadu schůze na pátek 21. května jako druhý bod odpoledne, a to tak, že se zařazuje na pátek 21. května dopoledne v 11 hodin, poté co bude doprojednán bod, který je v tuto chvíli projednáván."

 

Myslím, že lze o tomto návrhu hlasovat. Zahajuji hlasování pořadové číslo 168. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 168 se z přítomných 179 pro vyslovilo 84 a 49 bylo proti. Tento návrh nebyl přijat.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

51.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 288/1995 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních),
ve znění zákona č. 13/1998 Sb., a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 198/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Václav Grulich, kterého prosím, aby se ujal slova. Současně zdvořile žádám všechny své kolegyně a kolegy, aby hlasitost v jednacím sále byla poněkud snížena. (Neustále značný hluk v sále.)

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl jsem pověřen vládou, abych vám odůvodnil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 288/95 Sb., o střelných zbraních a střelivu, tedy pracovně zákon o střelných zbraních, ve znění zákona č. 13/98 Sb., a zákon č. 368/92 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

Předložený vládní návrh zákona byl zpracován především na základě výsledků screeningu legislativy v kapitole "volný pohyb zboží", který se konal v měsíci červnu 1998 v Bruselu. Na závěr screeningu, v jehož rámci se ověřovaly předpisy i v oblasti kontroly zbraní, zástupci EU konstatovali, že platná úprava České republiky v oblasti zbraní a střeliva není zcela kompatibilní s příslušnými direktivními předpisy Evropských společenství… (Stále hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím o klid v jednacím sále!

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: ...a to zejména se směrnicí Rady Evropských společenství 91/477/EHS ze dne 18. června 1991, o kontrole nabývání a držení zbraní. Je nutno dodat, že jde o úpravu střelných zbraní palného charakteru. Tato směrnice je v rámci EU považována za předpis stanovící v této oblasti minimální závazné normy pro členské země EU, které musejí být implementovány v  plném rozsahu do národních předpisů v jednotlivých zemích.

Ze závěrů screeningu vyplynulo, že k dosažení kompatibility právních předpisů v předmětné oblasti je třeba uplatnit následující legislativní opatření:

1. Česká republika zavede s účinností do r. 1999 do zákona o střelných zbraních novou kategorii střelných zbraní na povolení a související povolovací systém na tyto zbraně.

2. Česká republika vydá úpravu plně kompatibilní s odpovídajícím komunitárním předpisem v oblasti zbraní, která bude účinná do r. 2001.

3. Nestanovovat žádné přechodné období pro dobu anebo po dobu přijetí České republiky do EU.

Pokládám za nutné zdůraznit, že uvedené úkoly pro Českou republiku považují zástupci EU za závazné včetně stanovených časových limitů. Česká republika informuje Evropskou unii o plnění úkolů, k nimž se zavázala při přípravě na vstup do tohoto společenství, v pravidelné zprávě České republiky v oblasti pohybu zboží, jehož obchodní komodity jsou i zbraně a střelivo. To znamená, že v této souvislosti budou orgány EU vyhodnocovat i stav plnění úkolů doporučených při bruselském screeningu v oblasti zbraní.

Právní úprava Evropských společenství v dané oblasti je oproti právní úpravě ČR náročnější, přísnější a více reguluje nabývání a družení určitých kategorií zbraní. Tento diferencovaný přístup je umožněn rozdělením zbraní podle jejich účinnosti, náročnosti a především zneužitelnosti k protizákonné činnosti na zbraně zakázané, podléhající povolení, podléhající ohlášení a ostatní zbraně.

Zásadní neslučitelnost komunitárního předpisu s českým zákonem o střelných zbraních spočívá především ve skutečnosti, že v národním předpise není speciální úprava pro nabývání a držení zbraní podléhajících povolení, a to jak po stránce hmotné, tak procesní.

Potřebné doplnění platné úpravy obsahuje vládní návrh zákona, v němž se "zbraněmi na povolení" rozumějí zbraně podléhající povolení v pojetí právě zmíněné evropské směrnice, k jejichž nabývání a držení bude třeba být držitelem jednak příslušného zbrojního průkazu a jednak zvláštního povolení, které se předpokládá vydávat v režimu povolovacího řízení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP