(16.40 hodin)

(pokračuje M. Zeman)

Jsem ochoten a připraven diskutovat i o námětech, které se týkají změn zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, a chtěl bych připomenout, že zcela nedávno jsme zde realizovali nepřímou novelu zákona o dani z příjmu v rámci diskuse o zákonu a spotřební dani, a není tedy důvod, proč bychom tutéž novelu zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nemohli vsunout v rámci druhého čtení i do diskusí o tom, jakým způsobem se adaptovat na acquis communautaire, pokud se na něj ovšem adaptovat chceme. A v tomto a jedině v tomto je skutečný problém naší dnešní diskuse.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás o jediné - pokud jste proti vstupu České republiky do Evropské unie, což je vaše svaté právo, řekněte to rovnou a neskrývejte se za legislativní obstrukce.

Dovolte mi, abych na závěr s mírnou parafrází citoval Karla Havlíčka Borovského, a chtěl bych to říci zejména těm stranám, které ve svých politických programech vstup do Evropské unie mají: "Kéž by vám to evropanství z huby do rukou vstoupiti ráčilo."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji Miloši Zemanovi. Slovo má ministr zahraničních věcí Jan Kavan, připraví se řádně přihlášený poslanec Jiří Payne.

 

Ministr zahraničních věcí ČR Jan Kavan: Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych nejdříve navázat na to, co zde řekl premiér Miloš Zeman. Nejenom že má Evropská unie svaté právo schvalovat a předkládat další normy a procedury, ale ona tohoto svatého práva zcela logicky pravidelně využívá, takže tu není nebezpečí, ale je tu jistota, že během těch čtyř let počet přes 4 tisíce, který pan premiér zmínil, bude zcela jistě vyšší. Je to vidět i na praxi současných členských států Evropské unie. Podobným způsobem, jakým my navrhujeme, aby se tyto normy a procedury přijímaly, dělají toto pravidelně i členské státy EU.

Chtěl bych podtrhnout, že současná Ústava České republiky trpí chudokrevností svého mezinárodního rozměru. Vychází ze zastaralého dualistického pojímání poměru mezinárodního a vnitrostátního práva a brání tak tomu, aby se principy mezinárodního práva a velká většina mezinárodních smluv mohly uplatňovat přímo a účinně uvnitř České republiky. V uvedeném ohledu platná česká ústava bohužel dosud ve značné míře odráží izolacionistickou filozofii režimu, který tu vládl do listopadu 1989. Nepružností a nemoderností mezinárodního rozměru své ústavy dává Česká republika Evropě a světu nedobrý signál o své ochotě otevřít se mezinárodnímu společenství i integračním procesům. Nepružnost a uzavřenost ústavy v uvedeném ohledu je současně překážkou pro úplné, včasné a efektivní plnění mezinárodních závazků, které Česká republika převzala, a tak vytváří riziko vzniku mezinárodní odpovědnosti za jejich nesplnění.

Politický význam předkládané rozsáhlé novely ústavy je z těchto důvodů zcela mimořádný. Navíc tvrdím, že je myšlenkově konzistentní. Změny mají sloužit výlučně k posílení ústavních mechanismů plnění mezinárodních závazků České republiky a k přípravě na jejich budoucí přebírání.

Vedle tohoto obecného problému vztahu ústavy k mezinárodnímu prostředí a k mezinárodním závazkům České republiky, jehož nová moderní úprava tvoří skutečný ideový vrchol vládního návrhu, pokouší se tento návrh o účinně řešení vnitrostátního provádění výjimečně důležitých mezinárodních závazků českého státu, které jsme převzali se vstupem do NATO a s uzavřením Dohody o přidružení s Evropským společenstvím a jeho členy.

Navrhovaná novela ústavy má zajistit, aby Česká republika mohla projevit svou solidaritu s aliancí a převzít díl své odpovědnosti vždy tam, kde je to třeba, a tehdy, kdy je to třeba, a to znamená včas.Vytváří ústavní předpoklady pro vstup do Evropské unie, k němuž od uzavření Dohody o přidružení formálně směřujeme, a i k tomu, aby k tomuto vstupu došlo co nejdříve. Tady podtrhuji to, co již řekl premiér - pokud nám skutečně jde o vstup do Evropské unie, tak tady máme příležitost to dát svým hlasem najevo.

Předkládaný vládní návrh ústavy je zásadním politickým výrazem pro evropanství této vlády i toho, že chce soustavně v dobré víře chránit a rozvíjet univerzální hodnoty a zvláště hodnoty, na nichž je vybudován celý evropský prostor.

Vláda si přeje vytvořit pro provádění otevřené zahraniční politiky adekvátní ústavní rámec. Zdůrazňuji, že současný ústavní stav je nevyhovující a skutečné politice evropanství je těsný. Vláda si přeje, aby český parlament rozhodl moudře, řekl bych velkoryse, stejně tak jako parlament polský, který před dvěma lety schválením nové ústavy otevřel Polsko a jeho právní řád působení mezinárodně uznávaných hodnot, a aby schválil základní myšlenky předkládaného návrhu.

Chtěl bych skončit vyjádřením svého přesvědčení, že neschválení by bylo těžkou politickou ranou nejen pro tuto vládu a její směřování do Evropy, ale především - a to chci zdůraznit - pro celý český stát.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Kavanovi. Zaregistrovala jsem faktickou poznámku nejprve pana poslance Výborného, potom faktickou poznámku pana poslance Matulky.

 

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, já chci ve své faktické poznámce reagovat na slova pana předsedy vlády a pana ministra zahraničních věcí. Chtěl bych především říci, že velmi upřímně myslím proevropsky, a jsem přesvědčen, že jsem politikem, který vždy činil a bude činit takové kroky, které nás k Evropě a do Unie budou přibližovat.

Já jsem ve své řeči vysvětlil, že pro zamítnutí nebo vrácení předlohy k přepracování nejsem pouze proto, že se jedná o krátkodobou reformu, která má jediný politický účel - úspěšně završit předvstupní proces, ale zejména proto, že institucionální důsledky této reformy v podstatě komplikují náš vstup do Evropské unie, právě proto, že touto reformou nastavený rámec by musel být po našem vstupu do Unie podstatně změněn, a to se týká nejen nového pramenu práva, který bychom zaváděli do českého právního řádu, ale zejména důsledků na soudy, na soudce a pomíjení diference jednotlivých pramenů práva Evropských společenství, zejména judikatury Evropského soudního dvora. (Předsedající upozorňuje řečníka na čas.)

Ohrazuji se tedy proti tomu, že ten, kdo se hlásí k zamítnutí tohoto návrhu, přemýšlí protievropsky. Já ne, pane předsedo vlády, pane ministře zahraničních věcí.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Výbornému. Slovo má pan poslanec Matulka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP