(10.00 hodin)

(pokračuje Gross)

Pojistný plán projednal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 116/2. Prosím zpravodajku tohoto výboru paní poslankyni Evu Fischerovou, aby přistoupila k řečništi a ujala se slova.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky předložila návrh zdravotně pojistného plánu na rok 1999 Poslanecké sněmovně Parlamentu prostřednictvím vlády, a to v souladu s ustanovením § 6 zákona 551/91 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně. Návrh zdravotně pojistného plánu byl předložen podle metodiky zpracování a předkládání zdravotně pojistných plánů zdravotních pojišťoven pro rok 1999. Metodiku připravilo Ministerstvo zdravotnictví 22. září minulého roku.

Vláda České republiky v bodě 3 svého usnesení - jak už o tom hovořil předkladatel - přijala usnesení ke zhodnocení zdravotně pojistných plánů zdravotních pojišťoven pro rok 1999 a k návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny. Dovoluji si citovat: "Vláda České republiky doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit návrh zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 1999."

Návrh tohoto pojistného plánu projednal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví na své 18. schůzi dne 28. 4. t.r. a přijal usnesení č. 52/1999, v němž doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu v bodě 1 schvaluje zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky pro rok 1999, parlamentní tisk č. 116. V bodě 2 bere na vědomí informaci vlády o zdravotně pojistných plánech zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. "

Žádám vás, vážené kolegyně a kolegové, o projednání zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny a o přijetí doporučení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví v předloženém znění. Děkuji vám za vaše pochopení a podporu.

Dále bych chtěla sdělit, že o svém přístupu k projednávanému bodu v širších souvislostech se zmíním v rozpravě. K poslancům, kteří vystoupí v rozpravě, se obracím se žádostí - pokud budou předkládat návrhy usnesení, aby si je připravili v písemné formě.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodajce paní poslankyni Fischerové. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám dvě přihlášky. První je paní poslankyně Fischerová. Konstatuji, že jako zpravodajka má právo přednostního vystoupení kdykoliv v průběhu rozpravy. Poté je tu přihláška paní poslankyně Taťány Jirousové. Nevím, zda jde o přihlášku do všeobecné nebo podrobné rozpravy. Rozumím tomu tak, že jde o přihlášku do obecné rozpravy. Pokud budete chtít přednést návrh usnesení, paní poslankyně, musíte tak učinit ještě v rozpravě podrobné.

Jako první vystoupí paní poslankyně Eva Fischerová. Prosím, paní kolegyně, máte slovo. Připraví se paní poslankyně Taťána Jirousová.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Pane předsedající, dámy a pánové, ve svém příspěvku bych se ráda zmínila o některých vážných problémech v systému veřejného zdravotního pojištění, tak jak je lze sledovat na základě údajů -

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Paní kolegyně, promiňte, já vás přeruším, protože si myslím, že vaše vystoupení by si zasloužilo trochu větší pozornosti sněmovny.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Tyto údaje se objevují jak v projednávaném pojistném plánu, tak ve výročních zprávách za předchozí roky a nyní také v návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 1998. Je to v části C, kde jsou velmi zajímavé údaje o hospodaření pojišťovny v roce 1998, které mají velmi úzkou souvislost s pojistným plánem.

Z hlediska dlouhodobého pohledu na finanční bilanci Všeobecné zdravotní pojišťovny je obecně známo, že postupně v průběhu několika posledních let dochází k nárůstu nedovýběru pojistného a také k růstu závazků pojišťovny po lhůtě splatnosti vůči poskytovatelům zdravotnických služeb. Pojišťovna se tak stala jakýmsi zdrojem úvěrů pro celou řadu plátců pojistného. Nejméně však polovina pohledávek pojišťovny je bohužel považována již za nevymáhatelnou. Za této situace byl zdravotně pojistný plán pro rok 1999 sestaven s cílem řešit především závazky pojišťovny vůči poskytovatelům na úkor nižšího meziročního nárůstu výdajů na zdravotní služby, o čemž se zmiňoval také předkladatel. Přitom je nutno zdůraznit, že nedošlo k návrhu výrazných úsporných opatření. Strategie Všeobecné zdravotní pojišťovny nachází logické zdůvodnění v naddimenzované nabídce zdravotnických služeb, která je ve zdravotně pojistném plánu analyzována formou tabulkových přehledů počtů nadbytečných lékařů, a to především v ambulantním sektoru služeb.

Dnes je již dostatečně zřejmé, že přístup, který byl zvolen v uplynulých dvou letech k restrukturalizaci lůžkové péče, bohužel nepřinese očekávané výrazné finanční úspory. Největším možným zdrojem úspor jsou však léčiva, prostředky zdravotnické techniky a také zdravotnický materiál, a to nemalou měrou. Skutečný vývoj v průběhu letošního roku, a také údaje o hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny za minulý rok však ukazují vznik určitých odchylek, které prohlubují bilanční nerovnováhu Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Během projednávaného návrhu zdravotně pojistného plánu byli členové výboru pro sociální politiku a zdravotnictví seznámeni v souladu s usnesením vlády České republiky z 11. ledna č 37 s aktualizací situace ve Všeobecné zdravotní pojišťovně v průběhu uplynulých měsíců tohoto roku. Jde především o snížení příjmů pojišťovny v důsledku snížení objemu mzdových prostředků a zvýšení nezaměstnanosti oproti původním předpokladům loňského roku. Došlo však také ke zvýšení výdajů pojišťovny již v průběhu roku 1998. Tato informace však není součástí tisku 116, a tedy ani předmětem jeho projednávání, je však - a to bych chtěla zvláště zdůraznit - k odpovědnosti vyzývající informací.

V souladu se zákonem č. 551/91 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně, se nově vzniklým vývojem finanční bilance ve Všeobecné zdravotní pojišťovně bude jistě zabývat především vláda České republiky.

Stále naléhavěji se v systému veřejného zdravotního pojištění projevuje potřeba hlubšího rozboru narůstajících problémů a jejich příčin, a to s bezprostředními negativními dopady na bilanční rovnováhu veřejného zdravotního pojištění. Je zřejmé, že již je nadále neudržitelný stav způsobu přerozdělování prostředků mezi zdravotními pojišťovnami, neboť vedl v letech 1997 a 1998 ke vzniku přebytku zhruba 2,3 mld. Kč na straně zaměstnaneckých pojišťoven a k témuž deficitu na straně VZP.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP