(10.20 hodin)
(pokračuje Jirousová)
Obdobné nerovnoměrnosti jsou v případě porovnání počtu lůžek na tisíc obyvatel v jednotlivých okresech a regionech. Ukazuje se, že respektování výsledků výběrových řízení v lůžkové péči, na jejichž konečném výsledku je zřejmé, jak se postupně dle jednotlivých termínů měnila kritéria, regiony hodnocené v počátečních kolech vykazují v některých oborech významně nižší počty lůžek, by znamenalo základní porušení rovného přístupu pojištěnců ke zdravotní péči.
Neobjevuje se zde dále revizní činnost kvality poskytované péče, stejně jako loňského roku, na což jsem upozorňovala.
Následné prosazování regulačních mechanismů do nákupu přístrojové techniky povede k zakonzervování stávajícího stavu a vzniku lobbistických skupin. Navrhované řešení oslabuje i úlohu státní správy jakožto garanta sítě zdravotnických zařízení. Přestože je zde uvedena nutnost redukce sítě zdravotnických zařízení, v následující ekonomické části jsou propočty prováděny nikoli na redukovaný stav, ale na stávající síti.
V pojistném plánu mi dále vadí nejednotný přístup ke zdravotnickým zařízením, který vede k nerovnoměrnosti ve výši finanční úhrady zdravotní péče ve srovnatelných zdravotnických zařízeních. Následné zavedení takto nastavených paušálních úhrad vede k zakonzervování systému, kdy jedni mají za stejnou práci více peněz.
O nerovnoměrnosti přístupu k platbám zdravotnickým zařízením svědčí tabulka 12, kde u lůžkových zařízení dosahují závazky po lhůtě splatnosti 10 %, což je více než 36 dní po lhůtě splatnosti. Tabulka 17 ukazuje nerovnoměrný přístup k regionům i co se týká přepočtení na jednoho pojištěnce. V době krize ve zdravotnictví v tabulce 19 se počítá s překročením u ostatních služeb o 12 milionů Kč. Ptám se, zda je nutné vydávání časopisu Jistota nákladem 60 milionů Kč. Ptám se, zda není reklama za 30 milionů Kč příliš luxusní v dnešní vyhrocené situaci. S 83 miliony Kč se počítá na externí pořízení dat a ostatní služby. Stavební investice počítají s 280 miliony Kč a představují úhradu běžné okresní nemocnice za celý jeden rok.
Pokud jde o nárůst mezd, u pracovníků VZP se počítá s 13 %, ale u zdravotnického personálu, vlastně vykonavatele zdravotní péče, jen s 9 - 10 %.
Hlavním regulačním prvkem je dopočet úhrady ex post, což znamená, že zdravotnická zařízení nebudou znát očekávanou výši úhrad, a tím vlastně ani cenu jednotlivých výkonů. To je obdoba zavrženého výkonového systému.
Předložený pojistný plán nereflektuje dobu svého vzniku a není schopen řešit situaci ve zdravotnictví. Už loni jsem uvedla, že ve špatném systému nemůže fungovat ani pojistný plán a propad VZP se nadále prohlubuje. Názor našeho klubu na špatné hospodaření VZP jsme prezentovali opakovaně. Usnesení, ve kterém bylo doporučeno vládě, aby prostřednictvím NKÚ provedla hloubkovou kontrolu VZP, nebylo schváleno. Nyní se dozvídáme podrobnosti o hospodaření VZP z denního tisku, kdy nemusí již jít jen o špatné hospodaření s veřejnými finančními prostředky.
Jako příklad mohu uvést nákup a rekonstrukci nemovitosti bývalého objektu hotelu Flora na Poříčí, kdy koupě podle vyjádření kontrolní skupiny Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí je nehospodárná. Za odkoupenou nemovitost zaplatila VZP o 60 milionů Kč více, než stanoví znalecký posudek. Obdobná situace nastala např. v Mělníku, kdy smluvená kupní cena výrazně převyšuje odhadní cenu dle znaleckého posudku. Stejné je to u rekonstrukce, kdy předpokládané náklady dokonce převyšují kupní cenu.
Dále mohu uvést Kladno, kdy rozdíl mezi kupní cenou pozemku na stavbu okresní pojišťovny VZP a odhadní cenou činí přes 93 tisíc Kč, dále Perštýn, nemovitost č. 359, kdy VZP zaplatila o 80 tisíc více, než bylo určeno kupní smlouvou. Rozdíl mezi kupní cenou a odhadní je dokonce 330 milionů Kč. Tržní odhad nebyl ze strany pojišťovny udělán. Navíc došlo ke střetu zájmů ze strany předsedy dozorčí rady a současně prezidenta SPS. Obdobná situace je v Kolíně, Nymburku.
Tyto okolnosti mě ujišťují o tom, že zdravotní pojišťovna je jednou z největších brzd rozvoje českého zdravotnictví a že svým hospodařením ochuzuje naše zdravotnictví o značné finanční prostředky. Z těchto důvodů doporučuji Poslanecké sněmovně, aby pojistný plán VZP na rok 1999 neschválila. Děkuji.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Rozumím tomu tak: zamítla.
Poslankyně Taťána Jirousová: Zamítla.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Vlastně neschválila. Nepřijetí usnesení je neschválení. V tuto chvíli mám další přihlášku do rozpravy pana poslance Krásy. Jedná se o přihlášku do obecné rozpravy, tudíž mu udílím slovo. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, budu velmi stručný. Pokusím se pouze obecně hovořit o zdravotně pojistném plánu VZP.
Při sestavení zdravotně pojistného plánu vycházela VZP z těchto makroekonomických ukazatelů vývoje České republiky: růst objemu mezd a platů o 9 % a nominálních mezd o 11,8 %, míra inflace o 7,8 %, růst nezaměstnanosti - průměr za celý rok o 7,8 %, výše minimální mzdy 2 650 Kč. Všechny tyto údaje jsou dneska již nepravdivé. V tom vidím základní problém předloženého zdravotně pojistného plánu VZP.
Je zcela zřejmé, že VZP se dopustila stejné chyby jako vláda při sestavování státního rozpočtu České republiky, to je, že vycházela při sestavování pojistného plánu z chybných makroekonomických předpokladů. Ostatně tyto předpoklady poskytlo Ministerstvo financí.
Chybné jsou ty předpoklady, které jsem zmínil - makroekonomické ukazatele. Domnívám se, že vláda se dopustila další vážné chyby. Vláda projednala a schválila zdravotně pojistný plán VZP v lednu letošního roku. Od února je tento zdravotně pojistný plán VZP ve sněmovně a vláda i Ministerstvo zdravotnictví nemají snahu přiznat, že tento zdravotně pojistný plán je lživý, že čísla, která jsou v něm uváděna, nejsou pravdivá. Domnívám se, že by bylo korektní takovýto návrh ze sněmovny stáhnout. Bylo dokonce dost času, aby byl předložen nový zdravotně pojistný plán. To, že makroekonomická čísla jsou špatná, vláda i ministerstvo věděly prakticky od konce února letošního roku.
Z toho důvodu se domnívám, že nám jako poslancům nezbývá nic jiného, než zamítnout předložený zdravotně pojistný plán VZP. Protože já si nedovedu představit, že budu hlasovat pro něco, kde jsou zcela lživé údaje. Velmi mě to mrzí, zvlášť proto, že si myslím, že vedení VZP v pasážích, které hovoří o regulaci celého systému, přistoupilo k tvorbě zdravotně pojistného plánu velmi zodpovědně. Bohužel musím říci, že nelze schvalovat něco, co je zcela lživé, a proto navrhuji, aby Poslanecká sněmovna neschválila zdravotně pojistný plán VZP na rok 1999.
Musím ocenit ještě přístup pana ministra financí, který dnes stáhl novelu zákona o státním rozpočtu, když poznal, že je nereálné, aby poslanci schvalovali zvýšení deficitu státního rozpočtu o jednu miliardu, když skutečnost je zcela jiná. Myslím si, že vláda v tomto případě, v případě zdravotně pojistného plánu, měla postupovat zcela stejně. Děkuji za pozornost.
***