(10.20 hodin)

Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, ve druhém čtení novely zákona 199/1994 o zadávání veřejných zakázek máme před sebou poměrně komplikovanou záležitost. Novelu projednalo několik výborů a nepochybně budou předneseny další pozměňovací návrhy.

Pokud jde o usnesení hospodářského výboru, hospodářský výbor svým usnesením č. 83, které máte k dispozici, doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit vládní návrh se schválenými pozměňovacími návrhy.

K této novele byla přednesena celá řada dalších pozměňovacích návrhů, které nejsou v usnesení hospodářského výboru obsaženy. Bylo by možno zde přednášet ještě mnoho dalších a dalších. Je to důkazem toho, že tento zákon upravuje velmi důležitou oblast života společnosti. Přes veřejné zakázky se realizuje velký objem finančních prostředků a je proto jistě důležité, aby tento zákon pokud možno co nejlépe vyhovoval podmínkám praxe a současně aby zabraňoval nekorektnímu, nepoctivému či přímo nezákonnému jednání.

Tato novela, jakkoli je poměrně obsáhlá, nemůže samozřejmě zabránit všem nepravostem, které se v této oblasti dějí. Tím spíše, že některé zcela zásadní věci, o kterých je známo, že by měly být zákonem upraveny, v novele obsaženy nejsou, a to proto, že by překročily rámec možností novely a že budou jistě zapracovány do nového zákona, který vláda slibuje. Vše ostatní potom přednesu v podrobné rozpravě.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní uděluji slovo poslanci Jiřímu Drdovi.

 

Poslanec Jiří Drda: Pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, já budu velmi stručný a krátký.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na své 18. schůzi 29. června po předkládací zprávě zpravodaje a rozpravě přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně projednávaný tisk schválit s pozměňovacími návrhy, které máte v tisku.

Já bych chtěl jen k tomuto tisku říci, že v bodě 2 bych prosil poslance, aby v uvozovkách za "právnická osoba zřízená za tím účelem" si doplnili tečky. Ono to při přepisu vypadlo a návrh by postrádal smysl. Děkuji. Sám vystoupím v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Nyní vystoupí poslanec Pavel Svoboda jako zpravodaj výboru pro evropskou integraci.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, výbor pro evropskou integraci projednával vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 152, dvakrát. Na své 13. schůzi dne 30. dubna projednávání tisku přerušil, na své 15. schůzi dne 11. června pak projednávání tisku dokončil a přijal k němu usnesení, které vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk č. 152/2, ve kterém Poslanecké sněmovně doporučuje tento návrh schválit, a to s pozměňovacími návrhy specifikovanými v tomto usnesení.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Jako poslednímu uděluji slovo poslanci Janu Žižkovi, zpravodaji výboru pro obranu a bezpečnost.

 

Poslanec Jan Žižka:Vážený pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, tak jak bylo řečeno, také výbor pro obranu a bezpečnost se zabýval předloženým tiskem a přijal své usnesení na své 17. schůzi 21. dubna 1999.

Výbor pro obranu a bezpečnost se zabýval tímto tiskem z jiného úhlu než ostatní výbory a dovolte mi velmi krátký komentář. Usnesení výboru pro obranu a bezpečnost máte jako tisk 152/1 a výbor pro obranu a bezpečnost navrhuje v § 1 odst. 2 doplnit dvě písmena, a to písmeno v) a w).

Důvod, proč navrhujeme doplnit tyto dva odstavce, je prostý. Čím dál tím více nás život staví před řešení problémů, na které žádná zákonná norma nemůže pamatovat ani dozadu, dokonce ani předem. Mám na mysli řešení takových problémů, jako jsou přírodní katastrofy, jako jsou havárie, jako jsou záchranné práce velkého rozsahu, případně odstraňování jejich následků. A proto tedy výbor pro obranu a bezpečnost má ten názor, že bychom měli v těchto dvou případech odstavců v) a w) řešit problém tím způsobem, že by se uvedená norma na tyto situace nevztahovala. Myslím si, že bychom udělali velkou radost těm, kteří jsou postaveni v životě před řešení těchto situací, zejména si myslím, že bychom udělali radost i starostům obcí, kteří prožili to, že se jim přehnala povodeň obcí a měli na sobě mnohdy jen to, co zachránili přes noc, a neměli vůbec možnost vlastně řešit, tak jak někteří oponenti navrhují, problematiku ve smyslu § 50, a to jednoduchým řízením, neboť neměli ani razítko, ani papír, ani psací stroj a řešit problém museli řadu hodin. Doufám, že i z tohoto pohledu se lze na tento zákon tímto způsobem dívat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám následující přihlášky těchto kolegů: pan poslanec Pavel Hrnčíř, Jiří Patočka, Rudolf Tomíček, Tomáš Kvapil a ještě inzeruji, že mám do podrobné rozpravy celkem 10 přihlášek písemných. Tím chci naznačit, jak asi dlouhé bude projednávání tohoto bodu.

V tuto chvíli uděluji prvnímu písemně přihlášenému do rozpravy slovo, a to panu poslanci Pavlu Hrnčířovi.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, zákon o zadávání veřejných zakázek je velmi diskutovanou právní normou na všech úrovních veřejné správy a ve všech oborech podnikatelské a obchodní činnosti.

Cílem tohoto zákona a všech dosavadních novel bylo zajišťovat co největší transparentnost procesu zadávání zakázek placených z veřejných finančních prostředků. Jsem přesvědčen, že dalším nástrojem, jak informovat širokou veřejnost, je velmi operativní a progresivní forma předávání informací internetem. Proto předkládám pozměňovací návrh souboru šesti doplnění k paragrafům projednávané novely, jež mají za cíl vytvořit centrální adresu na veřejně přístupném informačním systému. Tím se umožní přístup k informacím o veřejných zakázkách. Veřejná kontrola bude ještě více působit na omezení negativních jevů při zadávání veřejných zakázek a bude působit podle mého názoru v širším rozsahu a operativnějším způsobem, než jak může činit pouhé publikování v Obchodním věstníku. Distribuce asi 11 000 kusů výtisků týdně, a to zejména předplatitelům, snižuje dostupnost tohoto věstníku veřejnosti. Volně dostupných je podle mých informací asi pouze 1000 kusů.

Další výhodou návrhu je, že tato oblast informace bude dohledatelná na jediné internetové adrese. Prosím vás proto o podporu tohoto technického vylepšení návrhu zákona, které koresponduje jednak s obdobným návrhem řešení v projednávaném zákoně ve druhém čtení o veřejných dražbách a s již platným zákonem o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP