(14.50 hodin)

(pokračuje Buzková)

Zeptám se ještě pana poslance Pavla Höniga, který je zpravodajem k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ozbrojených silách České republiky a zákona o zajišťování obrany České republiky, sněmovní tisk 144/2, vrácený Senátem, zda si přeje vystoupit k tomuto zákonu. Není tomu tak.

Tím jsem se dotázala všech zpravodajů na jejich stanovisko a v tuto chvíli zahajuji sloučenou rozpravu ke všem uvedeným zákonům. Jako první je přihlášen pan poslanec Cyril Svoboda k brannému zákonu.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážený pane ministře, před časem Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o nabývání a pozbývání státního občanství. Tehdy jsem podal pozměňovací návrh, který neprošel, a nyní chci ukázat na absurdnost, do které se dostáváme přijetím zákona branného. Totiž námi přijatý zákon říká, že všichni občané České a Slovenské republiky, kteří po 31. prosinci 1992 optovali pro slovenské občanství do roku 1993, se považují za občany České republiky, a to prosím bez jejich vůle, dokonce i proti jejich vůli. My říkáme: Jste občané České republiky! Nyní čteme branný zákon. Branný zákon říká: Branná povinnost je povinností státního občana České republiky připravovat se k obraně státu a osobně se zúčastnit plnění úkolů ozbrojených sil České republiky. Dále se tam praví, že pro osoby, které jsou v zahraničí, seznamy občanů, které se dlouhodobě zdržují v zahraničí, pořizují zastupitelské úřady evidenci podle země, ve které žijí. Znamená to, že pan velvyslanec Rudolf Slánský musí dnešním dnem, nebo až přijmeme tento zákon, vést seznam všech těchto občanů jakožto občanů, které podléhají branné povinnosti České republiky. A co navíc. § 12 tohoto zákona říká: Občan, který se dlouhodobě zdržuje v zahraničí, se dostaví k pravidelnému odvodu po návratu do České republiky. Je to absurdní zákon, který jsme tehdy přijali. Tímto říkáme všem občanům na Slovensku, které považujeme naším zákonem za občany České republiky, že podléhají branné povinnosti. My jsme členy Severoatlantické aliance, Slovensko není členem Severoatlantické aliance. Mám pocit, že bychom znovu měli zvážit, jaké zákony přijímáme. Je to absurdní svět a myslím si, že velvyslanec na Slovensku, v Bratislavě, bude mít hodně práce. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Slovo má pan poslanec Petr Nečas.

 

Poslanec Petr Nečas: Paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, bezprostředně zareaguji na věci, které tady řekl pan kolega Svoboda. Je škoda, že nezazněly v průběhu druhého čtení. Byla k tomu možnost a bylo možné některé věci dopilovat.

Dovolím si nyní říci několik poznámek k tomuto bloku zákonů tak, jak se vrátily ze Senátu, protože některé věci by podle mého názoru neměly zůstat stranou pozornosti a neměly by být přejity mlčky. Ve svém poměrně velmi krátkém zpravodajském vystoupení jsem se snažil být neutrální, nicméně nyní jako poslanec považuji za nutné říci několik věcí.

V prvé řadě ten, kdo si velice pečlivě prostudoval návrhy Senátu, tak skutečně musí konstatovat, že u žádného z těchto zákonů se nejedná o zásadní posun, že se jedná v podstatě o kosmetické změny, díky kterým nicméně platí to, že pět z těchto zákonů, které nám byly vráceny, jejich jediný pozměňující návrh je datum účinnosti, to znamená, že kvůli tomu projednáváme pět zákonů pouze proto, že se o dva měsíce posunulo datum účinnosti.

Musím také říci, že ve znění, ve kterém budou tyto zákony s největší pravděpodobností přijaty, protože jak jsem již avizoval, pod časovým tlakem nám nezbývá, než přijmout znění Senátu, tak dojde k některým absurdním skutečnostem, k některým věcem, které byly velmi debatovány ve výboru i v této sněmovně. Chci jenom podotknout, že např. posunem účinnosti zákona o vojácích z povolání z 1. 10 na 1. 12. dochází k odložení účinnosti tohoto zákona. A to zákona, který zásadním způsobem řeší problémy vojáků z povolání i ve velmi naléhavých a kritických životních situacích, jako je úmrtí, jako je vážné zranění, jako jsou velmi vážné komplikace. Tento nový zákon řeší věci poměrně velkoryse z finančního hlediska.

Nezbývá než doufat, a já věřím, že této zodpovědnosti jsou si vědomi především naši kolegové v Senátu, že po dva měsíce se nestane nic nikomu z vojáků z povolání, protože pouze na základě tohoto nezodpovědného kroku Senátu se může stát, že kterýkoliv z vojáků z povolání, pilot, člen naší zahraniční mise v Kosovu nebo v Bosně a Hercegovině, kde dojde ke zranění nebo k nějaké vážnější újmě, bude posuzován podle stávajících právních předpisů, nikoliv podle těchto moderních, a musím říci poměrně velkorysých předpisů, které jsme přijali v této vojenské legislativě. Musím říci, že z tohoto pohledu doufám, že si kolegové senátoři uvědomili svou velkou zodpovědnost, kterou na sebe vzali tím, že svým postupem de facto zdrželi přijetí balíku branné legislativy o dva měsíce.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Nečasovi, který byl jako poslední z písemně přihlášených do této sloučené rozpravy. Ptám se, zda se někdo dále hlásí do rozpravy. Není tomu tak. Končím sloučenou rozpravu k těmto návrhům zákonů.

Než přistoupíme k hlasování o jednotlivých zákonech, ptám se pana ministra, zda si přeje přednést závěrečné slovo po této proběhnuté rozpravě. Ještě jednou se ptám pana ministra, zda si přeje přednést závěrečné slovo. Není tomu tak.

Zeptám se, zda si kterýkoliv ze zpravodajů k návrhům zákonů, ke kterým jsme nyní konali sloučenou rozpravu, přeje přednést závěrečné slovo. Také tomu tak není.

Dopřeji všem kolegům dostatek času, aby mohli dojít do Poslanecké sněmovny.

Nyní budeme hlasovat o návrzích usnesení již k jednotlivým návrhům zákonů jednotlivě. Nyní budeme projednávat bod 3 - Návrh zákona o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech, branný zákon, sněmovní tisk 135/3, vrácený Senátem.

Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovně. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. V tuto chvíli všechny poslance odhlašuji a prosím o novou registraci. Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas návrhem zákona o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech /branný zákon/, podle sněmovního tisku 135/3 ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 135/4."

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 7 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

hlasování pořadové číslo 7 se z přítomných 184 pro vyslovilo 162, proti 9.

Konstatuji, že návrh zákona ve znění schváleném Senátem jsme přijali.

 

Nyní se budeme zabývat bodem 4 schváleného pořadu schůze, Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech, branný zákon, a zákona o průběhu základní nebo náhradní služby a vojenských cvičení a o některých právních poměrech vojáků v záloze, sněmovní tisk 136/2 - vrácený Senátem.

K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech (branný zákon) a zákona o průběhu základní nebo náhradní služby a vojenských cvičení a o některých právních poměrech vojáků v záloze, podle sněmovního tisku 136/2, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 136/3."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP