(16.20 hodin)

(pokračuje Pavel Němec)

V další části tohoto pozměňovacího návrhu v § 19 odst. 3 písm. a) se vypouštějí slova "u osob první skupiny 1 000 000 Kč" a stejně tak stejná slova se vypouštějí v § 19 odst. 3 písm. b). Pro úplnost se jedná o slova: "u osob první skupiny 1 000 000 Kč".

Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že tento pozměňovací návrh je pouze jedním návrhem, žádám, aby se o něm hlasovalo v celku, protože to jsou vzájemně podmíněné normy a nemá logický smysl o nich hlasovat zvlášť.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane poslanče, za předložený pozměňovací návrh. Nyní uděluji slovo panu poslanci Bohuslavu Sobotkovi.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych předložil pozměňující návrh, který je návrhem k pozměňujícímu návrhu, který je součástí usnesení rozpočtového výboru. Podle pozměňovacího návrhu schváleného rozpočtovým výborem by od daně z převodu nemovitosti byly osvobozeny veškeré převody vlastnictví k nemovitostem, které byly předmětem smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku, což je finanční leasing, a které jsou prováděny na základě takovéto smlouvy.

Vzhledem k tomu, že navržené osvobození je příliš široké a mohlo by negativně ovlivnit výnos z daně z převodu nemovitosti, navrhuji zúžit osvobození na následující dva případy.

Za prvé, kdy předmětem smlouvy o finančním leasingu jsou nové stavby, a za druhé, kdy předmětem smlouvy o finančním leasingu jsou nemovitosti, které před uzavřením leasingové smlouvy byly ve vlastnictví nájemce.

Pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu uvedenému v usnesení rozpočtového výboru č. 129, sněmovní tisk 193/1, zní: "V § 20 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno f), které zní:

Písm. f): Převody vlastnictví k nemovitostem na základě smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci po uplynutí nejméně 8 let po předání nemovitosti převodcem do užívání nabyvateli, pokud předmětem převodu jsou

1. nemovitosti, které v souvislosti s uzavřením smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci byly převedeny z vlastnictví nabyvatele, budoucího nájemce, do vlastnictví převodce, budoucího pronajímatele, a po ukončení smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci jsou převáděny zpět z vlastnictví převodce pronajímatele do vlastnictví nabyvatele nájemce,

2. nemovitosti, které pro účely uzavření smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci byly postaveny jako nové stavby nebo dokončeny jako nové stavby a tyto stavby jsou na základě smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci převáděny z vlastnictví převodce, pronajímatele, do vlastnictví nabyvatele, nájemce."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen pan poslanec Radim Chytka a za ním posledním písemně přihlášeným kolega Jaroslav Gongol.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, chtěl jsem v tuto chvíli jinými slovy předložit pozměňovací návrh totožný s návrhem pana poslance Němce. Pro jednoduchost a proto, abych tento návrh podpořil, nebudu svoji textaci v tuto chvíli předkládat, protože se s návrhem pana poslance Němce ztotožňuji.

Dovolte mi jenom krátké zdůvodnění. Víte, že v této chvíli už u daně dědické je sazba 0, lépe řečeno, je tam osvobození u osob první skupiny, přičemž u osob první skupiny podtrhuji, neboť jde o matku, otce, syna, dceru. Náš společný návrh s kolegou Němcem v tuto chvíli je, aby sazba 0 byla i u daně darovací i u osob této první skupiny. Každý z nás si dovede představit podnikatele, který deset, patnáct, dvacet, pětadvacet let buduje svoji firmu, dosáhne důchodového věku, chce odejít do starobního důchodu, chce firmu předat synovi či dceři, a tento syn či dcera hned od startu by museli zaplatit několik miliónů korun jakožto daň darovací. To se mně jeví jako nesprávné. Pokud by syn či dcera neměli v tu chvíli ony milióny na zaplacení darovací daně, museli by čekat, až stařík zemře, a to se mi zdá dokonce amorální. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci Chytkovi. Nyní má slovo pan kolega Jaroslav Gongol.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, avizoval jsem své pozměňovací návrhy. Je mi líto, že nepodpořím ani poslance Chytku, ani poslance Němce a nebudu tady srdcervoucně vykládat, jak budou trpět ti, kteří budou přijímat dary od svých rodičů.

Mám konkrétní pozměňovací návrhy.

K části první článek 1 nový bod v § 19. V § 19 se na konci odstavce 1 ruší tečka a odstavec se doplňuje textem: "A pokud cena tohoto majetku nepřevyšuje celkovou hodnotu dědictví 5 miliónů korun."

K části druhé článek 2 § 16 odst. 1. V § 16 odst. 1 se ruší dosavadní text a nahrazuje se textem: "Daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně § 15 a odčitatelné položky od základu daně, § 34, zaokrouhleného na celá sta korun dolů, činí základ daně daň a a ze základu přesahujícího, tedy od 0 do 102 000 Kč, to bude 10 %, od 102 000 Kč do 204 000 Kč to bude daň ve výši 200 000 Kč plus 20 % ze základu přesahujícího 102 000 Kč, dále 204 000 Kč do 312 000 Kč to bude daň 30 600 Kč plus 30 % ze základu přesahujícího 204 000 Kč, dále 312 000 do 1 104 000 Kč daň ve výši 63 000 plus 45 % ze základu přesahujícího 312 000 Kč a konečně 1 104 000 a více 419 400 Kč plus 55 % ze základu přesahujícího 1 104 000 Kč.

Své pozměňovací návrhy předávám písemně.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní byl přihlášen pan poslanec Libor Ježek. Nicméně pan ministr Mertlík má v tuto chvíli přednost, takže mu uděluji slovo. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády Pavel Mertlík: Dámy a pánové, vážená sněmovno, dovolte, abych se vyjádřil ne ke všem, ale k většině pozměňovacích návrhů, které zde byly předloženy. V zásadě jde o tři skupiny problémů.

První z nich je zdanění v případě leasingu. V té podobě, jak to navrhoval pan poslanec Sobotka, tak by šlo podle mého názoru o rozumnou úpravu, kterou bych doporučil, úpravu spočívající v tom, že určitá tvrdost, která v případě úpravy zdanění leasingu v současnosti existuje, kdy v některých případech se daň fakticky ze stejného předmětu platí dvakrát, by se odstranila. Bohužel návrh, který je ve stanovisku rozpočtového výboru, vede extrémním směrem, kdy zdanění v případě leasingové formy pořízení nemovitosti by fakticky neexistovalo a vedlo by to k tomu, že by se z hlediska hospodářské soutěže neúměrně zvýhodnila jedna konkrétní forma pořizování nemovitostí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP