(16.30 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Není žádný reálný hospodářský důvod, proč by právě leasing měl být podpořen jiným způsobem než jiné formy převodu nebo nabývání nemovitostí. Tento návrh, který je obsažen v usnesení rozpočtového výboru a který zde byl znovu doplněn, je podle mého názoru těžko akceptovatelný a vedl by k narušení tržního prostředí v české ekonomice.

Za druhé co se týče onoho návrhu, který byl podán a který se týká změny sazeb u tzv. první skupiny dědiců - teď mluvím o dani dědické -, tam bychom se dostali do situace, kdy by skutečně Česká republika měla extrémně nízké úrovně těchto daní v porovnání se všemi civilizovanými zeměmi západní Evropy. Myslím, že to je krok, který je nezodpovědný a který není možné dosti dobře akceptovat.

Konečně bych se chtěl zmínit o třetí věci, která je obsažena rovněž ve stanovisku rozpočtového výboru a která se týká dne ocenění. Proti tomuto návrhu mám rovněž zásadní námitky. Ty námitky jsou dvojí. Jedna je legislativní a v mých očích - musím říci - není tak závažná. Je to skutečnost, že tato materie pravděpodobně patří spíše do legislativních předpisů týkajících se cenových regulací, cen, než do předpisu tohoto. Co je závažnější, to je skutečnost, že prodlení, které zde může vzniknout mezi dnem, kdy se rozhoduje o určitém majetkovém převodu, a dnem, kdy je stanovena cena pro tento převod, vytváří prostor pro faktické spekulativní úpravy ceny. Jde o krok, který by byl velmi riskantní v tom smyslu, kdyby jej sněmovna přijala, že by mohlo dojít k vytvoření půdy pro spekulativní chování v oblasti, která je velmi důležitá právě z hlediska transparentnosti vztahů v ekonomice. Domnívám se, že toto jsou závažné skutečnosti, které neumožňují, aby něco takového mohlo být přijato, aniž by to mělo dosti nepříjemné následky pro utváření institucionálního prostředí, pro ekonomické vztahy v této zemi.

Osobně mě mrzí, že část těchto návrhů, jejichž iracionálnost je zjevná, byla podpořena usnesením rozpočtového výboru. Vede mě to k domněnce, že mělo-li to takovou podporu v rozpočtovém výboru, je velká naděje na schválení v této sněmovně, a proto musím reagovat způsobem, který mě velmi mrzí, protože ony technické úpravy, které vláda navrhovala, jsou bezesporu namístě a dříve nebo později se budou muset udělat, ale v této situaci nemohu reagovat jinak než vzít zpět tento návrh. Děkuji. (Potlesk z levé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Tímto vaším vystoupením, tímto vaším rozhodnutím končím projednávání tohoto bodu schváleného pořadu schůze.

 

Kolegyně a kolegové, dalším bodem schváleného pořadu 17. schůze Poslanecké sněmovny je

 

4.
Vládní návrh zákona o vydání státních dluhopisů
na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1998
a o změně zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 328/1998 Sb., o vydání státních dluhopisů
na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1997,
a zákona č. 22/1999 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1999
/sněmovní tisk 214/ - druhé čtení

 

Předložený návrh zákona odůvodní místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vás velmi stručně seznámil s návrhem zákona o vydání státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1998 a o změně zákona č.530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 328/1998 Sb., o vydání státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1997, a zákona č.22/1999 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1999, který vstupuje do druhého čtení.

V období mezi prvním a druhým čtením došlo k výrazným změnám právního rámce vymezeného zákonem č. 530/1990 Sb., o dluhopisech. Po diskusi v rozpočtovém výboru sněmovny vznikl návrh na poslaneckou novelu § 18 a § 19 zákona o dluhopisech. Ta byla realizována jako druhá část dluhového zákona o řešení důsledků kosovské krize.

Senát rozhodl se tímto zákonem nezabývat proto, aby nezdržel nabytí platnosti zákona, a tím i včasné poskytnutí humanitární pomoci obětem kosovské katastrofy. Přesto však upozornil na vážné právní vady, které tato novela zákona obsahuje. Tento zákon vstoupil v účinnost 28. července pod číslem 165/1999 Sb.. Následně nato byly stejné právní vady zjištěny i z pohledu aplikace tohoto zákona na mezinárodní smlouvy. Proto jsem rozhodl o urychlené nápravě těchto vad tak, aby právní text tohoto zákona byl bezchybný.

Poslaneckou iniciativou se navrhuje ponechat stávající smysl právního textu zákona o dluhopisech, avšak navrhují se jeho doplnění tak, aby byl právně v souladu s ostatními zákonnými normami. Domnívám se, že výměna původního textu vládního návrhu novely zákona o dluhopisech v rámci druhého čtení tohoto sněmovního tisku za právní text obsahující nápravu vad je krokem správným směrem. Náprava právních vad bude znamenat poslední tečku za problémy kolem vydávání státních dluhopisů a současně dojde k významné úspoře času zařazením opraveného textu novely zákona č. 530/1999 Sb. namísto původního textu vládního návrhu zákona, který je nyní ve druhém čtení. Tímto řešením je také možno ponechat vládní návrh zákona v části týkající se vydání státních dluhopisů na schodek státního rozpočtu za rok 1998 v původním změní a není třeba tento návrh formulovat ve smyslu dluhopisového programu.

Vzhledem k tomu, že zákon č. 165/1999 Sb. provedl změnu v dikci zákona č. 28/1998 Sb., o vydání státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1997, doporučuji část třetí návrhu tohoto zákona vypustit jako neaktuální.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, věřím, že pochopíte dobrý záměr změny původního návrhu zákona v rámci sněmovního tisku 214 a návrh podaný poslaneckou iniciativou svým hlasováním podpoříte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Návrh zákona jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 214/2. Připomínám, že stanovisko České národní banky č. 214/1 jsme obdrželi při prvním čtení tohoto návrhu. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Martin Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych jako zpravodaj zrekapituloval vývoj sněmovního tisku 214, což je vládní návrh zákona o vydání státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1998 a o změně zákona o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, zákona o vydání státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1997 a zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1999.

Chtěl bych připomenout, že podstata tohoto vládního návrhu zákona spočívá zejména v novelizaci zákona o dluhopisech, která předpokládá zejména zrušení lhůt splatnosti u státních dluhopisů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP