(12.10 hodin)

(pokračuje M. Kučera st.)

"d) zaměstnání určené k získání odborné praxe cizince a uskutečňované v době jeho studia nebo v době nejvýše dvou let po ukončení studia na tuzemské nebo zahraniční vysoké škole v oboru, který cizinec na této vysoké škole studuje nebo studoval, a za předpokladu, že je toto zaměstnání organizačně zajišťováno tuzemskou vysokou školou nebo vysokoškolskou studentskou oborovou organizací řádně registrovanou v České republice".

Ostatní ustanovení návrhu zůstávají bez změny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Kučerovi. Nyní posledně přihlášený do podrobné rozpravy, pan kolega poslanec Karel Šplíchal. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Karel Šplíchal: Pane předsedající, dámy a pánové, po dohodě se svým kolegou Ladislavem Skopalem jsem připravil pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o pobytu cizinců na území České republiky. Chceme před třetím čtením získat čas a dovoluji si tedy v § 172 odst. 6 ve druhé větě nahradit větu, kterou přednášel kolega Skopal, na 60 dnů tak, že tento text by zněl: "Žádost o udělení víza k pobytu na 90 dnů za účelem studia vyřídí policie ve lhůtě do 90 dnů ode dne podání žádosti."

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Šplíchalovi.

Hlásí se někdo dále do podrobné rozpravy? Ne. Podrobnou rozpravu uzavírám.

Pan zpravodaj Pavel Severa mě bude kontrolovat, zda konstatuji správně, že nepadl žádný návrh na zamítnutí ani vrácení k přepracování. Je to tak. Nemáme tedy v tuto chvíli o čem hlasovat. Konstatuji, že končí druhé čtení tohoto návrhu uvedeného ve sněmovním tisku 204. Děkuji zpravodaji výboru pro obranu a bezpečnost panu Pavlu Severovi a ministr vnitra zůstane ještě chvíli sedět ve svých pozicích.

V tuto chvíli přistupujeme k bodu číslo 16, kterým je "Vládní návrh zákona o evidenci obyvatel a rodných čísel a o změně zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (zákon o evidenci obyvatel), dle sněmovního tisku 270". Jak jsem již avizoval, návrh zákona uvede ministr vnitra České republiky Václav Grulich.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Děkuji, pane místopředsedo. S vaším dovolením nezůstanu sedět, ale postavím se k tomu.

Pane předsedající, pokud bude souhlas, navrhuji, abych mohl uvést teď všechny tři zbývající zákony, podobně jak jsem to učinil při prvním čtení se souhlasem sněmovny, protože ty tři zákony spolu těsně souvisí a myslím, že bychom tím uspořili trochu času.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, jen se obávám, že bychom měli formálně odhlasovat sloučenou rozpravu, aby vaše úvodní slovo ke všem třem návrhům mělo logiku. Nebude-li to odhlasováno, tak pokud bych byl striktní, musel bych vás žádat, abyste hovořil k tématu k bodu, který projednáváme. Myslím, že formálně se nevyhneme hlasování o sloučení rozpravy. Jen prosím, specifikujte, protože jste poslanec a můžete navrhnout takový procedurální návrh, o jaké body dohromady se jedná.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Ano, navrhuji tedy jako poslanec sloučenou rozpravu ke všem třem uváděným zákonům.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Tedy k bodům 16, 17 a 18. Děkuji. Je to procedurální návrh. Gonguji, ale nepředpokládám, že to bude bojové hlasování, takže vás raději všechny odhlásím, aby kleslo kvorum. Prosím o registraci.

 

Rozhodneme o procedurálním návrhu pana poslance Václava Grulicha na sloučenou rozpravu k bodům 16, 17 a 18.

Kdo je pro tento návrh, zvedněte, prosím, ruku a stiskněte tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování končí, z přítomných 118 poslankyň a poslanců bylo 111 pro, proti tři. Rozhodli jsme tedy o sloučení rozpravy k bodům 16, 17 a 18, neboť tento návrh byl přijat (v hlasování číslo 41).

 

Děkuji vám také za ujednodušení, neboť tento návrh nepochybně prospěje konstruktivitě jednání. Nyní ministr vnitra Václav Grulich k uvedení bodů 16, 17 a 18. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, byly předloženy tyto tři návrhy, z nichž první je

 

16.
Vládní návrh zákona o evidenci obyvatel a rodných číslech
a o změně zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů (zákon o evidenci obyvatel)
/sněmovní tisk 270/

druhý je bod

17.
Vládní návrh zákona o občanských průkazech /sněmovní tisk 271/

a třetí

18.
Vládní návrh zákona o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb.,
o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech),
/sněmovní tisk 272/

 

Navrhovaný převod vytvoří zejména právní podmínky umožňující

1. zabezpečit, aby Policie České republiky předala předmětné správní činnosti okresním úřadům a nadále vykonávala toliko činnosti charakteristické pro ozbrojený bezpečnostní sbor, čímž by se naplnilo doporučení Evropské komise, která ve své zprávě pro evropskou radu uvedla, že Česká republika v oblasti státní správy musí zlepšit rozdělení úkolů mezi policisty a civilními zaměstnanci, neboť mnoho úkolů, které by snadno mohli zastávat civilisté, musí vykonávat a dosud vykonávají příslušníci policejních sborů;

2. zlepšit výkon státní správy v předmětných správních činnostech, jejich zjednodušení a přiblížení občanům. Podotýkám, že ten úkon samozřejmě těsně souvisí s realizovanou reformou veřejné správy.

Navržené právní úpravy v jednotlivých oblastech např. umožní zabezpečit ochranu osobních dat, dosáhnout zákonnosti při ukládání povinností občanům změnou současného stavu, kdy jsou občanům povinnosti ukládány prováděcími právními předpisy, a založit právní rámec pro existenci informačního systému s využitím stávajících databází centrálního registru občanů, neboť v současné době je tento zdroj dat veden bez zákonné úpravy v oblasti evidence obyvatel.

Dále vymezit zákonné podmínky pro vydávání občanského průkazu a náhradního dokladu, modernizovat právní úpravu v oblasti občanských průkazů s ohledem na proces přidružování České republiky k Evropským společenstvím, vytvořit technické předpoklady pro využití občanského průkazu jako cestovního dokladu a stanovit podmínky pro přechod od občanských průkazů stávajících typů - nyní je platných sedm vzorů občanských průkazů - k jednotnému strojovému identifikačnímu průkazu.

Za další kontrolovat příslušnými českými a zahraničními orgány při překračování státních hranic efektivně doklady pomocí technických prostředků a rychleji rozhodovat o povolení vstupu a pobytu v oblasti cestovních dokladů. Bude tak vytvořen nezbytný předpoklad pro moderní způsob překračování státních hranic mezi vyspělými státy, který usnadní cestování našich občanů do zahraničí a zároveň umožní překračování státních hranic v naléhavých případech, zejména v souvislosti se záchranou života a majetku nebo s plněním pracovních nebo služebních úkonů, vykonávaných podle mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP