(14.30 hodin)
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Rujbrové. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Táži se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy. Teď jsem viděl dvě přihlášky - paní kolegyně Rujbrová do podrobné, pan kolega Škromach do obecné. Pan kolega Škromach má slovo. Prosím vás, pane předsedo výboru, abyste se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Škromach: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, já bych krátce upřesnil návrh, který byl schválen v sociálně-zdravotním výboru a který se týká trochu jiné oblasti, ale považoval jsem za potřebné přednést tuto změnu úpravy a využil bych obecné části k tomu, abych krátce provedl zdůvodnění.
Protože občanům s těžkým zdravotním postižením jsou přiznávány mimořádné výhody, jejich přiznání je osvědčováno průkazy. Právní úprava je obsažena v § 86 zákona 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů atd. Další výhody se spojují s mimořádnými výhodami zvláštními předpisy, např. zákon č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Uvedu jenom několik výhod, které z držení této průkazky plynou.
Je to např. hranice sociální potřebnosti, resp. částka potřebná k zajištění nezbytných nákladů na domácnost stanovená zákonem o životním minimu se při posuzování občana, jemuž byly přiznány mimořádné výhody třetího stupně, zvyšuje o 600 Kč měsíčně. Dále sazba, o kterou se zvyšuje základ pro daň z příjmů, je-li poplatník držitelem průkazu ZTP/P, je zvýšena v současnosti o 42 000 Kč. Základ daně z příjmů se rovněž snižuje, a to v současné době o dvojnásobek stanovené sazby, jde-li o vyživované dítě nebo manželku poplatníka, je-li jim přiznán průkaz ZTP/P a žijí-li s poplatníkem v domácnosti.
Dále od daně ze staveb jsou osvobozeny obytné domy, obdobně jako u staveb pro individuální rekreaci ve vlastnictví fyzických osob, které pobírají dávky sociální péče a jsou držiteli průkazek ZTP a ZTP/P. Dále pro občany, kterým byly přiznány mimořádné výhody druhého a třetího stupně, neplatí minimální vyměřovací základ pro stanovení výše pojistného na všeobecné zdravotní pojištění. Držitel průkazu ZTP/P neplatí poplatek za psa, který je užíván k jeho doprovodu nebo ochraně. Držitelé průkazů a jejich průvodci nepodléhají poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt. Držitelé průkazů ZTP a jejich průvodci nepodléhají poplatku za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí města. Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P jsou osvobozeni od některých správních poplatků, např. při stavebním řízení.
Dosavadní stav právní úpravy, tak jak jsem měl možnost si ověřit v praxi, se ukazuje jako nedostačující. Dochází ke zneužívání těchto průkazů mimořádných výhod, a proto navrhuji upravit některé otázky spojené s osvědčováním mimořádných výhod, včetně úpravy kompetencí a sankcí. Vzor a náležitosti jsou součástí návrhu a v podrobné rozpravě bych si dovolil návrh malinko doplnit, protože vnímám výrazně i tu možnost, kdyby měli tito zdravotně postižení každé tři roky znovu si tento průkaz vyřizovat, že by to bylo jednak administrativně náročné, jednak u lidí, kteří jsou trvale zdravotně postiženi, by to bylo i nedůstojné, čili aby byla možnost tyto lhůty velmi výrazným způsobem prodloužit.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Škromachovi. V tuto chvíli nemám další přihlášku do obecné rozpravy. Obecnou rozpravu uzavírám. Jelikož nezazněl ani návrh na vrácení, ani návrh na zamítnutí, přistupujeme k rozpravě podrobné. Do podrobné rozpravy mám dvě písemné přihlášky paní kolegyně Rujbrové, poté paní kolegyně Páralové. Vidím i paní zpravodajku, která se hlásí v tomto pořadí. Děkuji. Nyní bude hovořit paní kolegyně Rujbrová.
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pane předsedající, já bych rovněž chtěla naplnit v této chvíli svoji roli zpravodajky ústavně-právního výboru a plném rozsahu odkázat na sněmovní tisk 261/1, tedy usnesení, kterým pod bodem II. ústavně-právní výbor doporučuje Poslanecké sněmovně přijetí změn a doplňků. Děkuji.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Rujbrové. V tuto chvíli vystoupí paní kolegyně Páralová, připraví se paní kolegyně Volfová.
Poslankyně Alena Páralová: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, ráda bych předložila návrhy rázu spíše formálního, na které jsem narazila až po projednání předlohy ve výboru.
Domnívám se, že nebylo záměrem předkladatele jakkoli měnit podmínky vyplácení peněžitých dávek pěstounům. Se zrušením zákona o pěstounské péči a převedením příslušného ustanovení do zákona o rodině nebyla převzata dosavadní úprava dosud obsažená v § 7 odst. 2 zákona o pěstounské péči. Proto předkládám následující pozměňovací návrh: doplnit v čl. 2 bod 8 § 45d odst. 1 druhou větu, která zní: "Je-li výživné vyšší než příspěvek uvedený ve větě první, náleží dítěti rozdíl mezi výživným a příspěvkem. Tento rozdíl se vyplácí pěstounovi."
Druhý pozměňovací návrh: V celém tisku 261 důsledně používat termín "sociálně-právní ochrana dětí". Jde např. o čl. 10 a čl. 14 bod 7, kde chybí slovo "dětí". Zkratku, která se uvádí v tisku 260 v § 1 "sociálně-právní ochrana dětí" nelze používat i v zákonech, které jsou uvedeny v tisku 261.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Páralové, V tuto chvíli bude hovořit paní zpravodajka poslankyně Jana Volfová. Prosím.
Poslankyně Jana Volfová: Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolila bych si přednést dva pozměňovací návrhy.
První - část devátá se zrušuje, ostatní části se přečíslují.
Druhý pozměňovací návrh bych si dovolila odůvodnit. Podle zákona o státní sociální podpoře je základní podmínkou nároku na dávky náležející z tohoto systému trvalý nebo dlouhodobý pobyt osoby na území České republiky. Pokud jde o vymezení trvalého a dlouhodobého pobytu, vychází se z dosavadní právní úpravy o pobytu cizinců na území České republiky, v níž je trvalý a dlouhodobý pobyt cizinců definován. Přitom dlouhodobý pobyt podle této úpravy může trvat jeden rok a může být opakovaně prodlužován.
Nově navrhovaná a v současné době projednávaná právní úprava o pobytu cizinců upravuje trvalý pobyt a namísto dlouhodobého pobytu cizinců zavádí přechodný pobyt cizinců, který má různé formy a zahrnuje též celou řadu krátkodobých pobytů. Společným znakem přechodných pobytů je povinnost hlášení místa pobytu na území České republiky na policii. V přechodném ustanovení se pak stanoví, že kde jiné předpisy hovoří o povolení k dlouhodobému pobytu, rozumí se jím právě nově zavedený přechodný pobyt. Tímto způsobem - pokud by nedošlo ke změně zákona o státní sociální podpoře - by se zajistily nároky na dávky ze státní sociální podpory cizincům i při krátkodobých pobytech v České republice.
S ohledem na uvedenou skutečnost bych si dovolila předložit pozměňovací návrh. Článek 14 se proto navrhuje doplnit takto: § 3 odst. 1 věta druhá zní: "Za trvalý pobyt se podle tohoto zákona považuje též pobyt cizince na území České republiky hlášeného k pobytu podle zvláštních právních předpisů upravujících pobyt cizinců na území České republiky, a to ode dne, kterým uplynulo 365 dnů ode dne hlášení." Dosavadní body 1 až 8 označit jako body 2 až 9.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Volfové. V tuto chvíli se může ujmout slova pan kolega Zdeněk Škromach. Další přihlášku do podrobné rozpravy nemám. Prosím, pane kolego.
***