(19.50 hodin)

(pokračuje Emmerová)

Mám dojem, že tato novela bude právě příležitostí k tomu, aby se tyto pevné řády ustanovily a aby se v tom už nikdy nespatřovaly nesrovnalosti. Já paní poslankyni Fischerovou chápu, že tyto věci v uváděných spisech nalezla, můžeme je tam nalézt všichni, a jistě to zpochybňuje aktivity VZP, event. i jiných pojišťoven, ale rozhodně tím nemůže trpět nemocné dítě. To je můj názor, tím bych uzavřela své vystoupení. Chci jenom říci, že vznikl jediný návrh - návrh na zamítnutí.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zazněl v rozpravě návrh na zamítnutí, tudíž je před námi zásadní hlasování o dalším osudu této normy a já bych poprosil všechny kolegy, kteří se zdržují v kuloárech a mají v úmyslu se zúčastnit hlasování, aby přispěchali do jednacího sálu, neboť budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí. Současně bych chtěl poprosit kolegu Stanislava Grosse, zda by mohl přispěchat do Poslanecké sněmovny.

Vážené kolegyně, kolegové, pro vás, kteří jste nebyli přítomni, opakuji, že v obecné rozpravě zazněl návrh na zamítnutí předloženého návrhu, o kterém rozhodneme v hlasování pořadové číslo 165. Já si velmi vážím, že namísto toho, abyste hovořili v jednacím sále, hovoříte mimo jednací sál, tudíž vám dám příležitost v klidu sem přijít.

 

V tuto chvíli zahajuji hlasování s pořadovým číslem 165 a ptám se, kdo je pro návrh zamítnout předložený návrh, nechť stisknou tlačítko a zvednou ruku. Kdo je proti?

Z přítomných 168 pro návrh 13, proti 115. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Předseda PS svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ptám se, zda má někdo nějaký jiný návrh. Jiný návrh nevidím. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 166 a ptám se, kdo je pro návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 168 pro návrh 142, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Děkuji panu navrhovateli, děkuji paní zpravodajce.

 

Nyní máme před sebou, kolegyně a kolegové, poslední hodinu dnešního jednání, která by měla být věnována bloku daňových zákonů. Já jsem ale předběžně dostal avizovanou informaci z klubu Unie svobody, že v souladu s dohodou grémia Poslanecké sněmovny hodlá uplatnit veto na hlasování po 19 hodině, což by znamenalo, že bychom v tuto chvíli pouze projednali předložené návrhy s tím, že hlasováním bychom o nich rozhodovali zítra. Zazněl také návrh kolegy Pilipa, který byl velmi tolerantní vůči ministru financí a který žádal, aby takovéto hlasování bylo zítra jako první bod po polední přestávce, neboť pan ministr financí má nějaké jiné protokolární povinnosti. Je tomu tak, pane ministře? (Ano.)

Já v tuto chvíli ještě nechám hlasovat o tomto procedurálním návrhu, který by znamenal, že hlasování o projednaných bodech programu majících vztah k daním bude zítra jako první bod po polední přestávce. Rozumíme všichni, o čem bude hlasováno? Ano, žádnou námitku nevidím.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 167 a ptám se, kdo je pro předložený návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Z přítomných 163 pro návrh 127, proti 5. Návrh byl přijat.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Kolegyně a kolegové, nyní budeme pokračovat dalším bodem, ale ještě předtím mi dovolte jedno technické sdělení. Prosil bych všechny dámy, aby se podívaly, zda jim nechybí na levém či pravém uchu náušnice. Je to dámská náušnice, takže pokud by někdo postrádal zlatou náušnici, zřejmě z bílého zlata, je zde u předsedajícího.

 

Kolegyně a kolegové, v tuto chvíli se budeme věnovat bodu

 

60.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 588/1992 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 337/ - prvé čtení

 

Chci vám oznámit, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu o 20 dnů, a já bych požádal zpravodaje, resp. já z moci úřední nechám o tomto návrhu poté hlasovat, až se o těchto věcech bude rozhodovat. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády ČR a ministr financí pan Pavel Mertlík, který je již u řečniště, a já po malé chvíli, kdy se zklidní atmosféra v sále, ho požádám, aby přednesl své úvodní slovo.

Kolegyně a kolegové, prosím, abychom umožnili jednání tím, že ti z vás, kteří potřebují něco hlasitě vyřizovat, tak budou činit za dveřmi této místnosti. Pane místopředsedo, ujměte se slova, protože se obávám, že atmosféra se příliš nezlepší.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jde o tzv. technickou novelu DPH, kde v zásadě nedochází ke změnám sazeb nebo ke změnám v přeřazení zboží mezi jednotlivými skupinami sazeb. Změny, které jsou v návrhu novely navrženy v příloze č. 1 k zákonu, jde o seznam zboží, pro které platí sazba daně 5 %, se týkají pouze upřesnění názvů položek a číselných kódů tak, aby seznam byl v souladu s platným zněním celního sazebníku.

I když tam jsou určité opravy položek, neznamenají faktický přesun zboží. To bych chtěl podtrhnout.

Návrh novely obsahuje především legislativně technické úpravy, které odstraňují některé rozdíly mezi českým daňovým právem a právem EU. Při zavedení DPH byla do zákona o DPH převzata většina ustanovení obsažená v právu EU, a proto je český zákon o DPH v zásadě kompatibilní s právem EU. Přesto ještě existují některé odchylky. Tyto odchylky zahrnují kromě již zmiňovaného většího rozsahu uplatňování snížené sazby daně (5%) u nás, než stanoví předpisy EU, dále podstatně vyšší částky obratu stanovené pro povinnou registraci za plátce DPH a také dosud existující prodejny tzv. duty free s povolením k prodeji za ceny bez daně na celních cestách silničních celních přechodů.

Vzhledem k citlivosti některých změn v zákoně o DPH ve vztahu k harmonizaci s právem EU se jedná pouze o jednu z předkládaných novel. Další novely budou předkládány postupně tak, jak jsou již obsaženy v plánu legislativních prací vlády na další léta.

V předkládané novele jsou tedy ve vazbě na předpisy EU a jednání s Evropskou komisí v rámci tzv. screeningu k nepřímým daním navrhovány především následující změny v ustanovení zákona.

Za prvé jde o postupné snižování výše obratu pro povinnou registraci plátců. Oproti předcházejícímu zamítnutému vládnímu návrhu z jara t. r. je navrhováno zákonem v jeho přechodných ustanoveních postupné snižování limitů obratů každý rok z dosavadních 750 tis. Kč na 300 tis. Kč až do roku 2003.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP