(20.00 hodin)

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, já vás přeruším. Já se omlouvám, ale chtěl bych požádat všechny z vás, kteří nejste schopni vyjít za dveře této místnosti., pokud si potřebujete něco vyřizovat, abyste si své věci vyřizovali alespoň tak, že nebudete rušit ostatní, kteří chtějí poslouchat. Pane místopředsedo vlády, pokračujte prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, pane předsedající.

Jde o program postupného snižování až do roku 2003, kdy by mělo být dosaženo limitu odpovídajícího v přepočtu přibližně částce 35 tisíc ECU za rok, která odpovídá akceptované částce pro vstup ČR do Evropské unie.

Chtěl bych v tomto místě říci, že jsem si vědom toho, že tento návrh se setkává a bude se asi setkávat nadále s významným odporem z různých stran politického spektra. Domnívám se osobně, že tento odpor není rozumný, že komplikuje naši situaci ve vztahu k Evropské unii, zejména proto, že v určitém časovém horizontu - a tím pracovním horizontem pro nás skutečně je datum 1. ledna 2003 - podobné změny budeme muset uskutečnit. Nicméně se domnívám, že pokud by tato věc měla být zábranou toho, aby byl schválen v prvním čtení v Poslanecké sněmovně tento návrh zákona, jsem připraven v rámci druhého čtení akceptovat návrhy, které by vedly k vypuštění tohoto kontroverzního bodu. Podtrhuji, že to systémově není dobrý krok, ale stojí mi za to, aby prošly ostatní věci, které v návrhu zákona jsou a které jsou rovněž velmi významné z hlediska aproximace právní úpravy této materie ve vztahu k Evropské unii. Tolik k prvnímu bodu.

Druhým bodem je to, že se navrhuje upřesnění předmětu daně a vrácení daně zahraničním osobám, podnikatelům, kteří nepodnikají na území České republiky, za nákup některých druhů zboží a služeb v tuzemsku. Rovněž se upřesňují podmínky pro vrácení daně diplomatům a dalším osobám, které požívají výsad a imunit podle mezinárodních smluv. Obdobným způsobem je na základě požadavku Ministerstva obrany řešena možnost vracení daně jednotkám NATO při pobytu v tuzemsku. Tyto případy vracení daně budou možné na základě reciprocity.

Za třetí je navrženo ukončení prodeje za ceny bez daně v prodejnách duty free, umístěných na celních cestách, silničních celních přechodech, k datu 31. 12. 2001. Jedná se o velmi citlivou problematiku opakovaně připomínanou při jednání s orgány Evropské unie. Nedá mi, abych při této příležitosti rovněž nezmínil minulý týden zveřejněnou zprávu Evropské unie v pokroku v přibližování ČR k Evropské unii. Je to jedna z velmi citlivých věcí, a jakkoliv chápu, že je citlivá i vnitřně, domnívám se, že tady nemáme příliš velký prostor na experimenty.

Za čtvrté - jsou zde zcela nově navržené podmínky pro vracení daně zahraničním fyzickým osobám za nákup zboží v tuzemsku s cílem podpořit tzv. neobchodní vývoz zboží.

Za páté - je navrhována za stejných podmínek možnost vracení daně zdravotně postiženým osobám u osobních automobilů tuzemské výroby, aby byly vytvořeny rovné podmínky pro uplatnění daně při dovozu osobních automobilů pro tyto osoby a jejich pořízení v tuzemsku, čili jde o vyrovnání podmínek.

Za šesté - navrženo je rovněž zvýšení sazby daně u příležitostné autobusové přepravy v tuzemsku, kterou jsou povinni platit zahraniční provozovatelé této přepravy na základě počtu přepravovaných osob a ujetých kilometrů v tuzemsku, přičemž dosavadní sazba daně platí od roku 1993 beze změny.

Za sedmé - navrhovány jsou další věcné a legislativní změny, které jsou podrobně popsány v předloženém návrhu. Nejedná se o zásadní systémové změny, pouze o změny některých dílčích mechanismů při uplatňování daně z přidané hodnoty, které jsou nezbytné při jednoznačné aplikaci zákona v praxi, a tím i k zjednodušení postižení známých případů aplikace daně z přidané hodnoty.

Na závěr bych chtěl podtrhnout, že navrhované rozšíření možností pro vracení daně přinese snížení příjmů státního rozpočtu pro rok 2000 v odhadu kolem l,5 mld. Kč až 2 mld. Kč, pokud by šlo o onen původní návrh. Pokud by byl přijat v konečné podobě Parlamentem v jiném rozsahu, mohl by to být i vyšší rozsah, ale každopádně půjde o snížení. Jde o jeden z dílčích technických kroků, který sám o sobě není rozpočtově neutrální, má pro rozpočet negativní dopad, nicméně já jsem přesvědčen o tom, že přesto - na rozdíl od některých jiných případů - v tomto případě jde o snížení zátěže, které je legitimní, je krokem správným směrem, který umožní mimo jiné zefektivnit správu daně z přidané hodnoty a v důsledku toho funkci celé daňové soustavy. Ono bezprostřední snížení daňového výnosu bude možná - máme tuto naději - v budoucnu kompenzováno lepším výběrem v důsledku lepších podmínek pro výběr a správu daně.

Jménem vlády vám doporučuji návrh novely v prvním čtení schválit.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády ČR a ministru financí Pavlu Mertlíkovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Vlastimil Tlustý a současně aby také uvedl rozdané usnesení rozpočtového výboru č.149.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, rozpočtový výbor iniciativně diskutoval proceduru, v jaké by měly být projednány tři tisky, které se sešly ve sněmovně a které se všechny týkají novely zákona o dani z přidané hodnoty. Těmito tisky jsou kromě vládního návrhu zákona, tisk 337, návrh poslance Zdeňka Kořistky, tisk 298, a návrh poslanců Ježka, Doležala a Kocourka, tisk 321.

Rozpočtový výbor po úvodních slovech předkladatelů doporučuje Poslanecké sněmovně, aby při projednávání těchto tří tisků postupovala podle následujícího doporučení:

a) aby byla vedena společná rozprava ke všem těmto tiskům v prvním čtení,

b) aby pro všechny výše uvedené tisky stanovila sněmovna stejnou - buď zkrácenou, nebo normální - lhůtu k projednání,

c) aby jako základ pro jednání ve výborech a pro druhé čtení v Poslanecké sněmovně stanovila sněmovní tisk 321, návrh poslanců Ježka, Doležala a Kocourka;

d) doporučuje Poslanecké sněmovně, aby propustila všechny uvedené tisky do druhého čtení, a zároveň doporučuje předkladatelům tisků, které by se nestaly základem dalšího projednávání, aby je předložili při jednání v gesčním výboru, případně ve druhém čtení jako komplexní pozměňovací návrhy.

Tento návrh procedury je veden snahou co nejefektivněji tyto tisky projednat, přičemž je zřejmé, že vládní návrh zákona se od návrhu skupiny poslanců Ježka, Doležala a Kocourka liší v těch částech, které byly předmětem složitých diskusí při minulém projednávání novely tohoto zákona, která - jak si jistě vzpomenete - byla projednávána v době nedávno minulé, na jaře letošního roku. Vzhledem k tomu, že projednání právě tohoto jarního návrhu ve sněmovně dopadlo neúspěchem oněch kontroverzních částí, domnívá se rozpočtový výbor, že vhodnějším základem pro jednání je návrh skupiny poslanců Ježka, Doležala a Kocourka, kteří vlastně z původní vládní novely vyjmuli všechny kontroverzní části, týkající se zejména sazeb DPH, a zachovali ve své novele pouze ty části, které mají technickou povahu a u kterých je předpoklad, že mají větší naději na podporu sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP