(15.20 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Vlastimil Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, tento návrh, jak uvedl jeho předkladatel, je návrh, který navrhuje nahradit současný režim rozpočtového provizoria, ve kterém je vláda vázána návrhem, který sama sněmovně předložila a který nebyl přijat, změnou, po které by vláda byla vázána realitou roku předcházejícího. Tento návrh má podle mého názoru dvě stránky, a to je stránku věcnou a stránku symbolickou.

Z hlediska věcného není nejmenších pochyb o tom, že není velkou hrozbou pro jakoukoliv vládu při projednávání státního rozpočtu, že v případě neúspěchu, v případě jeho neschválení ve sněmovně, může vláda postupovat přesně tak, jak neúspěšně navrhovala. Z  tohoto hlediska považuji navrhovanou změnu za směřující správným směrem a doporučeníhodnou.

Co se týká stránky symbolické, projednávání změny režimu rozpočtového provizoria v době, kdy ještě nezačala jednání v tzv. opakovaném prvním čtení návrhu zákona o státním rozpočtu, v jistém smyslu nabízejí hypotézu, že se více předpokládá vznik tohoto rozpočtového provizoria než úspěch návrhu zákona o státním rozpočtu ve druhém čtení. To byla také motivace v loňském roce pro odložení projednávání tohoto návrhu zákona až po případném neúspěchu v projednávání státního rozpočtu ve druhém čtení.

Tuto okolnost uvádím proto, že je diskutabilní, do jaké míry je rozumné tento návrh, jehož jádro - jak jsem právě pravil - je ve své podstatě správné, projednávat právě v tomto okamžiku. Ponechám na vůli sněmovny, zda někdo navrhne či nenavrhne projednávání tohoto bodu až po opakovaném prvním čtení návrhu zákona o státním rozpočtu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan kolega Václavek.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vláda v současné době projednává řadu zákonů týkajících se této oblasti, které předloží do parlamentu do konce tohoto roku. Tam se počítá nejen s nově koncipovanou úpravou rozpočtového provizoria, rozpočtového určení daní, ale i  s určitým způsobem omezení pravomocí vlády týkajících se práva činit rozpočtová opatření, což je podstatné.

Jsou na cestě tři zákony, které se této oblasti týkají, a to o rozpočtových pravidlech, o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a o rozpočtovém určení daní. Z toho důvodu si myslím, že je nadbytečné v současné době na přechodné období přijímat nebo projednávat návrh kolegy Pilipa. Proto navrhuji tento návrh zamítnout a v případě, že tento návrh nebude přijat, tak jej vrátit kolegovi k dopracování.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Žádné přihlášky nevidím. Obecnou rozpravu končím. Ptám se zástupce navrhovatelů, zda chce ještě vystoupit. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Pilip: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, já bych chtěl říci k oběma těmto příspěvkům, byť byly poněkud odlišné svou argumentací - pan poslanec Tlustý, pokud jsem to dobře sledoval, ani nenavrhoval zamítnutí, ale pouze přeřazení -, že návrh nesměřuje pouze k tomuto rozpočtu a právě to, co se tady dělo loni ve stejné době, potvrzuje, že problém je aktuální. Před rokem se tento návrh také odmítal s tím, že přece tento rozpočet nějak zvládneme a příští rok už budou rozpočtová pravidla atd. Nakonec to dopadlo tak, že můj návrh se odmítl, návrh zákona o státním rozpočtu skutečně nebyl do konce roku schválen, čili začalo se podle rozpočtového provizoria, podle jeho staré úpravy a čekali jsme, že vláda splní svůj slib a do června, pane poslanče Václavku, předloží návrh komplexní novely rozpočtových pravidel.

Argumentům, které tady oba kolegové vznesli, rozumím, nicméně se obávám, abychom tady za rok zase nestáli s tím, že není schválen rozpočet v prvním čtení, znovu hrozí rozpočtové provizorium a přitom z jakýchkoliv důvodů - možná nesouhlasu sněmovny, už ne třeba nějakého zpoždění v termínech ze strany vlády - stále ještě nebude schválena nová verze zákona o rozpočtových pravidlech republiky a zase nám bude hrozit, že rok 2001 budeme zahajovat rozpočtovým provizoriem, které bude probíhat podle úpravy, která je v rámci Evropy - mírně řečeno - nestandardní.

Z těchto důvodů se přikláním k tomu, aby tento návrh byl projednáván nyní, přestože už i z legislativních důvodů stěží zahrne určitě ne začátek roku, ale ani další část roku 2000, ale prostě proto, aby tento zjevně nevyhovující paragraf tohoto zákona byl změněn bez ohledu na tempo práce vlády či rozhodování parlamentu o jiných celistvých právních normách.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Ptám se ještě zpravodaje, zda hodlá vystoupit. Ano.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Dámy a  pánové, zrekapituluji, že v rozpravě padly dva návrhy pana poslance Václavka - na zamítnutí a na vrácení návrhu k přepracování. Já jako zpravodaj z důvodů, které jsou identické s tím, co uváděl pan předkladatel poslanec Pilip, jsem nenavrhoval žádný jiný návrh, takže k hlasování jsou tyto dva návrhy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano. Já rozumím návrhu pana kolegy Václavka jako podmíněnému, že sněmovna by nejdříve rozhodla o návrhu na zamítnutí. Pokud by tento návrh neprošel, hlasovalo by se o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Nejdříve vás na žádost některých z vás odhlásím a prosím, abyste se zaregistrovali svými identifikačními kartami.

Vážené kolegyně a  kolegové, nechám hlasovat o návrhu usnesení, které zní: Poslanecká sněmovna zamítá předložený návrh.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 356 a ptám se, kdo je pro předložený návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 169 pro návrh 82, proti 77. Návrh nebyl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP