(16.30 hodin)

(pokračuje Grulich)

Z hlediska organizačně-technického a institucionálního zabezpečení voleb do těchto územních celků je navrhována odlišná právní úprava, než která je obsažena ve stávajícím zákonu 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

V současné době je připravována novela obou citovaných zákonů s tím, že organizačně-technické a institucionální zabezpečení voleb do zastupitelstev v obcích a Parlamentu České republiky je navrhováno obdobně jako v tomto návrhu zákona. Změna spočívá v tom, že zajištění organizace voleb bude výkonem státní správy a bude zajištěno pomocí odborného aparátu státní správy, např. okresní úřad v sídle kraje projednává a registruje kandidátní listiny. Dosud tak činí volební komise. K tomu se předpokládá jeho odborná příprava pracovníků. Podrobnější úprava bude provedena vyhláškou.

Z volebních komisí se navrhuje zachovat pouze okrskové volební komise, tedy ty, které jsou složeny ze zástupců kandidujících subjektů. Tím bude zajištěna kontrola volebního procesu na nejnižším stupni.

Zavádějí se takové mechanismy, aby celý proces zjišťování výsledků voleb pro kandidující subjekty byl otevřený a přístupný kontrole. Prvotní zjišťování výsledků voleb je na okrskových volebních komisích. Tyto výsledky budou následně zpracovány pomocí výpočetní techniky. Zpracování zabezpečí Český statistický úřad, který bude zpětně informovat kandidující subjekty tak, aby si mohly ověřit správnost vložených údajů.

Na centrální úrovni se navrhuje zřízení stálého volebního orgánu, a to Státní volební komise, která bude koordinovat a dozorovat organizačně-technickou stránku celého volebního procesu včetně koordinační funkce až po vyhlášení výsledků voleb.

Za zásadní je nutné označit i návrh na konání voleb v jednom dni, a to v den pracovního klidu před pracovním dnem. Zpravidla to bude neděle, ale nemusí tomu tak být vždy. Zavedení jednoho volebního dne není v rozporu s Ústavou České republiky, ani omezením ústavního práva voliče, přičemž bude umožněno všem voličům realizovat své volební právo. Taková úprava je běžná i v jiných evropských státech, podstatně větších, než je Česká republika, jako je např. Spolková republika Německo, Francie, Polsko.

Předkládaná právní úprava by měla být stejně jako připravované novely zákona o volbách do Parlamentu České republiky a do zastupitelstev v obcích, které s ní sjednocují některá obecná ustanovení týkající se volebního procesu, prvním krokem k přípravě tzv. volebního kodexu. Navrhovaný systém poměrného zastoupení pro volby do zastupitelstva kraje vychází z koncepce reformy veřejné správy, která obsahuje i doporučení pro stanovení tříprocentní klauzule jako podmiňující pro přidělování mandátů.

Vláda projednala 29. 9. 1999 a schválila usnesením č. 998 návrh ústavního zákona o zkrácení funkčního období zastupitelstva hlavního města Prahy, neboť jak předpokládá reforma veřejné správy a vymezuje ústavní zákon o vyšších územních samosprávných celcích, bude mít hlavní město Praha zvláštní postavení a jeho zastupitelstvo bude plnit zároveň úkoly zastupitelstva kraje. Předpokládá se, že volby do všech městských částí hlavního města Prahy proběhnou podle zákona o volbách do zastupitelstev v obcích a volby na úrovni hlavního města Prahy podle navrhované právní úpravy voleb do zastupitelstev krajů. Proto pokud volby do zastupitelstev krajů proběhnou před uplynutím funkčního období zastupitelstva hlavního města Prahy zvoleného podle zákona o volbách do zastupitelstev v obcích, je třeba funkční období tohoto zastupitelstva zkrátit. Přestože je problematika předmětem samostatné právní úpravy, pokládám za nutné se o ní zmínit, neboť s navrhovanou právní úpravou souvisí.

Navrhovaná právní úprava si vyžádá souběžně i novelizaci souvisejících právních předpisů, kterými jsou: občanský soudní řád v otázkách speciální právní úpravy soudního řízení ve věcech volební problematiky a zákon 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, rozšiřující taxativní výčet působností Ministerstva vnitra jako ústředního orgánu státní správy na úseku voleb do Parlamentu České republiky a do zastupitelstev územních samospráv, neboť zabezpečení voleb do zastupitelstev v krajích se navrhuje jako výkon státní správy. Obdobná úprava je navrhována i ve shora uvedených novelách zákona o volbách do Parlamentu České republiky a do zastupitelstev v obcích.

Ve smyslu ustanovení § 90 odstavec 2 zákona 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, navrhuji, aby sněmovna přikázala návrh zákona k projednání ve výborech Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru vnitra České republiky panu Václavu Grulichovi. Nyní prosím o vystoupení zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Miroslava Beneše. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, před sebou máme návrh zákona o volbách do zastupitelstev krajů a zastupitelstva hlavního města Prahy, sněmovní tisk 344. Tento návrh reaguje na Ústavu České republiky a ústavní zákon o zřízení 14 VÚSC k 1. lednu 2000. Na rozdíl od dosavadních zvyklostí, které známe z volebních zákonů v České republice, návrh obsahuje zkrácení termínu voleb na jeden den. Obsahuje také zřízení Státní volební komise jako komise úřednické.

Volební mechanismus navrhovaný v zákoně vychází ze zákona o komunálních volbách, který poněkud modifikuje, a to následovně. Nepřipouští kandidátku nezávislých, nepřipouští panašování, tedy sestavování kandidátky napříč politickými stranami, každému voliči přiděluje jakési preferenční hlasy a zavádí tříprocentní uzavírací kvorum.

Tyto nastíněné principy vyvolají ve sněmovně nepochybně rozsáhlou diskusi. Já si k nim dovolím ještě přidat termín voleb, neboť platnost zákona se navrhuje k 1. dubnu 2000, což by znamenalo - pokud vynechám málo pravděpodobný prázdninový termín - že by volby mohly proběhnout na podzim roku příštího. Jen připomínám, že také na této schůzi budeme projednávat dle mého názoru nešťastný návrh ústavního zákona o zkrácení volebního období v hlavním městě Praze.

Nyní bych si dovolil nadnést několik otázek, kterými bych byl rád, abychom se při našich diskusích ubírali.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP