(15.10 hodin)

(pokračuje Gross)

Myslím, že i tato podmínka byla splněna, protože pan kolega Němec se odvolával na to, že poslanecké kluby by měly tuto věc projednávat. Současně může stanovit lhůtu. Lhůta byla stanovena do první schůze v lednu. Může, ale nemusí. To je jiná věc. V zákoně je řečeno "může".

Návrh je hlasovatelný a dokonce jsme nalezli oporu v zákoně. Myslím, že před tímto závažným hlasováním, byť nedošlo k ukončení rozpravy, by mohl - pokud chce - pan ministr vystoupit v rozpravě. Pan ministr na to má právo kdykoli, o to více, je-li rozprava. Táži se tedy pana ministra, zda chce vystoupit. Je tomu tak.

Já mezitím budu ještě chvíli gongovat. Prosím všechny, aby zůstali v jednacím sále, protože za malou chvíli se bude hlasovat, a aby se věnovali řeči ministra spravedlnosti pana Motejla.

 

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážený pane předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, snažím se silnějším hlasem upoutat vaši pozornost na mé vystoupení jako součást rozpravy o vládním návrhu zákona o státním zastupitelství.

Dovolte mi, abych konstatoval, že v obecné rozpravě odezněly prakticky jen ojedinělé výtky k obsahu a záměru tohoto zákona. Tyto ojedinělé výtky plynou podle mého názoru z nepochopení podstaty ustanovení o oprávnění státního zástupce definovaném v § 3 - ve veřejném zájmu podrobit soudnímu přezkumu některá správní rozhodnutí a z týchž důvodů zahajovat před soudem v řádném řízení -

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, musím vás opět přerušit. Kolegyně a kolegové, není možné, aby v jednacím sále bylo několik hlasitě diskutujících hloučků poslanců. Takto se skutečně pracovat nedá. Pokud má někdo potřebu a touhu něco hlasitě kolegům sdělovat, tak to už raději jděte mimo tuto jednací síň! Já se nechci dostávat do pozice jako někteří kolegové řídící, abych jmenovitě vyvolával, ale vztahuje se to na řadové poslance, na členy vlády i vysoké ústavní činitele. Myslím to velice důrazně, kolegyně a kolegové, přestože někteří z nich vůbec nevnímají, že řídící schůze Poslanecké sněmovny vyzývá k pořádku v jednací síni! Hovořit bude dále pan ministr spravedlnosti. (Hluk v sále trvá.)

 

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Skutečně jsem chtěl nalézt mezi vámi alespoň větší část vděčných posluchačů mých pocitů a reakcí na to, co odeznělo v obecné rozpravě.

Uznávám jako zcela konkrétní výtku pana poslance Bendy týkající se časového vymezení praxe nejvyššího státního zástupce, které v tomto okamžiku skutečně zasahuje do období bývalé prokuratury a navozuje dojem konzervování bývalého stavu. Vím, že čas je relativní jednotka, a jestliže to platí dnes, nebude to platit již v době, kdy předpokládám, že zákon nabude účinnosti. Bylo by rozhodně nespravedlivým odsudkem se domnívat, že mezi pracovníky bývalé prokuratury byli vesměs nebo bez výjimky lidé nehodní, lidé nedůstojní, lidé, kteří jednou provždy, jenom proto, že působili v tomto orgánu, ztratili důvěru.

Naproti tomu myslím, že budeme zajedno s panem poslancem Bendou, že určitá míra věkové zralosti a profesionálních zkušeností je nesporným atributem, aby někdo vykonával funkci tak zodpovědnou a závažnou, jako je funkce nejvyššího státního zástupce.

Není pravdou tvrzení poslance Bendy, že by byl nejvyšší státní zástupce prakticky neodvolatelný, když v témže ustanovení jsou stanoveny jasné, zákonem definované a poměrně široké, srozumitelné důvody, pro které nejvyšší státní zástupce může být kdykoli uvolněn.

Diskuse o tom, zda v tomto zákoně je možné definovat veřejný zájem nějakými dalšími rozvahami, je podle mého názoru ne zcela adekvátní.

Jedno je diskusi společné - že všichni, kteří namítají cokoliv proti tomuto zákonu, poukazují na nedostatek informací o obsahu a smyslu soudní reformy, na nedostatek jakési provázanosti jednotlivých zákonů v oblasti i vám dostupných informací. Koncepce reformy soudnictví byla vládou projednávána, schválena a Poslanecké sněmovně byla k dispozici od května letošního roku, resp. od června letošního roku, ale nebylo v silách Ministerstva spravedlnosti ani vlády, aby byly jednotlivé zákony, které tuto reformu realizují, předloženy současně.

Byli jste seznámeni s některými myšlenkami v rámci prvního čtení novely občanského soudního řádu, je to reflektováno i v novele trestního řádu, která bude předmětem příštího jednání. Zákony o soudech a soudcích jsou v současné době připravovány v řádném legislativním procesu.

Jsem samozřejmě ochoten - jak zdůraznil místopředseda vlády Rychetský - kdekoliv a kdykoli, ať už na poslaneckých klubech, nebo na příslušných výborech tohoto parlamentu, o otázkách reformy a souvislostech mezi jednotlivými zákony hovořit.

Zazněl tu návrh pana poslance Němce na odročení tohoto jednání. Samozřejmě, já jako předkladatel tohoto návrhu s určitou nelibostí nesu představu, že by zákon, jehož aktuální potřeba je nesporná a jehož potřeba je svým způsobem významná i z hlediska výhledu příští hodnotící zprávy Evropské komise, která se nebude ptát na to, co se chystá, ale bude se zase ptát na to, co se stalo, jaká norma byla skutečně projednána a přijata. Otálení s projednáváním a předpokládám i se schválením tohoto zákona by věci neprospělo. Pokud by ovšem toto otálení mělo být podkladem pro konkrétní diskusi a nalezla by se forma, jakým způsobem a s kým o této konkrétní normě diskutovat, jsem samozřejmě v tomto směru Poslanecké sněmovně bezvýhradně k dispozici.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil ministr spravedlnosti ČR pan Otakar Motejl. Rozprava probíhá a hlásí se pan poslanec Marek Benda. Nebudou-li další přihlášky, budeme po jeho vystoupení hlasovat o procedurálním návrhu pana kolegy Němce. Nyní bude hovořit pan kolega Benda.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já opravdu jen zcela stručně. Jestliže pan ministr řekl, že není pravda, co jsem řekl, že státní zástupce je prakticky neodvolatelný, já tvrdím, že to je pravda. Tady je stanoveno, že vláda může nejvyššího státního zástupce odvolat pouze v případech, že

a) nevykonává 6 měsíců svoji funkci,

b) porušil závažným způsobem povinnosti nejvyššího státního zástupce stanovené zákonem.

Tvrdím, že toto je praktická neodvolatelnost. Tak lze odvolat pouze někoho, kdo dostal například malárii nebo udělal takovou chybu, že zásadním způsobem porušil ustanovení tohoto zákona. Není to ale o tom, že by ta osoba byla vládou odvolatelná.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Dále se hlásí paní kolegyně Dundáčková.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Já si dovolím jen velmi krátce reagovat na poslední slova pana ministra, aniž bych se vracela k jednotlivým institutům, které se skrývají pod tímto zákonem. Musím se ptát stejně jako někteří předřečníci, zda - pokud se jedná pouze o drobné úpravy, o čtyři základní oblasti, které je třeba upravit - proč na to musíme mít nový zákon.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP