(15.20 hodin)

(pokračuje Dundáčková)

K onomu strašení Evropskou komisí a Evropským společenstvím odkazuji na důvodovou zprávu samotného návrhu zákona, kde se říká, že při přípravě návrhu bylo přihlédnuto k návrhu doporučení výborů ministrů Rady Evropy k úloze veřejné žaloby v systému trestní justice tak, aby navrhovaná úprava nebyla s tímto dosud pouze připravovaným dokumentem Rady Evropy v rozporu. Právní akty Evropského společenství problematiku řešenou navrhovaným zákonem samostatně neupravují. To abychom se vzájemně neděsili.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Dundáčkové. Vidím přihlášeného pana ministra spravedlnosti Otakara Motejla. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážený pane předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, dovolte mi v zájmu objektivity reagovat i na vystoupení paní zpravodajky dr. Dundáčkové.

Pokud se důvodová zpráva odvolává na doporučení Rady ministrů Rady Evropy, je to ta pasáž týkající se zejména rady státního zastupitelství, která celkem unisono doporučuje všem orgánům prokuratury a státního zastupitelství tento druh konzultativního samosprávného orgánu aplikovat a zavádět.

Pokud jsem ovšem hovořil o hodnotící zprávě Evropské komise, zde odkazuji na její text, který, nemám ho přímo k dispozici, výslovně poukazuje na nedostatky v úpravě státního zastupitelství, v nefunkčnosti, v nedostatečném propojení jednotlivých článků, nedostatečnosti informačních toků a který výslovně požaduje, aby se funkčnost státního zastupitelství - Evropská komise používá tento náš termín funkčnost státních zastupitelství - podstatně zlepšila. To je tedy pasáž, která samozřejmě nebyla zahrnuta do důvodové zprávy proto, že důvodová zpráva spolu s textem návrhu zákona byla Poslanecké sněmovna předkládána podstatně dříve, než byla publikována hodnotící zpráva Evropské komise. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru spravedlnosti Otakaru Motejlovi. Nikdo se dále nehlásí, takže v tuto chvíli budeme rozhodovat o návrhu pana kolegy Němce, tj. návrh podle § 63 odst. 2 na přerušení projednávání tohoto bodu, než se k předloženým návrhům vysloví poslanecké kluby, do ledna příštího roku. Je zřejmé, o jakém návrhu budeme hlasovat.

 

Rozhodneme o tomto návrhu v hlasování pořadové číslo 399, které jsem zahájil. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování končí, z přítomných 183 pro 94, proti 89. Návrh byl přijat.

 

V tuto chvíli jsme se vypořádali s tímto bodem programu. Konstatuji, že jsme jej přerušili do ledna příštího roku.

Končím projednávání bodu 97 na této schůzi Poslanecké sněmovny a půjdeme dál.

 

Podle toho, co Poslanecká sněmovna odsouhlasila, bychom v tuto chvíli měli začít projednávat bod 69 a poté bod 34.

 

Dalším bodem tedy je bod

 

69.
Vládní návrh zákona o obecních daních a o změně některých souvisejících zákonů
(o obecních daních)
/sněmovní tisk 375/ - prvé čtení

 

Chci vám oznámit, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednávání tohoto návrhu o 20 dnů. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády České republiky a ministr financí pan Pavel Mertlík. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

Ještě než začnete hovořit, pokusím se opět zklidnit atmosféru v jednacím sále. Kolegyně a kolegové, kdo potřebujete něco nezbytně hlasitě vyřizovat, čiňte tak mimo prostory tohoto zasedacího sálu, protože by bylo dobré, aby jak pan místopředseda vlády, tak i ti, kteří jej chtějí poslouchat, k tomu měli vytvořeny podmínky.

Počkám, až všichni ti, kteří potřebují nutně něco vyřizovat, opustí jednací sál. Teprve poté začne hovořit pan místopředseda a ministr financí Pavel Mertlík.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vládní návrh zákona o obecních daních a o změně některých souvisejících zákonů o obecních daních je jedním z prvních návrhů zákonů, které dává vláda Poslanecké sněmovně a které se váží ke komplexu navrhovaných zákonů v souladu s připravovanou reformou veřejné správy.

Zde jde o zavedení soustavy zavedení tzv. obecních daní, které budou podle návrhu tvořeny daní infrastrukturní, daní za lázeňský nebo rekreační pobyt, daní z odpadů, daní ze psa, daní z reklamy, daní z ubytování, daní ze vstupného, daní z nevýherních hracích přístrojů, daní z výherních hracích přístrojů a daní za zvláštní způsob užívání veřejného prostranství.

Pokud by Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona tak, jak byl vládou předložen, znamenalo by to zvýšení daňového výnosu oproti stávajícímu systému obecních poplatků zhruba o 4 miliardy korun ročně, na 6 miliard ze stávajících zhruba 2 miliard.

Dále by to znamenalo, že do kompetence obcí by se svěřovaly významné pravomoci v oblasti přesného specifického definování výše některé z těchto daní, čímž by podle našeho názoru výrazně vzrostla autonomie obcí a měly by větší možnost zodpovědně stanovit pro svůj život takové ekonomické podmínky, jaké považují obecní zastupitelstva pro svou oblast a svůj region za optimální.

Účinnost zákona se předpokládá 1. ledna 2000. V této souvislosti je velmi potřebné ono zkrácení o 20 dnů, o němž již hovořil pan předsedající, a já bych rád o to ještě jednou požádal za vládu.

Konečně bych se chtěl zmínit o dvou podle mého soudu nejvýznamnějších prvcích tohoto nového zákona. Jednak proto, že představuje nový prvek našeho právního řádu a našeho daňového systému, který považuji za nesmírně důležitý vzhledem k našemu budoucímu rozvoji, jednak proto, že jde o bod kontroverzní a chtěl bych k němu vyjádřit názor vlády.

Prvním je daň z odpadů. Chtěl bych říci, že je to krok, který je nově zpracován v souladu s procesem ekologizace života v České republice, je to krok, který je v souladu s moderními trendy daňového zatížení znečišťovatelů, a jeho zavedení by vedle bezprostředního výnosu pro obce mělo významný dopad právě pro udržování a tvorbu životního prostředí v naší zemi.

Druhá daň, o které jsem se chtěl zmínit, je daň z reklamy. Vím, že tento návrh narážel na odpor především asociací provozovatelů reklam s tím, že daňové zatížení zde navržené je jimi považováno za neúměrně vysoké. Já se nedomnívám, že tomu tak je, naše výpočty na Ministerstvu financí ukazují, že takový předpoklad není oprávněný, nicméně chtěl bych vyjádřit vůli vlády, že pokud by tato jedna z daní měla být překážkou pro přijetí celého zákona, jsme ochotni v rámci druhého čtení podpořit úpravu, která by vedla ke snížení této daně, protože se domnívám, že jeden kontroverzní daňový titul by neměl být důvodem pro eventuální blokaci celého hospodaření obcí a posílení občanské samosprávy u nás užitečného daňového zákona.

Vážení poslanci, vážené poslankyně, prosím vás proto o podporu tohoto návrhu a posunutí do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil místopředseda vlády pan Pavel Mertlík, já mu děkuji.

V tuto chvíli, kolegyně a kolegové, se obávám, že nás čeká určitá procedurální smršť, protože vidím pana kolegu Franka zřejmě s procedurální připomínkou k hlasování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP