(14.20 hodin)
(pokračuje Grulich)
Návrh zákona respektuje usnesení Poslanecké sněmovny k návrhu koncepce reformy veřejné správy vypracované vládou, které doporučilo vládě tzv. spojený model výkonu územní veřejné správy, to je výkon státní správy na úrovni krajů orgány samosprávy vyšších územních samosprávných celků, tak jak tomu je na úrovni obcí. Z toho vyplývá vybavení vyšších územních samosprávných celků nejen působností v oblasti samosprávy, ale i působnostmi při výkonu státní správy. Návrh zákona o krajích podrobně vymezuje jejich samostatnou a přenesenou působnost, strukturu oprávněných orgánů kraje a především kompetence zastupitelstva krajů.
Při koncipování tohoto návrhu zákona se též vycházelo ze zásady obsažené v čl. 101 odst. 2 Ústavy České republiky, podle něhož je vyšší územní samosprávný celek samostatně spravován zastupitelstvem, jehož samostatná působnost musí být podle čl. 104 odst. 2 Ústavy České republiky dána zákonem, jinak by náležela zastupitelstvům obcí.
Návrh zákona dále stanoví práva a povinnosti občanů kraje, principy vydávání obecně závazných vyhlášek a nařízení kraje, jež mohou být vydávána na základě zmocnění v zákoně a v jeho mezích ve věcech patřících do přenesené působnosti, zásady hospodaření kraje, dozor nad výkonem samostatné i přenesené působnosti ze strany státu, jakož i vztah ministerstev ke krajům, pokud jde o jejich přenesenou působnost.
Navrhovaný zákon je svou povahou organizační normou, která bude mít podpůrnou povahu ve vztahu ke zvláštním zákonům, jež podrobně upraví působnost krajů. Přímé novely příslušných zákonů jsou obsaženy v samostatném návrhu zákona o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze. Zařazení těchto novel do samostatného zákona si vyžádala především skutečnost, že se týkají poměrně velkého počtu zvláštních zákonů.
Návrh tohoto zákona je předkládán současně s dalšími zákony vytvářejícími předpoklady pro realizaci reformy veřejné správy.
V neposlední řadě je třeba zdůraznit, že existence a faktická činnost krajů je důležitým předpokladem pro vytvoření podmínek pro uplatňování regionální politiky a pro vstup České republiky do Evropské unie. Abych nebyl opakovaně obviněn, že argumentuji něčím, co neexistuje, jako tomu bylo v případě zákona o evidenci obyvatelstva, doporučuji každému, kdo to snad dosud neudělal, aby si laskavě přečetl příslušnou pasáž kontrolní komise, která vydala zprávu o připravenosti České republiky do Evropské unie, a kde právě tyto záležitosti jsou naší republice vytýkány jako dosud nerealizované.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi vnitra České republiky panu Václavu Grulichovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Jiří Drda.
Poslanec Jiří Drda: Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, jsem povinen na začátku říci, že jsme se předlohou zabývali v našem výboru, který doufám bude gesční, tedy ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Myslím si, že připomínky, které tam byly vznášeny, byly velmi podobné těm, které tady zazněly, když jsme projednávali zákon o obcích. Myslím, že tento zákon je ve značné části paralelou tohoto zákona. Budu proto stručný, abychom tady nemuseli zbytečně mařit čas.
Myslím si, že věci, které jsme shledali v tomto zákonu, jsou opravitelné, a má-li se naplnit ústavní zákon o zřízení krajů, pak lze předpokládat, že v našem výboru jsme schopni na tyto věci reagovat a zákon upravit do takové podoby, aby se kraje daly nejen zřídit, ale i naplnit kompetencemi.
***