(15.40 hodin)

(pokračuje Martínek)

Už z tohoto pohledu příprava reformy nebyla jednoduchá. Já bych si dovolil využít této příležitosti a poděkovat těm, kteří se na tom podíleli, a těm, kteří pracovali v týmech předkladatele, ale i všem těm, kteří připomínkovali jednotlivá znění zákonů v jednotlivých etapách jejich vzniku. Bylo tady už řečeno, že je neuvěřitelné, kolik lidí se zapojilo do přípravy těchto zákonů.

Myslím, že v rovině občanské, o které jsem hovořil, je tato reforma významná, protože znamená další významný krok pro demokratizaci tohoto státu. Já si dovolím připomenout svůj poslední zážitek, protože minulý týden jsem měl příležitost být na služební cestě ve Španělsku. S mými kolegy jsme se seznámili s tím, co pro mne nebylo tak úplně zřejmé, a to, jak hlubokou demokratizační a decentralizační reformu provedlo v minulých několika letech Španělsko. Myslím, že to bylo pro nás všechny překvapením. Já bych se s vámi chtěl podělit o jednu věc. My jsme se jich ptali, kde nalezl španělský parlament společnou řeč, kde nalezl odvahu jít tak daleko v demokratizaci a decentralizaci státu. Odpověď na to byla zajímavá a myslím, že i pro nás podnětná. Oni nám sdělili, že tak dlouho žili pod diktaturou, že měli strašný strach, aby se diktatura nevrátila. Proto se rozhodli, že jedinou skutečnou a reálnou cestou, jak zabránit a znemožnit cestu nejrůznějším diktátorům moci, je právě demokratizace a decentralizace.

Myslím si, že v tomto smyslu i naše země a my všichni máme svou zkušenost a měli bychom této zkušenosti využít.

A nyní k vlastnímu zákonu. Jde o zákon z komplexu zákonů relativně nejsnadnější, protože změn vůči stávajícímu textu zákona o okresních úřadech není tak mnoho. Jak tady řekl předkladatel pan ministr Grulich, jedná se především o věci, které souvisejí se zavedením nového článku veřejné správy, tj. se zavedením krajů. Nicméně si myslím, že to, že je předkládán nový zákon o okresních úřadech, symbolizuje jednu věc, kterou bychom měli mít na paměti, a to, že reforma není jednotlivý akt, ale bude to dlouhodobý evoluční proces, který bude mít několik jednotlivých etap.

V první fázi dochází k určité restrukturalizaci okresních úřadů. Jak všichni víme, tyto okresní úřady by měly podle předpokládaného průběhu reformy mít pouze dočasnou platnost. Přesto je důležité, aby se okresní úřady přizpůsobily nové situaci a umožnily plynulý přechod ke druhé a třetí etapě reformy.

Na závěr mi dovolte, abych znovu připomněl, že zákony mají souvislost. Z toho důvodu - byť se nejedná o příliš složitou materii - navrhuji i v tomto případě prodloužení doby o 20 dnů, aby příslušný gesční výbor měl možnost se těmito zákony zabývat jako celkem. Navrhuji, aby celá záležitost byla přikázána k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji pro první čtení poslanci Martínkovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jen jednu přihlášku. Přihlášeným je pan kolega Pejřil.

 

Poslanec František Pejřil: Vážený pane předsedající, vládo, vážení kolegové a kolegyně, sněmovní tisk 424 je zcela nový zákon o okresních úřadech. Vláda jako předkladatel argumentuje tím, že zákon o okresních úřadech byl už mnohokrát novelizován a že je třeba přijmout zcela nový zákon, který bude upravovat pravomoci a postavení okresů atd., jak nám to tu přednesl pan ministr Grulich a pan zpravodaj.

Podle mého názoru je dosavadní zákon o okresních úřadech celkem vyhovující. Jeho působnost je definována. Postavení krajů je zatím nejasné, a je tedy zbytečné úzce konkretizovat vztahy mezi okresem a krajem. Navíc vláda do budoucna napevno počítá se zrušením okresů a se zavedením tzv. malých okresů, to je pověřených měst, a tak dost dobře nechápu, proč dává do parlamentu rozsáhlý nový zákon o okresních úřadech.

Technicky na navrhovaném zákonu není víceméně nic závadného. Vážím si práce, která byla na tomto návrhu odvedena. Proto mi nedělá zvláštní radost říci svůj názor, že tento návrh zákona mi připadá nadbytečný a domnívám se, že pro něj není vhodná doba. Navrhuji zamítnutí tohoto vládního návrhu zákona o okresních úřadech. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil pan kolega Pejřil. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Nehlásí. Obecnou rozpravu uzavírám. Táži se pana ministra vnitra, zda chce využít možnosti závěrečného slova.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Ano, pane předsedající. Pan poslanec Pejřil říká, že je to obsáhlý zákon. Já si dovolím tvrdit opak. Ten zákon je velmi stručný, má 41 stručných paragrafů včetně toho posledního, který stanoví dobu účinnosti. Je to norma neobsáhlá, jasná, srozumitelná a podle mého názoru a podle názoru vlády nezbytná právě pro úpravu vztahů s nově vznikajícími orgány, kterými jsou krajská zastupitelstva, krajská správa. Jinak by byla potřebná obsáhlá novela, která by se těžko dávala dohromady. Byl by to slepenec starých ustanovení s novými, což by samozřejmě nevneslo jasno do nového systému celé reformy veřejné správy.

Dovolím si zásadně nesouhlasit s návrhem na zamítnutí, protože pokládám i tuto normu za pevnou součást celé reformy, i když jsem se zmínil o etapách, ve kterých bude reforma realizována, a okresní úřady jsou jednou z takovýchto dočasných etap.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru vnitra České republiky Václavu Grulichovi. Nyní bude mít možnost vystoupit se závěrečným slovem zpravodaj Radko Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Já bych jen shrnul - kromě předkladatele a zpravodaje vystoupil v diskusi pouze kolega Pejřil, který navrhl zamítnutí tohoto zákona. Jinak padl návrh na prodloužení lhůty k projednávání o 20 dní a na přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji.

 

Nyní budeme rozhodovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona, a to v hlasování pořadové číslo 58. Kdo je pro návrh na zamítnutí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 58 z přítomných 176 poslanců hlasovalo pro 43, proti 111. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Budeme hlasovat v hlasování pořadové číslo 59 o návrhu organizačního výboru na přikázání výboru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP