(17.40 hodin)

(pokračuje Buzková)

Zahajuji hlasování pořadové číslo 69 a ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 69 tento návrh byl přijat, když se z přítomných 146 pro vyslovilo 130 a 12 bylo proti.

 

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, otevírám projednávání bodu 24 schváleného pořadu, kterým je

 

24.
Vládní návrh zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
/sněmovní tisk 434/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, v tomto případě budu velice stručný. Již v úvodním slově k předchozí normě projednávané pod bodem č. 23 jsem avizoval, že rozpočtová pravidla územních rozpočtů velmi úzce váží s rozpočtovými pravidly republiky. Jde o pravidla, v tomto případě u územních rozpočtů, jimiž se budou řídit obce i kraje a zároveň také dobrovolné svazky obcí. Obsahem této úpravy jsou také pravidla finančního hospodaření těch zařízení bez právní subjektivity, která si jako své organizační složky budou místo dosavadních rozpočtových organizací zřizovat obce a také kraje.

Duch tohoto zákona a jeho obsah přímo navazují na normu, kterou jsem uvedl před chvílí, a odpovídajícím způsobem rozpočtovým pravidlům republiky umožňuje efektivně hospodařit orgánům územní občanské samosprávy, jak na krajské, tak na obecní úrovni.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Vlastimil Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Rozpočtová pravidla územních rozpočtů, sněmovní tisk 434, jsou návrhem, který je v podstatě zmenšenou verzí rozpočtových pravidel státu upravených na podmínky územních rozpočtů. Uvedu jen tři drobné poznámky.

Za prvé se domnívám, že v tomto návrhu je navrhována přílišná volnost orgánu územních celků v případném rozpočtovém provizoriu. Za druhé bych si dovolil předkladatele upozornit, zda by stálo za úvahu, zdali by fiskální rok pro tyto rozpočty vzhledem k vazbě na centrální rozpočet neměl být poněkud posunut. Za třetí si dovolím upozornit, že nejenom tento zákon, ale i rozpočtová pravidla a zákon o hospodaření se státním majetkem se na několika místech odvolávají na dosud neschválený zákon o veřejné podpoře, což samozřejmě poněkud komplikuje posuzování tohoto návrhu.

V rozpravě opět navrhnu vrácení k přepracování, resp. prodloužení lhůty k projednání o 20 dnů.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji.

Dalším bodem je bod schváleného pořadu schůze č. 25, kterým je

 

25.
Vládní návrh zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní
územním samosprávným celkům a některým státním fondům,
(zákon o rozpočtovém určení daní)
/sněmovní tisk 435/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Paní předsedající, dámy a pánové, tento návrh nemá bezprostřední vazbu tak úzkou na předcházející dva návrhy, ke kterým bude vedena společná rozprava. O to silnější má vazbu na návrh zákona o převodu majetku státu na majetek budoucích krajů, který jsme projednávali v tomto bloku před malou chvílí.

Cílem navrhovaného systému rozpočtového určení výnosů daní je zajistit fiskální dostatečnost jednotlivých úrovní rozpočtů územních samosprávných celků a zajistit spolu s ostatními příjmy pokrytí minimálních potřeb obcí a krajů, stabilizovat financování území, odstranit či zmírnit prohlubující se nedostatky současného systému.

Chtěl bych říci, že stanovení výší jednotlivých úrovní je velmi úzce závislé na tom, jakým způsobem budou definovány kraje právě z hlediska kompetencí a z hlediska majetku, který na ně přejde. Financování samozřejmě musí odpovídat majetkovému vybavení budoucích územních samosprávných celků. Z tohoto důvodu je návrh konstruován tak, aby odpovídal těm kompetencím, resp. těm částem majetku, které byly navrhovány v těch zákonech, které předcházely tomuto zákonu při projednávání v Poslanecké sněmovně a které již byly v rámci prvního čtení schváleny.

Je samozřejmou věcí, že v případě, že v rámci druhého čtení dojde k určitým posunům v majetkovém vybavení krajů a popř. kompetencí, bude nutné obdobným způsobem, analogicky, tak aby to sedělo, upravit i tento návrh zákona.

Konečně bych chtěl říci, že Ministerstvo financí si je samozřejmě vědomo toho, že jde o kvalitativní změnu a kvalitativní změna se prognózuje velmi obtížným způsobem. Na Ministerstvu financí existují doprovodné materiály, které kvantifikují možné dopady různých variant rozdělení kompetencí mezi centrální vládou a krajskými zastupitelstvy, a existují různé odhady dopadů tohoto rozdělení kompetencí. Počítáme s tím, že - jak už jsem to řekl v předchozím úvodním slově - budeme do jisté míry se učit praxí. Praxe daňových výnosů centra a krajů po roce 2001 nás povede k tomu, abychom v budoucnosti navrhovali určité úpravy tohoto zákona tak, jak zkušenost ukáže, že to je nezbytné.

Protože si je vláda přirozeně vědoma svých ústavních kompetencí a své ústavní zodpovědnosti za to, aby tento stát byl integrálním státem, který se rozvíjí způsobem, který umožňuje v zásadě rovné podmínky všem občanům bez ohledu na to, v jakém územním celku žijí, předpokládá tento návrh zákona dostatečné možnosti pro dotace, resp. finanční toky mezi centrem a nově zřízenými kraji tak, aby bylo možné vyrovnávat určité, zejména v počátečním období těžko prognózovatelné disproporce, které s sebou může reforma veřejné správy přinést.

Konstrukce je taková, aby nemohlo dojít k adverzním efektům, resp. aby takové efekty byly včas a odpovídajícím způsobem z úrovně centrální vlády korigovány. Navržená novela velmi silně, stejně jako je tomu v novele předchozí, o které jsem hovořil před chvílí, tedy u rozpočtových pravidel pro samosprávné celky a obce, vychází z vědomí zodpovědnosti samosprávných institucí jako výchozího prvku. Musím říci - a s velkým potěšením - že především hospodaření obcí za poslední léta se velmi stabilizovalo, obce jako celek se chovají zodpovědně ke svému majetku a ke svému rozpočtu a to nám umožňuje takovouto míru decentralizace zodpovědně navrhnout.

Rovněž tento návrh doporučuji proto k propuštění do druhého čtení s tím, že samozřejmě Ministerstvo financí je profesně připraveno i kooperativně připraveno připravovat pozměňovací návrhy, které by korespondovaly s odpovídajícími pozměňovacími návrhy týkajícími se rozdělení kompetencí a rozdělení majetku.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vlastimil Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, tento vládní návrh zákona zajišťuje mechanické rozdělení vybraných daní do státního rozpočtu, rozpočtu krajů a obcí podle jediného kritéria, kterým je počet obyvatel.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP