(18.30 hodin)

(pokračuje Buzková)

Zahajuji hlasování pořadové číslo 82. Kdo souhlasí s přikázáním tohoto návrhu rozpočtovému výboru? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 82 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 181 vyslovilo 180 a nikdo nebyl proti.

 

V hlasování pořadové číslo 83, které zahajuji, se ptám, kdo souhlasí s přikázáním tohoto návrhu k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 83 tento návrh byl přijat, když se z přítomných 181 pro vyslovilo 111 a 32 bylo proti.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu na prodloužení lhůty k projednání tohoto návrhu ve výborech o 20 dnů. Zahajuji hlasování pořadové číslo 84. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 84 tento návrh byl přijat, když se z přítomných 180 pro vyslovilo 161, 1 byl proti.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému, výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a lhůta pro jeho projednání byla prodloužena o 20 dnů.

Tím jsme projednali tento bod.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Dalším bodem je

 

26.
Vládní návrh zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích /sněmovní tisk 438/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády České republiky a ministr financí pan Pavel Mertlík. Pane místopředsedo, poté co ti kolegové, kteří nechtějí poslouchat váš projev, opustí jednací sál, tak se budete moci ujmout slova. Ty kolegy a kolegyně, kteří zůstali v jednacím sále, prosím, aby umožnili pracovat.

Kolegyně a kolegové, prosím, aby se alespoň částečně snížila hladina hluku. Počkáme, až skončí jednání poslaneckého klubu. Děkuji.

Pane místopředsedo, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládaný zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích vlastně poprvé po roce 1990 se pokouší komplexně…

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane místopředsedo, já vás ještě přeruším. Děkuji kolegům, že odešli.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: …upravovat postavení státu jakožto vlastníka a vyřešit tak celou řadu problematických částí dnešního právního řádu, kdy zejména po zrušení hospodářského zákoníku zůstává v platnosti celá řada nižších právních norem na tomto zákoníku založených a celý systém je nepřehledný a ne vždy dobře spravovatelný.

Navrhovaný zákon představuje koncepční změnu oproti dosavadnímu stavu a promítá se do pojetí výkonu vlastnických práv státu. Současně se pro tyto případy sjednocuje způsob jednání státu v právních vztazích. K jednání jménem státu návrh opravňuje a současně činí povinnými vybrané fyzické osoby, a to především vedoucí jednotlivých státních orgánů a institucí. Těmto fyzickým osobám se zakládá přímá odpovědnost za případné porušení předpisů upravujících hospodaření s majetkem státu. Realizace uvedeného pojetí bude provázena další nezbytnou systémovou změnou, a to odnětím právní subjektivity u dosavadních státních rozpočtových organizací, počítaje v to i ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy a jiné státní orgány.

Tento krok je odůvodněn především bezprostřední finanční, ale i funkční vazbou uvedených státních institucí na stát. Návrh zákona pro ně zavádí jednotné označení "organizační složka státu". Vedle toho se naopak odlišným způsobem upravuje hospodaření stávajících a i v budoucnosti předpokládaných příspěvkových organizací a dalších zvláštních státních organizací, které jsou zřizovány zpravidla zákony, jako jsou třeba státní fondy, např. některé státní podniky, České dráhy a podobné instituce.

S návrhem tohoto zákona velmi úzce, dámy a pánové, souvisí i následující tisk, který je normou doplňkovou. Domnívám se, že by bylo rozumné spojit rozpravu k těmto dvěma bodům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji, pane místopředsedo. Já váš návrh registruji, a pokud si ho neosvojí někdo jiný, tak si ho osvojím já.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Martin Starec. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Martin Starec: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, leží před námi vládní návrh zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, sněmovní tisk č. 438. Tento zákon upravuje způsoby a podmínky hospodaření s majetkem České republiky, vystupování státu v právních vztazích, jakož i postavení, zřizování a zánik organizačních složek státu.

Připomínám, že návrh je připravován poměrně dlouho, od roku 1995, a je předkládán na základě usnesení vlády č. 141 ze dne 8. března 1995 a v souladu s plánem legislativních prací vlády pro první, resp. druhé pololetí 1999, po jeho aktualizaci provedené usnesením ze dne 26. května 1999 č. 511, resp. usneseními ze dne 28. června 1999 č. 660 a ze dne 24. září 1999 č. 988.

O věcném záměru zákona jednala vláda již 15. října 1997 a klíčovými problémy nové úpravy se následně podrobně zabývali vybraní ministři na další poradě. Důvodem zpracování navrhovaného zákona je především potřeba doplnit do našeho právního řádu již řadu let chybějící rámcovou právní úpravu postavení a jednání státu v majetkoprávních vztazích, která by v návaznosti zejména na obecnou úpravu obsaženou v občanském a obchodním zákoníku umožnila státu vstupovat relevantně a při maximálním respektování rovného vztahu účastníků do těchto vztahů, tak jak odpovídá jeho potřebám, resp. potřebám celé společnosti. Návrh zákona prioritně sleduje zájem na posílení právní jistoty všech subjektů jednajících se státem, což je aktuální zejména v oblasti závazkových vztahů. Dosavadní právní úprava hospodaření majetku státem totiž pochází z roku 1986 až 1988.

Je třeba zdůraznit, že od roku 1990 dochází postupně k výrazné redukci rozsahu majetku státu, a proto předkládaný návrh zákona v souladu s pojetím dle občanského zákoníku jakožto nejobecnějšího kodexu majetkoprávních vztahů vychází z charakteristiky státu jako právnické osoby, a to v právních vztazích vůbec.

Na druhé straně by tato úprava měla poskytnout státu nezbytný prostor pro efektivní a účelné nakládání s vlastním majetkem při současném rámcovém vymezení možných priorit.

Hlavním záměrem zákona je stanovit závazná pravidla pro hospodaření, tedy i nakládání a další dispozice s majetkem státu. Podstatná změna se předpokládá v právní konstrukci výkonu vlastnického práva a jiných majetkových práv státu. Navrhovaná změna představuje také první a základní krok směřující k narovnání deformovaných a nepřehledných vztahů státu a dalších subjektů ke státnímu majetku. Důsledky této právní konstrukce organizačních složek státu se projeví mj. tím, že v oblasti pohledávek podle dosavadních předpisů se zatím člení na pohledávky státu a pohledávky státních organizací.

V oblasti výkonu vlastnického práva jiných majetkových práv státu se zamýšlí sjednocení agendy výhradně do rukou státu. Závěr zákona řeší některé specifické vztahy související s majetkem ve vlastnictví státu, které by byly současnou právní úpravou zachovány do doby, než budou upraveny zvláštním zákonem, resp. nemají jako samostatné instituty další opodstatnění, popř. nebyly dosud náležitě transformovány na současný právní stav. Nová právní úprava si vyžádá nezbytné terminologické sjednocení předpisů, které i po případném přijetí navrhovaného zákona zůstanou v platnosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP