(18.50 hodin)

(pokračuje Grulich)

A já si skutečně myslím, že se shodneme, že zákonná norma z roku 1997, nota bene z roku, kdy jsem ani vzdáleně netušil, že shodou okolností dopadnu na pomyslné křeslo ministra vnitra, že tato zákonná norma není vyhovující. Zcela s ní musím souhlasit, že tam, kde se záležitosti a opatření státu dotýkají práv a svobod občana, by měla být norma přesná, aby neumožňovala dvojí trojí výklad, aby nemusela být doplňována podzákonnou normou, protože i podzákonná norma může být subjektivní a nemusí vystihovat ducha zákona, ducha ústavy atd., ducha Listiny práv a svobod. To byl také důvod, protože se objevovala skutečně značná libovůle u dopravní policie při aplikaci zákona, který vedl policejního prezidenta k vydání podzákonné normy, aby případná libovůle byla maximálně omezena nebo vymýcena.

Oba víme - a vědí to samozřejmě i ostatní poslanci a poslankyně - že u aplikací a vymáhání těchto podzákonných norem zase je nebezpečí určitého subjektivního přístupu. Proto také, a tím odpovídám na tu otázku, kterou v průběhu svého projevu paní poslankyně Dundáčková položila, tj. otázku, jestli se připravuje nová zákonná norma, říkám ano, připravuje. To, co zatím existuje, nemůžeme pokládat za definitivní záležitost a je potřeba to zcela jasně vymezit. I ty policejní dopravní orgány, které se tím řídí, musejí mít v této záležitosti zcela jasno.

Jsem rád, že se paní poslankyně vyhnula té druhé části otázky, která se týkala jednoho konkrétního případu, který vyplynul z aplikace tohoto zákona. Musím říci, že při podrobném prošetřování tohoto individuálního případu v Příbrami jsme narazili na jedno porušení zákona, které nechávám prošetřovat a kde chci jasně vědět, jaké důsledky z něho byly vyvozeny. Není nejmenší zábrana, aby paní poslankyni byl dodán ten materiál, který obsahuje podzákonnou prováděcí normu, o které jsem se v odpovědi zmínil. Současně ji chci ujistit, že jakmile bude došetřena, i když celá záležitost konkrétní na okrese Příbram, i když si myslím, že ta odpověď byla velice podrobná, že jí tu zbývající informaci, a to je to pochybení, kterého se tam na dopravním inspektorátu dopustili, to jediné pochybení, které bylo zjištěno, že jí samozřejmě ještě i v tomto ohledu, i když to výslovně nežádala, bude informace doplněna.

Těžko říci, co bych mohl v další odpovědi sdělit. Novou zákonnou normu připravujeme a budeme se snažit, aby v nejkratší možné době prošla vládou a byla předložena Poslanecké sněmovně. Byť to není v legislativním plánu, připravujeme to nad legislativní plán. Těžko bych mohl v další odpovědi přinést jakoukoli další informaci, dokud nebudu mít možnost přinést návrh zákona do prvého čtení do této Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi. Ke slovu se hlásí paní poslankyně Dundáčková, které udílím slovo.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Přiznávám se, že mě odpověď neuspokojila docela, neboť o tom, že se připravuje nová úprava, víme. Všichni se shodujeme na tom, že je žádoucí a že zároveň s touto novou úpravou, která by měla být zákonná, pravděpodobně dojde - aspoň doufám - ke zrušení této vyhlášky. Do doby, než ke zrušení vyhlášky dojde, jsem přesvědčena o tom, že je zapotřebí pozastavit její platnost - tím, čemu říkám zneužití, nerozumím třeba zneužití pravomoci veřejného činitele, to v žádném případě, ale pouze to, že využijeme možnost různými prostředky znepříjemnit občanovi život a občan není předem varován, občan neví, zda je o něm někde veden záznam či není veden záznam, a období, po které je sledován a po které se má dopustit ať už dvou či tří přestupků, jsou tři roky. To je období velmi dlouhé a troufám si tvrdit, že při dennodenním provozu motorového vozidla se takovýchto přestupků dopustí téměř každý z nás. Neberte to prosím tak, že bych se zastávala motoristů a řidičů motorových vozidel, kteří překračují povolenou rychlost o 50 a více km v hodině, kteří se řítí po dálnicích rychlostmi, které skutečně ohrožují život a zdraví okolí. To v žádném případě.

Zapomněla jsem se zmínit o jedné věci, která je rovněž důležitá. V okamžiku, kdy dojde k odnětí řidičského oprávnění, dochází k této sankci na dobu šesti měsíců. Po uplynutí šesti měsíců nedojde k automatickému vrácení řidičského oprávnění, ale naopak je vedeno řízení, ve kterém policie sama - dopravní inspektorát - určuje, zda se motorista již stal způsobilým pro řízení motorového vozidla či nikoli. Způsob, jakým to činí, mi zůstává záhadou, neboť předpokládám, že ten, jemuž bylo odňato oprávnění k řízení motorového vozidla, toto motorové vozidlo nepoužívá a skutečně neřídí. Čili jak se stal v období šesti měsíců již způsobilým k řízení motorového vozidla, je samozřejmě pochybné. A zároveň i ona libovůle dopravního inspektorátu toto oprávnění vydat či nevydat, to se obávám, že opravdu zasahuje zásadně do našich práv a svobod.

Proto vás moc prosím, pane ministře, abyste se postavil k této otázce čelem a v případě, že k tomuto kroku nepřistoupíte, žádám znovu sněmovnu, aby odpověď na tuto interpelaci nepřijala, čímž zároveň činím pro tento případ návrh na usnesení, jímž sněmovna odmítá odpověď na písemnou interpelaci.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan ministr si přeje se vyjádřit.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Paní předsedající, dámy a pánové, odpovím stručně a současně slibuji, že už víckrát tento večer nevystoupím.

Chtěl bych říci paní poslankyni, že samozřejmě je možné zrušit podzákonnou normu, ale všichni si uvědomte - a já myslím, že si to uvědomujeme - že počet zraněných a mrtvých na našich silnicích stoupá. Jestliže zrušíme prozatímní normu, která přece jen, byť může být nedokonalá, usměrňuje tuto záležitost, tak situaci zhoršíme. Uvědomme si jinak, že opatření, která realizují vůči neukázněným řidičům na silnicích státy EU, ale i některé jiné státy světa, jsou daleko a daleko přísnější a ostřejší. Naše předpisy a postihy, které realizuje dopravní policie, zdaleka nejsou tak razantní, jako jsou opatření realizovaná např. v USA a jinde. Při stoupajícím provozu na našich špatných silnicích, na našich dálnicích, které také zdaleka nejsou dobré a dokonalé, by uvolnění této záležitosti možná víc odpovídalo požadavkům na realizaci práv a svobod, ale určitě by přineslo daleko více tragédií a neštěstí. Abych se teď ve vystoupení zavázal, že zruším tyto podzákonné normy, nezlobte se, to udělat nemohu, protože si nechci vzít na svědomí zraněné a usmrcené osoby na našich silnicích.

Připravujeme novou normu. Ta norma by měla být jasnější, přesnější a dávat každému, co mu patří v jeho právech a povinnostech. Ale zrušit v tuto chvíli to, co přece jen usměrňuje, i když možná nedokonale, celou situaci, by podle mne bylo zásadně špatné.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP