(17.40 hodin)

(pokračuje Beneš)

Myslím, že práce poměrně pokročily. Osobně bych se přimlouval za úplně jiný postup. Domnívám se, že zamítat tento návrh zákona, jakkoli se mi nechce do té velmi křehké konstrukce zasahovat, ale musím jako člověk, který vzešel ze samosprávy, slyšet hlas samosprávy a slyšet vůli zastupitelstev. Nevím, jestli argumenty, které získaly, byly dobré nebo špatné, mělké nebo hluboké. Myslím, že není nic snazšího, než aby pracovníci Ministerstva vnitra vyrazili do regionu a přesvědčili tam zastupitelstva o tom, že jejich požadavek je neúnosný, zní-li tady argumentace, že je nesmyslný. Myslím, že bude-li lidem řečeno, co přesně je ve střevech, co je v těle, které skrývá ta střeva, možná leckteré půtky se odbudou bez arogance.

Proto se já osobně přimlouvám, abychom tento návrh nezamítli, abychom jej propustili do druhého čtení, a k tomu zamítnutí můžeme sáhnout koneckonců na základě žádosti dotčených - nebo aspoň části dotčených - poté, až jim bude vysvětleno, co se skrývá v onom těle, který kraj se zove, co se skrývá v jeho střevech. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Pan poslanec Koudelka s řádnou přihláškou. Pan poslanec Martínek, pan poslanec Matulka s faktickou, která bude reagovat na to, co řekl pan poslanec Schling.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Pane předsedající, samozřejmě je mi jasné, že nikoho nepřesvědčím, každý je tu již nějak přesvědčený, nicméně musím reagovat na něco, co bych nazval určitou arogancí zákonodárce. Členové obecních zastupitelstev mají úplně stejnou legitimitu jako členové parlamentu, jsou také přímo voleni ve volbách, mají stejně odvozený mandát od občanů. Navrhovatelé napsali všem obcím v obou těchto okresech. Odpovědi jsou u nich archivovány, jsou písemné, jednala o tom zastupitelstva. Domnívám se, že v zastupitelstvech sedí svéprávní lidé, kteří zvažovali všechny alternativy, a jejich vyjádření je relevantní. Skutečně se nedomnívám, že je možné říci, že oni tomu vlastně nerozuměli, protože neznali obsah zákona o krajích a vlastně nevědí, co budou příští krajská zastupitelstva a krajské úřady dělat.

Také se domnívám, že není správné říkat, že prostí občané nepojedou do krajského města, nepojedou na krajský úřad, nepojedou na krajské zastupitelstvo. Domnívám se, že to může říci jen někdo, kdo chce, aby tyto krajské úřady a krajská zastupitelstva neměly žádnou kompetenci, protože tam, kde se nic nebude rozhodovat, tam skutečně nikdo nepojede. Ale jestliže přenášíme kompetence na krajské úřady a krajská zastupitelstva, tak se tam samozřejmě rozhodovat bude a bude se rozhodovat o občanech a ti budou mít zájem být přítomni na rozhodováních, která se jich budou dotýkat. Budou se snažit třeba na odvolacích řízeních podat ústní vyjádření, hovořit s odvolacím orgánem přímo atd., dávat nové důkazy.

Takže se domnívám, že nikdo nemůže reálně předpokládat, že když zřídíme krajské úřady a krajská zastupitelstva, že tam nikdy nepojede žádný občan. Určitě tam bude jezdit, jako jezdil na krajský soud, jako jezdil dřív na krajské národní výbory, protože je tam řešen jeho problém. Mnozí z nich dnes jezdí do Prahy, protože se např. v odvolacím řízení rozhoduje na ministerstvu.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pan poslanec Matulka s faktickou, poté pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, také si nechci dělat iluze o tom, že bych někoho přesvědčil, jen chci poprosit, abychom se vzájemně poslouchali, případně abychom četli aspoň ústavu nebo ústavní zákony. Jestliže pár vteřin předtím, než vystoupil pan kolega Schling, jeho stranický kolega Koudelka upozornil na to, že podle ústavního zákona je ke změně hranic zapotřebí zákona, pak argumentace, že jestliže se usnese na něčem místní zastupitelstvo, tak to prosadí bez zákona, mi připadá stejně žertovná, jako kdybychom si teď tady odhlasovali, že je červen a venku kvetou macešky.

Přesvědčujme se trochu korektně. Od poslance parlamentu by se aspoň slušelo, aby četl ústavní zákony, když už neposlouchá svého kolegu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych trochu zklidnit atmosféru. Myslím, že věc je ve své podstatě vážná, a málokdo v tomto ctihodném sále o tom může hovořit jako já, protože jsem z regionu, který prožil poslední změnu státoprávní naprosto natvrdo. Mluvím teď o reformě z roku 1990, kdy region, ze kterého pocházím, byl převeden do Východočeského kraje, když město, ze kterého přicházím - Moravská Třebová - už samo svou podstatou patří jinam. Prožili jsme za X let od toho roku 1960 mnohé a důsledně a důrazně musím varovat proti tomu, abychom nepřihlíželi k přirozené spádovosti, protože to má význam nejen lidský, nejen sociální, ale i ekonomický.

Dovolím si zklidnit atmosféru tím, že v případě, že neprojde zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení, dovolím si doporučit - předpokládám, že bude tento zákon přikázán našemu výboru pro regionální rozvoj - prodloužení doby o 20 dnů tak, aby se zamezilo těm věcem nebo argumentům, které zde byly řečeny, že nikdo nebude vědět, co vlastně kraje budou mít. V tom okamžiku se dostáváme do situace, kdy zákony budou nebo nebudou schváleny, a myslím, že diskuse pak bude naprosto přesná, jasná a účelná.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr Grulich. Tečka.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Pane předsedající vážené poslankyně, vážení poslanci, nerad bych přispěl k přestřelce uvnitř mateřského klubu. Aspoň z toho názorně vidíte, že problém krajů je problém, který se nedá dělit partajně, který se nedá vymezit na jednotlivé politické strany.

Několikrát tady bylo citováno Ministerstvo vnitra s nepřímou nebo přímou výzvou, že by se mělo ujmout tohoto úkolu. Chtěl bych říci, že jsem dnes s několika kolegy poslanci hovořil přesně v tom smyslu, že hodlám shromáždit a nechat shromáždit všechny petice a žádosti starostů a zastupitelstev obcí, nechám je vyhodnotit a vyhodnotím je sám. Pak ovšem je nemohu předložit této Poslanecké sněmovně, ale musím je předložit vládě, možná formou návrhu zákona, protože jen vláda může předkládat do sněmovny své návrhy. Nemohou to dělat jednotliví ministři, tedy ani já.

Když jsme se přeli o ústavní zákon o vzniku krajů, tehdy nazývaných vyššími územními samosprávnými celky, zazněla jednou věta jednoho mého oponenta, že příroda je mnohotvárná, tak že kraje mohou být také mnohotvárné. Je to trochu humorný citát, ale vystihuje i dnešní debatu. Chtěl bych říci, nepodceňujme zastupitelstva obcí, byť jsou to obce malé. Berme je vážně, protože jsou to stejní zastupitelé, jen v menším okrsku, jako jsme zastupiteli my v poněkud širším měřítku.

Bylo tu řečeno, že ty oblasti, kde jsou některé obce, které žádají o přesun do jiného kraje, mohou být řešeny až v dalším volebním období. Bylo tu také velice správně řečeno, že jednotlivé kraje budou programovat a řešit územní rozvoj včetně rozvoje živností, zaměstnanosti, průmyslu, školství, kultury atd. atd.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP