(18.40 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Zbývá litovat, že Poslanecká sněmovna musela projednávat toto řešení.
Nicméně dohoda byla uzavřena, patří za to uznání oběma dvěma subjektům, a v takovém případě my, co jsme navrhovali onen pozměňovací návrh, pokládáme toto znění už za bezpředmětné a doporučujeme hlasovat pro původní vládní předlohu. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Slovo má pan poslanec Vojtěch Filip.
Poslanec Vojtěch Filip: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, paní a pánové, já bych se nerad opakoval, nerad bych snášel znovu důvody, pro které si myslím, že naše jednání je v tuto chvíli spíše nedobrého, neprávního charakteru.
Musím to říci kvůli tomu, že zmatení některých pojmů, kterého se tady dopustil pan kolega Payne, je dáno tím, že někdo používá právo jako účelový prostředek. Že si dovede splést individuální licenci s povolením, které jistě má každý výrobní podnik zapsaný v obchodním rejstříku, a nebude tedy problematické, aby to obecné povolení také získal, protože má prostě určitý výrobní program. Ale individuální licence je něco zcela jiného, o tom bychom mohli dlouho mluvit, ale myslím si, že to je nadbytečné.
Zároveň se mi nechce, abychom si pletli pojmy, proč funguje odděleně moc zákonodárná, výkonná a soudní. Prostě nechci být v propletenci exekutivních pravomocí Poslanecké sněmovny. Jsem přesvědčen, že po uzavření dohody mezi vládou a mezi soukromým subjektem - je jedno, jestli jde o ZVVZ Milevsko, nebo, promiňte mi to, o Sfinx České Budějovice, kde jsem pracoval -, jestli má smysl, aby ten zákon vůbec ještě byl předložen a schválen. Považoval bych za velmi dobré, kdyby vláda tento návrh zákona vzala zpět a nebyl by dále projednáván. Bude v podstatě ostudou českého právního řádu a nebude odpovídat určitě mezinárodnímu právu, protože na něj není žádná opora v mezinárodním právu.
A nechci se ani znovu plést do toho, jestli platí to, že je potřeba, pokud někdo omezuje ve veřejném zájmu jiný subjekt, aby nahradil takovou škodu, nebo nenahradil. Já si prostě myslím, že ke každému právu patří i povinnost, ke každému právu a možnosti rozhodovat patří odpovědnost za takové rozhodnutí. A jestliže někdo rozhodne, že ten druhý nesmí to nebo ono dělat, pak samozřejmě se vystavuje tomu, že za své rozhodnutí ponese odpovědnost - právní, ekonomickou nebo morální, podle toho, o jaký konflikt půjde. A v tomto pohledu si myslím, že senátní návrh, ten návrh, který tady byl předložen Poslanecké sněmovně, ať to byl návrh kolegů z ODS, KDU-ČSL a US, nebo jestli to byl návrh můj, neřešil nic jiného než odpovědnost za vlastní rozhodování.
Trochu mě mrzí, že vláda nenašla dostatek odvahy vzít ten návrh zpět a dále ho neprojednávat. Došlo k určité dohodě a jsem přesvědčen, že není potřeba, aby takový zákon byl součástí českého právního řádu. Nemyslím si, že je potřeba dávat na odiv, že bez rozhodnutí jakéhokoli mezinárodního orgánu, ať už jde o OSN, popřípadě Radu bezpečnosti, bez rozhodnutí Rady Evropy nebo Evropského parlamentu nebo jiných evropských institucí, popřípadě OBSE, se dohodneme na určitém požadavku zakázat určité konkrétní továrně prodávat její výrobky.
Byla to v podstatě svévole vlády a jsem přesvědčen, že bylo možné po uzavření dohody jít od toho pryč a nepokoušet se zákonem upravovat to, co se zákonem upravovat nemusí a v podstatě ani nemá.
Dovolte mi tedy na závěr říci, že jsem nadále přesvědčen o tom, že nebylo potřeba přijímat takový zákon, že nebylo potřeba omezit český průmyslový podnik a jeho subdodavatele, a že jsem hluboce přesvědčen o tom, že konkrétní elektrárna v íránském Búšehru bude dostavěna a že se možná budeme divit, kdo byl tím dodavatelem místo českého průmyslového podniku, který zatím neměl žádné vážné ekonomické problémy a vyrovnával se ve složitém podnikatelském prostředí v ČR se všemi povinnostmi velmi čestně a odpovědně, že byl tím podnikem, který řádně platil daně do českého daňového systému a byl přispěvatelem těch prostředků, které rozdělujeme v rámci státního rozpočtu. Možná, že to bude britská nebo americká firma, možná, že se osvědčí rychlost ministra zahraničních věcí SRN Joschky Fischera a očekávaná návštěva íránských představitelů po proběhlých volbách v sousedním státě, a bude dodavatelem některý německý podnik.
V každém případě vás ujišťuji, že zákonem těžko omezíte ekonomickou iniciativu. Jsem přesvědčen, že zákon jak ve verzi Senátu, i když je lepší než verze Poslanecké sněmovny, nebo ve verzi Poslanecké sněmovny by neměl být součástí českého právního řádu. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Filipovi. Ptám se, zda se dále někdo hlásí do rozpravy. Není tomu tak, rozpravu končím.
Pan ministr Grégr si přál vystoupit? - Rozmyslel si to.
Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení.
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr podle sněmovního tisku 564/2, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 564/3."
Doufám, že všichni, kdo se chtějí zúčastnit hlasování, se dostavili do sněmovny.
O předneseném návrhu usnesení rozhodneme v hlasování pořadové číslo 43, které zahajuji. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 43 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 176 vyslovilo 14 a 132 bylo proti. Konstatuji, že návrh zákona ve znění schváleném Senátem jsme nepřijali.
***